Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Heel lang? Of juist het tegenovergestelde?

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 06 jan 2021 20:21

DDX schreef: 06 jan 2021 10:24 Handschoenen is bij mij ook een drama ja, zelfs xxl maten zijn eigenlijk kwa lengte nog te klein.
Roeckl maat 12 heeft lange vingers.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 07 jan 2021 09:32

scottwilko schreef: 05 jan 2021 15:07 Ik ben met 1.87 meter zeker niet extreem, maar met mijn binnenbeenlengte van 93cm heb ik wel veel problemen met het vinden van de juiste lange broek. Of de broek wordt heel wijd, of de pijpen komen tot boven de enkel.
ik heb exact hetzelfde probleem, maten van kledij passen mij nooit, altijd tussen een M en L... Is stress als ik eens een nieuwe broek moet kopen...

Heb jij tips?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16238
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jan 2021 09:59

Hier ook hetzelfde gedonder met lange broeken. Je zou toch denken dat er een markt voor is, zeker omdat profs toch ook vaak lang en dun zijn.
Ook vreemd dat een spijkerbroek geen enkel probleem geeft (31/36) maar fietsbroeken zijn altijd te kort.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 07 jan 2021 10:06

NicoNB schreef: 05 jan 2021 18:05
Lcsmet schreef: 05 jan 2021 17:55 Ter informatie, maatframes bestaan ook, oa forumlid Bartv van "Wind Cycleworks" maakt in Nederland een frame volledig naar de wensen van de koper.
Maken zij ook 30" wielen en 30" banden?
Ik ben zelf een grote fietser en heb meerdere frames ontworpen en gebouwd voor grote/lange/zware klanten. Zie oa: https://windcycleworks.nl/fietsen-voor- ... are-mensen

30” wielen bestaan naar mijn weten (nog) niet. 36” wielen kom je zo af en toe tegen en bestaan al langer. Komen volgens mij uit de eenwieler-wereld. Deze zijn dan meteen extreem veel groter waardoor je tegen allerlei praktische problemen aan gaat lopen in het ontwerp. Daarnaast is het aanbod aan velgen, banden, spaken, etc. heel beperkt.

Grotere wielen hebben naar mijn idee op de racefiets geen grote technische meerwaarde (in tegensteling tot 29er MTBs!).

Kleinere wielen voor kleine fietsers zijn wel een uitkomst, maar beperkt door beschikbare banden. Daarbij denk ik oa aan die XS veldrijdster (momenteel regelmatig op TV) die extreem moet worden beperkt door haar fiets met 28” wielen (waarschijnlijk vanwege beschikbare maten crosstubes).

Lange fietsers die op zoek zijn naar een meer 'normaal' geproportioneerd (race)frame raad ik aan om eens te kijken naar een Gravel/Allroad frame (ook op te bouwen als pure racer). Door de flink langere voorvork en evenredig kortere balhoofdbuis is de verhouding tussen die twee een stuk meer 'normaal' waardoor het complete frame ook meteen een stuk minder oogt als een dranghek. Ook de rest van de geometrie komt meestal beter uit en (iets) dikkere banden zijn ook niet onvoordelig.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 07 jan 2021 20:37

Dubbele post
Laatst gewijzigd door borgmonster op 07 jan 2021 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 07 jan 2021 20:42

Ernie C. schreef: 07 jan 2021 09:59 Hier ook hetzelfde gedonder met lange broeken. Je zou toch denken dat er een markt voor is, zeker omdat profs toch ook vaak lang en dun zijn.
Ook vreemd dat een spijkerbroek geen enkel probleem geeft (31/36) maar fietsbroeken zijn altijd te kort.
Ik krijg hier net een advertentie op deze pagina. https://www.balansbikewear.com/nl/phone/
Ook een “extreme tight fit voor dé atleet”.
Zoals ze zeggen:
“ De premium line is geschikt voor de wat meer atletisch gebouwde renner.” Iets smaller dan gewoonlijk, lijkt me.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 07 jan 2021 21:06

192 en 78kg (in het wedstrijd seizoen)

Voor het vinden van fietsen heb ik geen bijzondere maten maar bij kleding past het allemaal (net) niet.
Korte broeken zijn over het algemeen geen probleem om te vinden maar bovenkleding is wel een ding.
Shirts moet ik qua lengte in L hebben maar in breedte maat M
Idem voor jasjes en regenjas.
Schoenmaat 47 is vaak net te klein, 48 weer te groot. Halve maten kent men vaak niet bij de grotere maten.

Ook casual kleding is overigens een ding. Bij T-shirts ken ik dezelfde problemen als wieler shirts.
Opgeven is geen optie!

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 07 jan 2021 21:23

Met 189 cm en 77 kg ben ik niet dun maar wellicht wel een beetje smal. En m’n gewicht zit tegenwoordig iets meer vlak onder en om m’n navel... (ach ja, de geneugten van het boomer zijn.)

Heb tóch jarenlang gezocht naar passende kleding. De best passende kleding ooit per toeval gekocht bij de Aldi... Ik had echt een nieuwe lange broek nodig en die van hen paste perfect. Nergens knellen, nergens te kort. De bretels knepen niet af. Geweldig! Ook de shirts en het winterkaal van hen pasten mij perfect.
Was wel heel erg onverwacht, want juist de goedkopere spullen zijn anders altijd veel te breed.

Een heel fijn regenjas had ik ooit (1984?) van Gore. Oranje. Enkellaags. Heel smal model, woog toen 68 kg. Geen kapuchon. Klittenband bij de taille om hem iets aan te snoeren. Was wel onverantwoord duur maar ik heb nooit weer zo’n fijn en goed regenjas gehad. (Nu past ie mij niet meer :lol: ).
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 jan 2021 10:32

Mooi voorbeeld waarmee ik als redelijk ‘gemiddelde’ Nederlandse fietser (1.86m, 71kg) tegenaan loop. Ik kijk nu naar de sale bij LaPassione, de club winter tights. Volgens hun maattabel zou ik basis van heup en middel een XS moeten nemen. Volgens diezelfde tabel is dat voor mensen van 1.71 en kleiner. Op basis van mijn lengte zou ik uitkomen op XXL. Dat gaat hem dus niet worden.....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5107
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 08 jan 2021 10:38

Daarom erg prettig dat Rapha 2 lengte maten heeft voor hun broeken.
Xs broeken worden anders bijna zwembroekjes ;)

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 11 jan 2021 14:37

Veel mooie reacties, dank daarvoor! Ik had er niet direct aan gedacht dat kleding ook zo'n probleem is. Vreemd, aangezien ik zelf ook de kleinste niet ben en het probleem ken. Neem ik mee in het artikel!

Lcsmet schreef: 05 jan 2021 17:55 @edwin
Benieuwd of de kleinere fabrikanten die wel "bijna maatkleding" aanbieden met naam en toenaam zullen vernoemd worden in het magazine.
Of dat het enkel een artikel over de mogelijkheden, of juist "geen mogelijkheden" van de "grote jongens" zal worden.
Ter informatie, maatframes bestaan ook, oa forumlid Bartv van "Wind Cycleworks" maakt in Nederland een frame volledig naar de wensen van de koper.
Bart heb ik vanochtend gesproken, heel interessant. "Wat kleinere merken/fabrikanten" komen juist aan bod, want die praten meestal geen marketingpraat ;)

Misschien is het wel leuk om hier op het forum een lijstje te maken met fabrikanten en kledingmerken die maatwerk leveren. Iemand die dat op zich wil nemen? Anders maak ik volgende week (na onze deadline voor het magazine) een opzetje.
Afbeelding | Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 jan 2021 15:06

Edwin schreef: 11 jan 2021 14:37 Veel mooie reacties, dank daarvoor! Ik had er niet direct aan gedacht dat kleding ook zo'n probleem is. Vreemd, aangezien ik zelf ook de kleinste niet ben en het probleem ken. Neem ik mee in het artikel!
Nou, dat begrijp ik anders wel heel goed. Jij fiets namelijk in houthakkersshirt en baggy trousers :mrgreen: :mrgreen:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie