Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Heel lang? Of juist het tegenovergestelde?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 jan 2021 19:16

marsvos schreef: 05 jan 2021 17:15
Wat verder wel jammer is dat grote fietsen in mijn ogen gewoon minder mooi zijn, Het lijkt soms op een hekwerk in plaats van een fiets, hetzelfde model in een maatje 56/58 vindt ik persoonlijk mooier.

Nu hebben sommige merken kleinere wielen bij kleine frames of vrouwen fietsen, zou dat ook niet wat zijn voor grote fietsen? Hebben wij niet grotere wielen nodig om het allemaal weer een beetje in verhouding te brengen
voor het oog?
Een racefiets is om zo hard mogelijk op te rijden en of die voldoet aan de doorsnee maten is irrelevant.
Tenzij iemand zo klein van stuk is dattie met de gewone wielen niet meer uitkomt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 05 jan 2021 19:52

Ik meen mij te herinneren dat we een paar weken geleden iemand hadden die een klein frame zocht en vertelde dat hij sowieso ook onder kleine frames problemen had om iets met de juiste stack en reach te vinden.
Ik heb geprobeert het topic te zoeken maar ik kan het niet vinden, iemand een idee welk topic het was?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 jan 2021 19:57

Specs: 1,96m bbl 96,5 en mouwlengte 7 en 82kg.

De fietsen zijn inderdaad minder mooi / uit verhouding met dat veel te hoge balhoofd. Als er grotere wielen zouden zijn dan zou ik dat serieus overwegen.

Kleding is voor mij of te kort of veel te wijd. Vaak beide.

Mijn zwager (klein van stuk) legt zijn kader dwars op zijn reistas in de kofferbak op vakantie. Bij mijn fiets kan dat natuurlijk niet.

Fietsen maatje 60 en groter zijn altijd snel uitverkocht. Er is bijna nooit een koopje en het leven van lange mensen is dus echt duurder.

In het bos op de mtb pak je altijd nog net dat spinnenragje of takje mee in je gezicht..

Aerodynamisch zijn we in het nadeel. We moeten dus hogere wattages trappen voor dezelfde snelheid.

Hooguit wordt dit gecompenseerd doordat lange mannen doorgaans ook wat langere vrouwen hebben met mooie lange benen. ☺️☺️

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 jan 2021 20:17

Ik ben met mijn nu 1,62 m(recent gemeten) echt aan de kleine kant. Broeken zijn altijd te lang en ook de mouwen van truien en jassen. Maar ja je went eraan.🤗😂😂
Ghost Nivolet 6LC

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 jan 2021 20:39

Maar als de mouwen en piipen te lang zijn, dan kunnen ze ingenomen worden. Langer maken is lastiger. Mijn huidige broek is voorzien van een band onder mijn voet door. Niet ideaal, maar blote enkels in de winter is nog vervelender

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 jan 2021 21:31

scottwilko schreef: 05 jan 2021 20:39 Maar als de mouwen en piipen te lang zijn, dan kunnen ze ingenomen worden. Langer maken is lastiger. Mijn huidige broek is voorzien van een band onder mijn voet door. Niet ideaal, maar blote enkels in de winter is nog vervelender
Iets met een rits onder aan de pijp is toch echt wel een werkje om dat korter te maken. Voor de mouwen zou ik in Nederland naar de Turkse klerenmaker gaan.
Oh ja, ik ben maar 1.57.
Fietskleding geeft bij mij geen problemen, maar een fiets was een grotere zoektocht.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 05 jan 2021 21:52

Een vriend van mij is langer dan 2.10. In een ver verleden had Ridley nog racefietsen in erg grote maten. Toen die vervangen moest worden waren er geen standaard opties meer. Uiteindelijk is het een maatwerk titanium fiets uit Italië geworden.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 05 jan 2021 22:47

Hier ook lang en dun (eigenlijk smal) maar ook lange armen en brede schouders (gewoon de botten he).
Laatst nog een lange mouw shirt gekocht op Ali. De juiste maat voor mijn torso gekocht. Zelf de mouwen 10 cm langer gemaakt. Niet zo mooi maar de Ali shirt was goedkoop.
Andersom kan ook, of onder de mouwen 10 cm borst omvang weg werken of de rits verplaatsen.
Ik kan dat zelf met mijn 40 jaar oude naaimachine, maar wel veel werk. Daarom heb ik eigenlijk geen zijn om dure kleding te kopen waar ik dan nog eenns zoveel werk in moet steken.
Zodra het weer kan naar Decathlon en 2 jogging broeken kopen op de juiste taille maat. de 2de broek gebruik ik dan om broek 1 op lengte te maken. Worden geen dure broeken. Is gewoon een apres fiestbroek.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 05 jan 2021 23:12

@ Edwin,

Ben zelf 2,04 zoiets, momenteel 120 kg zwaar en bbl 99.

Aantal jaren gelden op zoek gegaan naar een racefiets, gerenommeerde zaak "durfde" mij geen fiets te verkopen en adviseerde voor maatwerk te gaan.

Heb ik gedaan, mede vanwege chronische rugklachten.

Geen spijt van gehad. Is een erg grote fiets geworden. Mooi? Nou neuh, maar fietst heerlijk. Ben er al jaren blij mee.
Ritten tot 250 km mee gedaan, Cingle Ventoux en diverse tourtochten.
Handgespaakte wielen, was ook nog wel eens een dingetje.

Mocht je meer willen weten, stuur maar een pb.

Kleding, met name shirts is ook nog wel een dingetje.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 06 jan 2021 01:03

Kledingmerk is alles. Mij past ook lang niet alles, maar met veel uitproberen gaat er een hoop uiteindelijk wél goed.

Als ik Hugo Boss kleding draag wordt m’n vrouw acuut weer verliefd op me maar bij andere merken, zoals Armani, begint ze te lachen (en dat is dan geen goed teken!).

Bij heel veel (bijna alle) fietskleding begin ik acuut te denken dat ik nog echt heel veel moet trainen om de overtollige vetkilo’s ervan af te krijgen. Gelukkig hang ik voorover en zie ik het zelf niet tijdens het rijden...
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 06 jan 2021 09:26

Ik ben zelf 'maar' 194cm lang, maar heb wel erg lange benen (bbl 100cm) en armen, en dat bij 83-86kg.
Ik rijd naar alle tevredenheid op een Canyon Ultimate CF SL-EL in de grootste maat. Dat was wel na een lange zoektocht langs allerlei klimrekken:
Staal: Empella 66cm, Colnago 61cm, Gazelle Champion Mondial 66cm

Toen Aluminium ontdekt:
Alu: Cannondale R700 64cm, Cannondale R800 64cm, Canyon Ultimate AL 66cm, Canyon Ultimate AL SLX 3XL

En uiteindelijk bij Carbon uitgekomen
Carbon: Canyon Ultimate CF SL 3XL, Canyon Ultimate CF SL-EL 3XL

Aangezien ik nog steeds erg lenig ben (en lange armen heb) kan ik met '0' (nul) spacers rijden, zodat het niet helemaal schreeuwend lelijk is in zo'n grote maat.

Kleding: Mijn grootste probleem is lange winterbroeken, die zijn allemaal te kort (of te wijd als ze lang genoeg zijn). Ik fiets dus met korte winterbroek (Castelli Nanoflex/Sportful NoRAIN) en dan warme beenstukken (Castelli Nanoflex). Als het erg koud is nog een korte broek zonder zeem eroverheen, en dan nog zomerbeenstukken eroverheen.
En winter handschoenen is ook een drama, lange dunne 'piano' vingers, dus of te kort in de vingers of te wijd op de hand.
Bijlagen
Ultimate CF-SL-EL.jpg
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2021 10:24

Handschoenen is bij mij ook een drama ja, zelfs xxl maten zijn eigenlijk kwa lengte nog te klein.

Plaats reactie