Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Heel lang? Of juist het tegenovergestelde?

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 04 jan 2021 14:01

[Edit: Naar aanleiding van dit topic maakten we een lijst met aanbieders van maatwerk. De lijst met fietsmerken vind je hier. De lijst met kledingmerken staat hier]

Voor een artikel over waar je als korte of juist erg lange fietser tegenaan loopt ben ik op zoek naar wat verschillende ervaringsdeskundigen. Zitten er hier op het forum mensen voor wie de kleinste maat fiets soms net te groot is? Of bij wie een XXL frame nog steeds aan de krappe kant is? Of ken je zo iemand die daar wel eens iets over wil delen? Dan hoor ik dat graag :)

Het gaat me vooral om problemen met het vinden van een passende fiets. Maar ik kreeg toevallig vanochtend een mail van iemand die vrij lang en heel dun is, en problemen heeft met het vinden van goed passende kleding. Andersom kan ook natuurlijk. Dat is dus ook een probleem, die ervaringen neem ik graag mee in het artikel.
Afbeelding | Afbeelding

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 05 jan 2021 14:20

Ik ben niet extreem lang, 1,98, maar die niet passende kleding komt me wel bekend voor. Vooral de mouwtjes van de fietsshirts willen bij mij vaak flapperen, en armstukken zakken eigenlijk altijd af. Ik snap dat niet zo goed, want, ja ik heb dunne armen, maar dat hebben toch de meeste fietsers zou je zeggen...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 jan 2021 15:07

Ik ben met 1.87 meter zeker niet extreem, maar met mijn binnenbeenlengte van 93cm heb ik wel veel problemen met het vinden van de juiste lange broek. Of de broek wordt heel wijd, of de pijpen komen tot boven de enkel.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 jan 2021 15:49

Dat probleem heb ik ook, korte broek maatje xs of s en dan beenstukken maat m of l.
Ga ik voor lange broek maat s dan zijn pijpen te kort en zitten vaak ook veel te strak.
Heb het eigenlijk opgegeven / gevoerde korte broek met beenstukken werkt ook prima.

Shirts heb ik altijd maatje s, maar vaak zijn mouwen dan weer te kort bij lange mouwen shirts.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 jan 2021 16:44

Ha, geen wereldproblemen, maar ik denk dat iedere atletische NL man de problemen wel kent met broeken en shirts aan de korte kant. Ik heb met mij 71kg en 1.86 (niet echt uniek in NL) meestal een S nodig wat resulteert in een bib 'Italiaans zwembroek formaat' en shirt 'naveltrui'. Recent heb ik Rapha aangeschreven over deze issue in mijn verwachting dat zij als premium aanbieder met oog voor detail en een grote schare kopers in noordwestelijk europa, hier wel iets mee kunnen doen. Kluitje in het riet: "sommige broeken hebben lengtemaat, en iedere size 'up' is ook een inch aan extra lengte........ Duhuh.
Ik heb mij er bij neergelegd, maar als de fietsredactie ze op andere gedachten kan brengen...... :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jan 2021 17:13

Ik heb de ervaring dat sommige aanbieders van clubkledij wel eens wat kunnen wat de groot aanbieders gewoon niet doen.
Bij Doltcini kan je bijvoorbeeld een vest in maat S maar met de mouwlengte van een maat L laten maken.
Idem dito met broeken.
Het omgekeerde kon ook, een broek in maat L maar met de lengte van een S :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 05 jan 2021 17:15

Hey Edwin,

Ik ben zelf 1 meter 98. Nu zijn er natuurlijk fiets fabrikanten die discrimeneren en alleen fietsen maken tot maat 58/60 of dealers die alleen tot die maten leveren. Er is tegenwoordig genoeg online te kopen en ik ben bij Canyon terecht gekomen waar ze grote maten leveren.

Wat wel jammer is is dat er zelf bij een grote maat nog een hele rits spacers nodig is om mijn stuur hoog genoeg te krijgen. Slam de stem zal het voor mijn ooit worden. Gelukkig is dit door endurance fietsen al verminderd.

Wat verder wel jammer is dat grote fietsen in mijn ogen gewoon minder mooi zijn, Het lijkt soms op een hekwerk in plaats van een fiets, hetzelfde model in een maatje 56/58 vindt ik persoonlijk mooier.

Nu hebben sommige merken kleinere wielen bij kleine frames of vrouwen fietsen, zou dat ook niet wat zijn voor grote fietsen? Hebben wij niet grotere wielen nodig om het allemaal weer een beetje in verhouding te brengen
voor het oog?

Er is natuurlijk geen markt voor helaas.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 jan 2021 17:34

36-inch wielen bestaat zover ik weet. Niet als racefiets en je kan maar drie soorten banden kopen, maar toch.

https://truebikes.eu/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 jan 2021 17:45

Lcsmet schreef: 05 jan 2021 17:13 Ik heb de ervaring dat sommige aanbieders van clubkledij wel eens wat kunnen wat de groot aanbieders gewoon niet doen.
Bij Doltcini kan je bijvoorbeeld een vest in maat S maar met de mouwlengte van een maat L laten maken.
Idem dito met broeken.
Het omgekeerde kon ook, een broek in maat L maar met de lengte van een S :)
Die ervaring heb ik ook, maar dan met Vitesse kleding.
Zoveel keuze in maten die stapsgewijs oplopen ipv grote stappen en niks in tussenmaten, zodat je altijd wel je passende shirt of broek kan vinden.
Naast dat ze verschillende kledinglijnen hebben, proline, speedline, sportline...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jan 2021 17:55

@edwin
Benieuwd of de kleinere fabrikanten die wel "bijna maatkleding" aanbieden met naam en toenaam zullen vernoemd worden in het magazine.
Of dat het enkel een artikel over de mogelijkheden, of juist "geen mogelijkheden" van de "grote jongens" zal worden.
Ter informatie, maatframes bestaan ook, oa forumlid Bartv van "Wind Cycleworks" maakt in Nederland een frame volledig naar de wensen van de koper.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 05 jan 2021 18:05

Lcsmet schreef: 05 jan 2021 17:55 Ter informatie, maatframes bestaan ook, oa forumlid Bartv van "Wind Cycleworks" maakt in Nederland een frame volledig naar de wensen van de koper.
Maken zij ook 30" wielen en 30" banden?

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 05 jan 2021 18:45

Ik vind stalen fietsen erg mooi, helaas wordt het hekwerk gehalte wel verhoogd door dunne stalen buizen.

Plaats reactie