Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Trump out or not?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 jan 2021 22:42

lugosi schreef: 08 jan 2021 19:43
Lcsmet schreef: 08 jan 2021 13:45

Laat er maar een charismatisch leider opstaan die mensen kan verenigen.

Links zijn de grootste verdedigers van de democratie, zolang die maar links is. In het andere geval roepen ze om ter hardst dat de anderen populisten, nazi's en /of facisten zijn.
En dat mag je dan volgens sommigen blijkbaar "oplossen".

Als links rechts vermoordt is het "opgelost".
Het verleden toont ons dat wanneer charismatische leiders de macht verwerven dit fout afloopt. Het mag duidelijk zijn dat ook de mensen die dit (bewust of onbewust) mogelijk maken, hier achteraf de dupe van zijn.
Beter is om manieren te vinden om je ideeën te laten doordringen in het beleid binnen de bestaande democratische instituties. Hier kunnen rechts-georiënteerde mensen nog veel leren van het links activisme. (ik zou zeggen lees Gramsci en leer, vooraleer je overheidsgebouwen gaat bestormen)

De stem van het volk of de wil van het volk is meervoud, nooit enkelvoud! In een democratie heb je nu eenmaal te maken met die meervoud en zo is het ook in essentie ooit de bedoeling geweest.
In dat licht is de gang van zaken na de laatste verkiezingen in België een beetje een vlek op het democratische proces. Het cordon sanitaire is in feite (in principe) een ondemocratisch gedrocht!

Datzelfde geldt eigenlijk voor Nederland op het moment dat laffe politici via de achterdeur het parlement verlieten toen er gestemd moest worden over een motie die zorgpersoneel meer salaris zou opleveren.
Eveneens een actie die totaal indruist tegen het democratische proces.

En wat er onlangs in de VS geschiedde is een even grote blamage voor dat wat we als democratisch proces zien.

Dus misschien moeten we de conclusie trekken en accepteren dat democratie niet langer werkt en dat we langzaamaan naar een ander systeem aan het evolueren zijn. Of in elk geval toe zijn aan een ander systeem.

Terug naar mijn opmerking aan het begin van dit relaas: “de wil van het volk is altijd meervoud”.
Dat is op dit moment nu eenmaal het systeem waarin we zitten. Systemen waarin “het enkelvoud” wordt verheven tot de heersende macht noemen we doorgaans een dictatuur.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 jan 2021 10:08

Enzzo schreef: 08 jan 2021 22:42 ...........
Dus misschien moeten we de conclusie trekken en accepteren dat democratie niet langer werkt en dat we langzaamaan naar een ander systeem aan het evolueren zijn. Of in elk geval toe zijn aan een ander systeem.

........................
Ik begrijp je redenering maar denk niet dat bovenstaande een oplossing is. Er lijkt me gewoon geen beter systeem voorhanden. (Corrigeer me gerust)

Het lijkt me beter om de democratie te bewaren en ze te verbeteren waar nodig is; democratischer maken.
In Belgie is het zo (ook in andere Europese landen in mindere of meerdere waarden) dat de democratie verworden is tot een particratie. In de praktijk betekent dit dat de macht bij een zeer klein clubje mensen terecht komt, en dat verkiezingen daar niet zoveel aan veranderen.

Het grootste staaltje van non-democratie was de volmacht regering Wilmes die tijdens de 1e coronagolf de beslissing nam; de beslissingen werden genomen door Superkern (zijnde de partijvoorzitters); die heeft uiteraard geen democratische legitimiteit maar kent ook geen juridische bestaansvorm in België en is in feite technisch gesproken, zoals Vuye het terecht stelde; een Junta. (zie bv: https://www.knack.be/nieuws/belgie/volm ... 80801.html)

Eén van de punten om het systeem democratischer te maken lijkt me dan ook de macht van de particratie te verkleinen en die van het parlement te vergroten.
Dit kan door een aantal zaken, bijvoorbeeld; stemgedrag parlementariërs anoniem te maken, mandaten in tijd beperken, verloning parlementariërs gebaseerd op voorgaand loon, partijfinancieringen te verlagen, en meer directe invloed van de burger op de werking van het parlement; in de vorm van de burger het recht te geven een belangenconflict in te roepen, organiseren van burger-raadplegingen, etc....

Buitenparlementaire zaken die fout lopen; stoppen met politieke benoeming (door meerderheid, niet door parlement) van rechters (wat men net Hongarije en Polen verwijt).
Men zou ook terug de apparentering in de kieswetgeving terug kunnen invoeren gecombineerd met elke burger het recht te geven meerdere stemmen uit te delen (uiteraard elke burger evenveel).

Rechtstreekse verkiezing van volksvertegenwoordigers, niet zoals nu door de partij. Alleen nog ministers die verkozen zijn en dan nog liefst rechtstreeks, niet zoals nu (bv minister Vandenbroucke nam niet deel aan de verkiezingen).
Het zou de democratie ook ten goede komen als elke stem even zwaar woog, dus één kieskring voor het hele land, beëindiging van de pariteit en grendelwetten, etc....

En zo zijn er een heleboel zaken die je kan veranderen om het democratisch gehalte te verhogen zonder dat je ze hoeft weg te gooien of te ruilen voor een ander systeem.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 jan 2021 14:14

Er word op de waan van de dag geregeerd, en dat word weer grotendeels bepaald door de media.
De meerderheid heeft allang niet meer voor het zeggen.
Als er een referendum zou worden gehouden over, maximale snelheid, immigratie en bijvoorbeeld zwarte piet (kozp), dan weet ik de uitkomst wel.

@lugosi , wat versta je onder; verloning parlementariërs gebaseerd op voorgaand loon?
En waarom zou je dat willen?

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 09 jan 2021 14:16

Nu Trump binnenkort president af is (Thank God) kan hij, denk ik, vast weer wat vaker zijn witte Pyjama met witte puntmuts en masker op doen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jan 2021 14:23

mao schreef: 09 jan 2021 14:14 Er word op de waan van de dag geregeerd, en dat word weer grotendeels bepaald door de media.
De meerderheid heeft allang niet meer voor het zeggen.
Als er een referendum zou worden gehouden over, maximale snelheid, immigratie en bijvoorbeeld zwarte piet (kozp), dan weet ik de uitkomst wel.

Wat wil je hiermee zeggen?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 09 jan 2021 14:24

mao schreef: 09 jan 2021 14:14 Er word op de waan van de dag geregeerd, en dat word weer grotendeels bepaald door de media. De meerderheid heeft allang niet meer voor het zeggen. Als er een referendum zou worden gehouden over, maximale snelheid, immigratie en bijvoorbeeld zwarte piet (kozp), dan weet ik de uitkomst wel.
Dat zou dan toch juist aantonen dat NIET naar de "waan van de dag wordt geregeerd"?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 09 jan 2021 14:28

Gelukkig is het in Nederland nog altijd niet zo dat je persoonlijke bubbel bepaald wat "het volk" wil. Dat is ook zo grappig aan al die voorstanders van referenda: ze hebben een heilige overtuiging dat de uitkomst naadloos zal aansluiten bij wat hun bubbel vindt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jan 2021 14:32

De meerderheid heeft allang niet meer voor het zeggen.

Dat is ook nooit zo geweest in een parlementaire democratie!
Daarom nogmaals; wat wil je eigenlijk zeggen?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jan 2021 15:03

België heeft een gestuurde democratie.
Er zijn heel wat voorwaarden verbonden om enige verandering mogelijk te maken.
Elke parlementszetel "kost" niet evenveel stemmen.
2/3 Meerderheden, meerderheden in elke taalgroep, al dan niet belangenconflicten en zo zijn er nog.
Het cordon rond de op dit moment, volgens de onafhankelijke peilingen, grootste partij van Vlaanderen en bij uitbreiding België.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jan 2021 16:54

Ja interessant maar mijn vraag was aan MAO gericht.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

i-mac

i-mac 09 jan 2021 17:03

Men begint in de USA te vrezen voor chaos als Biden officieel wordt ingehuldigd. Blijkbaar zijn de gemoederen nog wat meer opgehitst sinds de bestorming van het Capitool. Via alternatieve sociale media wordt opgeroepen om het Capitool opnieuw te bestormen op de dag van inauguratie.

China, Rusland en sommige landen in het midden oosten moeten toch binnenpret hebben met hetgeen nu gebeurt in Amerika. Ome agent die onder de voet wordt gelopen door zijn eigen volk.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 jan 2021 18:21

i-mac schreef: 09 jan 2021 17:03 knip........ sinds de bestorming ....knip
Bijlagen
capitool.jpg

Plaats reactie