Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

In de hoek: Belgen en Nederlanders

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 18 aug 2020 09:55

martinbo schreef: 18 aug 2020 08:29 ventiel - sepap
...
soupape

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 18 aug 2020 10:12

Als we het dan toch wat serieuzer willen maken.
mhr-zip schreef: 18 aug 2020 08:04 Toch trap ik er een on-liner in: Nederlanders en Belgen verstaan elkaar wel, maar begrijpen elkaar niet.
Dit is als kop van Noord Hollander (West Fries) ook mijn ervaring.
Ik hoor wat ze zeggen maar weet gewoon dat de kans groot is dat we elkaar niet goed begrijpen.

Ik werk een soort van samen met 2 profs (2 totaal verschillende vakgebieden) van een universiteit.
Toch heb ik vaak het idee we op een hele andere golflengte zitten waarbij ik degene ben die dat het sterkste ervaart. Daardoor is het mij nooit goed duidelijk waar deze mensen naartoe willen en hoe zij het politieke spel spelen dat je nu eenmaal hebt in de wereld van onderzoek en onderwijs.
Gevolg, ik hebt het idee dat ik met deze mensen werk maar niet samenwerk.
En dat betekent volgens mij dat je op zijn best suboptimaal resultaat krijgt.

Dus als iemand tips heeft.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 aug 2020 10:25

Mijn ervaring met (ICT) projecten in België is dat veel BUITEN de officiële vergaderingen wordt besloten. Veel, heel veel meer dan in Nederland.
Overigens zien we die verschillen ook al in Nederland. In de Randstad zijn we gewoon directer (zeg maar lomper) dan in het oosten en zuiden van het land. Project in Limburg gedaan van ruim een jaar en ze moesten wel even aan mij wennen. Maar ja...........ik zorgde dat de rekening betaald werd :-)
Maar met een paar voor eeuwig vrienden geworden!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 18 aug 2020 10:26

NicoNB schreef: 18 aug 2020 10:12 Dus als iemand tips heeft.
The Culture Map van Erin Meyer eens lezen.

Gastheerg schreef: 18 aug 2020 10:25 Mijn ervaring met (ICT) projecten in België is dat veel BUITEN de officiële vergaderingen wordt besloten. Veel, heel veel meer dan in Nederland.
Absoluut herkenbaar. Ooit een project gedaan voor een supermarktketen met hoofkantoor in Ternat (Pajottenland.... prachtige naam). Als je dan terugkwam op een besluit dat genomen was in een stuurgroepvergadering kreeg je doodleuk te horen.... "Maar awel, dat was in de vergadering..... " :)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 aug 2020 10:30

Gastheerg schreef: 18 aug 2020 09:29 ...
- Gebrek aan gastvrijheid bij Walen
Dat vind ik net helemaal niet, de meeste echte Walen zijn net wel erg gastvrij. Ze begrijpen geen woord Nederlands (of Vlaams) en Engels is ook een probleem. Iedereen spreekt toch Frans?
Voor de rest zijn ze erg gastvrij en vriendelijk.

Verwar een Brusselaar echter niet met een Waal, totaal verschillend type mens. Een Brusselaar spreekt vaak wel Nederlands maar dan enkel wanneer de andere partij niet (goed) Nederlands verstaat. Ben je een Nederlandstalig, dan zal diezelfde Brusselaar opeens geen Nederlands meer kunnen. Opzettelijk dwars doen is daar een hobby.


Je andere minpunten zijn, IMHO, correct. Voor die cross-supporters schaam ik me ook. Ze zouden in het voetbal beter geen winterstop houden, dan blijft dat soort mensen wel ergens langs een voetbalveld hangen ipv langs een cross-weide.


Over NL en zijn inwoners: ik kom graag naar Nederland, zowel voor het werk als voor ontspanning. Leuk land met (meestal) leuke inwoners. Anders dan België, maar niet beter of slechter.
Elkaar begrijpen is soms wat moeilijker, vooral in Limburg :D
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 aug 2020 10:33

NicoNB schreef: 18 aug 2020 10:12 Dus als iemand tips heeft.
Hetzelfde valt te zeggen voor noorderlingen en westerlingen, al schijnen Belgen er nog wel een treetje bovenop te doen van wat ik hoor van collega's (ook in ICT projecten en zoals Gastheerg beschrijft). Dat borstklopperij 'Wij uit de Randstad regelen alles wel' herken ik ook, maar kunnen we een apart topic over openen :lol:.

Mijn oplossing is vrij simpel; altijd open en eerlijk zijn, en zorgen dat ze iets van jou willen/moeten i.p.v. andersom. Ik doe gewoon helemaal niks als er niet expliciet om gevraagd wordt, en als dat uiteindelijk wel gebeurt stel ik een aantal randvoorwaarden (ik ga mijn tijd niet investeren als het vervolgens bij de aanvrager weer stil komt te liggen).

Zo lang je voldoende werk hebt om je op andere onderwerpen te focussen kun je die insteek lang volhouden en nog steeds rendement leveren. Je gaat de mist in wanneer je jezelf afhankelijk maakt van één persoon die vervolgens de boel frustreert of zelf zonder werk komt te zitten (je kunt moeilijk voorwaarden stellen of nee verkopen wanneer je écht met je handen over elkaar zit).

Door met die attitude je werk te doen, dwing je ook een bepaalde mate van respect af en zullen ze minder snel op je afstappen voor ieder wissewasje en ontstaat er een bepaalde commitment als ze je een opdracht geven.

Je gaat nat als jij volledig afhankelijk bent van die persoon en diegene jouw een lage prioriteit geeft omdat hij/zij de waarde er niet van in ziet. In die gevallen kan ik ook begrijpen dat ze niet staan te springen om samen te werken; het is geven en nemen. Ook al zou dat niet zo mogen zijn want ze worden immers betaald om hun werk te doen.

Kan me overigens wel voorstellen dat in de wereld van onderzoek dit lastiger is. In de IT zijn projecten kleiner en resultaten duidelijker. Verder kun je afstuderen op het onderwerp van omgevings-, organisatie-, en cultuursensitiviteit.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 18 aug 2020 11:52

[quote=ypuh post

*Limburgers uitgezonderd van deelname, want die wil niemand hebben.
[/quote]

Hé, dat is niet netjes ik woon al 33 jaar in Limburg.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 18 aug 2020 12:35

Televisie programma op één later dit jaar: Geubels en de Hollanders.

Voor “Geubels en de Hollanders” lacht Philippe met onze noorderburen en hun gewoontes. Samen met Erik Van Looy waagt hij zich aan Nederlandse bezigheden zoals kamperen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 aug 2020 12:41

Barstte van de vlaamse campinggasten deze zomer in de Drôme.....
Less is bore

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 18 aug 2020 13:30

Sweety2008 schreef: 18 aug 2020 11:52 [quote=ypuh post

*Limburgers uitgezonderd van deelname, want die wil niemand hebben.
Hé, dat is niet netjes ik woon al 33 jaar in Limburg.
[/quote]

Tja België heeft Belgen en Limburg Limburgers.
Reden daarvan is dat België eerst mocht kiezen.

Naast de al genoemde pluspunten van België nog eentje die meer dan het benoemen waard is en een stuk jeugdsentiment;

Lena van 2 Belgen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 aug 2020 13:56

Uit het topic dat aanleiding gaf tot dit topic:
Enzzo schreef: 17 aug 2020 18:54 Nee dat komt omdat jullie noorderburen dat ook daadwerkelijk zijn ;)

Maar Ernie is een Limburger en dan telt die classificatie niet. Jullie Limburg en Nederlands Limburg is heel erg verwant in volksaard. Hoewel ik het idee heb dat ze bij jullie wat meer als warm, open en vriendelijk gezien worden. Terwijl de NL Limburgers nog wel eens heel eenkennig kunnen zijn.
Nee, ik ben geen Limburger maar een Brabander die naar Limburg is verhuisd maar ik heb oa ook in Arnhem en op Aruba gewoond. Als Brabander zal de grens van wat als beledigend ervaren wordt wel wat opgerekt zijn. Daar is het net iets normaler om elkaar voor de lol de huid vol te schelden zonder verdere bijbedoelingen.

In Nederland wordt wat moeilijker gedaan om iedereen die een beetje een vreemd taaltje spreekt. Je wordt dan door de randstedeling als snel voor tweederangsburger aangezien. Ik heb het idee dat de Nederlandse Limburger zich dat wat meer aantrekt dan b.v. de trotse Fries. Het kost voor iemand die niet van hier is dan vaak net wat meer moeite om het ijs te breken maar ik ervaar de bevolking hier tenminste ook als warm en vriendelijk. Dat open valt wel mee.
In België heb je in de vorm van de Walen ook derderangsburgers. Dan schuift de tweederangsburger -die alleen een vreemd dialect heeft- vanzelf een beetje naar boven in de hiërarchie.
In Vlaanderen is men allang blij als je iets spreekt dat een beetje op Nederlands lijkt. Of dat nu West-Vlaams of Limburgs is, zolang het maar geen Frans is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2020 16:08

martinbo schreef: 18 aug 2020 08:29 ....

Misschien ook nog een subtopic over fietstermen en met name de verschillen NL-B?

schroef - vijs
ventiel - sepap
...
Dat verschilt in Vlaanderen dan nog eens van regio tot regio.
Is dat in Nederland ook zo, en dan heb ik het echt niet alleen over het "Fries". :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie