Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

In de hoek: Belgen en Nederlanders

hayes

hayes 28 aug 2020 09:13

;Daar moet je dan weer letten op de nuances in de manier waarop 'neen' gezegd wordt.
Er zijn tientallen manieren om neen te zeggen ;)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 aug 2020 09:23

hayes schreef: 28 aug 2020 09:13 ;Daar moet je dan weer letten op de nuances in de manier waarop 'neen' gezegd wordt.
Er zijn tientallen manieren om neen te zeggen ;)
Denk dat je het in de rechtbank niet redt met deze uitleg :mrgreen:

hayes

hayes 28 aug 2020 09:38

neen...

:lol: :P

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 aug 2020 09:40

Zou het kunnen dat dit topic een andere titel moet krijgen?
Laat Vlaanderen aansluiten bij zowat het meest succesvolle en best bestuurde land in de Europese Unie. Onze noorderburen.
In 2030 is het 200 jaar geleden dat onze wegen en die van Nederland definitief scheidden. Misschien kunnen we 200 jaar later die vergissing ongedaan maken. Onhaalbaar? Utopisch? Beide beschrijvingen gelden net zozeer voor elke poging de afgelopen jaren om België structureel sterker te maken. Laten we kiezen voor een aansluiting bij Nederland. Beter de lat te hoog leggen en ze niet halen, dan de lat te laag leggen en ze wel halen.

Een opinie stuk uit "De Tijd", een van de meest neutrale kranten in Vlaanderen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 aug 2020 10:03

Lcsmet schreef: 28 aug 2020 09:40 Zou het kunnen dat dit topic een andere titel moet krijgen?
Laat Vlaanderen aansluiten bij zowat het meest succesvolle en best bestuurde land in de Europese Unie. Onze noorderburen.
In 2030 is het 200 jaar geleden dat onze wegen en die van Nederland definitief scheidden. Misschien kunnen we 200 jaar later die vergissing ongedaan maken. Onhaalbaar? Utopisch? Beide beschrijvingen gelden net zozeer voor elke poging de afgelopen jaren om België structureel sterker te maken. Laten we kiezen voor een aansluiting bij Nederland. Beter de lat te hoog leggen en ze niet halen, dan de lat te laag leggen en ze wel halen.

Een opinie stuk uit "De Tijd", een van de meest neutrale kranten in Vlaanderen.
Ik denk dat onze Nederlandse politiek overgewaardeerd wordt.

In Belgie zal vast e.a. beter kunnen, maar samenvoegen levert echt weer andere problemen op.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 28 aug 2020 10:10

TL@ schreef: 18 aug 2020 10:30
Gastheerg schreef: 18 aug 2020 09:29 ...
- Gebrek aan gastvrijheid bij Walen
Dat vind ik net helemaal niet, de meeste echte Walen zijn net wel erg gastvrij. Ze begrijpen geen woord Nederlands (of Vlaams) en Engels is ook een probleem. Iedereen spreekt toch Frans?
Voor de rest zijn ze erg gastvrij en vriendelijk.

Verwar een Brusselaar echter niet met een Waal, totaal verschillend type mens. Een Brusselaar spreekt vaak wel Nederlands maar dan enkel wanneer de andere partij niet (goed) Nederlands verstaat. Ben je een Nederlandstalig, dan zal diezelfde Brusselaar opeens geen Nederlands meer kunnen. Opzettelijk dwars doen is daar een hobby.


Je andere minpunten zijn, IMHO, correct. Voor die cross-supporters schaam ik me ook. Ze zouden in het voetbal beter geen winterstop houden, dan blijft dat soort mensen wel ergens langs een voetbalveld hangen ipv langs een cross-weide.


Over NL en zijn inwoners: ik kom graag naar Nederland, zowel voor het werk als voor ontspanning. Leuk land met (meestal) leuke inwoners. Anders dan België, maar niet beter of slechter.
Elkaar begrijpen is soms wat moeilijker, vooral in Limburg :D
Ik ben in juni 4 dagen gaan fietsen in Walonië (Brussel - Charleroi - La Roche - Luik - Brussel) en afgelopen weekend 2 dagen tussen Esneux en Luxemburg. Vooraf was ik beetje bang hoever ik zou komen met mijn matige Frans, maar ik was positief verrast
- werkelijk iedereen waar ik mee te maken had was vriendelijk, sprak Nederlands indien mogelijk of deed z'n best of haalde er iemand bij die het wel sprak. Ook in de volkskroeg in Luik, ook in het restaurant in Ciney waar het geen probleem was om in m'n zeiknatte kloffie binnen te komen en ook op de white-trash-camping aan de Amblève
- op de weg kreeg ik (op 1 hardrijder na, en op 1 'ruitensproeier' na) ik alle ruimte, voorrang etc.

andere observaties na 20+ jaar bezoekjes aan Vlaanderen/België vanwege schoonfamilie:
- in Vlaanderen lijkt men norser op straat dan in Wallonië
- een groet beantwoorden doet men zelden in Vlaanderen, veel minder dan in NL
- na een weekend Ardennen zijn de Nederlandse polders nog saaier en platter dan ze al waren :lol:

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 28 aug 2020 11:06

TL@ schreef: 18 aug 2020 10:30
Gastheerg schreef: 18 aug 2020 09:29 ...
- Gebrek aan gastvrijheid bij Walen
...Verwar een Brusselaar echter niet met een Waal, totaal verschillend type mens. Een Brusselaar spreekt vaak wel Nederlands maar dan enkel wanneer de andere partij niet (goed) Nederlands verstaat. Ben je een Nederlandstalig, dan zal diezelfde Brusselaar opeens geen Nederlands meer kunnen. Opzettelijk dwars doen is daar een hobby...
:lol: :lol: :lol:

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 28 aug 2020 17:56

yorickdix schreef: 28 aug 2020 10:10
TL@ schreef: 18 aug 2020 10:30
Gastheerg schreef: 18 aug 2020 09:29 ...
- Gebrek aan gastvrijheid bij Walen
Dat vind ik net helemaal niet, de meeste echte Walen zijn net wel erg gastvrij. Ze begrijpen geen woord Nederlands (of Vlaams) en Engels is ook een probleem. Iedereen spreekt toch Frans?
Voor de rest zijn ze erg gastvrij en vriendelijk.

Verwar een Brusselaar echter niet met een Waal, totaal verschillend type mens. Een Brusselaar spreekt vaak wel Nederlands maar dan enkel wanneer de andere partij niet (goed) Nederlands verstaat. Ben je een Nederlandstalig, dan zal diezelfde Brusselaar opeens geen Nederlands meer kunnen. Opzettelijk dwars doen is daar een hobby.


Je andere minpunten zijn, IMHO, correct. Voor die cross-supporters schaam ik me ook. Ze zouden in het voetbal beter geen winterstop houden, dan blijft dat soort mensen wel ergens langs een voetbalveld hangen ipv langs een cross-weide.


Over NL en zijn inwoners: ik kom graag naar Nederland, zowel voor het werk als voor ontspanning. Leuk land met (meestal) leuke inwoners. Anders dan België, maar niet beter of slechter.
Elkaar begrijpen is soms wat moeilijker, vooral in Limburg :D
Ik ben in juni 4 dagen gaan fietsen in Walonië (Brussel - Charleroi - La Roche - Luik - Brussel) en afgelopen weekend 2 dagen tussen Esneux en Luxemburg. Vooraf was ik beetje bang hoever ik zou komen met mijn matige Frans, maar ik was positief verrast
- werkelijk iedereen waar ik mee te maken had was vriendelijk, sprak Nederlands indien mogelijk of deed z'n best of haalde er iemand bij die het wel sprak. Ook in de volkskroeg in Luik, ook in het restaurant in Ciney waar het geen probleem was om in m'n zeiknatte kloffie binnen te komen en ook op de white-trash-camping aan de Amblève
- op de weg kreeg ik (op 1 hardrijder na, en op 1 'ruitensproeier' na) ik alle ruimte, voorrang etc.

andere observaties na 20+ jaar bezoekjes aan Vlaanderen/België vanwege schoonfamilie:
- in Vlaanderen lijkt men norser op straat dan in Wallonië
- een groet beantwoorden doet men zelden in Vlaanderen, veel minder dan in NL
- na een weekend Ardennen zijn de Nederlandse polders nog saaier en platter dan ze al waren :lol:
De Waal van 2020 is dan ook niet meer te vergelijken met die van 40 jaar geleden. Toen was Nederlands hooguit een optie als het om betalen ging en het niet anders kon. En de gemiddelde automobilist reed je de vouwen uit de broek. Nu probeert men, al is het wat gebrekkig, je te helpen in het Nederlands als je Frans niet toereikend is. En veel Nederlanders kunnen nog wat leren van de gemiddelde Waal wat betreft beleefdheid in het verkeer (al kan dat ook komen omdat de verhuftering in het Nederlandse verkeer hand over hand toeneemt).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 aug 2020 18:30

Ik heb geen enkel probleem met Belgen, wel vind ik het een uiterst raar land. Ik reed laatst op een R-weg naar Charleroi, mensen kinderen het leek wel alsof ik in een derdewereldland terecht gekomen :shock: Om de 200m een benzinepomp, overal verpauperde, lege huizen. Vreselijke gaten in de weg. Hier en daar een frietkot. Het land is echt op een geen enkel vlak te vergelijken met Nederland.

Ik heb toevallig recent een jaar achter de rug bij een BELUX firma. Niet altijd even makkelijk, overigens beide kanten op! Belgen vinden ons onbescheiden, dominant en veel te direct, maar doen op hun beurt heel veel achter je rug om. Wat ik leuk vond is dat ze altijd in zin voor "een pintje" of andere gekkigheid, waar de Nederland om 17:00 stipt naar huis moet naar moeders de vrouw.

Mijn ervaring met Walen is dat ze prima Nederlands spreken met Nederlanders, niet met Vlamingen.

P.S. Ik ben een enorme Brusselmans-fan, zeker 30 boeken van gelezen. Zijn allemaal hetzelfde haha :D

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 aug 2020 19:09

Charleroi IS een 3de wereld land, hopeloos triest. Voor het werk moet ik daar soms 's nachts zijn, tja dat is altijd met 5 of 6 man, ook al zou ik het best alleen kunnen :-(

In de rand rond Charleroi zijn er meer verkeersborden met kogelgaten dan zonder. Echt triestig, nog veel erger dan Luik (en dat is ook al zo triest)
Afbeelding

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 aug 2020 19:31

havana schreef: 28 aug 2020 18:30

P.S. Ik ben een enorme Brusselmans-fan, zeker 30 boeken van gelezen. Zijn allemaal hetzelfde haha :D
+1 :like:

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 28 aug 2020 19:39

TL@ schreef: 28 aug 2020 19:09 Charleroi IS een 3de wereld land, hopeloos triest. Voor het werk moet ik daar soms 's nachts zijn, tja dat is altijd met 5 of 6 man, ook al zou ik het best alleen kunnen :-(

In de rand rond Charleroi zijn er meer verkeersborden met kogelgaten dan zonder. Echt triestig, nog veel erger dan Luik (en dat is ook al zo triest)
Als je er enkel 's nachts komt zul je er niet veel van zien. Ik werk in het centrum van Luik en het is daar alles behalve triest, integendeel.
Ik denk dat er tegenwoordig meer kogel- en bominslagen zijn in de rand rond Antwerpen

Plaats reactie