Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De vertwittering van een fietsforum

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 09 jun 2020 13:03

Er moet me iets uit het hart.

Ik erger me de laatste tijd enorm aan wat ik zelf noem: De vertwittering van het fietsforum".

Van de week keek ik uit nieuwschierigheid naar Twitter en ik was verbaasd over de enorme stortvloed van hatelijke reakties(over racisme en demonstraties ivm corona, pvv en fvd en weet ik wat verder voor nare twitterpaginaś en al die persoonlijke haat op mensen(vaak bekende mensen in de media met een mening).
Ik weet van Facebook dat het veel voorkomt,maar in deze mate was toch een soort schrik.

Nu zie ik soortgelijke reaties de laatste tijd ook verschijnen op het Corona topic en verder op dit forum(voorbeelden te over)deze maken mij dat ik mijn plezier goed kwijt begin te raken.
Het corona en black lives matter-gebeuren heeft deze hatelijke en onsympathieke bijdrages vermenigvoudigd.

Het gaat volgens mij niet meer om inhoudelijk en positief te reageren,maar alleen maar een (onderbuik) mening te deponeren en worden werkelijk termen geuit, die opeen rechtsradicaal forum niet zouden misstaan.

Nu ben ik van een generatie(jaren 80 tig vrede demonstraties) die liever opbouwend en leerzame kritiek geeft , dan die misselijke trap-in-de-rug reakties van sommigen hier.

Dit zelfde verschijnsel van diepe persoonlijke negativiteit vind je in andere topics ook steeds mee terug.

Ik ben zelf gematigd links(kom uit een typisch arbeidersgeslacht van veenarbeiders en aanhangers van de sociale arbeidersbeweging(SDAP en Vara) van Troelsta en Domela Nieuwenhuis en later Drees (PvdA).

Ik durf wel de stelling te deponeren dat iedereen ...die in het verleden heeft gevochten voor sociale gerechtigheid, zich diep zal schamen en ergeren was hier allemaal opgeschreven wordt aan stupide verwijten... richting (gematigd)links denkende mensen ...................en dat zijn 100% andere mensen dan aanhangers van radicale linkse groepen als bv Antifada en de krakersbeweging(stelletje achtelijken die dat roepen).

Daar buiten ben ik helemaal klaar met die persoonlijke aanvallen van sommigen figuren hier op anderen. Dat is helemaal schandalig.Dan zijn er ook een type(s) die moet(en) te menen dat ze iedereen maar ter verantwoording moeten roepen over hun onderwerp.

Jammer genoeg is de grote afwezige ......de moderatoren ........die ons als leden de vrije hand geven en het gevolg is dat sommigen daar niet mee kunnen handelen en zich te buiten gaan aan grievende opmerkingen.Het ontbreken van corrigerende ingrepen, maakt dat de hardste schreeuwers overblijven,omdat de meer rustige en fatsoenlijke leden denken: Ik heb er genoeg van en vervolgens hier niet meer komen.

Je ziet dit ook bij een ander forum waar ik graag mag lezen.Het gpblog forum.Een paar jaar(5 jaar) terug met interessante meningen en positieve bijdrages , die nu zijn verdreven door elkaar-de-maat-nemende-meningen. Niemand meer van de oorspronkelijke deelnemers zie je meer.Dat zelfde telt ook voor het voetbalforum Voetbalprimeur. Van een leuk forum met weetjes veranderd in een elkaar de maat nemend forum met stompzinnige opmerkingen.

Nu weet ik dat dit met heel veel forums gebeurd.Weg zijn de sympathieke onderwerpen ......waar elkaar helpen en elkaars mening delen voorop staat. Je leert als forumlid zo ook niet meer van anderen..............door zelf na te denken en je mening doen veranderen als inzichten van anderen je doen realiseren dat je gedachten over een bepaald onderwerp toch wat anders liggen dan je eerst had aangenomen. En helemaal waar wij als lden een ander helpen met adviezen.Dat is helemaal top vanzelf. Sommigen nieuwe leden worden gelijk afgekraakt ...zodat ze niets meer durven te vragen.

Ik vraag me dan ook oprecht ,af wat het doel is geworden van ons forum en waarom er geen echte vriendelijke discussies meer aanwezig Kunnen zijn. :cry:

Zijn het aantal forumleden zo belangrijk voor fiets.nl, dat ze liever 40.000 leden hebben en ongetwijfeld dit goed kunnen "verkopen"aan hun adverteerders ipv een klein sympathiek informatief forum?

Is dit de reden waarom al die hedendaagse forums verwoorden tot onvriendelijke forums.Gaat het alleen maar om de zg clikbeats?


Wat je doet na het lezen van dit gemeende schrijven, moet je zelf weten. Ik reageer hier verder niet op.Via pb kun je op al je vragen antwoorden krijgen.

En beste moderators vermijdt elk politiek standpunt, daar zijn wel andere forums voor en maak duidelijk aan de leden dat politieke uitingen en persoonlijke aanvallen niet worden getolereerd.

Het fietsforum moet per definitie gaan of fietsgerelateerde onderwerpen en een fietscafe met leuke (niet politieke) "ontspannende"onderwerpen.

PS
Beste moderators laat dit topic hier aub staan, daar valt het meer op dan in het ..-vragen-over-het-forum gedeelte.

fiets met plezier
en laat iedereen zich eens afvragen of zijn of haar mening/reaktie, wel op zijn plaats is op een fietsforum.
Laatst gewijzigd door codex op 09 jun 2020 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 09 jun 2020 13:13

ja, ik volg je wel. is wel goed dat dit ter sprake wordt gebracht.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 jun 2020 13:20

Ach ja.

Een topic als Corona heeft al 3140 reacties
Vandaag gefietst - waar het volgens mij om gaat - heeft er slechts 461

Cijfers lijken mij duidelijk ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jun 2020 13:38

Het is toch een fietscafe? Daar worden dingen besproken die niet op per se over fietsen hoeven te gaan. Het staat je vrij het topic niet te openen. Ook kun je jouw mening geven, zonder dat je je hoeft te schamen voor je wat linksere denkbeelden. Ook ik denk dat de gemiddelde Nederlander rechtser is dan hij/zij zich kan veroorloven maar ik vind iemand met een rechtse mening niet per definitie een nare persoon. Het is toch juist mooi dat mensen op politiek vlak tegenover elkaar staan en elkaar weer vinden in de topics die alleen over fietsen gaan?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jun 2020 13:38

Edit: dubbel.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 09 jun 2020 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 jun 2020 13:40

Doelgroep zal er wel iets mee te maken hebben. Onder de wielrenners zitten -zoals ongetwijfeld iedereen wel eens meegemaakt heeft- bovengemiddeld veel horken. Dat is niet per se negatief (ik vind het juist wel geinig), maar het is bijvoorbeeld niet geheel onterecht dat wielrenners niet de beste naam in het verkeer hebben. Ook hier geldt dat een klein percentage het voor de massa verpest en ik kan ze op dit forum bijna aanwijzen. Dat gaat verder dan alleen een andere mening hebben, maar er gewoon op uit zijn (bewust of onbewust) om overal tegenin te gaan en onrust te stoken zonder daadwerkelijk een bijdrage aan het onderwerp te leveren.

Hoe het dan wel moet neem ik graag het Tweakers forum als voorbeeld. Een vele malen groter, actiever forum met een veel diverser scala aan onderwerpen en daarmee publiek. Over het algemeen gaat het daar wél goed, mede omdat moderatoren de boel strak in de gaten houden en regelmatig ingrijpen zonder dat het echt storend wordt. Vrijheid heeft zo z'n voordelen en het is leuk dat af en toe een schuine opmerking niet meteen verwijderd wordt, maar er zitten nu ook wel een paar typetjes die weten dat er niet ingegrepen worden en zich verplicht voelen alsmaar de knuppel in het hoenderhok te gooien ook al interesseerd het onderwerp ze geen bal.

Ik heb het vaker gezegd/geschreven, wij Nederlanders zijn zo gewend aan controle dat we ons nauwelijks nog een houding weten te geven als we een keer niet gecontroleerd worden. Meer/activer moderaten is echter wel een 'big ask'. Je kunt het nooit goed doen en wordt er niet voor betaald, maar volgens mij zijn er genoeg geschikte mensen te verzinnen die hun steentje bij willen dragen om zo de druk te verspreiden.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 jun 2020 13:58

Beste Codex, ik denk dat ik begrijp wat je gevoel is en wat je probeert te benoemen. Verharding en groeiende tegenstellingen in de maatschappij hebben hun weg ook gevonden naar het forum. Waarschijnlijk hoort het bij deze tijd. Is het leuk, nee! Kunnen we het voorkomen? Ik ben bang van niet. Persoonlijk probeer ik mijn steentje bij te dragen door wat vaker wel "mijn gestrekte been" op te schrijven, maar niet te posten. Mijn emotie heeft dan een uitweg gevonden en ik besef inmiddels dat ik anderen toch niet kan overtuigen van mijn gelijk :winkthumb: . Lukt dat altijd? Waarschijnlijk niet, mea culpa. En laten we het vooral niet te serieus nemen: het is alleen maar de mening van een ander. Niet meer, niet minder.
Daarnaast heb ik besloten vooral de onderwerpen te volgen en een bijdrage te leveren waar de goede sfeer nog wel hangt. De foto's van onverharde wegen in het groene hart van GastheerG waardeer ik erg (post zelf te weinig foto's vanwege het geklooi), ben altijd benieuwd naar de monstertochten van DDX, en houdt de technische onderwerpen nauwlettend in de gaten ('kom er maar in Keezx'). Daar kunnen we elkaar altijd helpen, en van elkaar leren. Zo houd ik het leuk voor mijzelf.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jun 2020 14:04

Eens met JoostG. Ik volg alleen de topics die ik interessant vindt. Doe Maar zong het al : "er zit een knop die tv".

Of er nu meer hufters zijn dan vroeger? Ik denk het niet, alleen nu door social media zijn ze zichtbaarder en krijgen ze vaker een podium. Vroeger, in de jaren 70, 80 en 90 waren er evenzoveel gekkies. Denk ik.

Overigens lees ik ook veel op Twitter, maar ik heb al die Jensen-gekkies, Knorum-pannenkoeken en Trekker-bio's gewoon op negeer gezet, dat scheelt heel veel.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 jun 2020 15:52

JoostG schreef: 09 jun 2020 13:58 ...Persoonlijk probeer ik mijn steentje bij te dragen door wat vaker wel "mijn gestrekte been" op te schrijven, maar niet te posten. ....
Bedoel je dat je enkel met gesterkt been kan antwoorden op wat je niet niet zint - en dus niet doet, maar dat je ook niet inhoudelijk wil reageren?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 jun 2020 16:42

walter- schreef: 09 jun 2020 15:52
JoostG schreef: 09 jun 2020 13:58 ...Persoonlijk probeer ik mijn steentje bij te dragen door wat vaker wel "mijn gestrekte been" op te schrijven, maar niet te posten. ....
Bedoel je dat je enkel met gesterkt been kan antwoorden op wat je niet niet zint - en dus niet doet, maar dat je ook niet inhoudelijk wil reageren?
Nee, dat wil ik niet zeggen. Ik probeer altijd inhoudelijk en redelijk te reageren, maar dat wil niet zeggen dat de ander het zo opvat. Ik schrijf een fysieke reactie op het forum (wat goed voelt), maar ik druk gewoon niet op verzenden. Dit doe ik overigens alleen in beladen draadjes, waar de stellingen zijn ingenomen en iedere greintje humor verdwenen is.

Het fietsforum is voor mij vooral een plek om mijn ei te kunnen over al hetgeen mij interesseert rond de fiets.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 09 jun 2020 18:20

Ik doe het ook vaak zo .....als JoostG doet.Misschien dat hij me daarom ook goed aanvoelt wat ik nu precies bedoel.Ik ben blij met zijn reactie.
Ik heb de laatste tijd wel 20reakties eerst geschreven en ook niet geplaatst.Zeker dat over dat Corona topic en dat persoonlijke reageren op anderen.

Ik ben het dan "ook kwijt". Kost het ook geen gedachtes meer.Dat is overigens een tip die ik "geleerd"heb in mijn leven. Kun je overal voor gebruiken in het dagelijkse leven.
Opschrijven en afsluiten. ;)

Maar ik wou dit nu 1x eens goed aankaarten en een dringende oproep doen aan leden en moderators....
om dit eens aandachtig door te lezen en er over na te denken wat je persoonlijk nu kan doen(en vooral laten bij sommigen) om een betere bijdrage te geven, aan het forum.

Het belangrijkste is wel het punt, dat we moeten waken dat de sfeer zodannig wordt ,dat velen afhaken(en dat zijn bijna altijd de sympathieksten).

Ik ben altijd trainer en vooral (club)scheidsrechter geweest bij het voetbal en ik heb me vaak verontschuldigd bij ouders van jeugd ....voor mij vaak strenge gedrag.
Ben toch in een andere tijd opgevoed.Van luisteren en ik bepaal en anders volgen er maatregelen.

Ik heb ik die 30 jaar nog nooit 1x gehoord van ouders dat ze dat niet waardeerden. Juist dat strenge gedrag en het weten waar ze aan toe zijn wordt erg geprijst.

Maar niet voor niets zie je tegenwoordig dat volwassenen en oudere kinderen zich niet willen schikken in regels van een samenleving en ook de regels van het horen bij een club.....in dit geval een fietsforum.
Gevolg is dat je in een morele vrije val beland ,van ik en ik en ik.

Ik zie zelf veel liever een strenger forumbeleid met duidelijke restricties van gedragsregels.
Als handvat voor diegene die zelf niet beseffen...dat hun bijdrages niets anders dan irritatie opleveren.

Nogmaals ik heb het als bijna 60 tiger erg moeilijk met de hedendaagse mediacultuur. Maar ik kan ook heel gemakkelijk van me afschudden en relativeren.Knop inderdaad op de tv of niet aanklikken bepaalde sites op internet......en weg.

Maar op een fietsforum ben je lid om je gedeelte interesse in het fietsen.(hobby notabene).
Dat verbindt ons.Als dat al geen prettige plaats is om te vertoeven...ja dan weet ik het ook niet meer.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 09 jun 2020 18:31

codex schreef: 09 jun 2020 13:03
Ik ben zelf gematigd links(kom uit een typisch arbeidersgeslacht van veenarbeiders en aanhangers van de sociale arbeidersbeweging(NSDAP en Vara)
typefoutje, hoop ik :) Verder met je eens

Plaats reactie