Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en wielerclubs in België

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 25 mei 2020 09:43

Gisteren al heel wat clubs tegengekomen, meestal kleinere groepen van 10 tot 15 fietsers. Ik had de indruk dat dit gedisciplineerd verliep.
Die WTC Velina mocht mij al onmiddellijk uitsluiten, wat is dat voor een dictatoriaal bestuur? Of schrik om maar enige verantwoordelijkheid te nemen?

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 25 mei 2020 10:36


patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 25 mei 2020 11:46

Bij sponsor Wetterse Dakwerken zullen ze niet mopperen na deze passage in prime time.
;)

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 25 mei 2020 18:33

gene schreef: 25 mei 2020 09:43 Gisteren al heel wat clubs tegengekomen, meestal kleinere groepen van 10 tot 15 fietsers. Ik had de indruk dat dit gedisciplineerd verliep.
Die WTC Velina mocht mij al onmiddellijk uitsluiten, wat is dat voor een dictatoriaal bestuur? Of schrik om maar enige verantwoordelijkheid te nemen?
Moah, dat is toch gewoon een duidelijk standpunt van een fietsclub? Ik lees er niets onredelijks in.

Nergens staat er dat ze het je verbieden om met meer dan 3 op pad te gaan. Alleen dat je dat niet doet in de clubkleuren. In het begin van Corona zijn er hier in de buurt ook een paar clubs geweest die specifiek vroegen om 'iet met clubtenue te rijden. Ik begrijp het ergens wel.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 mei 2020 18:49

gene schreef: 25 mei 2020 09:43 ......Die WTC Velina mocht mij al onmiddellijk uitsluiten, wat is dat voor een dictatoriaal bestuur? Of schrik om maar enige verantwoordelijkheid te nemen?
De meeste bestuursleden doen dat helemaal vrijwillig en zonder enige vergoeding.
En ze nemen hun verantwoordelijkheid, namelijk dat er niet in groep gereden zal worden.
Ik kan mij best inbeelden dat je in België de verantwoordelijkheid van een groep fietsers niet wil nemen.
Want de gevolgen voor de "verantwoordelijke" mocht het echt mis gaan kan je echt niet inschatten.
Je moet eens kijken naar de "Corona planning" van die club uit Wetteren
=> https://wtcwetthra.be/files/Covid19_Clu ... eke_V2.pdf
I know myself like no one else
Nothing to defend

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 25 mei 2020 20:28

Geef me dan eens een voorbeeld van wat er echt mis kan gaan en wat de "niet inschatbare" gevolgen zijn?

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 25 mei 2020 21:02

De planning is bij ons niet anders. Max 10 personen per groep, bij ons wel met vaste groepen nog eens (dus niet zoals bij de club uit Wetteren) en verschillende vertrekplaatsen en vertrekuren. We hebben in totaal 8 groepen, en testen 4 ritten.
Tegen dan zullen de maatregelen er weer helemaal anders uitzien.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 25 mei 2020 21:32

gene schreef: 25 mei 2020 20:28 Geef me dan eens een voorbeeld van wat er echt mis kan gaan en wat de "niet inschatbare" gevolgen zijn?
Tegengehouden worden door een agent die met z'n verkeerde been uit bed gestapt is/ een (ondoorgrondelijke) haat tegenover wielertoeristen heeft. 20x250e is toch al niet weinig geld en het kost je waarschijnlijk heel veel moeite/kopzorgen om ervanaf te geraken.

Of stel dat er effectief wel een besmetting is ineens, gaan ze je dan als verantwoordelijke ook verantwoordelijk stellen voor de overdracht (en bijbehorende kosten)?

Allemaal vragen waar een gemiddelde wielertoeristenclub gewoon niet op zit te wachten. Nog naast het feit dat deze 60+ers wel met 20 in groep mogen fietsen, maar bij hun (klein)kinderen een bezoek brengen mag niet indien ze niet in de "bubbel" zitten...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 mei 2020 21:33

gene schreef: 25 mei 2020 20:28 Geef me dan eens een voorbeeld van wat er echt mis kan gaan en wat de "niet inschatbare" gevolgen zijn?
“Wanneer je in groep gaat sporten, zorg er dan voor dat er één verantwoordelijke is die de regels controleert. Die persoon kan dan ook achteraf ter verantwoording worden geroepen”, aldus minister Weyts.
In dit interview heeft de minister wel 4 keer het woord verantwoordelijk laten vallen, en wat de minister dan bedoeld met "ter verantwoording" mag je zelf invullen.
Maar ik kan aannemen dat er bestuursleden zijn die daar voor passen.
In een club mag iedereen zich aangeven als "wegkapitein" he, je bent dan "verantwoordelijk".
In België zijn er heel wat clubs op zoek naar een "verantwoordelijke", misschien iets voor jou?
I know myself like no one else
Nothing to defend

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 25 mei 2020 21:53

Iedere deelnemer is in de eerste plaats verantwoordelijk voor zichzelf, zowel wat het (geringe) risico op besmetting als boete betreft. Als je een beetje moeite doet om je aan de opgelegde maatregelen te houden zie ik geen enkel probleem., we doen niets "onwettigs"
P.S.: ik ben toevallig bestuurslid en nu ook tijdelijk wegkapitein.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 mei 2020 07:17

Die extreme bang-makerij die nu al een tijdje heerst in Europa, het is zo triest.

20 jaar geleden lachten we nog met z'n allen toen we naar Amerikaanse media keken met hun 'deadly killer bees' en andere enorm overdreven artikels over 'dodelijk' virussen uit Afrika.

Ondertussen hebben we dezelfde idiote manier van nieuws brengen over genomen.
Bange mensen zullen meer kranten (online en op papier) lezen zeker. Angst verkoopt.

Diezelfde angst zorgt voor meer stress en een lichaam dat ontvankelijker is voor ziektes allerhande. Het is zelfs zo erg dat jonge kinderen al angst hebben om om te gaan met andere kinderen (angst die recht van de ouders afkomt)

Arm europa :( Arme wereld :(
Afbeelding

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 27 mei 2020 09:50

De angst zit er bij velen inderdaad goed in. Ik werk in het ziekenhuis en het is er opvallend rustig nu. Het aantal Covid patiënten is sterk verminderd en bij de anderen is er blijkbaar grote weerstand om naar het ziekenhuis te komen, zelfs mensen met ernstige aandoeningen stellen hun consultatie of behandeling veel te lang uit. Lichte blessures of klachten zijn zo goed als verdwenen ??
Ik vermoed echter dat die angst veel algemener is en een beperkende factor is in ons denken en handelen.

Plaats reactie