Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Stadsfiets zelf bouwen (uit losse onderdelen)

eduardo91
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2019 20:37
Locatie: Amsterdam

eduardo91 12 apr 2020 19:00

Hoi,

Afgelopen herfst heb ik een oude racefiets opgeknapt. Dat wil zeggen: een nieuwe groepset op een oud frame gezet. Daardoor heb ik nu een prachtige racefiets mét karakter, al zeg ik 't zelf.

Gedurende het opknapproces heb ik gemerkt dat ik er erg veel plezier in heb om "met mijn handen iets te creeren". Sindsdien ben ik dan ook aan het fantaseren over een stadsfiets bouwen vanuit losse onderdelen. Om te beginnen met het bestellen van een frame (bijvoorbeeld uit China). Heeft iemand hier ervaring daarmee?

Ik zie dat er best wat aanbieders zijn van racefietsframes, maar stadsfietsframes ben ik nog niet tegengekomen.

Dank!

P.S. Ik zie op het forum geen kopje 'stadsfietsen', dus maar onder 'racefietsen' gezet.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4360
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 apr 2020 19:06

Omdat dit een forum is voor sportieve fietsers en dito fietsen wellicht.
Maar om op de vraag een soort van antwoord te geven, ik denk dat een los stadsfiets frame zoeken als de welbekende speld in de hooiberg. Dit zelf opbouwen gebeurt nagenoeg nooit. Anders is dat met een fixie, maar daarvoor gebruik je meestal een ouder racefiets frame.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 apr 2020 19:19

Waarschijnlijk begin je al met een loodzwaar, kwalitatief matig frame als het uit China komt. Ik zou een Koga of RIH tour of reisfiets zoeken op Marktplaats om als basis te gebruiken.

CNC-Bike heeft soms ook nog wel iets leuks op de site staan.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie