Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De meest opvallende koers ooit

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 mar 2020 17:10

Laten we ook proberen zo nu en dat wat leuke dingen met elkaar te delen.
Ik sluit mijn ogen niet voor wat er in de wereld aan de gang is.
Maar lekker (en gezond!) eten, goeie muziek draaien, beetje sporten ook al weet je niet voor welk doel.
Tijd nemen om met elkaar te praten en niet alleen maar over DAT.

Nu er geen nieuwe beelden van en uit de koers gaan komen mooi om eens in de archieven te duiken.
Wat is JOUW meest opvallende koers?
Uiteraard mag je onbeperkt (we zitten nog even in deze crisis) inzendingen doen ;)

Poeh.......... lastig!

Voor mij Harm Ottenbros wereldkampioen 1969

Ik fietste (op de racefiets) zelf nog niet. M'n broertje koerste (op een gouden Motobecane) en m'n vader had dat gedaan maar zat nog wel regelmatig op de racefiets (klassieke Flandria).

WK in Zolder. Julien Steven in de finale weg met Harm Ottenbros.
Merckx gelooft het wel.
Twee kleine namen die mochten sprinten om de mooiste trui uit het heelal.

M'n vader en broertje kregen bijna een attaca van die sprint en ik voelde zelf ook dat het heel bijzonder was. Ik wilde ook een fiets met een krom stuur!

Harm won.
M'n moeder heeft later nog gewerkt bij de tante van Harm en ik heb daar mooie foto's met handtekeningen aan overgehouden. Petje, musette en weet ik allemaal.
Voor Harm heeft het niet geweldig gewerkt en hij is een model als het gaat om de vloek van de regenboogtrui.
Voor mij de start van 50 jaar krom stuur en ik vond het mooi om te lezen dat Harm een paar jaar geleden toch weer lol in het fietsen kreeg.
Ik had ergens een column geschreven over dit WK en heeft hij mij benaderd en dergelijk contact is altijd leuk.

Als je tegen mij WK 69 zegt trek ik al m'n tanden bloot :mrgreen:

https://youtu.be/U97dCZQatQk

Niet allemaal AGR 2019.....wordt het wel een eentonig topic :mrgreen:

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 18 mar 2020 17:43

Ik zat als zevenjarige in de kamer met mijn vader voor de tv toen de Waalse pijl gereden werd.
Joop Zoetemelk reed alleen op kop, en dat was voor mijn vader de gelegenheid om te vertellen wat hier zo bijzonder aan was. Hij vertelde mij het verhaal van Joop die in de Midi Libre van 1974 zó zwaar ten val kwam dat er eerst voor zijn leven, en later voor zijn carrière werd gevreesd.
Vanaf dat moment ging ik het verloop van de wedstrijd die aan de gang was met interesse volgen. Joop won hem uiteindelijk, maar niet voordat hij door de organisatie de verkeerde weg opgestuurd werd.

De rest van zijn loopbaan was ik een van zijn grootste fans!

https://nos.nl/artikel/2227768-waalse-p ... tuurd.html

De wereldtitel van Joop, jaren later, zal in dit topic ook wel voorbij gaan komen. Daar dacht ik ook als eerste aan. Maar door de Waalse pijl 1976 werd mijn belangstelling voor “ het kromme stuur” definitief gewekt.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 18 mar 2020 17:51

Nog niet zo lang geleden de finish op de Alpe d'Huez waar Steven Kruijswijk begon aan een voorsprong en het uiteindelijk niet haalde. Een bepaald treintje was goed op stoom en lag precies op schema. Was een moedige poging en ik zat op het puntje van mijn stoel.
Bikers are not alone

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 mar 2020 18:37

In 1983 (ik was toen 23) naar Alpe d'Huez gefietst vanuit Nederland en daar Peter Winnen de etappe zien winnen. Hij versloeg in de sprint Jean-René Bernaudeau

Afbeelding
(c) sportkroniek

https://sportkroniek.blogspot.com/2016/ ... lpe-d.html
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 18 mar 2020 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 mar 2020 18:44

In 1983 Paris-Roubaix waar vlak voor de finish koploper Hennie Kuiper op de kasseienstrook een lekke band kreeg, van fiets wisselde en de koers won.!

https://www.youtube.com/watch?v=gEOccxut8LA
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2020 18:45

Opvallend: 17e etappe tour 2006 hoort daar zeker bij.
En het fantastische duel op de Peyresourde tussen Contador en Rasmussen in 2007 kan ik zo bijna nog met mijn ogen dicht afspelen.

Dit wordt een leuk topic!!!!!
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2020 19:06

De eerste waar ik opkom is Bernard Hinault die in 1980 Luik-Bastenaken-Luik wint in de sneeuw.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 18 mar 2020 19:10

Dat is inderdaad ook een mooie!

https://www.touretappe.nl/luik-bastenak ... -lbl-1980/

Naar eigen zeggen de koers die ervoor gezorgd heeft dat hij niet “groter” kon worden dan Merckx.

sting
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 nov 2007 17:32

sting 18 mar 2020 19:28

Ik heb zoveel koersmomenten waar ik van heb genoten, sterker, nog steeds van geniet!
Lekker YouTube afstruinen om van het ene ziedende sprintmoment van Merckx via de zingende Coppi en Bartali de schrale maar o zo gedenkwaardige jaren ‘80 koersen (met veel Rodaniaaaa) binnen te vallen.

Maar als ik dan toch moet kiezen dan wordt het de Giro van ‘88 en Johan van der Velde tijdens zijn calvarietocht over de besneeuwde Gavia. Wat een col, wat een omstandigheden, wat een renner. Kun je nagaan wat er door me heen ging toen ik vorig jaar zelf bij 35 graden naar boven was gezwoegd om in bescheidenheid een eerbetoon te brengen aan de Uomo di Gavia.
F12FD0F4-5E9D-491E-A316-6258392A03DF.jpeg
F12FD0F4-5E9D-491E-A316-6258392A03DF.jpeg (37.09 KiB) 1655 keer bekeken

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 18 mar 2020 19:52

Steven Rooks die in 1983 Luik-Bastenaken-Luik wint. Ik ben zelf in '79 begonnen als serieuze fietser en keek met bewondering naar de televisie naar een solerende Steven Rooks. Steven die in zijn amateurtijd bij Batavus reed, door Peter Post werd gecontracteerd en ook weer ontslagen, want onhandelbaar. Voor een appel en een ei mocht hij bij Sem – France Loire rijden, de ploeg van de Franse burggraaf Jean de Gribaldy. Ik zie hem nog solo rijden terwijl alle kleppers, Saronni in zijn wereldkampioenstrui, Hinault, de Raleigh trein, zich uit de naad rijden. En hij wint!

https://www.youtube.com/watch?v=sz14H2u0BF8

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 mar 2020 20:02

Jezus wat zijn jullie oud zeg ;)

In Griekenland is er geen fiets cultuur, tot mijn 25e dus vrij weinig van meegemaakt.

Het enige waar ik vroeger van genoot was de omgeving en die gekken langs de kant.

Later pas tactieken begonnen te begrijpen en van kunnen genieten. En soms ook van de wanhoopspogingen die uiteindelijk wel slaagden. Zoals de solo van de Gendt van afgelopen jaar tijdens de tour.
Dat was een van de weinige ritten die ik op kon brengen om volledig te kijken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 mar 2020 20:11

WK78 met Knetemann die de onklopbare Moser verslaat in de sprint op de Nurnburgring na een hoop gekonkel vooraf.... 8-)

Plaats reactie