Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 30 mar 2020 21:22

Vandaag zitten we volgens het RIVM op 11750 mensen die na een test positief bleken.
864 zijn er overleden en zo'n 1000 mensen op de IC volgens de stichting Nice.

Onderhand hoor ik hier in Brabant om mij heen steeds meer mensen die griep hebben en de symptomen beschrijven zoals die bekend zijn van Corona. Zelf had ik afgelopen dagen ook last van de griep maar denk dat ik alweer op weg ben naar herstel, Of het Corona was? Waarschijnlijk wel want het heerst op het dorp, of ik het had? Tja.

Als ik nu naar de politiek kijk dan denk ik, doe eens ff een representatieve steekproef zodat je vast kunt stellen hoe de vork nu in de steel zit. Want met alleen mensen testen die meer dood dan levend een SEH bereiken weet je natuurlijk nog niets.
Iedereen weet dat er een groep mensen is die nu al positief testen op antistoffen tegen Corona. Maar zolang we niet weten hoe groot die groep nu al is weet je dus ook niet goed waarom je dit land nu op slot gooit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2020 21:30

Ik heb gelezen dat het testen op antistoffen kan maar nog niet heel betrouwbaar is. Dan schiet je dus nog niks op.

Het lijkt mij vrij nutteloos om heel ver vooruit te kijken. Gewoon tot de meivakantie de scholen dicht met daarbij een duidelijke datum waarop dit eventueel herzien kan worden indien nodig.

Ga je door tot juni of de zomervakantie, dan krijg je waarschijnlijk ook heel veel leerachterstand bij veel leerlingen. Ik heb zelfs al stemmen horen opgaan om het schooljaar tot de kerstvakantie door te trekken en dat voortaan zo te houden.
Campagnolo Ultra Dork

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 mar 2020 21:49

De test op antistoffen is een bloedonderzoek en veel tijdrovender dan de coronatest. Zelf heb ik twee weken geleden ook een griep gehad en heb ik twee mensen in mijn omgeving bij wie Corona is vastgesteld. Ik ben dus ook erg benieuwd of ik het al heb gehad maar besef dat ze mij nu echt niet gaan testen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2020 21:52

Je zult toch een trapsgewijs de wereld weer in gang moeten krijgen. Dus starten met basisscholen en kinderopvang en eventueel horeca terrassen tot 18.00 ofzo. Stapje bij beetje. Ongeacht welke datum er ook wordt gekozen: van de huidige situatie naar alles vrij is geen optie.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mar 2020 22:01

Ernie C. schreef: 30 mar 2020 21:30
Het lijkt mij vrij nutteloos om heel ver vooruit te kijken. Gewoon tot de meivakantie de scholen dicht met daarbij een duidelijke datum waarop dit eventueel herzien kan worden indien nodig.

Ga je door tot juni of de zomervakantie, dan krijg je waarschijnlijk ook heel veel leerachterstand bij veel leerlingen. Ik heb zelfs al stemmen horen opgaan om het schooljaar tot de kerstvakantie door te trekken en dat voortaan zo te houden.
Op zich ook niet gek. Ik heb er hier twee van 8 en 11 en dat kost best wat tijd, nu even vrij ivm een verhuizing, maar ook dat gaat nu veel trager door alle wachttijden.

Gelukkig kunnen mijn vrouw en ik het werk vanuit huis van 80/90% gewoon doen en zitten we niet direct in de risico beroepen. Ik ga ook liever een paar dagen per week naar kantoor of naar de klanten, maar dat is dan even zo.

Goed het levert ook weer tijd op. Geen reistijden meer, en los van de mensen die in de ellende zitten vind ik niet alles vervelend nu.

Ik hoop dat we er ook van leren en eens gaan nadenken hoe we onze tijd besteden. Moet je echt in die file staan om 7u of kan je ook thuis starten en daarna naar het werk?

Kunnen we ons (financiële) systeem aanpassen?
Kunnen we elkaar meer helpen?
Gaan we straks voor de andere zieken ook zo goed zorgen, of is het dan weer ver van ons bed omdat het niet besmettelijk is en we er persoonlijk geen last van hebben.

Het mag veel velen van ons best wat minder de komende jaren. Ik denk dat een hele grote groep daar echt geen last van heeft.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2020 22:09

Zolang het aantal ziekenhuis opnames blijft stijgen lijkt het mij uitgesloten dat de maatregelen versoepeld worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 30 mar 2020 22:26

En hoe dan ook, om nu onbeschermd in een basisschool te werken, dat vind ik persoonlijk toch wel een redelijk naar idee.
Anderhalve meter afstand is in een reguliere basisschool onmogelijk vol te houden.

Ik ben echt benieuwd naar de volgende stap.

Ik snap heel goed dat het voor alle ouders van jonge kinderen bikkelen is, maar ik weet niet of het veel beter gaat worden als we snel weer doen alsof er niks aan de hand is.
Wat te denken van alle leerkrachten die zich ziek moeten, zullen melden? Er is geen vervanging!
Niet denkbeeldig dat hierdoor een enorme opleving ontstaat in het aantal zieken,

Dan zijn we op langere termijn veel verder van huis.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2020 22:58

amclassic-fan schreef: 30 mar 2020 22:09 Zolang het aantal ziekenhuis opnames blijft stijgen lijkt het mij uitgesloten dat de maatregelen versoepeld worden.
Klopt.
Morgen sowiso een maand verlenging.
En dan hopen dat de storm uitgeraasd raakt en de cijfers de komende weken gaan zakken.
Less is bore

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 31 mar 2020 05:18

Gastheerg schreef: 30 mar 2020 13:54
SqueeZer schreef: 30 mar 2020 12:27

In de zorg werken meer dan 1 miljoen mensen. Een groot aantal (bv mondhygiënisten/fysio) staan op non-actief maar aantal doktoren, verplegend en verzorgend personeel is toch enorm.
Veel daarvan zijn besmet, komen thuis en besmetten huisgenoten.
Huisgenoten gaan boodschappen doen en besmetten anderen.

Het besmetten is niet tegen te houden. Door ons allemaal aan de regels te houden kunnen we het proces wel vertragen.

Als op dit moment er 700.000 mensen in de zorg actief zijn en slecht 1% is besmet zijn dat er 7000. Geloof me het zijn er meer!
Die besmetten op dag 2 thuis een huisgenoot. Totaal 14000
Die huisgenoten besmetten de dag erop in de supermarkt/OV/werk allemaal 1 ander en
dan zitten we al aan 21.000
Als die allemaal op dag 3 weer 1 iemand besmetten zitten we op 42000
Reken even door.
Redelijk kort door de bocht om de oorzaak van de besmetting in de zorg neer te leggen. Denk dat zorgmedewerkers hygiënischer werken dan kantoorpersoneel. In de zorg is het gewoonte om na elk contact handen te wassen. Worden veel meer handschoentjes en mondkapjes gebruikt bij contact momenten. Meestal wordt er in uniformen gewerkt die niet naar mee naar huis gaan.
In Brabant wordt carnaval als superverspreider gezien ipv een ziekenhuis of andere zorginstelling. In Italië en specifiek Bergamo en Milaan wordt de wedstrijd tussen Atalanta en Valencia als verspreidingsbom gezien.

Bovendien klopt je berekening niet, je gaat van 7000 naar 14000 en dan naar 21000. Dit moeten er 28.000 zijn en op dag 3 al op 56000. Het gaat dus nog sneller.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 mar 2020 09:08

@ceon: in het rekenvoorbeeld ging ik er vanuit dat de besmetting bij thuiskomt enkelvoudig zal zijn en de rekenwedstrijd mag je van mij winnen. Vooral mijn tweede voorbeeld wat uitging van slechts 1 besmet (patient 0) iemand laat zien dat het heel snel kan gaan.

Wat ik niet leuk vind is het verwijt dat ik de zorg de schuld geef van de besmetting. Ik denk met iets als een virus sowieso niet in schuld of in schoenen schuiven. Ik stel ook niet dat de zorg DE oorzaak van de uitbraak in Nederland is.
Ik reageer op een opmerking van een ander. Dat deel laat je (bewust?) weg waardoor de context verdwijnt
Alleen als we VANDAAG als nulpunt nemen de kans groot is dat een serieus aantal mensen in de zorg besmet zijn.
Aan hun is gevraagd om door te werken met milde klachten. De kans dat zomaar 1% besmet is is niet onrealistisch.
Ik heb er NU twee aan de ontbijttafel zitten die niet op een Corona afdeling werken en dus maar beperkte bescherming hebben en toch veel contact met patiënten en collega's hebben. De hoeveelheid contacten die zij met z'n tweeën de afgelopen twee weken in ziekenhuizen (allebei in een ander) is enorm!

Jammer dat je het zo gelezen hebt. Door de aanleiding in de quote niet mee te nemen versterk je je eigen gedachten en ontstaat er wellicht een verkeerd beeld.

Dat alles gaat aan de essentie van de post voorbij: zelfs met maar twee besmettingen per geval gaat het razendsnel zonder maatregelen. In mijn ogen had de overheid daar 3 weken terug met wat betere visuals doeltreffender mee moeten communiceren.

Daarnaast hoop ik dat er snel meer beschermende middelen komen en ben ik enorm benieuwd naar de persconferentie vanavond.
Een besluit nemen wat recht doet aan gezondheid en economie op beperkte informatie (we meten te weinig) is toch een duivels dilemma. Mede door het beperkte inzicht wordt het extra lastig om draagvlak voor welke keuze dan ook te krijgen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 31 mar 2020 09:29

Aantal overlijdens tgv Corona in België is relatief. Volgens de uitvaartsector waren er in maart vorig jaar meer overlijdens oa door de grieppiek.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 31 mar 2020 10:00

NicoNB schreef: 30 mar 2020 21:22[…] doe eens ff […]
Ja, doe effe! Zo gebeurd, joh, appeltje-eitje. Toch?
Want met alleen mensen testen die meer dood dan levend een SEH bereiken weet je natuurlijk nog niets.
Er van uitgaande dat er een lineair verband is tussen IC-opnames en besmettingen (wat geheel niet onwaarschijnlijk is), weet je dan al héél wat, en heb je meteen een van de beste, op dit moment beschikbare, graadmeters te pakken. Enige wat je dan niet (met grote) zekerheid weet, is wat die precieze verhouding is. Daar valt op basis van cijfers uit landen die (veel) meer testen ook wel weer een schatting van te maken.
Vorsprung durch Pedantik

Gesloten