Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.
i-mac
Forum-lid

Gebruikersavatar i-mac 26 mar 2020 08:01

Ach, er zijn jobs die steevast met de vinger worden gewezen. Het onderwijs (ze zijn eigenwijs, veel vakantie), de politie, ambtenaren, enzovoort.

Iedereen denkt het beter te weten hoe die mensen hun job is, of zou moeten ingevuld worden. En altijd is dat omdat ze de mooie kanten van de job zien. Maar voor de rest zijn ze stekeblind.

In mijn job is dat ook hoor. Hoeveel keren ik de vraag al niet kreeg "ben jij weeral thuis?". Als ik dan antwoord dat ik én weekends en feestdagen werk, én nachten werk, of onregelmatige uren in het algemeen, dan wordt het wel wat stiller.

Er moet gewoon wat meer respect komen voor elkaar. En misschien zouden al die jobs eens meer moeten in de kijker komen te staan, met alle positieve, maar ook negatieve zaken.

Wij staan nu onder zeer zware druk op het werk, maar ik prijs me nog steeds gelukkig dat ik aan de "andere" kant mag staan van een ziekenhuisbed. Als ik dan hier lees voor welke hete vuren sommigen hier staan, heb ik geen enkele reden om te klagen.

Hou jullie allemaal goed en veilig!!!
If eternity should fail ....

MarkVeenstra
Forum-lid

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 mar 2020 08:53

Over kinderen en thuis werken..,
Wij werken normaal beiden 4 dagen per week.., dus 32u (34 volgens mijn contract, maar dat compenseer ik met vakantieuren). Kinderen (1 en 3) gaan 2 dagen per week naar de opvang. Dan blijft er nog 1 weekdag over waar opa/oma of tantes oppassen.

Nu werken we beiden 5 dagen per week, 6u per dag.., en dan komen we dus al uren te kort. Dus komt de zaterdagochtend om de hoek kijken.
Die 6u werken we niet tegelijkertijd, want als de 1 werkt, moet de ander op de kinderen passen, behalve als ze per ongeluk tegelijk een middag slaap hebben.
Dan hebben we wel nog afgesproken als gezin te lunchen en avondeten (ontbijt niet, dan zit 1 van ons al te werken).
Reken dan uit dat er weinig tijd over blijft op je dag... ;)
Reistijd scheelt in ons geval een 30 minuten per dag... waarin vaak het boodschappen verwerkt zit, wat nu iets minder frequent, maar wel apart gebeuren moet.

Uiteraard kan je ook beredeneren dat we nu veel meer quality time met de kinderen hebben. Dat is zeker waar, en dat is ook prima, wij gaan ook niet van full time opvang naar full time thuis. Mijn vrouw spreek ik overigens momenteel minder vaak.., gezien ons estaffette schema... die vooral rond de verscheidene online meetings met collega's gepland worden.

Dat is de impact.., en daar moeten we maar even mee dealen.
Hebben verder ook niets te klagen, allebei een stabiele werkgever die dit wel gaan overleven. Geen mantelzorg die we nu niet zouden kunnen doen. En dat sporten wat er nu bij inschiet, gaan we aan werken om in te vullen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid

walter- 26 mar 2020 09:41

havana schreef:
26 mar 2020 07:08
Politiek doet weer een klassieke truc uit: Slob roept gisteren in een bijzin dat de scholen ‘hoogstwaarschijnlijk’ niet snel open gaan, en de politiek gaat er pas dinsdag iets over zeggen.

Alle tijd dus om te kijken hoe dit valt en op basis daarvan een beslissing te nemen.
Je bedoelt dat ze nu al voldoende info hebben om te beslissen?
Edit: of dat ze volgens jou helemaal geen rekening moeten houden met bevolking?

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 26 mar 2020 10:02

robbebopper schreef:
25 mar 2020 23:12

-Zolang er geen duidelijkheid is over de rol van kinderen in het verspreiden van het virus, is het onverstandig ze dagelijks bijeen te brengen in een klein lokaal, waarna ze allemaal weer naar huis gaan.
Precies!

Dat er weinig kinderen zijn met zware klachten, betekent niet dat ze geen rol spelen in de transmissie.

MarkVeenstra
Forum-lid

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 mar 2020 10:20

walter- schreef:
26 mar 2020 09:41
havana schreef:
26 mar 2020 07:08
Politiek doet weer een klassieke truc uit: Slob roept gisteren in een bijzin dat de scholen ‘hoogstwaarschijnlijk’ niet snel open gaan, en de politiek gaat er pas dinsdag iets over zeggen.

Alle tijd dus om te kijken hoe dit valt en op basis daarvan een beslissing te nemen.
Je bedoelt dat ze nu al voldoende info hebben om te beslissen?
Edit: of dat ze volgens jou helemaal geen rekening moeten houden met bevolking?
Juist wel rekening houden met het volk.., cq de publieke opinie.

Slob geeft nu de voorzet. Er is niet besloten, en hij heeft niets beloofd.
Het geeft wel voer voor discussie, want hier gaat iedereen weer wat van vinden. Ouders, leraren, schoolbesturen, RIVM, bekende nederlanders.., etc.

Dan kunnen ze volgende week dinsdag daar mooi een besluit op nemen dat goed gaat werken (vanuit experts), en al dan niet aansluit bij de publieke opinie of anders met argumenten onderbouwd waarom het besluit toch genomen is op dat moment.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

codex
Forum-lid

Gebruikersavatar codex 26 mar 2020 10:23

@Imac veel succes met je belangrijke werk in het ziekenhuis en al die anderen die nu werk verrichten, in deze tijden.Die doen hun noodzakelijk en minder noodzakelijk werk,maar houden zo wel de economie draaiende en voorzien in de behoeften van de overige mensen.

Persoonlijk werk ik sinds kort (1 febr) niet meer en kan gewoon hier fietsen en mijn dingen doen. Mijn vrouw is postbezorger (Post nl) en die hebben het gewoon druk en doen hun (ook belangrijke) werk, zoals nog velen gelukkig.

Er is gisteren in GB een meisje van 21 overleden(ze was kerngezond) aan het virus. Ook komen er berichten naar buiten dat er studenten zijn, die een zg balkonfeestje, hebben gehouden...en nu voor een deel zijn besmet.

De algemene tendens van dat jonge mensen zowieso geen gevaar lopen, lijkt toch wat te kenteren.

Je kan natuurlijk geen kinderen/pubers/jonge mensen, naar school sturen,als je niet goed weet hoe de gevaren liggen.
Daarom zullen ze(we) wel heel erg voorzichtig(moeten) zijn.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 mar 2020 10:35

Als je twijfelt aan de veiligheid van meesters en juffen zou je er ook voor kunnen kiezen hen met de juiste beschermingsmiddelen uit te rusten.
DAT HEP OP FEESJBOEK GESTAAN

ypuh
Forum-lid

Gebruikersavatar ypuh 26 mar 2020 10:40

Tja, er zijn ook cijfers naar buiten gekomen uit Italie dat de gemiddelde leeftijd van de doden 79,5 jaar is en dat 99% van de overledenen onderliggend lijden hadden. Als je de cijfers in perspectief plaatst met de 25.000 griep doden in Italie vorig jaar...

Issue is dat het corona griepvirus nieuw en daardoor heftiger is, er geen behandeling voor is en dat de enige remedie op dit moment langdurige kunstmatige beademing is waar de capaciteit beperkt voor is. Het is dus een zeer specifieke uitdaging en machteloosheid wat het zo bijzonder maakt.

Betekend wel dat héél veel mensen zich aan moeten passen om een héél klein deel te redden. Het lijkt mij dan ook overdreven dat alle scholen gesloten zijn en mensen doodsangsten uitstaan om naar de supermarkt te gaan. Sport en entertainment opgeven lijkt me wel iets voor de hand liggender.
Niet gefietst is altijd mis

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 26 mar 2020 10:50

Je hebt duidelijk nog nooit met een longontsteking in het ziekenhuis gelegen. Daar hoef je niet aan dood te gaan om er de rest van je leven last van te houden.

Een beschaafd land let op al zijn inwoners.
We hebben de laatste jaren allemaal steen en been geklaagd over de gebrekkige ouderzorg in ons land, en nu gaan er al stemmen op om diezelfde mensen maar te laten verrekken teneinde de economie te sparen.
:|

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 mar 2020 10:56

Klassiek filosofisch dilemma dat precies het probleem van deontologisch denken blootlegt. Er is namelijk altijd méér dan één categorisch imperatief en dat is in dit geval ook zo.

1. Het is niet goed om mensen te laten sterven en aan hun lot over te laten. Dat doe je niet.

2. Echter... het is óók niet goed om het halve land werkloos / depressief te laten worden.

Als je kiest voor het eerste, creëer je dus een nieuw probleem.

SiO2
Forum-lid

SiO2 26 mar 2020 11:06

Onderschat de lange termijn effecten van een zware recessie met bijbehorende werkloosheid niet. Het betekent uiteindelijk ook weer minder geld voor gezondheidszorg, om maar eens iets te noemen. Ik hoop dat men in Nederland oog blijft houden voor de balans, in sommige andere landen zijn ze wat mij betreft volledig doorgeslagen.

En wat ik enorm mis in alle berichtgeving is het feit dat voor het overgrote deel van de mensen deze virusinfectie een mild tot zeer mild (soms zelf zonder echte symptomen) ziektebeeld oplevert. In de media komt iedere dag nu wel een verhaal van een coronapatiënt, maar dat zijn altijd de zware gevallen. Dat zijn ook de enigen die zeker weten dat ze besmet zijn met dit virus. In Italië is de inschatting nu dat het werkelijke aantal besmetting ongeveer 10x zo hoog is als het aantal bevestigde gevallen.

Ik snap wel dat men zich zorgen maakt over IC-capaciteit, en daar zou dan ook alles op gericht moeten zijn. Scholen sluiten heeft het RIVM nooit nodig gevonden, dat is gedaan om de onderbuik van Nederland tevreden te stellen. Prima dat je als regering ook rekening houdt met het gevoel van mensen, maar een wetenschappelijke basis had dat besluit niet. In Zweden zijn zowel de scholen als de horeca nog gewoon open.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 mar 2020 11:09

In Korea zijn is de horeca altijd open gebleven en de scholen gaan daar volgende week weer beginnen. Hun aanpak is overigens best interessant, niet gericht op een lockdown maar op testen.

Plaats reactie