Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 26 mar 2020 10:23

@Imac veel succes met je belangrijke werk in het ziekenhuis en al die anderen die nu werk verrichten, in deze tijden.Die doen hun noodzakelijk en minder noodzakelijk werk,maar houden zo wel de economie draaiende en voorzien in de behoeften van de overige mensen.

Persoonlijk werk ik sinds kort (1 febr) niet meer en kan gewoon hier fietsen en mijn dingen doen. Mijn vrouw is postbezorger (Post nl) en die hebben het gewoon druk en doen hun (ook belangrijke) werk, zoals nog velen gelukkig.


Er is gisteren in GB een meisje van 21 overleden(ze was kerngezond) aan het virus. Ook komen er berichten naar buiten dat er studenten zijn, die een zg balkonfeestje, hebben gehouden...en nu voor een deel zijn besmet.

De algemene tendens van dat jonge mensen zowieso geen gevaar lopen, lijkt toch wat te kenteren.

Je kan natuurlijk geen kinderen/pubers/jonge mensen, naar school sturen,als je niet goed weet hoe de gevaren liggen.
Daarom zullen ze(we) wel heel erg voorzichtig(moeten) zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2020 10:35

Als je twijfelt aan de veiligheid van meesters en juffen zou je er ook voor kunnen kiezen hen met de juiste beschermingsmiddelen uit te rusten.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 mar 2020 10:40

Tja, er zijn ook cijfers naar buiten gekomen uit Italie dat de gemiddelde leeftijd van de doden 79,5 jaar is en dat 99% van de overledenen onderliggend lijden hadden. Als je de cijfers in perspectief plaatst met de 25.000 griep doden in Italie vorig jaar...

Issue is dat het corona griepvirus nieuw en daardoor heftiger is, er geen behandeling voor is en dat de enige remedie op dit moment langdurige kunstmatige beademing is waar de capaciteit beperkt voor is. Het is dus een zeer specifieke uitdaging en machteloosheid wat het zo bijzonder maakt.

Betekend wel dat héél veel mensen zich aan moeten passen om een héél klein deel te redden. Het lijkt mij dan ook overdreven dat alle scholen gesloten zijn en mensen doodsangsten uitstaan om naar de supermarkt te gaan. Sport en entertainment opgeven lijkt me wel iets voor de hand liggender.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 26 mar 2020 10:50

Je hebt duidelijk nog nooit met een longontsteking in het ziekenhuis gelegen. Daar hoef je niet aan dood te gaan om er de rest van je leven last van te houden.

Een beschaafd land let op al zijn inwoners.
We hebben de laatste jaren allemaal steen en been geklaagd over de gebrekkige ouderzorg in ons land, en nu gaan er al stemmen op om diezelfde mensen maar te laten verrekken teneinde de economie te sparen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2020 10:56

Klassiek filosofisch dilemma dat precies het probleem van deontologisch denken blootlegt. Er is namelijk altijd méér dan één categorisch imperatief en dat is in dit geval ook zo.

1. Het is niet goed om mensen te laten sterven en aan hun lot over te laten. Dat doe je niet.

2. Echter... het is óók niet goed om het halve land werkloos / depressief te laten worden.

Als je kiest voor het eerste, creëer je dus een nieuw probleem.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 26 mar 2020 11:06

Onderschat de lange termijn effecten van een zware recessie met bijbehorende werkloosheid niet. Het betekent uiteindelijk ook weer minder geld voor gezondheidszorg, om maar eens iets te noemen. Ik hoop dat men in Nederland oog blijft houden voor de balans, in sommige andere landen zijn ze wat mij betreft volledig doorgeslagen.

En wat ik enorm mis in alle berichtgeving is het feit dat voor het overgrote deel van de mensen deze virusinfectie een mild tot zeer mild (soms zelf zonder echte symptomen) ziektebeeld oplevert. In de media komt iedere dag nu wel een verhaal van een coronapatiënt, maar dat zijn altijd de zware gevallen. Dat zijn ook de enigen die zeker weten dat ze besmet zijn met dit virus. In Italië is de inschatting nu dat het werkelijke aantal besmetting ongeveer 10x zo hoog is als het aantal bevestigde gevallen.

Ik snap wel dat men zich zorgen maakt over IC-capaciteit, en daar zou dan ook alles op gericht moeten zijn. Scholen sluiten heeft het RIVM nooit nodig gevonden, dat is gedaan om de onderbuik van Nederland tevreden te stellen. Prima dat je als regering ook rekening houdt met het gevoel van mensen, maar een wetenschappelijke basis had dat besluit niet. In Zweden zijn zowel de scholen als de horeca nog gewoon open.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2020 11:09

In Korea zijn is de horeca altijd open gebleven en de scholen gaan daar volgende week weer beginnen. Hun aanpak is overigens best interessant, niet gericht op een lockdown maar op testen.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 26 mar 2020 11:13

Dat is ook precies wat de WHO roept. Een lockdown is een tijdelijke oplossing, maar testen en isoleren is waar het om gaat.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mar 2020 11:14

Het is een duivels dilemma, maar als ik nu de recessieverwachtingen zie hou ik mijn hart vast.
Dat gaat heel veel banen kosten en problemen opleveren.
Het doorslaan van sommige landen in Europa is schokkend om te zien. Frankrijk helemaal van het padje met hun formuliertjes enzo, duitse deelstaten met een eigen beleid.......pfff.
Less is bore

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 mar 2020 11:19

codex schreef: 26 mar 2020 10:23 Er is gisteren in GB een meisje van 21 overleden(ze was kerngezond) aan het virus. Ook komen er berichten naar buiten dat er studenten zijn, die een zg balkonfeestje, hebben gehouden...en nu voor een deel zijn besmet.
Hoe treurig dit ook is, zo te zien hebben ze één iemand op de ruim 20.000 overledenen wereldwijd gevonden die zonder onderliggend lijden en onder de 50 overleden is aan dit virus. Zet dat af tegen de 3.700 verkeersdoden of 1.800 griepdoden wereldwijd per dag(!) en je krijgt ineens een héél ander beeld.

If any, denk ik dat het overall sterftecijfer dit jaar lager zal liggen omdat de mensen die overlijden aan een bedrijfsongeval, verkeersongeluk of incidentele val etc. drastisch verminderd zullen zijn nu iedereen thuis zit.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mar 2020 11:23

Ben vooral benieuwd naar de oversterftecijfers in febr-mei.
Er wordt nu DOOR corona en MET corona door elkaar gehaspeld
Less is bore

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 26 mar 2020 11:32

daniel1975 schreef: 26 mar 2020 11:23 Ben vooral benieuwd naar de oversterftecijfers in febr-mei.
Er wordt nu DOOR corona en MET corona door elkaar gehaspeld
Dat heeft het hoofd van de Burgerbescherming in Italië (die iedere dag de cijfers bekend maakt) er een paar dagen geleden ook nadrukkelijk bij gezegd: Deze mensen zijn allemaal met het virus overleden, niet allemaal door het virus.

Ik probeer overigens niets te bagatalliseren, ik zie ook wel in dat dit iets anders is dan de gebruikelijke seizoensgriep, maar juist in deze tijden is nuance wat mij betreft zo ontzettende belangrijk!

Gesloten