Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 jul 2020 07:50

Exact!!
Een vis uit de zee halen en die dan ipv lekker vers te grillen of zoiets, een paar maanden in een houten ton laten rotten (fermenteren) en daarna serveren met genoeg uitjes om die smaak van rotting een beetje te verdoezelen.

Bah wat een viespeuken die Chinezen....
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3523
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 02 jul 2020 08:11

Ik zeg niet dat dat lekker is :-). Overigens vind ik dat wel.

Maar die haring is niet met allerlei andere beesten in aanraking geweest alvorens werd opgegeten. En daar zit wel het basis-probleem van wat er mis gaat op die betreffende markten. Volgens chinese markt principe zou er dan een schaap over deze haring heen gepist moeten hebben alvorens jij m op ging eten. Over goor gesproken :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4525
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 jul 2020 08:49

Enzzo schreef: 02 jul 2020 07:50

Bah wat een viespeuken die Chinezen....
Bagatelliseer het maar, wacht maar tot dat ze je hond op de BQ leggen.
Ik zou zeggen ga er eens kijken...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3523
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 02 jul 2020 09:16

mao schreef: 02 jul 2020 08:49
Enzzo schreef: 02 jul 2020 07:50

Bah wat een viespeuken die Chinezen....
Bagatelliseer het maar, wacht maar tot dat ze je hond op de BQ leggen.
Ik zou zeggen ga er eens kijken...
Zou ik zeker niet doen. Maar vrindje Google kan je allerlei filmpjes laten zien wat er daar gebeurd. Daarmee vergeleken is een gefermenteerde haring steriel :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 02 jul 2020 09:18

Ooit op de Andaman eilanden (hoort bij India) onze Indiase duikgids horen klagen over een aantal inheemse stammen die de nare gewoonte hadden rauwe vis te eten. Hem toen maar even uitgelegd dat wij die rauwe vis eerst nog een beetje lieten rotten voordat we hem op aten...........de beste man trok gewoon helemaal groen weg.

Over de keuken en mogelijke rare dingen die ze in andere landen eten moet je niet te snel zeuren, maar over het algemeen zijn de Chinezen qua voedsel hygiëne wel gecertificeerde goorlappen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jul 2020 09:29

Kun je nog beter rauwe vis eten in Japan; daar wordt het normaal gesproken na een half uur van je tafel gehaald omdat het dan niet vers genoeg meer is.
Al snap ik nog steeds niet waarom je vis rauw gaat eten terwijl je ook lekker kunt grillen/roken/bakken/stoven ;-) (maar das persoonlijk)
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 jul 2020 10:07

We kunnen gerust stellen dat in de voedselketen in Nederland ook wel wat verbetering mogelijk is.

Haring vergelijken met wat er in China gaande is gaat echter wel heel scheef.

Zoute haring is een beproefd proces waar op gecontroleerde wijze een voedselproduct tot stand komt. Het gaat wat ver om alle stappen op te noemen die plaatsvinden maar een voorbeeld is dat haring wordt ingevroren om mogelijke haringworm te doden.
Dat is wettelijk bepaald.
Nederlandse controleurs worden ook regelmatig in het buitenland gevraagd vanwege onze hoge standaard op dit gebied.

In China worden er op markten kooien met verschillende dieren op elkaar gezet die elkaar nooit tegenkomen. Urine, uitwerpselen, speeksel, bloed van soort a komt op soort b inclusief alle ziektekiemen die daarin zitten.

Maar (mega ontopic) door de Corona crisis is het niet echt gezellig meer aan de haringkar. Een ingang en uitgang. Niet met 3-4 man aan een partytafeltjes een paar maatjes happen.

Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 jul 2020 10:30

mao schreef: 01 jul 2020 17:58
Terug naar het begin van deze discussie: ik denk niet dat het verbieden van bepaalde (culturele? (Eet)gewoontes een oplossing is.
Je mag best wel een kikkerbilletje eten van me, maar ze eten alles wat los en vast zit, 1 miljard+ inwoners hé.
Op langer termijn sowieso niet houdbaar er zijn al meerdere diersoorten op uitsterven door de eetgewoonten van ze.
Die ranzige eetgewoonten zijn één ding, maar de manier waarop ze met dieren omgaan vindt ik nog het meest schokkend (overigens kunnen wij daar ook wel wat van in onze slachthuizen).
Inderdaad met als gevolg allerlei populaties dieren die onder druk staan doordat ze in China geloven in de geneeskrachtige werking van keratine.
Ik hoop dat daar door dit soort uitbraken een keer iets aan verandert.
Maar helaas is het een soort status symbool om een zeldzame diersoort op tafel te zetten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 jul 2020 10:31

Mag haring eigenlijk nog wel?

Haring staat toch wel aan de basis van ons slavernijverleden namelijk.
Toen de hollanders rond de 13e eeuw een methode ontdekten om de haring te conserveren (zout), konden we ineens veel langer op zee blijven. Samen met wat goede cartografen in de eeuwen daarna, en nog wat puike lensenslijpers voor de navigatie heeft de VOC op den duur toch aardig een deel van de wereld veroverd. incl de huidige slavernij discussie...

Zonder de haring, waren we gewoon een klein zielig achtergesteld landje aan de noordzee gebleven. Dus de haring erkennen als typisch Hollandse gekkigheid van voedsel is in feite verering van onze VOC mentaliteit en slavernij verhandelingen :twisted:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jul 2020 10:32

Gastheerg schreef: 02 jul 2020 10:07 Maar (mega ontopic) door de Corona crisis is het niet echt gezellig meer aan de haringkar. Een ingang en uitgang. Niet met 3-4 man aan een partytafeltjes een paar maatjes happen.

Helaas is dit overal het geval; gezelligheid heeft echt zwaar te lijden onder die ellendige 1.5m regel. Buiten gewoon afschaffen dat gedoe.
Less is bore

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 02 jul 2020 10:37

Gezelligheid afschaffen? OK, geen probleem. Meestal komt het toch neer op een stukje toneel: gezellie omdat het nou eenmaal moet in dit land.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jul 2020 10:48

MarkVeenstra schreef: 02 jul 2020 10:31 Mag haring eigenlijk nog wel?

Haring staat toch wel aan de basis van ons slavernijverleden namelijk.
Toen de hollanders rond de 13e eeuw een methode ontdekten om de haring te conserveren (zout), konden we ineens veel langer op zee blijven. Samen met wat goede cartografen in de eeuwen daarna, en nog wat puike lensenslijpers voor de navigatie heeft de VOC op den duur toch aardig een deel van de wereld veroverd. incl de huidige slavernij discussie...

Zonder de haring, waren we gewoon een klein zielig achtergesteld landje aan de noordzee gebleven. Dus de haring erkennen als typisch Hollandse gekkigheid van voedsel is in feite verering van onze VOC mentaliteit en slavernij verhandelingen :twisted:
Het gaat natuurlijk maar in beperkte mate om de haring, maar het is zonder veel discussie een feit dat de huidige materiele welvaart is gebouwd op eeuwenlang jatwerk (specerijen en andere landbouwprodukten) en slavenarbeid.....
De door sommigen geroemde VOC (mentaliteit) was met de huidige maatstaven gemeten een criminele organisatie.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gesloten