Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 jul 2020 11:43

EmPeHa schreef: 06 jul 2020 11:10 Bij de nieuwe gevallen denk ik al gauw; hoe krijg je het nu nog voor elkaar? Maar misschien kan het mijzelf ook zo overkomen.
Ja, inderdaad. Je schrijft het precies op zoals ik dat voel....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 06 jul 2020 12:01

daniel1975 schreef: 06 jul 2020 11:23 Geen horeca en geen vakantie is nergens voor nodig.
Gezond verstand gebruiken in beide situaties absoluut wel en werkt dat inderdaad als een soort van groepsimmuniteit.
Horeca en gezond verstand gaan echter vaak niet zo goed samen.... Bovendien kan jij je gezond verstand wel gebruiken maar in een kroeg komen meer mensen. En niet iedereen zal thuisblijven met (lichte) klachten.

Zat dit weekend na een rondje fietsen op een terras bij een gelegenheid waar binnen een (familie)feest werd gevierd. Naarmate de tijd verstreek werden de feestvierders vrijer en losser. Zingen, dansen tot een polonaise aan toe. In NL lijkt het besmettingsrisico me momenteel erg klein, maar het geeft wel de verslappende moraal weer.

Gezond verstand lijkt me dus om horeca (binnen) te mijden.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 jul 2020 12:15

rikkert schreef: 06 jul 2020 10:07 Als mensen het in de supermarkt oplopen maak ik me zorgen. Als ze het oplopen omdat ze een half uurtje boven op een prostituee hebben gelegen, maak ik me een stuk minder zorgen.
+1

Dat soort inzicht maakt het mogelijk om echt een optimaal protocol op te stellen.

Los daarvan blijft het lastig (zie ook reactie Joseba) of mensen met klachten zich wel aan protocollen houden.
daniel1975 schreef: 06 jul 2020 11:09 Anderen willen niet vliegen; kan ik snappen.
Onze vlucht naar Vietnam later deze maand is geannuleerd. Maar ik was nu sowieso niet gegaan.
Ik ga niet 10 uur in een vliegtuig zitten met een beflapje op m'n smoel.
Ik mag graag reizen maar ben niet wanhopig. Ook onze jaarlijks duiktrip naar Bonaire in december staat voorlopig met potlood. We zijn daarvoor niet meer afhankelijk van scholen en voel ik mij er comfortabel bij kan ik bij wijze van spreken de volgende dag in een vliegtuig stappen en als we in februari gaan is het ook prima. Maar nu nog even niet.

Een paar goede vrienden zouden we een paar dagen treffen in Vietnam. Gaan we nu een paar dagen mee naar Drenthe. Huisje twee badkamers etc.
Beetje Vietnamees koken en reisgidsen en tijdschriften lezen bij een mooi glaasje :mrgreen:
En als ik er toch ben rij ik die zo geroemde nieuwe Col Du Vam maar een keer op. Als ik boven kan komen? Heb verhalen gehoord :lol:

Verder als het in september nog is zoals nu gaan we een weekje naar de Bourgogne. Beetje wandelen, ik wat fietsen en vrouwlief zal wel een berg boeken verslinden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jul 2020 12:23

Joseba schreef: 06 jul 2020 12:01
daniel1975 schreef: 06 jul 2020 11:23 Geen horeca en geen vakantie is nergens voor nodig.
Gezond verstand gebruiken in beide situaties absoluut wel en werkt dat inderdaad als een soort van groepsimmuniteit.
Horeca en gezond verstand gaan echter vaak niet zo goed samen.... Bovendien kan jij je gezond verstand wel gebruiken maar in een kroeg komen meer mensen. En niet iedereen zal thuisblijven met (lichte) klachten.

Zat dit weekend na een rondje fietsen op een terras bij een gelegenheid waar binnen een (familie)feest werd gevierd. Naarmate de tijd verstreek werden de feestvierders vrijer en losser. Zingen, dansen tot een polonaise aan toe. In NL lijkt het besmettingsrisico me momenteel erg klein, maar het geeft wel de verslappende moraal weer.

Gezond verstand lijkt me dus om horeca (binnen) te mijden.
Helaas heb je wel gelijk met bovenstaande.
Wij hadden zaterdag een pensioensfeest van een collega; daar werd alles redelijk netjes gedaan, maar ik ben ook wel uit voorzorg lekker op het overdekte terras gebleven. Met een heater erbij prima te doen en voelt toch wel iets veiliger.
Vooraf met mevr1975 voor het eerst sinds corona een hapje gegeten in een restaurant, dat gaat dus gewoon prima. Tafels stonden iets verder uit elkaar, ze hadden mooie onopvallende schermen laten maken om zo op strategische plaatsen toch tafels dicht bij elkaar te laten staan en de bediending hield meer afstand dan normaal.
Eigenlijk was het gewoon ouderwets fijn uit eten.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 jul 2020 16:10

De besmettingsroute is toch bekend. Je ademt druppels in van een besmet persoon, je raakt oppervlakken aan die door een besmet persoon zijn aangeraakt die vlak daarvoor aan zijn neus, mond of ogen gezeten heeft en jij doet dat niet lang na de aanraking ook.
Je gebruikt een openbaar toilet, trekt door en er vliegen wat besmette spetters rond die je inademt of via je lichaam weer binnen krijgt na aanraking neus, mond, ogen.

Je bevindt je lang in een slacht geventileerde ruimte waar een besmettelijk persoon is.

Je spreekt buiten of binnen een poosje met een besmettelijk persoon op minder dan 1,5m afstand.

Je eet voedsel wat aangeraakt is door een besmettelijk persoon.

Etc.

Het virus bevindt zich op plekken waar slijm/slijmvlies zit. Dus alles wat daarmee in aanraking komt kan voor overdracht zorgen; snot, speeksel, fecaliën, traanvocht? Etc.

De enige manier om overdracht zo veel mogelijk te beperken is dus afstand houden, binnenruimtes met veel mensen vermijden, niet lange tijd buiten op drukke plekken verblijven waar je onvoldoende afstand kunt houden.
En vaak handen wassen na boodschappen doen of andere contacten met openbare oppervlakken zoals deurklinken, toiletten, tankpistool bij de benzinepomp etc.

En dan zijn er nog de aerosolen maar daarover wil het RIVM geen harde uitspraken doen.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jul 2020 16:25

Enzzo schreef: 06 jul 2020 16:10 Je bevindt je lang in een slacht geventileerde ruimte
Toepasselijke tikfout, gezien de besmettingen in de slachthuizen :mrgreen:
Less is bore

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 jul 2020 16:56

Op het moment lopen er naar schatting zo een 1700 mensen met een coronabesmetting rond.

Totaal aantal besmettelijke personen in de algemene bevolking in Nederland: 1715 (range: 1190- 2291) (rivm.nl)

Althans, de meesten zullen netjes thuis in isolatie zitten.

Toch blijven er iedere dag een handje vol nieuwe besmettingen opkomen, dus de informatie die we nu eigenlijk echt nodig hebben is via welke route die paar nieuwe besmettingen optreden.
Hoeveel daarvan komen van asymptomatische dragers, en hoe veel daarvan komen van ongehoorzame patienten.
En wordt het overgedragen op huisgenoten, of in de supermarkt, of bij het polonaise dansen?
Dat soort dingen zou je willen weten om het beleid nog verder te finetunen.

RIVM is daar ook al mee bezig:
50% van de besmettingen vindt thuis plaats
20% bij overige familieleden
14% op het werk
2% op school
5.7% in verpleeghuizen
3.5% in woonzorgcentra.

Allemaal de laatste twee weken van juni.
mi. zou het beleid zich dus moeten richten op de thuissituaties.
Als je een gezin hebt met een gezinslid met corona moet je ze eigenlijk zo snel mogelijk van elkaar isoleren (hoe naar het ook is).

Overall gaat het echt heel erg goed, van de mensen die bij de teststraat langs gaat (dus met klachten) is maar 0.7% positief getest op corona.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jul 2020 19:40

vermeulen schreef: 06 jul 2020 16:56

Overall gaat het echt heel erg goed, van de mensen die bij de teststraat langs gaat (dus met klachten) is maar 0.7% positief getest op corona.
Dat is wel interessant. Je gaat alleen naar de teststraat als je klachten hebt. Mensen krijgen dus blijkbaar wel een ander virus of bacterie binnen maar hebben geen corona. Dat betekent dus dat mensen nog altijd in heel veel situaties terecht komen waar besmetting mogelijk is maar ze krijgen geen corona :?:
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 jul 2020 19:41

Enzzo schreef: 06 jul 2020 16:10 De besmettingsroute is toch bekend. Je ademt druppels in van een besmet persoon, je raakt oppervlakken aan die door een besmet persoon zijn aangeraakt die vlak daarvoor aan zijn neus, mond of ogen gezeten heeft en jij doet dat niet lang na de aanraking ook.
Je gebruikt een openbaar toilet, trekt door en er vliegen wat besmette spetters rond die je inademt of via je lichaam weer binnen krijgt na aanraking neus, mond, ogen.

Je bevindt je lang in een slacht geventileerde ruimte waar een besmettelijk persoon is.

Je spreekt buiten of binnen een poosje met een besmettelijk persoon op minder dan 1,5m afstand.

Je eet voedsel wat aangeraakt is door een besmettelijk persoon.

Etc.

Het virus bevindt zich op plekken waar slijm/slijmvlies zit. Dus alles wat daarmee in aanraking komt kan voor overdracht zorgen; snot, speeksel, fecaliën, traanvocht? Etc.

De enige manier om overdracht zo veel mogelijk te beperken is dus afstand houden, binnenruimtes met veel mensen vermijden, niet lange tijd buiten op drukke plekken verblijven waar je onvoldoende afstand kunt houden.
En vaak handen wassen na boodschappen doen of andere contacten met openbare oppervlakken zoals deurklinken, toiletten, tankpistool bij de benzinepomp etc.

En dan zijn er nog de aerosolen maar daarover wil het RIVM geen harde uitspraken doen.
Ja, dat snap ik. Dit zijn allemaal manieren waarop je in theorie en praktijk besmet kunt raken. Maar ik zou wel willen weten hoe de mensen die besmet raken, besmet zijn geraakt. Het blijkt iig dat de meeste mensen binnen het gezin/huishouding besmet raken. Dus blijkbaar is die afstand wel iets dat hout snijdt.

Maar ik lees niet heel veel concreets (onderzoeksresultaten) over bijvoorbeeld verschil tussen binnen en buiten. Er zijn vermoedens, en ook wel sterke vermoeden maar ik lees nergens dat bijvoorbeeld 70 procent binnenshuis besmet is. En hoeveel procent van die besmettingen komt voort uit deurklinken, verkeerslichtknopjes ed (is denk ik lastig te meten). Ik ben echt oprecht benieuwd naar dat soort data, niet om te wijzen naar eventuele verkeerde besluiten (we wisten niet beter) maar gewoon om in de toekomst er beter en relaxter mee om te gaan, zonder dat de risico's veel groter worden.

Overigens geeft dat lijstje van vermeulen al wat meer info.....
Laatst gewijzigd door rikkert op 06 jul 2020 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 jul 2020 20:34

vermeulen schreef: 06 jul 2020 16:56 ....
Dat soort dingen zou je willen weten om het beleid nog verder te finetunen.

RIVM is daar ook al mee bezig:
50% van de besmettingen vindt thuis plaats
20% bij overige familieleden
14% op het werk
2% op school
5.7% in verpleeghuizen
3.5% in woonzorgcentra.

Allemaal de laatste twee weken van juni.
mi. zou het beleid zich dus moeten richten op de thuissituaties.
Als je een gezin hebt met een gezinslid met corona moet je ze eigenlijk zo snel mogelijk van elkaar isoleren (hoe naar het ook is).
Wat is de impact van het isoleren van gezinsleden?
Moet het doel daadwerkelijk zijn om de besmettingen van dit virus naar nul te krijgen? Ten kostte van alles?

10 dagen in volledige quarantaine lijdt al tot serieuze psychische problemen... Je wilt elk besmet persoon isoleren van zijn of haar familie?

Is het middel dan niet erger dan de kwaal?

Ik zet er even wat vraagtekens bij. Heb de wijsheid zeker niet in pacht. Maar blind all-in zetten op dit virus voorkomen (en in feite op stervelijkheid), zie ik niet zitten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 06 jul 2020 22:46

Kun je net zo goed iedereen met Corona executeren.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 jul 2020 07:34

Van elkaar Isoleren is iets anders dan in een gevangenis opsluiten.
Desnoods zodra papa corona blijkt te te hebben mama en de kinderen een weekje op een vakantiepark huisvesten.

Gesloten