Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 07 apr 2020 08:06

Ik zit inmiddels al 25 dagen binnen hier in Barcelona en het is lekker weer 8-) 8-)

We kunnen beiden vanuit thuis werken en we gaan slechts iedere 3-4 dagen naar de supermarkt om zo besmettings gevaar te minimalizeren. De supermartk waar we heen gaan neemt het heel serieus met voorzorgs maatregelen: iedereen krijgt handschoenen, mondkapjes verplicht, in de rij staan met 2m afstand en tussen de middag gaat de winkel dit voor ontsmetting.
Veel online bestellingen gaan gewoon door dus we kunnen spullen/speelgoed bestellen.

Tot nu toe is het te doen met een groot balkon en gemeenschappelijk dakterras zodat de kinderen hun energie een beetje kwijt kunnen. Het moeilijkste is om de kinderen niet 12 uur per dag voor de TV te zetten, dus proberen we af te wisselen om zo met de kinderen te spelen en aandacht te geven en dat werkt.
In de weekeinden geen TV omdat we dan 100% tijd voor hun hebben en dan zijn de kinderen heel anders.

Zelf ben ik heel erg blij met de investering in de degelijke indoor Zwift setup afgelopen jaar dus ik mag zeker niet klagen, echter zijn er heel veel fietsers die proberen een (smart) trainer te krijgen op dit moment maar die zijn niet meer besachikbaar wegens grote vraag.

Geen idee hoe lang dit nog gaat duren, maar zeker tot eind April zitten we nog binnen.
Laatst gewijzigd door DeletedUser05 op 07 apr 2020 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 apr 2020 08:07

Leeftijdgebonden lockdown kan ook niet, juist heel veel mensen op leeftijd zijn afhankelijk van zorgverleners. Hoe ga je een verpleeghuis beschermen als alle oudjes binnen moeten blijven, buiten corona vrij baan heeft, en ze iedere dag gewassen moeten worden, iemand eten voor ze moet maken, en iemand anders weer moet schoonmaken?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 apr 2020 08:22

En uiteindelijk komt het weer neer op de afweging die al weken wordt benoemd: hoeveel slachtoffers accepteer je tegen welke maatschappelijke en economische kosten?
Je merkt nu al wel dat de opinie gaat veranderen. Steeds meer geluiden om een 1.5m economie op te starten (blijft een uitdaging), om scholen weer stap voor stap te openen (Denemarken gooit opvang+basisscholen weer open vanaf 15-4) en zorg als fysio's en ergotherapeuten weer aan de gang te krijgen.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 apr 2020 09:56

Die afweging is nu niet meer dezelfde dan enkele weken geleden. Het hangt ervan af op welk deel van de curve je zit.

(Die afweging, in een opgaande curve toepassen, werd door Marc Van Ranst, griepcommissaris hier, overigens verleden week benoemd als sociaal darwinistisch)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 apr 2020 13:07

klaastuin schreef: 07 apr 2020 00:43
Ernie C. schreef: 06 apr 2020 21:46
Jans schreef: 06 apr 2020 14:03 @Ramon, op welke leeftijd wordt een "oudere" kwetsbaar volgens jou?
Onder de 45 jaar zie je nauwelijks ziekenhuisopnamen. Wat mij betreft laten ze deze groep zo snel mogelijk weer los.
Er zijn nogal wat 45 plussers die het huis delen met 45 minners...
Maar er zijn ook genoeg huishoudens waar niemand boven de 45 is.

Sowieso hoor ik veel mensen klagen dat als een bepaalde groep (b.v. 60- of mensen die getest zijn op antistoffen) weer het normale leven mogen oppakken, dat het dan niet eerlijk is. Tja, het leven is niet eerlijk maar we moeten wel zo snel mogelijk verder en dat gaat niet gebeuren als we wachten tot het voor iedereen weer veilig is. Ik ben bang dat we dan heel eerlijk samen ten onder gaan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 apr 2020 13:12

En hoe lang denk je die 50+ers dan "op te willen sluiten"? Een jaar? Totdat er misschien een vaccin is? Of kun je dan misschien deze leeftijdsgroep ook beter proberen min of meer immuun te maken?

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 07 apr 2020 13:55

Zouden we kunnen beginnen met aftellen?

https://covid19.healthdata.org/united-states-of-america

Data per land.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 apr 2020 14:22

"Eerste voorzichtige tekenen van herstel" kopt de Telegraaf op zijn site.
De Telegraaf leidt dit af uit het feit dat er een stijging is te zien van containervracht vanuit Azië.

Briljant, en dan? Staat het hier op de kade en is een deel van de afnemers failliet. Andere afnemers zijn gesloten of hebben nauwelijks klanten. Nieuwe bestellingen gaan er voorlopig even niet komen of het moet voor mondkapjes zijn. Wat ze nu richting havens in Azië onderweg is was al besteld voor de crisis losbarstte.

China krijgt dan nog een klap door sterk terugvallende vraag naar Chinese spulletjes.

Het goede nieuws voor het westen, als we slim zijn gaan we weer wat meer spullen hier produceren.
Wel even opletten dat die productie niet gaat naar het groot kapitaal want dan is het alsnog van de regen in de drup.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 07 apr 2020 14:29

Roelants schreef: 07 apr 2020 13:55 Zouden we kunnen beginnen met aftellen?

https://covid19.healthdata.org/united-states-of-america

Data per land.
Ik zou voorlopig afwachten in plaats van aftellen. Ben ik al een tijdje mee bezig, en dat gaat me tot nu prima af.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 apr 2020 14:39

Jans schreef: 07 apr 2020 13:12 En hoe lang denk je die 50+ers dan "op te willen sluiten"? Een jaar? Totdat er misschien een vaccin is? Of kun je dan misschien deze leeftijdsgroep ook beter proberen min of meer immuun te maken?
Ik constateer alleen dan het virus bij de groep 45- nauwelijks druk op de gezondheidszorg geeft.
Andere groepen zullen afhankelijk zijn van de capaciteit van de ziekenhuizen.
Campagnolo Ultra Dork

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 07 apr 2020 20:10

Het is pas echt discriminatie als we geen onderscheid meer mogen maken voor iets dat er kennelijk wel toe doet.
Met een appelpostuur heb je kennelijk een grote kans om op de IC te belanden.
Dan zou ik als appel me toch meer zorgen maken dan als peer.

Ik baal als een stekker dat er te weinig tests zijn. Ik heb vermoedelijk al Corona gehad maar omdat ik niet kan testen moet ik me overal in allerlei bochten wringen (zoals iedereen) om zo normaal als mogelijk te functioneren. Ik maak me inmiddels al geen zorgen meer over mezelf of mijn gezin maar zeker wel over mijn bejaarde buren of mijn moeder. Daarom houd ik me aan de maatregelen.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 07 apr 2020 23:23

Ernie C. schreef: 07 apr 2020 13:07
klaastuin schreef: 07 apr 2020 00:43
Ernie C. schreef: 06 apr 2020 21:46

Onder de 45 jaar zie je nauwelijks ziekenhuisopnamen. Wat mij betreft laten ze deze groep zo snel mogelijk weer los.
Er zijn nogal wat 45 plussers die het huis delen met 45 minners...
Maar er zijn ook genoeg huishoudens waar niemand boven de 45 is.

Sowieso hoor ik veel mensen klagen dat als een bepaalde groep (b.v. 60- of mensen die getest zijn op antistoffen) weer het normale leven mogen oppakken, dat het dan niet eerlijk is. Tja, het leven is niet eerlijk maar we moeten wel zo snel mogelijk verder en dat gaat niet gebeuren als we wachten tot het voor iedereen weer veilig is. Ik ben bang dat we dan heel eerlijk samen ten onder gaan.
Het boeit me echt helemaal niks of een andere groep wel weer het leven mag oppakken en ik niet. Goed voor de economie en voor hun welzijn dus indirect ook goed voor mij. Mijn punt was vooral dat het bepalen van een leeftijdsgrens onbegonnen werk is. Of je moet hem zodanig laag leggen dat een heel groot deel van de beroepsbevolking niet aan het werk kan. Dertigers hebben kleine kinderen in huis, veertigers en vijftigers grote kinderen en zestigers zijn mantelzorgers voor nog weer oudere Nederlanders. Alles loopt in die zin behoorlijk door elkaar heen. De enige scherpe lijn die je kunt trekken zijn de mensen die nu in een verzorgingshuis oid zitten. Maar dan laat je wel een behoorlijk grote leeftijdsgroep onbeschermd...

Gesloten