Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 jul 2020 14:32

SqueeZer schreef: 23 jul 2020 14:24 Want Nederland doet het wel gewoon goed bedoel je? Niet dus ...
Wat doet Nederland niet goed?

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 23 jul 2020 14:34

SqueeZer schreef: 23 jul 2020 14:24
Enzzo schreef: 23 jul 2020 14:09 Mondkapjesplicht een populistische maatregel noemen is natuurlijk onzin. Als h populisme de drijfveer was zouden het juist niet verplichten, het volk is namelijk van mening dat het onzin is.

In België is men nu tot het besef gekomen dat de uitbraken niet meer louter lokaal zijn. Het gaat daar echt de verkeerde kant op nu. Hoop dat de grenzen nog wel even open blijven met al die reizigers in het buitenland.
Want Nederland doet het wel gewoon goed bedoel je? Niet dus ...

Over dat vaccin ... door de eeuwen heen hebben we vaak ziektes overwonnen .. maar men had pas een middel als men een middel had ... ik wil hiermee zeggen dat het vastleggen van uitvindingen of doorbraken onmogelijk is qua planning .... of men vind de missing link of men vind hem niet ... we kunnen enkel hopen dat ze snel iets vinden ... voor bepaalde virussen hebben ze dik 40 jaar na datum nog niks gevonden (aids bvb.).
Nou, dat laatste is niet helemaal waar. Aids is van een doodvonnis in een chronische ziekte veranderd. Daar is echt wel progressie geboekt. Bovendien iets makkelijker door gedragsverandering te controleren dan een luchtwegvirus.

Maar ik denk dat het vaccin inderdaad nog wel even op zich laat wachten. We zijn hier nog wel even zoet mee...

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 23 jul 2020 15:01

Enzzo schreef: 23 jul 2020 14:09 Mondkapjesplicht een populistische maatregel noemen is natuurlijk onzin. .
Wat is het dan wel? Wetenschappelijk onderbouwd in ieder geval niet.

Window dressing oid?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jul 2020 15:23

Jans schreef: 23 jul 2020 14:32
SqueeZer schreef: 23 jul 2020 14:24 Want Nederland doet het wel gewoon goed bedoel je? Niet dus ...
Wat doet Nederland niet goed?
Ik zou dat ook wel willen weten.
Enige wat beter kan is handhaven imho en gewoon alles bij de naam noemen. Zoals de jongeren nu bij naam worden genoemd mag dat ook als het gaat om religieuze gemeenschappen, ongeacht welk geloof ze aanhouden.
Een collega van mij was als een kind zo blij dat hij weer naar kerk mocht. De risicos nam hij maar voor lief. En Offerfeest mag ook gewoon door blanke politici worden benoemd imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 jul 2020 15:28

@Barbaar: Zoek maar eens op wat de definitie van populisme is dan kun je het zelf zien. Een hint populisme is afgeleid van het woord “populis” hetgeen volk betekent
De wil van het volk vertegenwoordigen is nou niet bepaald het invoeren van een mondkapjesplicht.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 jul 2020 15:29

De nuance bij Aboutaleb is wel dat hij feitelijk zegt dat hij graag onderzocht zou willen hebben of het zinvol en nuttig is om zo'n mondkapjesplicht in publieke ruimte in te stellen. En dan voegt hij er aan toe, áls dat er komt, dan gewoon zodra je je eigen huis uit stapt. Dus ook in de buitenlucht. Want dat is het makkelijkst te handhaven, geen grijze gebieden meer.

De nuance bij Bruls is dat hij géén voorstander is van de mondkapjesplicht, nu of op zeer korte termijn in te voeren.

Met andere woorden, Onderzoeken op nut en noodzaak kan je altijd doen, en besluiten over het invoeren kan dan volgen. En Bruls zegt feitelijk dat hij het voor de toekomst niet uitsluit maar het simpelweg niet op korte termijn voorziet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 jul 2020 15:33

@Daniel: inderdaad de tijd van politiek correct zijn is wel voorbij met deze pandemie. Handhaven en de zaken bij de naam noemen mag wel wat explicieter wat mij betreft!
Alleen loop je met dat laatste wel weer het risico dat idioten zich verzamelen op het Maliveld om tegen bepaalde bevolkingsgroepen/leeftijdsgroepen te gaan demonstreren
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 jul 2020 15:36

Aboutaleb is een pragmaticus, Bruls brult doorgaans maar wat ;)
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 jul 2020 15:41

Dat het vaccin mogelijk nog even op zich laat wachten kon weleens kloppen....
https://nos.nl/l/2341610
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jul 2020 16:06

Enzzo schreef: 23 jul 2020 15:36 Aboutaleb is een pragmaticus, Bruls brult doorgaans maar wat ;)
Meest voor allebei correct ja.
Alleen is het hier wel beetje omgekeerd. Kapje op zodra je buiten komt is kolder en hooguit pragmatisch uit handhavingsoogpunt.
Ik denk dat het juist ongezonder is: je gaat mij niet wijsmaken dat de hele dag ademen door een kapje (wat al tig keer is gebruikt) gezonder is dan buitenlucht.
Less is bore

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 23 jul 2020 16:15

Lcsmet schreef: 22 jul 2020 22:35Zorg wordt voor het grootste deel betaald van lasten op arbeid.
Waarom hebben we dan eigenlijk een zorgverzekeringsstelsel?
En dat mensen uit de zorg op hun inkomen dan ook nog eens belastingen moeten betalen.
Joseba schreef: 23 jul 2020 08:06Idem voor alle ambtenaren. Kunnen ze ook vrijstellen van belastingen en ze netto hetzelfde blijven betalen.
Want ambtenaren komen niet in aanmerking voor aftrekposten, ofzo?
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 jul 2020 19:37

Burgemeester van Delft, Marja van Bijster els, had ook een oproep gedaan om de regels beter in acht te nemen.

Daar kwam een reactie op van iemand, met wat ervaring op het vakgebied, om de absolute getallen (verdubbeling aantal besmettingen) te duiden. En daarmee - laten we zeggen - feedback te geven. Daarbovenop ook wat wèl daadwerkelijk relevant zou zijn:


Beste burgemeester van Delft, beste Marja,
Allereerst mijn waardering voor u als burgemeester.
Uw oproep is in algemene zin logisch, maar nader beschouwd toch wel verbazend. Heeft u zelf al goed naar de cijfers gekeken?.. Ziekenhuis en IC cijfers zitten al maandenlang op een nullijn.
▪︎De landelijke en regionale PCR tests leveren op 454.000 tests amper 1% positieve test uitslagen op, en dit is een verwaarloosbare uitkomst.
(Zie bijgevoegde tabel van het dashboard Rijksoverheid).
De angst berichtgevingen over voornoemde PCR testuitslag stijgingen, die door de media en door dhr. Grapperhaus als "besmettingen" worden betiteld, mogen wetenschappelijk gezien helemaal niet als klinische infecties/ besmettingen worden beschouwd. Daar is een PCR test helemaal niet voor bedoeld. Als moleculair geneticus, met o.a. publicatie in The Journal of moleculair biology, heb ik veel ervaring met o.a. RT PCR en andere moleculair biologische technieken opgedaan. Daarnaast werk ik ruim 20+ jaar als Medical advisor in de farmaceutische industrie, waaronder ook lange tijd bij AstraZeneca (u wel bekend).
▪︎Waarom er toch op basis van insignificante pcr uitslagen in absolute aantallen in beleid wordt gestuurd, is mij dan ook een raadsel. :-( Dit zou niet mogen.
U mag mij, of elke andere biochemicus altijd consulteren. Maar bottomline is, dat de huidige cijfers absoluut geen aanleiding zouden mogen geven voor uw oproep.

Tot slot: Wel bruikbaar advies voor burgers van Delft:
Besmettingen worden niet opgelopen in de buitenruimte. Dit is wetenschappelijk al ruim voldoende aangetoond. Maar uit de BCO (bron en Contact onderzoeken) blijkt dat de voornaamste kans op virusoverdracht plaats vindt in (slecht of ongeventileerde) binnenshuis situaties, uiteraard alleen wanneer er zich zieke mensen aanwezig zijn in die ruimte.
U zou alle burgers van Delft derhalve wel het goede advies kunnen geven om vooral voor deze situaties op te passen. Goed hun woning te ventileren als er (veel) mensen op bezoek zijn bijvoorbeeld.
De waarschuwing die u geeft om buiten op terrassen op onderlinge afstand te letten heeft geen meerwaarde.
Ik heb dit punt ook al besproken met een woordvoerder van een van uw collega burgemeesters in nabij gelegen grote(re) stad, en deze onderkennen exact dit ook.
Ik hoop dat u en uiteraard DELFT met deze informatie geholpen is.

Met vr. groet,
Drs. Mario Ortiz (biochemicus).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gesloten