Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2020 09:59

@Enzzo, mijn kinderen zaten zo'n 20 jaar geleden met AMA's in de klas. Er zaten wezen bij voor zover ons bekend, maar ook die contact met hun ouders ver weg hadden.
Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mei 2020 12:25

Aan kinderen hebben ze meestal geen gebrek.
Ze sturen er eentje hierheen, dat is goedkoper dan een volwassene. Vervolgens proberen ze op basis van gezinshereniging de rest deze kant op te krijgen.
Moet je nagaan in wat voor omstandigheden ze in hun thuisland moeten leven, als je zulke beslissingen moet nemen...
Campagnolo Ultra Dork

Touranosaurus
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 mei 2020 22:59
Locatie: Beverwijk

Touranosaurus 26 mei 2020 13:31

En kan leven.

Hier heb ik weinig last van de Coronacrisis ondernomen op het werk (calculator) maar thuis is het een gekkenhuis met 3 kleine kinderen en een volwassen kind die noodgedwongen thuis zitten en hoofdzakelijk binnen blijven. Gelukkig kan en mag al wat meer, maar om nou te zeggen dat het er gezelliger van geworden is. Gelukkig kon ik er lekker op uit, lopend of op de fiets.. Even mijn ei kwijt en gedachte op 0.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7987
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 mei 2020 14:48

NicoNB schreef: 26 mei 2020 09:50
Enzzo schreef: 26 mei 2020 09:38
Jans schreef: ....Die vluchtelingenkinderen zijn trouwens vaak niet ouderloos, maar zonder ouders aangekomen. Dat is iets anders.
Correctie: het gaat om 500 weeskinderen. Ouderloos dus
Kun je mij vertellen hoe 5000 weeskinderen zelfstandig op een Grieks eiland zijn aangekomen?
neen! in kan je wel vertellen hoe de 1600 ouderloze kinderen in het kamp Moria terecht zijn gekomen: {als onderdeel van totaal zo'n 2500 minderjarige, ouderloze kinderen in Griekse kampen)

[Citaat uit Trouw]Hoe kan het dat er zoveel jongeren zonder volwassenen in vluchtelingenkampen belanden?
“Het is een heel diverse groep jongeren, de meesten afkomstig uit landen als Syrië, Irak en Afghanistan. Sommigen zijn alvast vooruitgestuurd; anderen hebben hun ouders in hun thuisland verloren of tijdens hun vlucht. Soms hebben ze een jarenlange reis achter de rug en zitten ze al een of twee jaar in kamp Moria. Als Nederlandse kinderartsen vinden wij dat onacceptabel en waarschuwen wij dat deze situatie heel schadelijk is voor de ontwikkeling en verdere gezondheid van al deze kinderen. Zij zitten vol trauma’s en herbelevingen en kunnen alleen op een veilige plek met goede voorzieningen behandeld worden. In Moria lopen ze echter nieuwe trauma's op. Ik vind het lastig om te zeggen waar ze dan het beste naartoe gebracht moeten worden. Maar wat ik wel weet is dat de huidige situatie echt onhoudbaar is.” [einde citaat]

...De volwassen mannen betalen dik geld om door mensensmokkelaars naar deze eiland gebracht te worden. Of betalen dik geld om bij een NGO schip afgeleverd te worden.
Ja en in sommige gevallen betalen alleenstaande moeders veel geld om hun kinderen mee te geven aan smokkelaars in de hoop dat ze dan een toekomst hebben. Kun je je zoiets voorstellen? Echt radeloos moet je dan al zijn toch?
Ik ken zelf zo'n gezin, Afghanen van de eerste golf in de jaren '90. Moeder had haar man verloren in de strijd. Zij is zelf Ingenieur en voorvechtster van rechten voor meisjes om te kunnen studeren, waarmee haar leven ook gevaar liep. Vanuit een Pakistaans vluchtelingenkamp heeft ze haar twee zonen destijds meegeven in de hoop dat ze niet ook vermoord zouden worden. Zij bleef achter met haar dochters. Inmiddels zijn ze gelukkig weer herenigd, geheel op eigen kracht!

Ik ben erg benieuwd naar die info die jij hebt over de herkomst een leeftijd van de weeskinderen. Welke bronnen melden dit, wat zijn de belangen van deze bronnen etc etc. Zijn dit wel weeskinderen, hebben zij de leeftijd van een kind of blijken het straks toch weer volwassenen te zijn die gelogen hebben over hun leeftijd?
Dit heeft in elke serieuze krant gestaan en is op elke serieus nieuwsprogramma aan bod gekomen. Volg jij die dan niet?
Het gaat om minderjarigen, de meeste onder de 15 jaar. 11 EU lidstaten hebben in totaal 1500 van deze kinderen beloofd op te nemen. Nederland heeft geweigerd. In Nederland is nu een gezamenlijke actie opgezet door o.a. Burgermeesters, artsen en vluchtelingenorganisaties om 500 kinderen waarvan de status naar mijn beste weten "weeskind" is, dus de gevallen waarvan beide ouders dood zijn, alsnog in NL op te laten nemen.

Ik krijg deze informatie niet gevonden dus help me out.
Een kleine mix:

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b353b144/

https://www.trouw.nl/buitenland/minderj ... ~b33a44ce/

https://www.rtlnieuws.nl/columns/column ... and-oproep

NB; Het kan zijn dat ik de getallen hier en daar niet correct of niet meer actueel heb

Ben benieuwd naar je reactie trouwens!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 mei 2020 01:30

WTF heeft dit vluchtelingen debacle te maken met het corona virus ??
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 mei 2020 09:47

rene schreef: 27 mei 2020 01:30 WTF heeft dit vluchtelingen debacle te maken met het corona virus ??
Een pagina of 5 geleden ging het over de onwilligheid van 4 landen om de zuidelijke landen te helpen. Sommige forumdeelnemers vinden dat ongekend dat die bereidheid er niet is.
Daaropvolgend werden ook de weeskinderen aangehaald die op één van die Griekse eilanden zitten. Ook dat zien sommige mensen als een tekortkoming van onze samenleving dat we die niet te hulp schieten.

Ik ga nu even zelf wat COVID19 dingetjes doen dus ik reageer nog even niet op die lange reactie van Enzzo.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 27 mei 2020 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7987
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2020 09:51

rene schreef: ↑27 mei 2020 01:30
WTF heeft dit vluchtelingen debacle te maken met het corona virus ??

De opname van die kinderen is geïnitieerd vanwege de coronacrisis. De verwachting is dat er een uitbraak gaat komen in een van de kampen en dat zou een humanitaire ramp zijn als gevolg van....corona
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 mei 2020 09:54

Enzzo schreef: 27 mei 2020 09:51 rene schreef: ↑27 mei 2020 01:30
WTF heeft dit vluchtelingen debacle te maken met het corona virus ??

De opname van die kinderen is geïnitieerd vanwege de coronacrisis. De verwachting is dat er een uitbraak gaat komen in een van de kampen en dat zou een humanitaire ramp zijn als gevolg van....corona
Maar er is daar veel minder aan de hand dan in ons deel van Europa. Fijn laten zitten dus? Je kunt corona overal wel bij halen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7987
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2020 10:57

Lekker solidair en sociaal Jans. Maar je hebt uiteraard recht op je eigen mening hierover.

En inderdaad je kunt corona overal bij betrekken. Feit is alleen dat dit issue nu juist regelrecht gerelateerd is.

On hoe het mijn leven beïnvloed? Ik maak me hier intrinsiek zorgen over ja. Als je ooit met vluchtelingen gewerkt hebt (Syrische en Afghaanse) dan kruip dat onder je huid ja.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 781
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 27 mei 2020 10:59

Terwijl een kudde olifanten* de porseleinkast (met o.a. 't sneue vaasje van Rutte) verziekt, legt 'n aantal forumleden het vergrootglas op de vondst van een paar muizenkeutels.

* opwarming aarde, welvaartsverdeling, SARS-cov2.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7987
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2020 11:06

?!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 mei 2020 11:07

@Jans en @Enzzo:

In mijn ogen kunnen niet aan alles Corona gaan hangen om iets te doen, of ons laten voelen iets te doen. In elk vluchtelingenkamp dreigt er een " humanitaire ramp " als gevolg van corona als we de media / hulporganisaties moeten geloven.

Voedseltekort in Afrika / Overstromingen in Bangladesh / kampen in Turkije en Syrië noem maar op. In mijn ogen : So What ... we kunnen niet heel de wereld helpen. Als deze landen vaak om elke scheet die dwars zit de wapens op gaan pakken is het in mijn ogen eigen schuld - dikke bult.

Als we nu gewoon zorgen dat onze eigen lokale middenstand en ons eigen landje nu maar gezond blijft doen we volgens mij al genoeg , kost het genoeg en gaan er meer mensen failliet dan we lief hebben.

De komende generaties gaan hier nog lang de zure vruchten van plukken doordat de zorgkosten NOG verder op zullen gaan lopen. Belastingen zullen gaan stijgen in welke vorm ook, de €€€€ moeten terug naar de regering die ze nu uitstrooit als ware Sinterklaas.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gesloten