Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 aug 2020 14:48

Enzzo schreef: 13 aug 2020 14:37 De klager klaagde dat de supermarkt geen maatregelen neemt om het aantal mensen wat boodschappen doet te beperken tot een maximum aantal. Iets wat, als het inderdaad echt tè druk was, geheel terecht is. De ondernemer zelf is namelijk verantwoordelijk voor het naleven van de regels.

Ik begrijp dus ook niet goed wat daar nu zo grappig aan is.
Het is kennelijk maar net hoe je tegen dingen aankijkt....
Maar het is toch gek dat iemand daarover gaat klagen bij een manager, omdat HIJ (of zij) daardoor niet veilig (naar zijn gevoel), boodschappen kan doen op dat moment.

Waarom had die ondernemer het dusdanig geregeld moeten hebben zodat deze persoon nog wel boodschappen had kunnen doen op een manier die veilig was voor hem? Wat was het privilege van deze klant boven andere klanten?
Waarbij je hier natuurlijk 2 dingen moet afvragen... , had hij daadwerkelijk een punt? Was het drukker dan toegestaan, kon 1.5m die gehouden worden, meer mensen tov winkeloppverlakte dan toegesteen? Of was het slechts zijn perceptie?
En als hij de ondernemer op zijn verantwoordelijkheid wijst, hoe zat het dan met eigen verantwoordelijkheid? Als je je niet veilig voelt omdat de winkel te druk is of lijkt, dan stap je toch niet naar binnen..., dan kies je uberhaupt winkeltijden op waarbij het rustiger is? Zet je een mondkapje op (misschien had deze meneer dat wel, dat weten we natuurlijk niet).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 aug 2020 14:51

Heb niet het idee dat mensen er hier iets van begrijpen.

i-mac

i-mac 13 aug 2020 15:02

Klagers hebben geen nood en pochers hebben geen brood. Ofte ... ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikke. En het komt steeds meer en meer aan de oppervlakte. Eerst had je de hamsteraars, en nu velen die denken dat de evenaar door hun achterste loopt.
Laatst gewijzigd door i-mac op 13 aug 2020 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 aug 2020 15:09

*zucht*
Terwijl ik toch echt dacht met dit niemendalletje een schoolvoorbeeld gegeven te hebben van de exemplarisch zeikende Nederlander.
Blijkt het toch dat er genoeg zijn die vinden dat "de ander" het op moet lossen. "We" verworden tot een stelletje weerloze weekdieren zo.
*nogmaals zucht*

(en als ik dan toch aan het generaliseren ben ;) : ondertussen laat i-mac zien dat Vlamingen het beste taalgevoel hebben :winkthumb: )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 aug 2020 15:19

Joseba schreef: 13 aug 2020 14:51 Heb niet het idee dat mensen er hier iets van begrijpen.
Ik ook niet...
Zoals ik al schreef: “het maar net hoe je tegen de dingen aankijkt”

Zie je iemand die veilig en dus volgens de geldende regels boodschappen wil doen maar daarbij merkt dat het te druk is (volgens de huidige geldende regels) en dus daarover klaagt.

Of zie je iemand die volgens zijn eigen norm vindt dat hij “het recht heeft op minder drukke winkels”

Choose your battles....
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 aug 2020 15:43

Over battle gesproken, as zondag wielerwedstrijd op F1 parcour Zandvoort, ben benieuwd
A Of je er überhaupt komt
B Corona maatregelen
C Wie in vorm is
Voor volgende week Nk word er wel geëist dat je vooraf een Corona test neemt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 aug 2020 15:44

We weten de situatie niet, alleen dat er geklaagd wordt. Maar gezien de context waarin dit voorbeeld gegeven werd maak ik eruit op dat het laatste het geval is geweest. Terecht of niet, zullen we hier niet weten ;).

Maar feit is wel dat die hele coronacrisis de polarisatie in de hand werkt.
Choose you battles, die gebruik ik als excuus om mijn kinderen maar even te laten gaan op bepaalde momenten die misschien minder gewenst zijn, maar het opvoedende gevecht niet op aan ga omdat er belangrijkere momenten voor zijn.
maw.., de weg van de minste weerstand.

In geval van coronacrisis zou dat zijn: Niet nadenken, doen wat je gezegd wordt, wachten tot alles voorbij is. befehl ist befehl.
Daar zijn Nederlanders vrij slecht in natuurlijk. We denken graag zelf na (ik in ieder geval wel). En als je iets opgelegd wordt wil je daar goede, geldende, argumenten voor hebben. Dat betekend niet dat je per se egoïstisch of egocentrisch bent of handeld (zoals je stelt, ben je niet voor dan ben je dus tegen) en ziehier de polarisatie. Je kan niet meer kritisch nadenken, want dan ben je egoïst.

Ik respecteer de voorzichtigheid. En dat doe ik vooral door niet teveel tussen de mensen te komen en afstand + geduld te behouden daar waar ik wél kom. Daarmee bescherm ik anderen maar vooral mijzelf wat indirect ook anderen weer beschermd. Kom ik in een bus, draag ik dat mondkapje omdat het nu de regel is... maar ik ben wel kritisch over mondkapjes (soort, manier van gebruik, verplichtingen in de open lucht). En ik ben ook kritisch op de verschillen in maatregelen en handhaving door alle veiligheidsregio's. En op de manier zoals de cijfers gebracht worden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

i-mac

i-mac 14 aug 2020 07:29

@Markveenstra, mooi verwoord. Tussen kritiek en kritisch zijn ligt een wereld van verschil. En daar kan alleen gezond verstand zegevieren.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 aug 2020 09:14

Daar sluit ik me helemaal aan!
En zoals je het verwoord sta ik er ook in Mark.
Maar kritisch mogen zijn betekent ook dat je kritisch kunt zijn op mensen die de regels totaal niet naleven of anderen opruien om dat niet te doen.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2020 09:35

Dat mag zeker, maar wie ruit er eigenlijk anderen op om de regels niet na te leven volgens jou dan? En valt anderen aansporen het corona beleid (ook) zeer kritisch te beschouwen ook onder opruien volgens jou?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 aug 2020 09:39

Viruswaanzin en M. de Hond
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2020 09:51

Eerstgenoemde volg ik niet zo, maar De Hond is vooral heel erg bezig om de onderbouwing van het beleid met zoveel mogelijk argumenten te weerleggen. Dat vind ik geen opruien, dat vind ik (gezien de extreem verregaande gevolgen van het beleid) verantwoord burgerschap. Inmiddels krijgt hij (eindelijk) ook vanuit de overheid enige erkenning, gezien het feit dat hij mede uitgenodigd was om over de "lessons learned" te discussiëren door (een deel van) de tweede kamer.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gesloten