Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2021 09:34

Joseba schreef: 04 jan 2021 09:16 Ik vind het geen hete brij hoor. En volgens mij is het ook wel benoemd de afgelopen periode dat overgewicht geen gunstige bijkomstigheid is als je corona hebt. Maar als je dan toch het probleem van overgewicht wil benoemen dan in de bredere context en iet alleen in relatie tot corona.
Moet absoluut in de bredere context :winkthumb:

Mijn indruk is dat we de maatregelen die nu getroffen worden om de druk op de ziekenhuizen te verlichten heel slecht trekken. Naast een hoop getoeter over waarom die maatregelen allemaal geen zin hebben (en dan het liefst met smalende termen als kulkapjes etc) is het dan heel lekker om met je vinger naar een ander in plaats van jezelf te wijzen hoe het komt dat die ziekenhuizen zo vol liggen.
Ik zal zeker niet ontkennen dat ik inderdaad ook hoofdzakelijk naar anderen wijs. Blijkbaar doe ik en de mensen in mijn omgeving (vrienden en zakelijk) dingen heel goed waardoor de coronadruk in mijn nabijheid minimaal is. Ook hebben op het werk zaken écht heel goed geregeld om risico's zo klein mogelijk te maken en wie thuis kan werken werkt thuis. Leuk is het niet, maar wij zijn tot op heden vrijwel vrij van corona en geen enkele besmetting op de werkvloer. Totaal paar honderd man/vrouw. En dat allemaal zonder mondkapjes ;-)
Als wij het kunnen, zowel zakelijk als prive, waarom anderen dan niet?
Less is bore

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 jan 2021 09:37

gene schreef: 03 jan 2021 22:28 Zoals in Japan, de "Metabo wet" invoeren :twisted:
https://louisestephen.com/2018/02/24/ob ... revent-it/
Gaan ze dan sumoworstelen ook verbieden?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 jan 2021 09:37

Joseba schreef: 04 jan 2021 09:21
53x11 schreef: 03 jan 2021 22:11 Het stoort mij enorm dat (1) de overheid veel te weinig doet momenteel om bewegen te bevorderen (sterker nog, ze bevorderen niet bewegen!) en (2) dat er sterke aanwijzingen lijken te zijn dat er een relatie is tussen te dik zijn en serieus last krijgen van Corona, maar dat dit nauwelijks benoemd wordt.
In (1) kan ik mij zeker vinden. Wel interessant om te kijken hoe je een bevolking aan het bewegen krijgt want het zit duidelijk nogal diepgeworteld dus er zal op veel vlakken gesleuteld moeten worden. Op punt (2) is het ook een afweging wat je nog denkt te kunnen bereiken. Mensen die nu veel te zwaar zijn zullen dat over een half jaar ook nog zijn. En nogmaals, het is niet zo dat het helemaal niet in het nieuws is geweest...
We zijn het helemaal niet zo oneens hoor! Bevolking aan het bewegen krijgen zal niet makkelijk zijn, al ben ik van mening dat mensen daar ook een eigen verantwoordelijkheid in hebben (en daar dan dus best tot op zekere hoogte op afgerekend mogen worden als ze die verantwoordelijkheid niet nemen).
Waar nu wel direct iets aan zou moeten gebeuren m.i. is het stoppen met het bewegen te bemoeilijken. Dus buitensporten stimuleren ipv stoppen, toegang tot buitenrecreatie vergroten ipv verkleinen.

Wat het 2e punt betreft: eens dat je de mensen die nu te zwaar zijn niet ineens een stuk lichter (/gezonder) krijgt in een paar maanden tijd. Maar Corona (met alle aandacht die iedereen er voor heeft) zou wel een enorme wake-up call kunnen zijn om iets aan de ongezonde levensstijl te gaan doen. Dat zou m.i. veel explicieter benoemd mogen worden.

Dat ik een pesthekel heb aan vingertje wijzen mag bekend zijn inmiddels. Als ik de indruk heb gewekt dat ik dikke mensen de schuld wil geven van de lockdown ellende, dan is dat onbedoeld. De overheid heeft primair schuld aan de lockdown ellende door de oplossingsrichting die ze gekozen heeft.

@sumoworstelen: volgens mij (maar ik heb me er niet in verdiept) zijn sumoworstelaars helemaal niet zo ongezond. Veel of weinig bewegen maakt heel erg veel uit voor wat betreft de negatieve effecten van een hoog vet%
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 jan 2021 09:41

daniel1975 schreef: 04 jan 2021 09:34 Als wij het kunnen, zowel zakelijk als prive, waarom anderen dan niet?
Dit is dus wederom je te eenvoudige en kort de bocht denken. Een alcoholist moet gewoon niet drinken, iemand die te zwaar is minder eten en meer bewegen. Iemand die in de schulden zit moet gewoon minder uitgeven of meer verdienen, etc, etc.

Als het allemaal zo eenvoudig was....

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 jan 2021 09:46

53x11 schreef: 04 jan 2021 09:37 Wat het 2e punt betreft: eens dat je de mensen die nu te zwaar zijn niet ineens een stuk lichter (/gezonder) krijgt in een paar maanden tijd. Maar Corona (met alle aandacht die iedereen er voor heeft) zou wel een enorme wake-up call kunnen zijn om iets aan de ongezonde levensstijl te gaan doen. Dat zou m.i. veel explicieter benoemd mogen worden.
Als altijd en overal en voor vrijwel iedereen een quick fix wordt geboden, waarom zou je je druk maken? Er komt een prikje en over een paar maanden is alles weer voorbij en vergeten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2021 10:00

Joseba schreef: 04 jan 2021 09:41
daniel1975 schreef: 04 jan 2021 09:34 Als wij het kunnen, zowel zakelijk als prive, waarom anderen dan niet?
Dit is dus wederom je te eenvoudige en kort de bocht denken. Een alcoholist moet gewoon niet drinken, iemand die te zwaar is minder eten en meer bewegen. Iemand die in de schulden zit moet gewoon minder uitgeven of meer verdienen, etc, etc.

Als het allemaal zo eenvoudig was....
Jij neemt aan dat ik de binnenbocht neem ;-)

Wat jij benoemt zijn verslavingen, en die zijn enorm moeilijk om onder controle te krijgen. Daar hebben we het in dit geval niet over.
Je mag toch verwachten dat bedrijven nu gewoon de verantwoordelijkheid nemen en hun mensen niet meer onnodig mobiliseren? Of dat mensen enigzins snappen dat de basismaatregelen echt wel zinvol zijn.
Alles maar wegstoppen achter "zo zijn die mensen nu eenmaal" vind ik te makkelijk.

@53x11: hoe kun je mensen afrekenen op het niet nemen van hun verantwoordelijkheid tav een gezondere levensstijl? Lijkt mij helaas heel moeilijk.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 jan 2021 10:05

Dan komen we op ethisch glad gebied, waar m.i. best discussie over gevoerd zou moeten worden. Maar dat doe ik niet hier.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 jan 2021 10:13

daniel1975 schreef: 04 jan 2021 10:00 Wat jij benoemt zijn verslavingen, en die zijn enorm moeilijk om onder controle te krijgen. Daar hebben we het in dit geval niet over.
Ik heb het helemaal niet alleen over verslavingen, hoe kom je daar bij?

Iemand met overgewicht is verslaafd? Iemand in de schuldsanering is verslaafd? Iemand die werkloos is, is verslaafd?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2021 10:31

IN een aantal gevallen zit dat wel dicht tegen verslaving aan. Suiker, koopverslaving, etc.
Tuurlijk is er ook overmacht, maar dat heb je in elke case die je kunt bedenken.
Less is bore

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 jan 2021 11:12

Ja. En succes is een keuze tenslotte...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2021 11:19

Nee, maar alles en iedereen maar in de slachtofferrol zetten gaat ook niet helpen...
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 jan 2021 11:21

Hoe gaat het thuisonderwijzen bij de forumleden met kinderen ondertussen? In huize 53x11 worden de komende periode schaamteloos de kwetsbare oudjes (aka opa&oma) ingezet als onderwijsondersteuners. Met een heel schema voor wie-wanneer-wat-bij-wie doet hopen we de kinders de komende 2 weken van goed (genoeg) onderwijs te voorzien en ondertussen ook zelf het nodige werk te kunnen doen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gesloten