Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 31 mar 2020 12:34

ypuh schreef: 31 mar 2020 10:28
wasbeer2006 schreef: 30 mar 2020 22:01 Kunnen we ons (financiële) systeem aanpassen?
Ik weet wel hoe ze ons financiële systeem zich aan gaat passen. Eerst de belastingen omhoog om de schade op de burger te verhalen. Vervolgens gaat elk bedrijf/winkelier/organisatie deze kosten doorvertalen naar de burger en last but not least gaat iedereen weer bewust een buffer opbouwen voor het geval er weer een crisis uitbreekt.

Verder denk ik dat de bevolking heel snel weer vervalt in oude patronen (bezuinigen op plekken die je nodig bent, roekeloos geld uitgeven aan hele specifieke zaken), alleen wordt over 50 jaar corona nog als excuus aangehaald als crisis. De (emotionele) impact is enorm en zal (te pas en onpas) ingezet worden.

Kortom, ik denk dat geen enkele burger hier beter van wordt. Een enkeling wordt er alleen ook niet minder van. Vanuit de overheid gezien denk ik dat de bijwerkingen best gunstig zijn (meer ruimte voor risicomijdend gedrag, nivellering van vermogen, toename macht/invloed overheden etc).
+1.. helaas.

Wat zou het toch vet zijn als we eens van het verleden gaan leren..

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 31 mar 2020 13:06

havana schreef: 31 mar 2020 11:34Heerlijk die Italianen. Eerst jarenlang een complete puinhoop maken van de overheidsfinanciën, en dan nu Nederland gaan bashen dat we niet willen dokken. Ciao!
Maar mogen we wel effe vangen uit Europa voor onze bloemenkwekers? Oh, en we hebben wat weinig mondkapjes en andere medische middelen. Da’s natuurlijk een Europese aangelegenheid, dus stuur effe wat onze kant op, lui!
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2020 13:17

Volgens mij ben je nu niet bepaald appels met appels aan het vergelijken, sterker nog het zijn niet eens appels en peren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mar 2020 13:19

Kan iemand mij uitleggen waarom de strenge lockdown van Spanje voor alsnog niet leidt tot lagere sterftecijfers?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mar 2020 13:30

Het zorgsysteem zit daar vol...
En er sterven daar vele, vooral ouderen, gewoon in verzorgingstehuizen waar de zorg nu niet of nauwelijks meer komt.

Dan kan je met z'n allen binnen blijven en de besmettingen uitstellen.. maar feitelijk is het gewoon te laat en laat het zich pas oplossen als de IC's weer leeglopen.

Overigens moeten we in Nederland ook nog maar kijken hoe het gaat zijn. 2 dagen geleden: We hebben over 2 weken 2500 IC bedden nodig. Gisteren (andere groep mensen): we hebben over 1 week 2400 IC bedden nodig. En waar zit het knelpunt? Van alle mensen die op de IC zijn beland in Nederland, is een deel gestorven (ik dacht iets van 140 in totaal, de rest vd sterfgevallen was niet op de IC), maar slechts 19 weer hersteld. Met andere woorden, je komt op de IC, maar je komt daar niet zo makkelijk meer vanaf.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 31 mar 2020 13:32

havana schreef: 31 mar 2020 13:19 Kan iemand mij uitleggen waarom de strenge lockdown van Spanje voor alsnog niet leidt tot lagere sterftecijfers?
Als niet-deskundige een paar gedachten:

1. De mensen die nu sterven waren grotendeels al besmet voordat de lockdown van kracht werd.
2. Strenge lockdown heeft weinig zin, aangezien heel veel besmettingen plaats vinden in de zorg en binnen gezinnen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mar 2020 13:37

Maximale incubatietijd is 14 dagen en de lockdown duurt al langer dan dat....

Goed, je kunt natuurlijk wel ziek geworden zijn vóór die 14 dagen.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 31 mar 2020 14:28

havana schreef: 31 mar 2020 13:37 Maximale incubatietijd is 14 dagen en de lockdown duurt al langer dan dat....

Goed, je kunt natuurlijk wel ziek geworden zijn vóór die 14 dagen.
In onderstaande artikel wordt een studie geciteerd die ervan uitgaat dat er gemiddeld 24 dagen zit tussen besmetting en overlijden. Dus mensen die nu overlijden zijn (gemiddeld genomen) op 7 maart al besmet geraakt. In dat weekend zat ik nog gewoon bij FC Groningen - PSV op de tribune, met 20.000 andere mensen.

Ook wel interessant is de conclusie dat er geen verschil zit tussen harde lockdown en zachtere variant, qua effectiviteit.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/co ... ~bd8e81d2/

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 mar 2020 14:48

havana schreef: 31 mar 2020 13:37 Maximale incubatietijd is 14 dagen en de lockdown duurt al langer dan dat....

Goed, je kunt natuurlijk wel ziek geworden zijn vóór die 14 dagen.
Collega is vóór de maatregelen erg verkouden en koortsig geweest. Hij is nu weer het haantje maar zijn vrouw heeft nu wel een ziektebeeld wat erg ruikt naar.
De een herstelt, maar intussen, terwijl al maatregelen zijn genomen, besmet de andere huisgenoot. Dit zal vaker het geval zijn binnen huishoudens, ook in Spanje en Italië waar het normaal is dat je ouders bij je wonen.

En mensen moeten naar de super kunnen blijven gaan. Één vakkenvuller die ongemerkt besmet is en je hebt de poppen aan het dansen. Een volledige lockdown is niet waterdicht.

Nog een gegeven: in Nederland zijn stiekem meer doden door Corona dan geteld. Alleen mensen die in het ziekenhuis overlijden worden geregistreerd, maar in Nederland heb je de optie als (oudere) patiënt om er voor te kiezen thuis te sterven als de vooruitzichten slecht zijn. In landen als Italië en Spanje is zoiets ongehoord, artsen rekken de boel tot de dood. Italiaanse artsen vinden onze palliatieve traject belachelijk.

Ik las gisteren of eergisteren een artikel over een Bradants dorp waarbij de huisarts aangaf dat van de 4 doden de dag ervoor maar 1 als Corona meetelde (stierf in het ziekenhuis) terwijl van de andere 3, zeker 2 de kenmerken ervan hadden maar nooit postuum getest zijn.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 mar 2020 14:53

SiO2 schreef: 31 mar 2020 14:28 Dus mensen die nu overlijden zijn (gemiddeld genomen) op 7 maart al besmet geraakt. In dat weekend zat ik nog gewoon bij FC Groningen - PSV op de tribune, met 20.000 andere mensen.
Een van de meest zwaar getroffen steden in Italië is Bergamo (en Milaan blijft ook niet bepaald achter).
19 februari, Champions League, Atalanta Bergamo - Valencia. Vanwege het feit dat het stadion van Atalanta niet geschikt is, speelde Atalanta de thuiswedstrijd in Milaan. 45.000 man op reis vanuit Bergamo en Valencia richting Milaan.

Bingo.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 mar 2020 15:11

In de eerste 10 dagen van juli gepland om met een paar families 4 dagen te fietsen in Engeland.

Maar nu krijgt de vrouw feedback dat de examens 1 week langer doorlopen en er tot 10 juli gewerkt wordt...

Los nog van het feit of we in juli al terug kunnen reizen...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 mar 2020 15:13

SqueeZer schreef: 31 mar 2020 13:40
Het begint steeds meer te lijken op het nieuwe communisme inclusief STASI hier in Europa waar men lekker onderling elkaar met de vinger terecht wijst maar wel als eerste in de rij staat om te cashen .........
Euh?

Gesloten