Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 dec 2020 11:03

Maar de bevolkingsonderzoeken hebben ook flinke vertraging opgelopen. Dus denk ik dat het toch wel klopt. Het borstonderzoek is in Nederland van eens per twee jaar naar eens per drie jaar veranderd.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 04 dec 2020 11:39

Enzzo schreef: 04 dec 2020 10:30
Gisteren de cijfers gezien hoeveel minder mensen we hebben met de diagnose borstkanker, darmkanker en melanomen? Daar gaan er een groot aantal van dood wat niet gehoeven had.......... Dan reist bij mij wel de vraag is het het wel waard?
En dat is nog maar een deel van het geheel. Hier zitten een stuk meer jonge relatief gezonde mensen tussen dan corona.

Niet de beste voorbeelden Wasbeer:
Melanoom is relatief makkelijk te diagnosticeren en heeft een zeer lage mortaliteit omdat het veelal in een vroeg stadium herkend wordt en de behandelwijzen inmiddels erg succesvol zijn.

(dikke)Darmkanker zit in een programma voor bevolkingsonderzoek

Dunnedarmkanker is uiterst zeldzaam.
Maar het blijft een feit dat er veel minder diagnoses van de "gewone" aandoeningen zijn door de corona-druk op de zorg.
Dus ook minder behandeling of te late behandeling van deze aandoeningen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 04 dec 2020 11:51

Als mensen de huisarts mijden, ga je dat vroege stadium voor een melanoom missen. Dat is nu net een punt waarom dit als voorbeeld wordt genoemd.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 dec 2020 11:56

Enzzo schreef: 04 dec 2020 10:30
Gisteren de cijfers gezien hoeveel minder mensen we hebben met de diagnose borstkanker, darmkanker en melanomen? Daar gaan er een groot aantal van dood wat niet gehoeven had.......... Dan reist bij mij wel de vraag is het het wel waard?
En dat is nog maar een deel van het geheel. Hier zitten een stuk meer jonge relatief gezonde mensen tussen dan corona.

Niet de beste voorbeelden Wasbeer:
Melanoom is relatief makkelijk te diagnosticeren en heeft een zeer lage mortaliteit omdat het veelal in een vroeg stadium herkend wordt en de behandelwijzen inmiddels erg succesvol zijn.

(dikke)Darmkanker zit in een programma voor bevolkingsonderzoek

Dunnedarmkanker is uiterst zeldzaam.
Nu weet ik wel het een en ander van melanomen af omdat mijn vrouw 18 jaar geleden er eentje op haar arm had. Ze was al verschillende keren er mee bij de huisarts geweest. Die deed er niet heel veel mee. Toen we van huisarts switchte deed die er in eerste instantie ook niet heel veel mee. Was een moedervlek etc .. na flink aandringen toch naar de dermatoloog. Binnen no time werd haar halve onderarm er uit gesneden omdat ze een vergevorderd melanoom had.

Na vele controles bleef uitzaaiingen in de poortwachters (lymfeklieren) uit. Na 5 jaar werd ze officieel genezen verklaren.

Een melanoom word door een arts al niet zomaar herkent. Een leek die een plekje op de arm heeft wat niet lekker zit denkt nu toch al snel. Ach laat maar. Gedoe dit en dat.. corona zus en zo..

Ondertussen is een melanoom de meest dodelijke vorm van kanker als die niet tijdig word weggehaald. Met een beetje pech zaait die namelijk al in een heel vroeg stadium uit. Ik ken verhalen vanuit de patiëntenvereniging dat mensen binnen 2 maanden kwamen te overlijden nadat het melanoom was ontdekt/weg gehaald.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2020 13:05

Ik vind het ook juist een goed voorbeeld van ondergetekende.

Om de reden dat van deze drie voorbeelden allemaal juist een bevolkingsonderzoek is, waardoor de cijfer ook vrij duidelijk zijn.

Juist het in een vroeg stadia ontdekken wat Ennzo zelf al aangeeft is heel belangrijk en gebeurt nu dus voor een deel niet.

Het gaat me erom dat de focus nu volledig op corona ligt. Ik snap het, onbekend is eng,
Ik ga ook niet zeggen dat het niet erg is, het is een hele vervelende nare griep, maar ook niet erger dan een andere griep. Laten we daar ook gewoon eerlijk in zijn. Het is besmettelijker en je ligt er langer door op de IC, wat in combinatie de druk geeft op de gezondheidszorg.

Denk je dat mensen in delen van afrika of zuid amerika het nog snappen, niet een paar euro voor hun gezondheid, wel miljarden voor de onze?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 dec 2020 13:45

Mensen die melanomen relatief onschuldig omschrijven weten niet waar ze het over hebben.....
Less is bore

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 dec 2020 15:17

daniel1975 schreef: 04 dec 2020 13:45 Mensen die melanomen relatief onschuldig omschrijven weten niet waar ze het over hebben.....
Nouja zoiets kan gebeuren. Vele soorten van huidkanker waarbij een aantal ook relatief onschuldig zijn.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 dec 2020 16:28

COVID-19 is geen griep! En de ziekte is bovendien veel dodelijker dan griep.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 dec 2020 16:33

Ik ga ook niet zeggen dat het niet erg is, het is een hele vervelende nare griep, maar ook niet erger dan een andere griep. Laten we daar ook gewoon eerlijk in zijn. Het is besmettelijker en je ligt er langer door op de IC, wat in combinatie de druk geeft op de gezondheidszorg.
Hier sla je de plank behoorlijk mis.

Corona is besmettelijker dan griep, je wordt er zieker van, het is (veel) dodelijker. Voor gezonde mensen KAN corona vergelijkbaar uitpakken aan de griep, ben dat je dat niet dan is het een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 dec 2020 16:34

daniel1975 schreef: 04 dec 2020 13:45 Mensen die melanomen relatief onschuldig omschrijven weten niet waar ze het over hebben.....

Gelukkig doet niemand dat. Als je mijn beschrijving bedoelde; daar staat dat het relatief makkelijk te diagnosticeren is.
En dat dat relatief is blijkt wel uit het verhaal van RVV.
Mijn punt was dat er juist andere vormen van kanker zijn die nu in de coronagekte ongediagnosticeerd blijven. De varianten die veel lastiger vast te stellen zijn.
Dat geldt ook voor een aantal andere ziektes
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 dec 2020 16:36

Dat laatste is een heel groot probleem, helaas onderbelicht. Voorbeeldje. Mevrouw havana (neuroloog) krijgt in het ziekenhuis werkelijks normaal gezien zo'n 25 mensen per week met verdenking hersenbloeding / TIA. Nu in coronatijd nog maar de helft. Terwijl er absoluut geen reden is om aan te nemen dat de prevalentie maar de helft is.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 dec 2020 16:38

Enzzo schreef: 04 dec 2020 16:28 COVID-19 is geen griep! En de ziekte is bovendien veel dodelijker dan griep.
Het lastige is wel dat bijna alle verschijnselen met elkaar over een komen. Er zullen ongetwijfeld veel mensen in het ziekenhuis liggen met een zware griep en zijn gevolgen. Maar omdat de beruchte PCR test sporen van corona DNA aangeeft zijn deze mensen per definitie een corona patiënt.

Ik durf te wedden dat griep patiënten niet meer in de statistieken van de ziekenhuis opnames gaan voorkomen. Alles voor de cijfers en wegschuiven onder het “coronatapijt”.

In voorgaande griep seizoenen lagen er toch duizenden mensen met ernstige griepklachten op de medium cares en intensive cares.

Nu niet komen met het tegenargument “ja maar de griep is uitgebannen want mensen wassen hun handen zo goed en dragen mondkapjes” dan zou corona ook niet aan de orde zijn.

Kortom alles op de grote hoop in het grotere belang.

Gesloten