Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 mei 2020 16:34

Enzzo schreef: 24 mei 2020 15:55 @Jans: wat heeft de pensioenleeftijd in Frankrijk te maken met de staatsschuld van Frankrijk, Spanje of Griekenland?
https://www.ad.nl/economie/franse-ambte ... gTFXYC5r86

25% van de Fransen is ambtenaar.... reken maar uit.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 mei 2020 17:03

mao schreef: 24 mei 2020 00:15 Relax er komt geen 2de golf en zeker geen 2de lockdown.
Mag aannemen dat er nu wel ondertussen in de verzorgingstehuizen voldoende beschermende middelen zijn.
De superspeaders ( carnaval, zangkoren met oude mannen, grote indoor evenementen enz.) zullen de komende tijd niet plaatsnemen.
Als je oud bent bent zeg 70+ of onderliggende ziekte hebt let je nu zeker goed op # 1,5 meter.
Boven de 80+ heeft er al een schifting plaats genomen, hard maar waar.
Half ziek naar je werk is nu ook een No Go.
Dus wie moet het nog krijgen dan? jong en gezond die er tegen kan.

En een 2de Lockdown is niet meer te betalen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 mei 2020 17:10

mao schreef: 24 mei 2020 17:03 Dus wie moet het nog krijgen dan? jong en gezond die er tegen kan.

En een 2de Lockdown is niet meer te betalen.
Jong en gezond is veruit het grootste deel van onze bevolking. Als dat dus om de door mij genoemde redenen in het najaar ziek wordt spreek je van een tweede golf. Denk dat met name diezelfde groep (want jong en gezond) zich niet tot einde van het jaar aan de maatregelen kan houden. We gaan het zien.

Dat een lockdown niet meer te betalen is je enige argument is dan lijkt me dat zwak in het licht van het optreden van de regering nu. Als er daadwerkelijk een tweede golf komt die het zorgbestel overbelast, veroorzaakt door gedrag van burgers dan verwacht ik wel degelijk een keiharde lockdown.

Maar als die jonge gezonde groep net zo overtuigd is van het feit dat het niet te betalen is dan zal men zich wel gedragen, toch?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 mei 2020 17:11

Enzzo schreef: 24 mei 2020 12:42
mao schreef: 24 mei 2020 12:20 ...
@Enzzo
Ps. Het Juist het klakkeloos wegzetten van meningen van andere zoals jij net doet dat de Baudets en Wilders een voedingsbodem hebben. Ga de discussie aan en je zult zien dat verschillen klein zijn.
Geen idee wat hier staat, laat staan wat je bedoelt.
Iets met het stigmatiseren van een ander.....

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 mei 2020 17:28

Jong en gezond komt nauwelijks in het ziekenhuis terecht en al helemaal niet op het IC ( uitzonderingen daar gelaten ) zal dus niet weten waar de overbelasting vandaan moet komen, of het moet van de achterstanden komen van de reguliere zorg die nu in alle stilte is ontstaan.
De eerste Lockdown heeft de economie al midscheeps geraakt, een tweede is echt uitgesloten 0,0 kans. Buiten dat het economische desastreus zal wezen, is het politiek zelfmoord. zelfs voor onze teflon Rutte.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 mei 2020 17:35

Zoals al 2 maanden gezegd, jong en gezond kun je niet scheiden van meer kwetsbare mensen. Wij zitten met 17 miljoen mensen op een kluitje.
Als er dan geen officiële lock down komt, blijven mensen zelf wel thuis. De kop in het zand steken als overheid , levert alleen maar meer ellende en zelfs economische schade op.
Kijk naar andere landen waar ze dat hebben geprobeerd. Brazilië, VK, VS.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 24 mei 2020 17:39

vantheman schreef: 24 mei 2020 13:26 Als we de staatschuld optellen bij de private schuld dan doen we het (zover vergelijkingen mogelijk zijn) niet veel beter dan Italië.
Factcheck: Nederland heeft evenveel schulden als Italië
Maar als je vermogen daarentegen ook in beschouwing neemt en met name pensioenvermogen, dan is er wel degelijk sprake van een scheve verhouding.
Abide.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 mei 2020 17:45

Inderdaad, pensioenvermogen en vermogen opgebouwd in de woning...

i-mac

i-mac 24 mei 2020 18:11

Toch even een positieve noot. Mijn zoon wou vandaag eens mee op pad. Door het covid-19 virus is hij verplicht van thuis uit te werken. En af en toe wil hij eens een luchtje scheppen. En papa heeft toevallig wel wat fietsen staan in de garage, dus kan ik daar eentje lenen om eens te kijken wat het zegt.

Aangezien hij wat rugproblemen heeft, heb ik hem aangeraden om op een MTB te rijden. Maar we hebben zowel een rit met de MTB, als een koersfiets gereden. En beide vielen wel mee. Ik zie binnenkort een koersfiets verhuizen. Wie weet haal ik wel een gravel fiets in huis. Lijkt me ook leuk om in de winter mee op pad te gaan :-)

En los van alles, hebben we beiden genoten van die 50km. Dat gaan we zeker nog doen.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 24 mei 2020 18:18

Joseba schreef: 24 mei 2020 17:45 Inderdaad, pensioenvermogen en vermogen opgebouwd in de woning...
Pensoenvermogen is in Nederland inderdaad een stuk beter dan in veel andere landen maar vermogen in woning is volgens onderzoek van de ECB hoger in landen als Italie, Spanje en Frankrijk (https://marketupdate.nl/nieuws/economie ... ie-groter/).
Het punt dat ik wilde maken was dat je naar meerdere indicatoren moet kijken dan alleen staatschuld, dus ook private schulden, pensioenen en vermogen.
Een soort dashboard van indicatoren ;)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 mei 2020 18:22

Twentse hoogleraar: ‘Alleen doden en ic-bedden zijn geteld, alsof dat het enige is wat ertoe doet’
Als je gewend bent te vechten tegen het sterven, als dat je dagelijkse bezigheid is in de politiek of in de gezondheidszorg, is het moeilijk te onderkennen dat de vraag die gesteld wordt een andere is. Dat de patiënt het misschien niet zo erg vindt te overlijden, maar zich wel zorgen maakt over de manier waarop."

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mei 2020 18:59

mao schreef: 24 mei 2020 17:28 Jong en gezond komt nauwelijks in het ziekenhuis terecht en al helemaal niet op het IC ( uitzonderingen daar gelaten ) zal dus niet weten waar de overbelasting vandaan moet komen, of het moet van de achterstanden komen van de reguliere zorg die nu in alle stilte is ontstaan.
De eerste Lockdown heeft de economie al midscheeps geraakt, een tweede is echt uitgesloten 0,0 kans. Buiten dat het economische desastreus zal wezen, is het politiek zelfmoord. zelfs voor onze teflon Rutte.
Een 'lockdown' bestaat niet, in Spanje hadden ze een lockdown en mochten ze 2 maanden niet eens buiten komen. In Nederland hadden we een lockdown en wat mochten we nu eigenlijk niet? Naar de kapper gaan, in de kerk zitten en uiteten gaan?

Morgen kan er ook iets anders dan Corona te voorschijn komen en dan zullen opnieuw afwegingen gemaakt moeten worden, bij voorbaat zeggen we doen niets is echt geen optie.

Mijn vrouw werkt in een ziekenhuis, daar werken zowel jonge en gezonde mensen als ook oudere medewerkers die mogelijk niet kern gezond zijn en alles er tussen in. Die jonge medewerkers komen die ziek worden zijn niet op de IC terecht gekomen, maar vele zijn wel weken serieus ziek geweest en hebben er nog altijd last van. Oudere medewerkers zijn wel op de IC terecht gekomen, ook medewerkers die überhaupt geen patiënten contact hebben. Op papier klinkt het allemaal makkelijk 'ouderen met onderliggend lijden', maar de praktijk is weerbastiger, genoeg die zelf nooit door hebben gehad dat ze onderliggend lijden hadden, tot ze op de IC belandde.
Als ik lees dat er in GB 300 artsen en verpleegkundige zijn overleden...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten