Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 dec 2020 10:05

Wat mij verbaast is dat Nederland toch logistiekland nr 1 is, en nu zou het vaccineren niet snel kunnen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 dec 2020 10:09

Havens, vrachtwagens, vliegtuigen en spoorlijnen voor doorvoer van goederen is toch wel iets anderss
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16233
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 dec 2020 10:10

Een vriend van mij werkt in de medische logistiek en bij dat bedrijf zijn ze al er een tijdje helemaal klaar voor, behalve dan dat ze tot voor kort nog geen groen licht van de overheid hebben gekregen dat zij ook daadwerkelijk worden ingehuurd.
Hoe het nu zit weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 18 dec 2020 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 18 dec 2020 10:10

havana schreef: 18 dec 2020 08:23 Het grootste deel van de IT-structuur ligt er toch al? Da's namelijk de hele DigiD ellende die miljarden heeft gekost maar nu best redelijk werkt.

Lijkt me, maar ik ben een leek, niet heeeeel lastig om daar een nieuwe kopje vaccinatie aan toe te voegen.
Het is natuurlijk niet alleen effe een veldje Corona Vaccin aan te maken in SAP bijvoorbeeld, je zult een proces moeten inrichten, daarnaast heb ik geen idee of alle GGD een zelfde systeem hebben en gekoppeld is met DigiD of BSN.

Het is niet lastig maar je moet het goed aan sturen/inrichten, het is denk ik niet bedoeling dat je niet meer weet wie welk vaccin en wanneer heeft gekregen etc.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 dec 2020 10:19

csteenbe schreef: 18 dec 2020 10:10
havana schreef: 18 dec 2020 08:23 Het grootste deel van de IT-structuur ligt er toch al? Da's namelijk de hele DigiD ellende die miljarden heeft gekost maar nu best redelijk werkt.

Lijkt me, maar ik ben een leek, niet heeeeel lastig om daar een nieuwe kopje vaccinatie aan toe te voegen.
Het is natuurlijk niet alleen effe een veldje Corona Vaccin aan te maken in SAP bijvoorbeeld, je zult een proces moeten inrichten, daarnaast heb ik geen idee of alle GGD een zelfde systeem hebben en gekoppeld is met DigiD of BSN.

Het is niet lastig maar je moet het goed aan sturen/inrichten, het is denk ik niet bedoeling dat je niet meer weet wie welk vaccin en wanneer heeft gekregen etc.
Helemaal mee eens, maar dan mag je wel hopen dat het over twee maanden en later blijkt dat het nu wel goed werkt. En heb ik daar alle vertrouwen in? Maar ook wat er in andere landen boven gaat komen blijft nog lange tijd een verrassing. Ik zal in ieder geval proberen er achter te komen welk vaccin ik uiteindelijk krijg.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 18 dec 2020 10:23

havana schreef: 18 dec 2020 08:23 Het grootste deel van de IT-structuur ligt er toch al? Da's namelijk de hele DigiD ellende die miljarden heeft gekost maar nu best redelijk werkt.

Lijkt me, maar ik ben een leek, niet heeeeel lastig om daar een nieuwe kopje vaccinatie aan toe te voegen.

Overigens ben ik het wel met met @csteenbe eens qua tijdstip. Het is niet belangrijk wie het eerst wegrijdt, wat telt is wie het eerste bij de bestemming is.

Al heb ik daar gezien de NL traagheid geen vertrouwen in.
Je eigen DigID aanvragen is nog al een uitdagende ervaring. Is wel iets van een andere orde dan een appje sturen.

Ik denk dat de aanvraag van een digID voor mensen die niet goed “computer” onderlegd zijn maar juist wel tot de eerste doelgroep behoren een hele grote drempel kan zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16233
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 dec 2020 10:35

Na wat ik gisteren heb gehoord over die toeslagenaffaire, heb ik wel mijn twijfels of het computersysteem van de overheid de juiste plaats is om dit bij te houden.

Daar sta je dan op Schiphol met je ausweis dat niet klopt: "Gaat u daar maar even zitten meneer, dan kunt u bellen met de GGD. Over een week of 5 is vast duidelijk of u wel of niet mee kunt met deze vlucht".

Een A4tje waar twee stempels op komen is dan misschien niet eens zo'n gek alternatief.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 dec 2020 10:41

En toch vind ik DigiD erg handig. Ik was zelfs redelijk onder de indruk hoe makkelijk de DigiD app gekoppeld wordt door de Rfid chip in je paspoort te scannen met je telefoon ( dat betekent wel dat je een redelijk moderne smartphone nodig hebt ). En ja dat werkt met alle europese paspoorten sowieso! Dus ook voor mijn vriendin met buitenlands europees paspoort. Ook dat ging super vlot en probleemloos. Two factor identificatie via de DigiD app of sms is gewoon een moetje. Met Digid doe je tegenwoordig gewoon alles. En ja van zorgverzekering tot belasting overal bruikbaar. Ik denk niet dat ik nog zonder wil. Bij je instantie inloggen en meestal kan je met een paar klikken regelen wat je nodig hebt. Het zou pas een ramp zijn als elke instantie zijn eigen systeem met two factor identificatie zou uitrollen. En jup coronatest aanvragen: DigiD. Uitslag bekijken: DigiD. Dus vaccineren ook DigiD.

En ja er is altijd een deel van de populatie die minder taalvaardig is en of niet digitaal vaardig. Maar snap je eenmaal hoe DigiD werkt dan komen die ook een eind. Mijn vriendin heeft een hoop meer problemen om dingen in Duitsland aan te vragen dan dezelfde zaken in Nederland. Ze studeert daar nu een aantal maanden. In Nederland is bijna alle informatie ook in het Engels beschikbaar, in Duitsland ho maar. Kan ik het ambtelijk Duits weer gaan vertalen voor haar. Daar is het nog ouderwets twee stempels halen bij de gemeente!
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16233
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 dec 2020 11:16

De gebruikerskant is inderdaad best op orde in Nederland.

Andere vaccinaties lopen ook niet via DigiD. Denk ook niet dat dat veel toevoegt, hooguit om aan te geven of je gevaccineerd wil worden. Je hondenpaspoort, waar je vaccinaties in staan, kun je eventueel ook aanvragen maar een screenshot van je DigiD zal wel niet voldoende zijn om overal binnen te komen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 18 dec 2020 11:20

Oja hoor eenmaal een digID dan is het prima en probleemloos werkbaar. Mits idd je een moderne smartphone hebt.

Maar de praktijk is weerbarstig en je moet toch veel stappen doorlopen die je ook nog eens moet begrijpen voordat je eigen DigID geregeld is. En omdat het persoonlijk is kun je ook niet zomaar een derde partij hier voor inschakelen.

En mensen die niet eens een computer hebben en dat zijn toch best heel veel 70 plussers die vallen dan helemaal buiten de boot

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 18 dec 2020 11:25

Dat vaccin was toch juist met een microchip zodat iedereen op Google Maps gevolgd kan worden? Helemaal niet nodig joh al die poespas met DigiD of vaccinatieboekje ;)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7974
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 dec 2020 11:28

Duitsland is inderdaad een bureaucratisch rampenland! Ik heb die verhalen ook al gehoord ja.

Even over de apps van de overheid; ik weet niet of iemand gebruik maakt van de app "berichtenbox van de overheid"? Ik heb 'm inmiddels weer verwijderd. Dat is echt een toonbeeld van kastje naar de muur beleid en onzinnige cirkelbewegingen.
Voorbeeld: Je krijgt een mail van een bepaalde instantie dat er een bericht in je berichtenbox staat. Ok, even kijken. Daarvoor moet je inloggen met je DigId. Ook niet zo'n probleem met de app die ik daarvoor heb.
Dan kijk je in de inbox naar het bericht van die betreffende instantie en dan staat daar "Er staat een bericht voor u klaar op xxxx, ga naar de site en meld u aan met uw Digid"
Dus dan maar naar de site van xxxx om daar vervolgens je "bericht" te kunnen lezen. Daarvoor moet je overigens eerst via een computer naar de site van xxxx want via smartphone lukt dat niet. Dan inloggen met je Digid maar daarvoor heb je dan weer de app op je telefoon nodig.

Enfin; ik begin aardig in te zien dat de overheid en automatisering geen soepele combi is....
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gesloten