Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 sep 2020 16:35

In Nederland is de quarantaine na terugkomst uit code oranje/rood dringend aangeraden, maar voor alsnog vrijwillig.

Hoe zit dat voor Belgen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 sep 2020 17:29

havana schreef: 11 sep 2020 16:35 In Nederland is de quarantaine na terugkomst uit code oranje/rood dringend aangeraden, maar voor alsnog vrijwillig.

Hoe zit dat voor Belgen?
Alhoewel er geen echte controle is.
- Rode zones zijn gemeenten, districten, steden, regio’s of landen die door het land in kwestie opnieuw in lockdown worden gebracht of waar Belgische toeristen een zeer hoog risico lopen op besmetting.

Het verbod op niet-essentiële reizen buiten de Europese Unie, de Schengenzone en het Verenigd Koninkrijk blijft van kracht tot nader order. Momenteel worden deze landen beschouwd als rode zones.

Voor deze zones vaardigt België een formeel reisverbod uit voor alle toeristische of “niet-essentiële” verplaatsingen. Reizigers die desondanks terugkeren uit deze zones zullen worden behandeld als “hoogrisico-contacten”, wat betekent dat ze verplicht getest worden en in quarantaine of zelfisolatie moeten.

- Oranje zones zijn gemeenten, districten, steden, regio’s of landen waarvoor een gematigd hoog risico op besmetting is vastgesteld.

Er is geen reisverbod naar deze zones. Controleer vóór je vertrek het reisadvies voor deze bestemmingen, want het is mogelijk dat de plaatselijke overheid één of meerdere beperkingen oplegt aan toeristen uit België. Dat kan een verplichting zijn om je te registreren, het voorleggen van een recente negatieve coronatest tot zelfs een quarantaine ter plaatse.

Reizigers die toch terugkeren uit deze zones, zullen gevraagd worden om zich te laten testen en in quarantaine te gaan.
Bron: info coronavirus.be
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2020 07:32

Leesvoer over de zin en onzin van testen: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/10/ge ... e-a4011600
Less is bore

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 12 sep 2020 09:24

Onze oudste dochter heeft afgelopen donderdag een positief testresultaat ontvangen. Ze is net begonnen met een studie in Amsterdam. Ik had nog gegrapt dat zij een risicofactor was in het gezin....

Nu 10 dagen met het gezin in quarantaine 😢 Dochters volledig in tranen want ze mogen vrienden / pony niet zien.

Na het verdiepen in de materie komen we erachter dat er nog steeds veel tegenstrijdige of interpretabele informatie bestaat. Wat ik ronduit vreemd vindt is dat gezinsleden niet met spoed ook getest worden. Volgens de GGD is de kans erg klein dat gezinsleden geen Corona hebben. Voor het contact onderzoek lijkt mij het dan relevant dat dan zo snel mogelijk te weten. We hebben in ieder geval zelf maar iedereen gebeld waarmee we contact hebben gehad.
Abide.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2020 09:39

Dit is dus waar ik heel boos om kan worden. Preventief opsluiten is niet ok.
En je mag ook niet gaan testen om je “onschuld” te bewijzen, want je hebt geen klachten.....
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 sep 2020 10:11

Gewoon omdat de capaciteit er niet is. En ook niet onbelangrijk, juist onder de studenten zijn de grote haarden. Dus niet geheel vreemd dat je kans op besmetting daar nog al groot is.
Daarnaast is de vraag inmiddels ook wel hoeveel vals positief, maar ook vals negatief er getest wordt.
Wij zijn even een paar dagen met vakantie: twee uur van huis, Cevennen. Van het ene rode departement naar het andere. Wij merken er niets van. Maar Spanje gaat het voorlopig niet worden.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 12 sep 2020 10:19

Aangezien je 48 uur voordat je klachten hebt al besmettelijk kan zijn en de incubatietijd tot 6 dagen kan zijn snap ik de logica van quarantaine wel.
Abide.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 sep 2020 11:50

Behalve dan dat de kans iemand te besmetten als je zelf geen klachten hebt al heeeel klein is. En nog veel kleiner als je een beetje afstand van anderen houdt. Tel daarbij op dat de kans dat jij besmet bent door je huisgenoot ook niet 100% is, en de kans dat je positief geteste huisgenoot ook daadwerkelijk besmet is ook niet 100% is (zie stuk in nrc, fijn dat het journaille ontdekt heeft hoe Bayesiaanse statistiek werkt).

Als je dit in proportie (istie weer..) ziet met het ongemak van de deur niet uit kunnen, dan vind ik het allemaal niet zo "logisch" meer..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 sep 2020 11:59

Zijn er grote haarden onder studenten of veel false positives?

In dat artikel in het NRC wordt gesteld dat er meer false positves komen als er meer verkoudheden komen in de herfst maar b.v. bij mij op school is er al een redelijke verkoudheidsgolf gaande. Gelukkig nog geen positieve test maar de afgelopen week al wel 4 leerkrachten afwezig om te wachten op de test en het resultaat.

Bij mijn dochter in de klas is ook een kwart ziek maar geen corona.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 sep 2020 12:15

Dat is niet zozeer een stelling van het NRC, maar een logisch gevolg van testen van grote groepen. En bij veel verkoudheden wordt de groep vanzelf heel groot.
Zelfs bij een heel redelijke specificiteit (de kans dat positief getest ook daadwerkelijk besmet is), zal het werkelijk aantal vals positieven flink omhoog gaan. Simpelweg omdat een laag percentage van een hoog getal nog steeds een hoog getal is. Dat is dus Bayesiaanse statistiek.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 sep 2020 18:53

Verwar je nu niet specificiteit met sensitiviteit?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 sep 2020 19:49

Ik bedoel wel degelijk specificiteit, maar leg het slecht uit
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gesloten