Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 jul 2020 19:49

De reden dat die “lokale brandhaarden” nu in het nieuws zijn Is juist ómdat de grenzen open zijn en het seizoen weer op gang komt (schoolvakanties begonnen)
Dat is iets anders dan oorzaak en gevolg. Want de daadwerkelijke oorzaak voor de uitbraak daar in west Catalonia is fruitteelt. Of meer specifiek: de omstandigheden waaronder seizoens arbeiders daar opeengepakt zitten, slechte hygiëne hebben en doorwerken ondanks klachten van ziekte.
(Zie hier de on topic link met -moderne- slavernij)

Inmiddels is ook in Galicië een brandhaard ontdekt. Evenals in Italië op twee plaatsen. Galicië is weinig toeristisch voor noord Europa omdat het weer er niet altijd mee doet met het idee van Spanje en de zee erg fris is.

Het Italiaanse verhaal is dat de bevolking zelf zich niet genoeg aan de regels houdt. Apotheken melden dat de aldaar verplichte medische mondkapjes nauwelijks meer verkocht worden. Maar wellicht zit er in Italië ook weer een link met seizoens arbeid; de streek waar het nu blijkbaar broeit is namelijk eveneens een streek waar inmiddels veel oogst- en onderhoudswerkzaamheden nodig zijn in de landbouw.

Wat uiteraard allemaal niet wegneemt dat ongeacht de oorzaak van al die plaatselijke brandhaarden, het komende toeristen seizoen een extra risico vormt voor een volgende golf over heel Europa.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jul 2020 21:39

Dat verhaal in Spanje heeft een sterke gelijkenis met de problematiek in de slachthuizen :-(
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jul 2020 09:47

Het compleet wegblijven van toerisme zou het failliet van Zuid Europa en daarmee de hele EU betekenen. De nieuwe uitbraken na de zomervakantie lijken mij ingecalculeerd.
Campagnolo Ultra Dork

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 06 jul 2020 09:50

Ernie C. schreef: 06 jul 2020 09:47 Het compleet wegblijven van toerisme zou het failliet van Zuid Europa en daarmee de hele EU betekenen. De nieuwe uitbraken na de zomervakantie lijken mij ingecalculeerd.
Duidelijk. Net als met het weer toestaan van volle vliegtuigen. Puur economische beslissing.

i-mac

i-mac 06 jul 2020 10:03

Ernie C. schreef: 06 jul 2020 09:47 Het compleet wegblijven van toerisme zou het failliet van Zuid Europa en daarmee de hele EU betekenen. De nieuwe uitbraken na de zomervakantie lijken mij ingecalculeerd.
Ik vrees dat een 2de corona golf wel eens voor een zeer zware crisis zou kunnen zorgen. En niet alleen in Zuid-Europa ...
Ik merk rondom me , dat heel veel mensen onzeker zijn. Velen die anders op vakantie gaan naar Frankrijk of Spanje, doen dat nu niet. Het valt ook op dat veel Belgen zelfs kiezen voor een vakantie in eigen land (of naar Nederland).

In het ziekenhuis is de toestand op een paar corona patiënten na, weer normaal. Maar van hoog tot laag, is iedereen er zich van bewust dat er nog een opflakkering komt. Of het even erg zal zijn, dat is koffiedik kijken. Laat ons gewoon hopen ...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 jul 2020 10:07

el_loco schreef: 06 jul 2020 09:50
Ernie C. schreef: 06 jul 2020 09:47 Het compleet wegblijven van toerisme zou het failliet van Zuid Europa en daarmee de hele EU betekenen. De nieuwe uitbraken na de zomervakantie lijken mij ingecalculeerd.
Duidelijk. Net als met het weer toestaan van volle vliegtuigen. Puur economische beslissing.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel besmettingen er door vliegreizen worden opgelopen. Daar lees je helemaal niks over. Overigens, ik zou helemaal wel willen weten waardoor mensen die nu besmet raken, besmet worden.

Als mensen het in de supermarkt oplopen maak ik me zorgen. Als ze het oplopen omdat ze een half uurtje boven op een prostituee hebben gelegen, maak ik me een stuk minder zorgen.

Je zou toch zeggen dat met de beperkte hoeveelheid besmettingen, en contactonderzoek dat nu plaatsvindt, daar wel iet over te roepen valt. Maar blijkbaar niet. Of men vind het beter er niks over te roepen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jul 2020 10:26

Waarschijnlijk zijn die onderzoeken nog in volle gang en is het te vroeg om er al harde conclusies uit te trekken.
Aan roetoeteren heeft niemand echt wat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 jul 2020 10:33

@I-mac, er zijn ook best veel Belgen weer in Zuid-Frankrijk.
Een kennis van me heeft een Chambre d'hote en die zitten het hele seizoen weer vol. Wel het voordeel gehad dat ze op de Belgische tv geweest zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jul 2020 11:09

Ik hoor om mij heen ook veel mensen die niet gaan. Sommigen met (in mijn ogen) weinig valide redenen zoals "als het uitbreekt kan ik niet naar huis" Ze houden je IMHO echt niet daar vast, want als het uitbreekt hebben ze alle zorginstellingen nodig voor hun eigen bevolking.
Anderen willen niet vliegen; kan ik snappen.
Weer anderen geven aan dat ze er toch geen lol aan gaan beleven omdat horeca niet als vanouds is en ze niet naar drukke marktjes kunnen, etc.

Wij gaan gewoon; in de bergen is het sowiso minder druk, kamperen is veelal buiten (dus besmetting minimaal) en als het écht moet kan ik zelfs in 1 lange dag naar huis rijden.
Mijn vermoeden is dat vooral de drukke resorts en vliegbestemmingen fors minder toeristen krijgen, al valt het op dat je op populaire campings hier en daar nog gewoon kunt boeken voor het hoogseizoen.
Less is bore

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 jul 2020 11:10

rikkert schreef: 06 jul 2020 10:07
el_loco schreef: 06 jul 2020 09:50
Ernie C. schreef: 06 jul 2020 09:47 Het compleet wegblijven van toerisme zou het failliet van Zuid Europa en daarmee de hele EU betekenen. De nieuwe uitbraken na de zomervakantie lijken mij ingecalculeerd.
Duidelijk. Net als met het weer toestaan van volle vliegtuigen. Puur economische beslissing.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel besmettingen er door vliegreizen worden opgelopen. Daar lees je helemaal niks over. Overigens, ik zou helemaal wel willen weten waardoor mensen die nu besmet raken, besmet worden.

Als mensen het in de supermarkt oplopen maak ik me zorgen. Als ze het oplopen omdat ze een half uurtje boven op een prostituee hebben gelegen, maak ik me een stuk minder zorgen.

Je zou toch zeggen dat met de beperkte hoeveelheid besmettingen, en contactonderzoek dat nu plaatsvindt, daar wel iet over te roepen valt. Maar blijkbaar niet. Of men vind het beter er niks over te roepen.
Bij één van de talkshows zei laatst een deskundige dat bron opsporing niet goed lukt. Je hebt meerdere patiënten nodig die eenzelfde contact hebben gehad om een link te kunnen leggen. Ik vind het ook lastig dat hier niets bekend over is. Bij de nieuwe gevallen denk ik al gauw; hoe krijg je het nu nog voor elkaar? Maar misschien kan het mijzelf ook zo overkomen.

Laatst zeiden ze dat 70% voorzichtig blijft (geen horeca/ vakantie etc.) Hopelijk werkt dit als een soort omgekeerde groepsimmuniteit.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jul 2020 11:23

EmPeHa schreef: 06 jul 2020 11:10
Laatst zeiden ze dat 70% voorzichtig blijft (geen horeca/ vakantie etc.) Hopelijk werkt dit als een soort omgekeerde groepsimmuniteit.
Geen horeca en geen vakantie is nergens voor nodig.
Gezond verstand gebruiken in beide situaties absoluut wel en werkt dat inderdaad als een soort van groepsimmuniteit.
Less is bore

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 jul 2020 11:41

Keezx schreef: 06 jul 2020 10:26 Waarschijnlijk zijn die onderzoeken nog in volle gang en is het te vroeg om er al harde conclusies uit te trekken.
Aan roetoeteren heeft niemand echt wat.
Ik hoop het. En voordat daar duidelijkheid over is, vooral niks roepen. Want dan is het op niks gebaseerd. Maar ik merk wel dat het mij zou helpen, in wat wel en niet kan. En ik denk dat meer mensen dat hebben.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gesloten