Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

i-mac

i-mac 08 jul 2020 12:04

daniel1975 schreef: 08 jul 2020 11:54
i-mac schreef: 08 jul 2020 11:50 in België overleed iemand van een warenhuis omdat de directie geen beschermende maatregelen wou nemen (masker in de 1ste plaats). Hoe misdadig kan je zijn?
Dit vind ik dus wel weer op het grensje qua directe beschuldiging. Wie zegt er dat die persoon perse daar besmet is als gevolg van het niet dragen van een masker?
Kan ook ergens anders zijn opgelopen, of via de handen oid.
Lang niet van elke besmetting is 100% de bron toe te wijzen.
https://www.bruzz.be/justitie/familie-o ... 2020-06-25

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2020 12:15

Ik zie vooral een artikel vol met aannames en niet-gevalideerde meningen over en weer.
Ik zeg zeker niet dat het niet kan zijn gebeurd op het werk, maar ook zeker niet dat dat op zeker de bron is.
Bij ons NL heeft (gokje) 90% van het winkelpersoneel geen mondkapje of handschoenen gebruikt.
Less is bore

i-mac

i-mac 08 jul 2020 12:25

daniel1975 schreef: 08 jul 2020 12:15 Ik zie vooral een artikel vol met aannames en niet-gevalideerde meningen over en weer.
Ik zeg zeker niet dat het niet kan zijn gebeurd op het werk, maar ook zeker niet dat dat op zeker de bron is.
Bij ons NL heeft (gokje) 90% van het winkelpersoneel geen mondkapje of handschoenen gebruikt.
Echt? In de warenhuizen waar ik ga shoppen, was dat wel het geval. Zodra de plexi bescherming er kwam, verminderde dit wel.
Kijk, in het geval van het artikel ga ik niet beweren dat hij besmet raakte op het werk. Maar je kan niet ontkennen dat hij daar een zeer groot risico liep. Nu moet je weten dat de Colruyt geen klassieke kassa heeft. Het personeel neemt je goederen uit de ene kar, scant het, en plaats het in een andere kar. Op zich is dat geen probleem, want door de winkelkar heb je zeker 1 meter dus de kassier en de klant. De kassa is een paar meter verderop, en daar loopt soms veel volk door elkaar. Daar is het risico dan ook vele keren groter. Het is ook zo dat de verantwoordelijke met vuur speelde als hij zijn personeel niet toeliet een masker te dragen. Maar stond dat op papier? Of werd dat gewoon gezegd. Voer voor advocaten ...

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 jul 2020 12:54

i-mac schreef: 07 jul 2020 22:03
RVV schreef: 07 jul 2020 21:30 Dit is dan wel weer behoorlijk heftig https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ziekenhuis
Ik kijk er niet van op. Overal worden incidenten gemeld. Er zijn mensen die terug willen naar het oude leven, en die totaal geen begrip hebben voor de ernst van de zaak.
Wat ik me hier afvroeg is hoe alle vier personeelsleden besmet worden. Ga er dan van uit dat dit personeel tijdens een gesprek met een positief getest persoon zelf ook mondkapjes draagt en overige voorzorgsmaatregelen opvolgt.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 08 jul 2020 16:48

Nogmaals wat mondmaskers betreft: met een stoffen of chirurgisch mondmasker bescherm je vooral anderen en maar weinig jezelf. Voor optimale bescherming zou dus iedereen er eentje moeten dragen. Zo is er ook de verplichting in ziekenhuizen dat iedereen een chirurgisch mondmasker moet dragen. Enkel bij de verpleging van bedlegerige en geïntubeerde covid patiënten dragen we een FFP2 of FFP3 mondmasker en deze houden 95 % virusdeeltjes tegen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jul 2020 18:12

Toch vind ik het bijzonder dat Nederland zonder mondkapjes er niet slechter aan toe is. Dus ik weet nog steeds niet wat de niet medische mondkapjes meer toevoegen dan afstand houden.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 08 jul 2020 20:26

Jans schreef: 08 jul 2020 18:12 Toch vind ik het bijzonder dat Nederland zonder mondkapjes er niet slechter aan toe is. Dus ik weet nog steeds niet wat de niet medische mondkapjes meer toevoegen dan afstand houden.
In Nederland is de stelling dat mondkapjes vooral zinvol zijn op plekken waar het lastig is om (1,5m) afstand te houden, zoals in het openbaar vervoer. Wat ook meespeelt is het feit dat het zomer is (behalve deze week dan...) en een groot deel van het leven zich buiten afspeelt. Zou best kunnen dat het feit dat in Nederland bijna geen mondkapjes worden gedragen, daarom weinig (negatief) effect op de verspreiding heeft.

Gezien de aerosolen discussie en eventueel voortschrijdend inzicht daarin zou dit straks in het najaar in binnenruimtes wel eens anders kunnen zijn, misschien dat mondkapjes dan een grotere rol gaan spelen.

Overigens viel mij de afgelopen weken in zowel Duitsland als België op dat er enerzijds meer mondkapjes worden gedragen dan in Nederland, maar anderzijds nauwelijks afstand wordt gehouden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jul 2020 20:57

Jans schreef: 08 jul 2020 18:12 Toch vind ik het bijzonder dat Nederland zonder mondkapjes er niet slechter aan toe is. Dus ik weet nog steeds niet wat de niet medische mondkapjes meer toevoegen dan afstand houden.
Dus het RIVM had toch gelijk......
De neiging om het RIVM als een verzameling gekken te beschouwen verbaast me altijd weer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jul 2020 20:59

SiO2 schreef: 08 jul 2020 20:26

Overigens viel mij de afgelopen weken in zowel Duitsland als België op dat er enerzijds meer mondkapjes worden gedragen dan in Nederland, maar anderzijds nauwelijks afstand wordt gehouden.
Een kapje geeft , al dan niet bewust, een gevoel van veiligheid, analoog aan de fietshelm en men neemt meer risico....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jul 2020 21:05

@SIO2. Ik moet zeggen dat mijn ervaring in een paar dagen in het Brabantse me opgevallen is dat in de winkels beter afstand gehouden wordt dan in Zuid-Frankrijk. Daar begint het al met 1m afstand, dus als je daar iets van af haalt sta je al bijna tegen elkaar.
Het is hier voor mij bijna vreemd zonder mondkapjes. (Ik draag ze in Frankrijk alleen als het verplicht is)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 jul 2020 08:12

SqueeZer schreef: 08 jul 2020 19:48 Je kan niet vergelijken tussen landen zolang alle landen geen uniforme (gekalibreerde) manier van tellen en testen hanteren...

Je kan dus niet zomaar roepen dat land a of b het niet slechter of beter doet ...

Los daarvan geef ik je wel gelijk .. mondkapjes beschermen enkel de andere niet jezelf plus ik zie steeds vaker dat het een vals gevoel van veiligheid geeft waardoor men plots dwaze dingen doet ...
Wellicht heeft het ook met gewoonte te maken. Fransen houden sowieso minder afstand. Die zijn gewend als ze op hun werk komen, iedereen een hand te geven, in het voorbijgaan en groeten mensen te zoenen, dat is bij ons al een stuk minder. Dus of 1 meter, of anderhalve meter of een mondkapje of een combi, of weer heel andere maatregelen werken, zal per land verschillen, sterker nog, per regio, per stad, dorp...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 jul 2020 08:55

En dan heb je nog verschil in klimaat..
Schijnt dat landen/gebieden met hogere luchtvochtigheid minder vlotte verspreiding hebben.., virusdeeltjes dalen sneller naar de grond.
Dus zelfs áls je een mooie uniforme telling/vergelijking op basis van getallen hebt. Kan je niet zomaar zeggen of land A of land B iets beter gedaan heeft.

Los van klimaat.., het virus lijkt Europa goed en wel binnengekomen en verspreid te zijn zo ergens gedurende de winter. Dan hebben de grote wintersportgebieden de pech dat half europa daar hutje mutje op elkaar staat te feesten (en skiën). Het kan zomaar dat Oostenrijk het heel goed gedaan heeft, maar wél de pech dat ze veel bezoekers hadden rond het moment dat het virus nog niet zo gekend werd in Europa.

Dan heb je nog verschillen in gedrag van mensen, cultureel/sociaal. zoals hierboven al benoemd. Wat voor een verschil in snelheid van verspreiding, maar ook "gehoorzaamheid" richting de maatregelen zorgt.

En de bevolkingsdichtheid. Enerzijds hoeveel mensen wonen er per vierkante kilometer. Maar niet alleen op land niveau, veel meer nog regionaal. Amsterdam is anders dan Groningen. Parijs anders dan 90% van de Franse gemeenten. Maar ook nog het aspect hoe mensen met elkaar leven. In Nederland veel gezinnen los van elkaar, grootouders nog zelfstandig of uiteindelijk in verzorgingstehuis. Ook relatief veel 1-ouder gezinnen. In Spanje veel meer hele families onder 1 dak. Dan kan het een klein dorp zijn en de bevolkingsdichtheid mee vallen. Maar de verspreiding binnen een familie áls er een besmetting binnen komt, gaat natuurlijk razendsnel.

Dus je kunt landen echt heel moeilijk beoordelen op de verschillende genomen maatregelen in relatie tot de besmetting/sterfte cijfers. Veel meer dan alleen het feit dat de cijfers niet overal op dezelfde manier tot stand komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gesloten