Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2020 12:49

In plaats van na de clubrit samen iets te drinken in het clublokaal een virtuele "aprés-fiets" gehouden.
Het was tof om de andere clubleden nog eens terug te "zien".

Hier de link
Met een niet-betalend account is een sessie gelimiteerd tot 40 minuten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mar 2020 13:21

RonaldH76 schreef: 29 mar 2020 11:59 Precies dit bedoel ik, ik heb ze ook graag buiten.

Maar op deze manier werkt het niet
Wat werkt niet? Dat je af en toe het tempo van een paar oudere fietsers moet aanhouden? Dat lijkt mij niet één van de grote problemen van deze tijd. Één van de kernwoorden van social distancing is toch wel geduld.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8339
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mar 2020 13:36

Ernie C. schreef: 29 mar 2020 13:21
RonaldH76 schreef: 29 mar 2020 11:59 Precies dit bedoel ik, ik heb ze ook graag buiten.

Maar op deze manier werkt het niet
Wat werkt niet? Dat je af en toe het tempo van een paar oudere fietsers moet aanhouden? Dat lijkt mij niet één van de grote problemen van deze tijd. Één van de kernwoorden van social distancing is toch wel geduld.
Ook mijn vraag: op welke manier werkt wat niet? Dat jij geen 35 gemiddeld op je tellertje hebt als je thuis komt? Of bedoel je het anders?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2020 13:42

SqueeZer schreef: 29 mar 2020 12:58 Lichte vorm van optimisme hier...........
Als ik je verhaal lees mag het wel iets meer zijn dan een "lichte" vorm.
Uiteindelijk komt alles wel goed.
Succes bij alles wat nog komt. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 29 mar 2020 14:04

Ik moet zeggen dat ik het punt van Ronald wel herken.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk smallere paden te mijden, maar zelfs dan kom je af en toe op tweerichtings-fietspaden langs N-wegen, paden met een duidelijke streep in het midden. Het gros van de mensen gaat netjes achter elkaar fietsen aan de eigen kant van het pad bij tegemoet komend verkeer, om de 1,5 meter afstand in acht te nemen; het lijkt echter wel of de gemiddelde 65+'er daar absoluut geen boodschap aan heeft en stug naast de fietspartner aan de verkeerde kant van de middenstreep blijft fietsen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 mar 2020 14:22

Lekker hè, dat beter weten en wijzen met dat vingertje. #houeensop

(disclaimer: ben nog lang geen 65+. Heb gewoon een schurfthekel aan dit gedrag)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 mar 2020 14:26

+1 (ik had het alleen waarschijnlijk wat anders gezegd)

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 29 mar 2020 15:17

Het gaat mij niet om mijn snelheid,

Maar als ik je in wil halen en je blijft moedwillig naast elkaar fietsen.
Ja er is ruimte om i n te halen, maar dan niet met 1,5 meter

Mijn strava tijd intereseert me geen moer.
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8339
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mar 2020 15:49

RonaldH76 schreef: 29 mar 2020 15:17 Het gaat mij niet om mijn snelheid,

Maar als ik je in wil halen en je blijft moedwillig naast elkaar fietsen.
Ja er is ruimte om i n te halen, maar dan niet met 1,5 meter

Mijn strava tijd intereseert me geen moer.
Haal eens diep adem, je vindt alles prima, maar even afremmen, wat een probleem.

@spijkerracing, ik hoop voor je dat je ooit 65 jaar wordt. Misschien kun je dan nog eens nadenken over hoe je op dit moment over 65+ers denkt. (Ik moet nog anderhalve maand wachten)
Laatst gewijzigd door Jans op 29 mar 2020 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 mar 2020 19:18

Ik lees hier steeds over het inhalen met 1.5m afstand, en ik ben geen viroloog, maar ik heb er toch zo mijn twijfels bij.
Intuitief zou ik zeggen dat de kans op een drive-by besmetting sowieso al erg klein is, tenzij je natuurlijk een fluim er uit gooit of met klachten op de fiets stapt.

Die anderhalve meter houdt namelijk helemaal geen rekening met luchtstroming.
-Een persoon met een beginnende besmetting (en dan ga ik er van uit dat het een beginnende besmetting is, en dat je met klachten sowieso helemaal binnen blijft), geeft continu een kleine hoeveelheid viruspartikeltjes af aan zijn omgeving. Dit gaat vermoedelijk in luchtdruppeltjes die kort in de lucht blijven hangen (vandaar de 1.5 meter afstand).
Sta je stil, dan komen ze allemaal in een kolom om je heen hangen, deze kolom wordt bij iedere uitademing verder gevuld met virus partikels. Ga je fietsen, dan krijg je een constante luchtstroom om jezelf heen; waardoor het aantal liter lucht waarover iedere uitademing over verdeeld wordt vele malen hoger wordt. Op basis daarvan zou je kunnen inschatten dat je tijdens het fietsen veel meer lucht besmet, maar met een veel lagere dosis virus per liter. Door de invloed van wind zullen de partikeltjes snel verder verdunnen.

-Als je iemand inhaalt fiets je er langs, en je krijgt allebei een luchtstroom in je gezicht. De mensen die je inhaalt fietsen dus continu in de richting van schone lucht. Op het moment dat jij er naast zit komt jouw adem dus helemaal niet bij de mensen naast je, en ze kunnen je viruspartikels dus niet inademen op dat moment..

Vergelijk het maar met roken, als je naast iemand fietst en rook uitademt ruikt degene naast je geen rook.

Wat echter wel voor besmetting zou kunnen zorgen is voor iemand fietsen. We kennen allemaal het effect van een stinkscootertje wat honderd meter voor je rijdt, en wat je constant ruikt. Virus blijft minder lang hangen dan uitlaatgas, maar het geeft wel aan waar de partikeltjes terecht komen.

Ik zou dus zeggen: het maakt niet uit hoe veel afstand je hebt tijdens het inhalen, maar het maakt wel degelijk uit waar je gaat rijden na het inhalen. Komt de wind van links? Dan zo snel mogelijk rechts gaan rijden, zodat de potentieel vuile lucht naar de berm waait.
Komt de wind van rechts? Dan juist zo lang mogelijk links blijven rijden.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 29 mar 2020 19:34

M. a. w., je moet je verstand gebruiken ipv blindelings de regeltjes te volgen.
Het eerste is waarschijnlijk wel moeilijker.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 29 mar 2020 20:17

vermeulen schreef: 29 mar 2020 19:18 -Een persoon met een beginnende besmetting (en dan ga ik er van uit dat het een beginnende besmetting is, en dat je met klachten sowieso helemaal binnen blijft), geeft continu een kleine hoeveelheid viruspartikeltjes af aan zijn omgeving. Dit gaat vermoedelijk in luchtdruppeltjes die kort in de lucht blijven hangen (vandaar de 1.5 meter afstand).
Hoe kom je hierbij?

Volgens het RIVM verlaten virusdeeltjes alleen het lichaam via hoesten en niezen (en praten met consumptie etc.).

Gesloten