Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 dec 2020 10:24

Jans schreef: 29 dec 2020 09:54 Enzzo, dat boodschappen verhaal heeft helemaal niets met dit kabinet te maken. Dat zijn zaken die gewoon in de wet staan, van voor dit kabinet. Neemt niet weg dat het belachelijk is.
En de toeslagen? Het had veel eerder opgelost moeten zijn, maar de wet is ook van twee kabinetten geleden.

Maar nog steeds de vraag, waar zitten de problemen van het vaccineren. Ik ben geen fan van De Jonge, in tegendeel, maar hij doet volgens mij ook niet veel meer dan door vertellen wat hem verteld wordt.
Bestuur is continu, het maakt dus geen zak uit dat er nu wat andere poppetjes in het kabinet zitten, of in de gemeenteraad, of in de provinciale staten.
Dus je kan je niet verschuilen achter beleid van eerdere kabinetten. Maar goed ook!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 dec 2020 10:26

Maar denk je dan dat het met deze onderwerpen enige zin heeft om ze naar huis te sturen?
Ik denk nog steeds dat de ambtenaren die, jammer genoeg, toch wel blijven zitten veel bepalender zijn.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 dec 2020 10:57

Jans schreef: 29 dec 2020 10:26 Maar denk je dan dat het met deze onderwerpen enige zin heeft om ze naar huis te sturen?
Ik denk nog steeds dat de ambtenaren die, jammer genoeg, toch wel blijven zitten veel bepalender zijn.
Ik denk niet dat het zin heeft. Maar niemand heeft het over naar huis sturen gehad vanwege die boodschappen dinges toch?

Maar je hebt gewoon ongelijk door te stellen dat het huidig kabinet (of eigenlijk in dit geval een gemeenteraad), niets met het boodschappenverhaal te maken zou hebben.

En je haalt nu de uitvoerend ambtenaren erbij. Prima.., maar de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid ligt bij het kabinet/provinciale staten/gemeenteraad (even afhankelijk van het onderwerp).
Het zou extreem zwak zijn om te zeggen dat je de mensen die eindverantwoordelijk zijn, niet verantwoordelijk te houden, omdat de uitvoerenden daaronder er niet mee geraakt zouden worden. ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 dec 2020 11:04

Daar kan je tegenover zetten: welke CEO is de laan uitgestuurd puur vanwege de fouten van zijn voorganger? Want dat is wat er in de politiek nog al eens gebeurd en volgens mij weinig oplost.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 dec 2020 11:20

MarkVeenstra, zou jij het logisch vinden dat jij ontslagen zou worden omdat je voorganger een flinke zeperd gemaakt zou hebben? (Dit geldt natuurlijk alleen als je langlopende projecten over zou nemen).
Ik weet, het is wel de politieke realiteit.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 dec 2020 11:24

In de politiek gebeurt dat normaal ook niet. Die stappen op of worden weggestuurd als ze puinhoop van hun voorganger niet opgelost krijgen. Dan is het vertrouwen weg dat het goed komt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 dec 2020 11:30

Het gaat uiteindelijk wel om het je kabinet. De gemeente was gewoon verplicht om het bedrag terug te vorderen in het kader van de participatiewet die dan weer uit de koker van oa Rutte komt.

De gemeente is juist blij met de kritiek die er nu is omdat ze nu het geld misschien niet terug hoeven te krijgen.

Als die vrouw vanaf het begin open kaart had gespeeld en had duidelijk gemaakt dat ze ook met bijstand niet rond kon komen maar met een beetje hulp van moeders wel, dan was de kans groot dat de gemeente daarin mee was gegaan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 dec 2020 12:05

Jans schreef: 29 dec 2020 11:20 MarkVeenstra, zou jij het logisch vinden dat jij ontslagen zou worden omdat je voorganger een flinke zeperd gemaakt zou hebben?
Nee, want ik zit niet in een continue functie. Ik heb als zodanig geen voorganger. Ik heb wat verantwoordelijkheden voor een aantal klanten/projecten. Ik draag wel verantwoordelijkheden en dus oplossingen als er in het verleden afspraken slecht of onduidelijk zijn gemaakt. Maar dat is omdat een probleem dan opgelost moet worden. Dat kan met de klant, dat kan des noods met escalatie naar hoger management. Maar in mijn functionerings evaluaties kan ik alleen afgerekend worden op wat ik zelf gedaan heb met die situatie. Het is ook geen bestuurlijke functie die ik heb.

De politiek kan je niet vergelijken met een bedrijf in dat opzicht. Want daar zit weliswaar een fysiek persoon, maar voor wat er gedaan wordt is het "minister van X of Y" die iets doet. Of dat nu is, of 10 jaar geleden.. het is die ministerspost dus daar ligt de verantwoordelijkheid.

En om aan te haken op de andere opmerkingen, die wat constructiever zijn.
Het domweg wegsturen van een minister vanwege fouten van een voorganger, lost in mijn ogen ook niets op. Maar bij hem of haar ligt wel de bal om richting oplossingen te gaan werken. Dus daar ligt wél de verantwoordelijkheid.
Terwijl Jans dat wegwuift.., die zegt letterlijk dat dit kabinet er niets mee te maken heeft, je ze er dus niet op kunt aanspreken.., omdat de regels uit eerdere tijden komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 29 dec 2020 12:13

Tja, de boodschappen dame...

1. Als je hulp of toeslagen wil/accepteert dan moet je je aan de afspraken houden. Gezien er in het verleden met enige regelmaat misbruik is gemaakt van dit soort hulp en toeslagen vind ik het een goeie zaak dat er wat meer controle op is.
2. Triest dat dit soort hulp/toeslagen nodig zijn en dat mensen zo zwaar in de schulden/bijstand zitten.
3. Sneu voor de betrokkenen dat dit zo escaleert, hier zal niemand op zitten te wachten...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 dec 2020 12:14

Nee MarkVeenstra. Je gaat er al vanuit dat wat ik zeg in jouw ogen (altijd) onzin is en vooral weggeslagen moet worden. Ik weet donders goed hoe het politiek werkt, maar dat wil niet zeggen dat ik het logisch vindt. Wat ik vooral onlogisch vind is dat bewindspersonen in het verleden op moesten stappen terwijl ze echt helemaal niets aan het voorval konden doen.
Maar terug naar het heden. Wat zou het wegsturen van het kabinet voor de corona op dit moment oplossen, daar begon het mee.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 dec 2020 12:18

Enzzo schreef: 29 dec 2020 09:43 Iedereen is kritisch over het beleid rond vaccinatie in NL
https://nos.nl/l/2362378
Wat is hier precies niet goed aan?
De allerzwaksten met weinig levensjaren in het vooruitzicht beschermen of de zorgmedewerkers die onze zorg overeind moeten zien te houden?
Dan ben ik zeker te grof als ik vind dat de zorgmedewerkers voorrang dienen te krijgen (en indirect levens redden) ipv enkele levens nu direct redden?
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 dec 2020 12:40

Ik volg met een schuine oog de situatie in Griekenland. Mede door mijn jeugd daar en het continu lijntje wat ik nog heb door familie en vrienden, kan ik gerust zeggen dat het land op veel aspecten een 3e wereld land is.

Maar nu met corona ben ik telkens verbaasd op de slagvaardigheid.

Ziekenhuizen vol. Er wordt hulp gevraagd aan privé klinieken (tegen betaling). Klinieken willen onderhandelen om het onderste uit de kan te krijgen. Duurt te lang. Prima. Overheid maakt gebruik van regelgeving en confisqueert de boel incl personeel en gaan met die banaan.
Ben je op straat zonder reden? Geen waarschuwingen meer maar gewoon boete.
Vaccinaties? Ziekenhuis personeel (ongeacht functie) als eerst samen met kwetsbare groepen (nee niet alleen 80 plussers maar ook andere die bijvoorbeeld longaandoeningen hebben)

Ik werk zelf in een ziekenhuis en zie van binnenuit hoe het al bijna een jaar gaat. Grootste probleem is niet het materiaal. Genoeg voorhanden en anders wordt het aangekocht. Mensen zijn het grootste probleem. Zodanig dat je je werk mocht voortzetten ondanks symptomen totdat het uitslag bekend was. Zo hoog is de nood. Inmiddels is dit ook veranderd door de vele besmettingen onder het personeel. Iedereen loopt op zijn tandvlees. En dan lezen in de media dat je niet in een van de eerste groepen zit. En bedankt.

Nu vind iedereen natuurlijk dat ie recht op voorrang heeft, dat is begrijpelijk, maar zonder zorg personeel klapt de boel helemaal in elkaar. Vaccin of niet.

Gesloten