Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 10:30

Kuipers: vaccinatie moet veel sneller. Zojuist in de technische briefing.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2021 10:42

@csteenbe:
Ik denk dat met iemand als Marcel Levi (internist, hoogleraar en momenteel directeur van een keten ziekenhuizen in London) daar best een goede genuanceerde discussie over te voeren is. Dat baseer ik op de hele genuanceerde antwoorden die ik deze man steeds hoor geven. Terwijl hij letterlijk middenin de Londense hectiek staat.

Of een lockdown "helemaal terecht" is, zou ook heel erg af moeten hangen van de schade die ontstaat door de lockdown. Vele mondiale overheden hebben hele lijsten met kengetallen over welke zorgdruk nog acceptabel is, maar de eerste overheid die ook kengetallen heeft over welke overige maatschappelijke druk nog acceptabel is, heb ik nog niet ontdekt. Ik vind dat zeer zorgwekkend.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 13 jan 2021 10:57

@53x11 ken de beste man niet, maar die staan meestal niet in de frontlinie. Als ik de beelden en commentaren hoor en een vriend van me in de UK is daar gewoon grote paniek. De cijfers qua dode aantallen liegen er niet om en nee het zijn niet alleen maar 85 plussers.

Je hoort nu wat er in Ierland gaande is met de Britse variant, als wij geen lockdown toepassen dan krijgen we zware problemen die imho de economie nog veel meer schade oplevert.

Een lockdown die we nu toepassen doet nu pijn maar zal het herstel van de economie helpen, Er zullen zeker ondernemers het niet halen maar als je het loslaat blijven we veel langer in deze spagaat, nu even goed pijn en daarna verder.
YFood !!!

hopjes
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 13 jan 2021 11:00

amclassic-fan schreef: 13 jan 2021 09:08 @NicoNB, 1 dakloze bejaarden die overleden is is wel een probleem, maar "dor hout" dat de laatste adem uitblaast is allemaal prima?

Er lijken een aantal mensen hier te zijn die de niet door hebben dat er meer is dan enkel overlijden door Covid. De meeste gezonde personen zijn met een aantal weken weer aardig de oude, maar voorbeelden te over van mensen die naar maanden nog ernstige rest klachten hebben.
Ik ben 1 van diegene die denkt dat datgene wat er op IC ligt voornamelijk zeer zwaarlijvig, oud en onderliggend lijden heeft.

Ik ken geen enkel voorbeeld van gezonde mensen die ernstige rest klachten hebben na een paar maand.

En nu ken ik best wel een aantal mensen, probeer ik me goed te informeren in dit hele gebeuren en daar krijg ik niet de indruk dat ik het helemaal mis heb. En dat is dus precies de reden dat ik tegengas geef, al vanaf april. En dat lijkt mij ook mijn goed recht, het is namelijk niet zo dat ik achterlijk ben, minder rechten heb dan een willekeurig medemens of wat dan ook!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2021 11:00

csteenbe schreef: 13 jan 2021 10:57 @53x11 ken de beste man niet, maar die staan meestal niet in de frontlinie. Als ik de beelden en commentaren hoor en een vriend van me in de UK is daar gewoon grote paniek. De cijfers qua dode aantallen liegen er niet om en nee het zijn niet alleen maar 85 plussers.(...)
Dan heb jij een afwijkende definitie van "frontlinie".
Paniek lijkt me een slechte eigenschap als je dagelijks beslissingen moet maken waar letterlijk honderden levens vanaf hangen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 13 jan 2021 11:03

53x11 schreef: 13 jan 2021 10:42 Ik denk dat met iemand als Marcel Levi (internist, hoogleraar en momenteel directeur van een keten ziekenhuizen in London) daar best een goede genuanceerde discussie over te voeren is. Dat baseer ik op de hele genuanceerde antwoorden die ik deze man steeds hoor geven. Terwijl hij letterlijk middenin de Londense hectiek staat.
Marcel Levi ondersteunt de huidige zeer strenge lockdown:

De strenge lockdown die Boris Johnson maandagavond voor onbepaalde tijd heeft afgekondigd om, net als in het voorjaar, ‘de National Health Service te beschermen’, kan dan ook op steun rekenen van de 56-jarige Nederlander. ‘In mijn hoedanigheid van arts zeg ik dat een lockdown nodig is omdat we bij een verdere toename van besmettingen over een paar weken onder de druk zullen bezwijken. We redden het nu net, maar deze situatie is niet lang houdbaar. Het is veel drukker dan tijdens de eerste lockdown.’

Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd6604eb/

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 11:04

Eén moet je de NL beleidsmakers nu wel nageven, dit is de eerste keer in de hele coronacrisis dat ze op tijd handelen (of je het met het handelen eens bent, is een ander verhaal natuurlijk).

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 13 jan 2021 11:06

vantheman schreef: 13 jan 2021 11:03
Marcel Levi ondersteunt de huidige zeer strenge lockdown:
Zoals gezegd ken de man niet, gelukkig een verstandig iemand :winkthumb:
YFood !!!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jan 2021 11:09

hopjes schreef: 13 jan 2021 09:52
Tja, de beste man heeft gelijk en dat weten we allemaal maar dan gaan we kijken hoe het wel moet volgens de beste man.
1. Kwetsbaren meer beschermen, dat is nu net 1 van de problemen... de kwetsbaren willen niet opgesloten zitten en velen vinden het mensonterend en willen wel contact blijven houden.
Dit is natuurlijk het ontzettend lastige punt.

Het is nu all in voor de kwetsbaren.

Dus waar de kwetsbaren niet opgesloten willen worden, als eerste gevaccineerd. Nadat de verpleging etc gevaccineerd is. Gaat dit ten koste van alle anderen.
De andere optie is de kwetsbare groep veel beter isoleren, en het vaccinatie gebeuren focussen op de groep die het meest in beweging is onder normale omstandigheden.

Maar dat is een politieke keuze, en die is niet gemaakt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2021 11:09

@Vantheman
Dat weet ik (ik volg het nieuws redelijk...). De indruk werd echter gewekt dat je dergelijke dingen niet zou kunnen zeggen tegen iemand "in de frontlinie". Ik denk van wel (de interviews met Levi die ik heb gezien bewijzen dat voldoende m.i.), en ik vind dat in relatie tot besluitvorming discussies tussen verstandige mensen met kennis en verantwoordelijkheden in de zorg en verstandige mensen met kennis en verantwoordelijkheden in andere relevante domeinen, veel te weinig meespelen.
Levi in VK interview schreef:In mijn hoedanigheid van arts zeg ik dat een lockdown nodig is omdat we bij een verdere toename van besmettingen over een paar weken onder de druk zullen bezwijken. We redden het nu net, maar deze situatie is niet lang houdbaar. Het is veel drukker dan tijdens de eerste lockdown.’
Vind ik een heel goed voorbeeld van iemand die, ondanks de enorme hectiek en stress waar deze zich in bevindt, in staat is een genuanceerd antwoord te geven.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 13 jan 2021 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 13 jan 2021 11:12

53x11 schreef: 13 jan 2021 11:00 Dan heb jij een afwijkende definitie van "frontlinie".
Paniek lijkt me een slechte eigenschap als je dagelijks beslissingen moet maken waar letterlijk honderden levens vanaf hangen.
Net de goede man opgezocht en een interview met Jinek gezien, de man is een bestuurder staat niet aan het bed en heeft niet met acute beslissingen op de afdeling te maken. Is wel op de hoogte van wat er speelt zeker, en hoe dreigend het allemaal is.

Ik zie geen paniek, ik zie wel dat er regels worden bijgesteld daar men niet bekend is met de situatie waarin we ons bevinden - als je dit paniek noemt, ik niet dit is omgaan met de situatie.
YFood !!!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2021 11:15

Je begrijpt me verkeerd. Deze man is zeker niet in paniek. Ik heb Levi vrij hoog zitten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gesloten