Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jan 2021 10:02

Het is gelukkig ook allemaal niet zo zwart/wit..,

Er zijn ook studies waarin blijkt dat werknemers hetzelfde werk in 32u gedaan krijgen als in 40u. Omdat de kortere tijdspanne eist voor meer focus en efficiënter werken. Dat is in normale kantoorsituatie.

Voor standaard kantoorwerker.., wanneer kan je even écht lekker wat gedaan krijgen? als je vroeg start, of eind van de middag. Dus voordat de meeste collega's er zijn of nadat de meeste collega's weg zijn.
Waarom? Omdat je overdag van de ene in de andere meeting loopt. En anders wel met grote regelmaat gestoord wordt vanwege een vraag, verzoek, of gewoon social talk.
Daarom werkt thuis werken (1 dag per week oid) ook goed voor de productiviteit. Dit is het voorbeeld van Daniel.

Uiteraard kan je stellen dat in beide gevallen de orde, discipline, regels, controle, toezicht etc van de manager of werkgever ertoe zouden moeten kunnen leiden dat mensen alleen effectieve vergaderingen hebben, men elkaar nooit stoort (library rules), en iemand ook 40u lang aan het "sprinten" is en zo meer werk verzet krijgt.
Maar de vraag is 1) of we dat moeten willen, worden we daar gelukkiger van? en 2) of het haalbaar is.

Ow en we kijken en discussieren heel makkelijk over het thuiswerken vanuit het perspectief van een kantoorbaan. Er zijn nog altijd heel veel beroepen die dat niet zijn. Gewoon fysiek aanwezigheid vereisen vanwege de taak die je uitvoert.
En dan terug op de coronaregels.., die groep zit wellicht (niet per se) wat minder hoog opgeleiden, die ook minder goed hun kroost kunnen begeleiden in schoolwerk. En daar dus ook geen tijd voor hebben omdat ze fysiek niet aanwezig zijn thuis --> Dus kinderen naar noodopvang, wat opvang is en geen onderwijs.
Tegenover de kantoorarbeideres die - wellicht - gemiddeld iets hoger opgeleid zijn, en dus die schoolbegeleiding wél kunnen verzorgen. Maar daarmee wel meer in de knel komen met hun werk en werkgever.
De 3e groep, is de groep wiens werk nu stil ligt.., en wellicht ook het inkomen stil ligt.....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jan 2021 11:01

Joseba schreef: 11 jan 2021 08:51
monique70 schreef: 11 jan 2021 08:44 Dus online vervangt qua uren en aandacht absoluut niet het normale onderwijs op de basisschool.
Helemaal met je eens. Maar dat is iets anders dan volledig "geofferd". Het is meer roeien met de riemen etc.
Ik denk dat vooral voor gezinnen in achterstandswijken het probleem weer het grootste is, en dat dit de splitsing tussen arm en rijk alleen maar groter maakt.

Tip: kijk ook een de serie "klassen" terug waarbij het verschil tussen arm/rijk - kansrijk en kansarm weer eens getoond worden.

Kinderen uit gebroken gezinnen - kinderen waarvan de ouders het Nederlands niet machtig zijn - kinderen die met 4 broertjes en of zusjes 1 computer moeten delen ( als er uberhaupt 1 computer is ). Kinderen die door slecht toezicht van de ouders helemaal niets aan school doen.

Ik denk dus dat de scholen zo snel mogelijk open moeten gaan. Dit om straks niet een grote groep kinderen te krijgen die nog verder achterlopen binnen het onderwijs systeem.

p.s. mij zal het verder niet interesseren, de jongste is 17 maar ik kan me goed inleven met de jongere ouders die met de handen in het haar lopen om alles geregeld te krijgen.

Tip voor de oudere en/of bangere medemens ( zoals mijn overburen: ) Blijf lekker binnen als je niet besmet wil worden - laat je boodschapen bezorgen - kom niet op visite en laat geen visite binnen. Laat je inenten als het kan.......

MAAR doe alsjeblieft ook weer de winkels open en laat Nederland weer een beetje opbloeien in deze waanzinnige tijd en laat het land niet economisch kapot gaan - met zicht op massa werkeloosheid.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2021 11:03

De regering heeft continue de mond vol over het beschermen van de zwakkeren, maar wie zijn de zwakkeren eigenlijk?
Krijg nu de indruk dat er puur naar de fysiek zwakkeren wordt gekeken. Terecht?

Verder eens met Rene: laat de zwakkeren medemens dan zichzelf beschermen en/of isoleren ipv heel de samenleving. Zolang ik gisteren nog groepjes(!!) ouderen tegenkom op de Posbank geloof ik het allemaal wel.
Ik heb er geen moeite mee dat ze het doen, maar dan ook niet zeuren.
Less is bore

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 11 jan 2021 11:12

rene schreef: 11 jan 2021 11:01

Tip voor de oudere en/of bangere medemens ( zoals mijn overburen: ) Blijf lekker binnen als je niet besmet wil worden - laat je boodschapen bezorgen - kom niet op visite en laat geen visite binnen. Laat je inenten als het kan.......

MAAR doe alsjeblieft ook weer de winkels open en laat Nederland weer een beetje opbloeien in deze waanzinnige tijd en laat het land niet economisch kapot gaan - met zicht op massa werkeloosheid.
Hier wil ik wel even op reageren. Niet omdat ik het antwoord ken, maar wel omdat de zaak echt in elkaar hangt van beslissingen en overwegingen.

Wat als ik bij de bangere medemens hoor, veel contacten mijdend en in het onderwijs VO werk?

Aan de ene kant moet ik dus thuis blijven maar aan de andere kant gaan de scholen open en moet ik dus voor de klas staan (25-30 man in een lokaal zonder afstand te houden)

Wat stel je dan voor?

- blijf thuis en geef vanuit huis les? dan moet er iemand op school worden ingevlogen om toezicht te houden in de klas, dat is niet echt een optie
- lesuitval? dan gaan de lessen niet door, lijkt me ook geen optie
- Toch naar school gaan om lessen te geven? Ik behoor toch tot de bangere medemens die tegelijk ook het advies krijgt om thuis te blijven :o
Opgeven is geen optie!

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 11 jan 2021 11:17

Joseba schreef: 11 jan 2021 08:54
Principieel ben ik natuurlijk ook niet voor. Mijn gevoel is wellicht deels onderbuik maar niet helemaal. Als ik ouders spreek en hoor (ook hier) is het toch het feit dat men de kinderen thuis heeft wat als bijzonder lastig wordt ervaren en de boventoon voert. In mindere mate dat men zich zorgen maakt over het oplopen van een achterstand in ontwikkeling of de langere termijn mentale impact op kiddo's zelf.
Jouw gevoel is deels onderbuik maar niet helemaal?!

Ik ben een ouder en ik maak mij druk om de mentale impact op kinderen... Ik heb redelijk wat contacten en zo'n beetje alle ouders geven aan dat ze zich ook daar zorgen over maken.

Je hebt hier ook al eerder opmerkingen gemaakt in de zin van ; kinderen nemen is een keuze. Dat klopt en dat mag je vinden, maar dat en dan vervolgens een feit neerleggen op basis van de ouders die jij spreekt en hoort vind ik lachwekkend en daarmee bevestig je voor mij dat ik je niet al te serieus hoef te nemen. Je komt een beetje kinderlijk over...

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 11 jan 2021 11:23

rene schreef: 11 jan 2021 11:01 Ik denk dat vooral voor gezinnen in achterstandswijken het probleem weer het grootste is, en dat dit de splitsing tussen arm en rijk alleen maar groter maakt.

knip

Tip voor de oudere en/of bangere medemens. Blijf lekker binnen als je niet besmet wil worden - laat je boodschapen bezorgen - kom niet op visite en laat geen visite binnen. Laat je inenten als het kan.......

MAAR doe alsjeblieft ook weer de winkels open en laat Nederland weer een beetje opbloeien in deze waanzinnige tijd en laat het land niet economisch kapot gaan - met zicht op massa werkeloosheid.
+1, helemaal mee eens!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2021 11:25

Het wordt een interessante week voor de vaccins. Het overgrote deel (>70%) van de 60+'ers in Isräel is inmiddels voor de 1e keer ingeënt, en de effecten daarvan zouden deze week zichtbaar moeten/kunnen worden...

Respect voor de Israëliers hoe snel zit dit voor elkaar boksen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2021 12:00

hopjes schreef: 11 jan 2021 11:17 Je hebt hier ook al eerder opmerkingen gemaakt in de zin van ; kinderen nemen is een keuze. Dat klopt en dat mag je vinden, maar dat en dan vervolgens een feit neerleggen op basis van de ouders die jij spreekt en hoort vind ik lachwekkend en daarmee bevestig je voor mij dat ik je niet al te serieus hoef te nemen. Je komt een beetje kinderlijk over...
Ik zie het een niet in verband met het ander maar ok. Dat mag jij vinden.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jan 2021 12:09

havana schreef: 11 jan 2021 11:25 Het wordt een interessante week voor de vaccins. Het overgrote deel (>70%) van de 60+'ers in Isräel is inmiddels voor de 1e keer ingeënt, en de effecten daarvan zouden deze week zichtbaar moeten/kunnen worden...

Respect voor de Israëliers hoe snel zit dit voor elkaar boksen.
Een beetje meid die in Israël in het leger heeft gediend, vouwt in haar eentje een Nederlands korps Commando troepen op .... dus wat verwacht je anders. :lol: Die regelen hun zaakjes goed ( Lees : die kennen geen poldermodel ( verantwoording afschuiven - debatteren - en oeverloos lang ouwehoeren )).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2021 12:22

Ouch ik vrees dat je daar de discussies over lock-downs en versoepelingen even hebt gemist.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2021 12:39

In Israel gaat er NIKS zonder discussie :lol:
Bijzonder land met enorme tegenstellingen en fantastische, gastvrije mensen. Ik haat de douanemensen daar (die zijn echt niet oke en arrogant), maar de lokale mensen zijn heel fijn.
Less is bore

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jan 2021 12:46

Mocht het zo zijn dat Israël nog meer poldert dan Nederland - dan mijn excuses.... maar @amclassic-fan : jij mist gelukkig nooit iets hè...
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gesloten