Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 03 jan 2021 16:56

Enzzo schreef: 03 jan 2021 16:07 Waarom doet iedereen zo spastisch over het al dan niet benoemen van ernstig overgewicht als risicofactor voor zowel het oplopen van covid 19 als het ernstiger verloop van de ziekte?
Denk dat men over dat feit an sich niet spastisch hoeft te doen. Het gaat mij om het vingertje dat sommigen er hier bij plaatsen. Want overgewicht is toch vooral een zaak van eigen schuld... Als al die dikzakken nu gewoon eens zouden afvallen dan was een groot deel van de ziekenhuisdruk opgelost. En kunnen wij gezonde, fitte (hoger opgeleide en van betere komaf) mensen weer lekker verder met ons picture perfect leventje. Helaas is het niet zo eenvoudig.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jan 2021 18:00

Mensen die zo denken hebben bij mij sowieso geen schijn van kans.
En het argument ik ben fit en gezond gaat er bij mij ook niet in want ik heb inmiddels genoeg voorbeelden gezien waarbij dat op geen enkele manier een voordeel bleek.

En net wat je zegt dat vermeende picture perfect leven is niets anders dan een façade
Do or don’t, there is no try

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 03 jan 2021 18:09

EmPeHa schreef: 03 jan 2021 16:13 Covid 19 oplopen door ernstig overgewicht. Wat moet Ik mij daar bij voorstellen?
Als je dik bent is het lastiger 1,5 afstand houden... Of zo...

En natuurlijk.... Imho....

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 03 jan 2021 18:33

Jans schreef: 03 jan 2021 13:38 Met als inkoppertje de heer Bruls?
Yep, iedere keer als ik die man zie lijkt hij dikker te zijn geworden. 😂😂😂😂
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jan 2021 18:49

Het gaat toch niet om groter risico op het oplopen van een besmetting. Maar om een groter risico op ernstigere gevolgen van die besmetting.

Evenzo, gezond, op gewicht etc etc blsdiebla, maken echt niet dat je een kleiner risico loopt op besmetting. Maar het is toch al wel aangetoond dat het risico op ernstige ziekteverloop dan een stuk kleiner is.
En dat wil dan nog niet zeggen dat het risico naar 0 gereduceerd is.
Dus ja, logisch dat er ook genoeg voorbeelden zijn van dikke mensen met mild ziekteverloop en super fitte slanke mensen die toch in 't ziekenhuis of zelfs op de ic terecht komen...

Maar dat haalt de relatie tussen fysieke gezondheid en risico op een bepaald (mild of juist ernstig) ziekteverloop niet onderuit natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jan 2021 18:53

Enzzo schreef: 03 jan 2021 18:00 Mensen die zo denken hebben bij mij sowieso geen schijn van kans.
En het argument ik ben fit en gezond gaat er bij mij ook niet in want ik heb inmiddels genoeg voorbeelden gezien waarbij dat op geen enkele manier een voordeel bleek.

En net wat je zegt dat vermeende picture perfect leven is niets anders dan een façade
Tuurlijk gaat fit en gezond wel op. Alleen is het geen garantie dat je niet serieus ziek kunt worden. Het een sluit het ander niet uit helaas.
Maar dat wil toch niet zeggen dat een deel van de mensheid gewoon enorm ongezond leeft? Daar zijn x-tig redenen voor te verzinnen, maar dat maakt de situatie niet anders.
EDIT: mark schrijft iets vergelijkbaars

Wat versta je onder picture perfect? De vrijheid om een restaurant te bezoeken wanneer je wilt? Met de kids naar de speeltuin te kunnen? Met vrienden vrij te kunnen bbq-en in de tuin?
Om in de zomer lekker maar bergen (of vul zelf in) te kunnen?
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 jan 2021 19:02

Joseba schreef: 03 jan 2021 16:56
Enzzo schreef: 03 jan 2021 16:07 Waarom doet iedereen zo spastisch over het al dan niet benoemen van ernstig overgewicht als risicofactor voor zowel het oplopen van covid 19 als het ernstiger verloop van de ziekte?
Denk dat men over dat feit an sich niet spastisch hoeft te doen. Het gaat mij om het vingertje dat sommigen er hier bij plaatsen. Want overgewicht is toch vooral een zaak van eigen schuld... Als al die dikzakken nu gewoon eens zouden afvallen dan was een groot deel van de ziekenhuisdruk opgelost. En kunnen wij gezonde, fitte (hoger opgeleide en van betere komaf) mensen weer lekker verder met ons picture perfect leventje. Helaas is het niet zo eenvoudig.
Je stelt het nogal cru, maar er gaan jaarlijks veel meer mensen dood aan bewegingsarmoede dan dat er tot nu toe gestorven zijn aan corona (om over het aantal verloren levensjaren nog maar te zwijgen)

Dat is een keihard, goed onderbouwd feit.

Google ff op "sedentary death syndrome" als je dit niet van mij wilt aannemen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 03 jan 2021 19:18

NicoNB schreef: 02 jan 2021 14:14Bij de lager opgeleiden is dat vooral dat ze veel vet- en suikerhoudende voeding consumeren. Iets dat dus al op jonge leeftijd gebeurt.
Naarmate mensen hoger opgeleid zijn zie je vaak een groter bewustzijn daar waar het om gezonde(re) voeding gaat.
Zolang een zak chips in de supermarkt minder kost dan één appel zou ik het verschil in eetgedrag niet enkel op "bewustzijn" durven gooien.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 03 jan 2021 19:25

daniel1975 schreef: 03 jan 2021 18:53 Maar dat wil toch niet zeggen dat een deel van de mensheid gewoon enorm ongezond leeft? Daar zijn x-tig redenen voor te verzinnen, maar dat maakt de situatie niet anders.
Jij stelt "als heel NL onder deze punten zou vallen het covidprobleem nu fors kleiner zou zijn."

Klopt.

En ja, ik word er soms boos en soms verdrietig van als ik anderen gewoon met de pet er naar zie gooien qua gezondheid.

Kan je doen, weet niet of dat de moeite waard is.

Maar ik mis een beetje het punt dat je wil maken door deze stelling te poneren?

Vind je nu dat die dikkie's maar eens wat moeten doen aan de ongezonde leeftstijl? Of kan je meebewegen en inzien dat het iets minder eenvoudig ligt?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 03 jan 2021 19:28

53x11 schreef: 03 jan 2021 19:02 Je stelt het nogal cru, maar er gaan jaarlijks veel meer mensen dood aan bewegingsarmoede dan dat er tot nu toe gestorven zijn aan corona (om over het aantal verloren levensjaren nog maar te zwijgen)

Dat is een keihard, goed onderbouwd feit.

Google ff op "sedentary death syndrome" als je dit niet van mij wilt aannemen.
Ik weet niet welk punt je daar precies mee wil maken? Kan me overigens voorstellen dat bewegingsarmoede op dezelfde wijze correleert met sociaal-culturele afkomst en intelligentieniveau als dat overgewicht en armoede dat doen. Dus uiteindelijk is dit van hetzelfde laken een pak.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 jan 2021 19:43

Oa dat met pappen en nat houden, en niet durven benoemen (want men zou maar eens iemand kunnen kwetsen... ) je geen steek verder komt. Terwijl de maatschappelijke schade groot en evident is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 03 jan 2021 20:20

Wat moet er benoemd worden?

Gesloten