Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 dec 2020 06:50

In onze geheel versnipperde elk-mafklapper-kan-een-partij-oprichten-democratie of democratie in het algemeen?
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 dec 2020 08:26

Volgens mij wordt er ondertussen wel een smerig politiek spelletje met de britten gespeeld onder het mom van een 'nieuwe' virusmutatie....

Ja ik ben niet zo van de complotten. Maar de officiële verklaringen gaan echt nergens over. Dit gaat dan wel weer over de rug van allerlei transportmedewerkers die nu niet meer naar huis kunnen zo vlak voor de kerst. Je zal nu maar aan de andere kant staan met je net geloste vrachtwagen... mooi klote.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 dec 2020 08:31

thestudent schreef: 21 dec 2020 08:26 Volgens mij wordt er ondertussen wel een smerig politiek spelletje met de britten gespeeld onder het mom van een 'nieuwe' virusmutatie....

Ja ik ben niet zo van de complotten. Maar de officiële verklaringen gaan echt nergens over. Dit gaat dan wel weer over de rug van allerlei transportmedewerkers die nu niet meer naar huis kunnen zo vlak voor de kerst. Je zal nu maar aan de andere kant staan met je net geloste vrachtwagen... mooi klote.
Die gedachte heb ik ook al gehad.
"als jullie nog even instemmen met die visserij rechten, dan gooien we vanmiddag de boel weer open" :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 dec 2020 08:57

daniel1975 schreef: 21 dec 2020 06:50 In onze geheel versnipperde elk-mafklapper-kan-een-partij-oprichten-democratie of democratie in het algemeen?
https://nos.nl/artikel/2361493-van-koot ... inter.html

Van dittem dus..,
De nieuwe partijnaam is alvast toepasselijk. Als je op anderhalf jaar tijd 3 partijen versleten hebt en dan maar zelf wat gaat proberen. :roll:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 dec 2020 09:25

En over wetenschap:
https://www.koelman.com/is-de-wetenscha ... ertrouwen/

En dan gaat het mij vooral even over het punt van wantrouwen in de wetenschap. De conclusie in dit interview (dat is 1 wetenschapper die geinterviewed is, dus dat is niet erg ruim).
Maar de conclusie is dat je een wetenschapper niet blindelings moet vertrouwen. Maar dat een wetenschapper als basiseigenschap heeft dat hij/zij zichzelf niet vertrouwt. Dat als ze iets vinden, al hun collega's op scherp staan om de bevinding te ontkrachten. En aangezien je in die carriere niet te veel flaters mag slaan, moet je als wetenschapper al snel heel zeker van je zaak zijn, voordat je iets publiceert.

Dus die druk en de peerrevies/pressure, zorgen voor goede wetenschap. Ookal is het erg gezond om het niet blindelings te vertrouwen. Maar daarover dan wèl zelf gedegen onderzoek doen. Niet 1x google. Maar na het googlen even wat verder lezen. je mening vormen, die mening wantrouwen.., en eventueel daarna ook nog eens een wetenschapper aan de tand voelen waarvan je denkt dat hij het mis heeft (na je eigen onderzoek).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 dec 2020 09:35

En over de informatie bubbels, en het polariseren.., Een vrij sterk artikel met veel pakkende voorbeelden van de afgelopen 5 jaar:

https://www.360magazine.nl/als-feiten-n ... -bereiken/

Ook op blendle terug te vinden, en te luisterne - mocht je daar een abo hebben.

1 van de voorbeelden.., een republikeinse die zich afkeerde van het trump kamp.., een evenement organiseert met andere republikeinen die ook niet meer zo voor trump waren. Vlak na de ongemakkelijke ontmoeting tussen Trump en Poetin, in Helsinki. Waar Trump feitelijk een modderfiguur sloeg door zijn eigen FBI af te vallen. Je zou verwachten dat "niet" Trump aanhangers dit zouden hebben opgepikt. Dat dacht deze mevrouw ook, en wilde daar in haar evenement met gelijkgestemden wel even over praten.
Echter, niemand in die hele groep had dit meegekregen. Het nieuws had hen simpelweg niet bereikt.

Het is 1 voorbeeld, van hoe sterk de informatiebubbels werken. Dat mensen geneigd zijn te geloven wat anderen die zij kennen ook geloven. Wat de groep waar zij bij horen geloofd. Dat je daar van buitenaf niet meer binnenkomt. En als je binnen komt, dat je met argumenten en feiten de discussie niet meer wint. Erg zorgwekkend als je het mij vraagt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 dec 2020 10:13

daniel1975 schreef: 21 dec 2020 06:50In onze geheel versnipperde elk-mafklapper-kan-een-partij-oprichten-democratie of democratie in het algemeen?
Nederlandse grondwet, artikel 8: vrijheid van vereniging. In mijn ogen best belangrijk.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 21 dec 2020 10:58

amclassic-fan schreef: 20 dec 2020 21:26
RVV schreef: 20 dec 2020 19:11
Enzzo schreef: 20 dec 2020 18:59 De grote vraag blijft dan wel: wie bepaald wat onzin is en wat niet?
Dit dus...

Als het RIVM maanden lang zegt dat een mondkapje schijnveiligheid is. En dat de overheid hier volledig in mee ging.

En dan moeten we opeens wel een mondkapje dragen.

Is het dan vreemd dat men niet meer weet wat zin of onzin is?

Voor mondkapjes kun je ook alle andere genomen maatregelen invullen.
Havana heeft een paar pagina's terug het al gevraagd, maar hoe wil jij het dan oplossen?
4 Covid ziekenhuizen bouwen is een leuk idee, we hebben alleen het personeel niet. Daar zit nu puur het probleem in de ziekenhuizen, bedden en apparatuur is er nu voldoende, maar geen verpleegkundige.
Dat er een tekort aan hoogwaardig gekwalificeerd IC personeel is dan wil ik dat best aannemen.

Dat die mensen die normaal een 4 tot 5 jarige opleiding moeten doen en dat het niet in een half jaar te realiseren is begrijp ik ook wel.

Maar we hebben het nu over een uitzonderlijke situatie. Spreek maar gerust van een oorlogssituatie. Wat doe je in een oorlog? Juist ja dan mobiliseer je mensen en je schikt je naar de mogelijkheden. En daar bedoel ik niet mee dat Anita 3 hoog in de Bijlmer morgen zich moet aanmelden als IC verpleegkundige.

Maar men kan wel opschalen. IC verpleegkundigen doen ook werk wat rustig overgenomen kan worden door normale verpleegkundigen. Het draaien aan de knoppen en de sturing blijft bij hun liggen. Simpele taken kunnen ze dan overlaten aan minder gekwalificeerd personeel. Die je uiteraard tussentijds wel intern kan opleiden zodat ze meer kwalificaties krijgen.

Iedereen die dat kan moet opschalen in de zorgketen. En dan maar tijdelijks iets minder zich aan de regels van de opleidingen en kwalificaties houden. Nood breek wet.

Aan de onderkant bij echt simpele verpleegkundige taken in de zorg kun je mensen zoals Anita inschakelen die kunnen broodjes smeren en mensen verschonen. En dit bedoel ik niet denigrerend want dit zijn belangrijke taken.

Mensen in de zorg moet je gewoon goed betalen en de politiek beslist hierover.

Corona gaat NOOIT meer weg die ziekenhuizen en de mensen hebben we dus altijd nodig. Nu is ook de noodzaak bewezen dat we op zorg niveau dit soort pandemieën moeten aankunnen.

Dus nu is het moment om ons land toekomst bestendig te maken op dit vlak.

Al die miljarden die we nu verprutsen aan het verdampen van de economie. Horen in de zorg thuis. Het is toch schandalig dat we als 1 van de welvarendste economieën ter wereld niet de politieke wil hebben om dit te realiseren?
Laatst gewijzigd door RVV op 21 dec 2020 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 dec 2020 11:06

alien schreef: 21 dec 2020 10:13
daniel1975 schreef: 21 dec 2020 06:50In onze geheel versnipperde elk-mafklapper-kan-een-partij-oprichten-democratie of democratie in het algemeen?
Nederlandse grondwet, artikel 8: vrijheid van vereniging. In mijn ogen best belangrijk.
Eens, maar het zorgt ook voor een enorme versnippering die het besturen van een land steeds lastiger maakt. Zet er dan een kiesdrempel op van bijv 3 zetels.
Sowiso moet er een artikel komen dat mensen die uit de partij stappen niet hun zetel mee mogen nemen. De zetel behoort aan de partij, tenzij de persoon in kwestie op voorkeursstemmen daar is gekomen.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 dec 2020 11:57

Ik denk dat splinterpartijtjes eigenlijk amper enige invloed hebben op de bestuurbaarheid, dat is eerder de versnippering in het midden door de ontzuiling.
Ik vind ook dat kleine partijtjes het recht moeten blijven houden om gehoord te worden
Nieuwe partijen kunnen met een aansprekend geluid veel stemmen trekken, maar dat omzetten naar een consistent verhaal en stabiele partijpolitiek blijkt toch iets moeilijker.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 dec 2020 12:28

MarkVeenstra schreef: 21 dec 2020 09:35
<Knip>

Het is 1 voorbeeld, van hoe sterk de informatiebubbels werken. Dat mensen geneigd zijn te geloven wat anderen die zij kennen ook geloven. Wat de groep waar zij bij horen geloofd. Dat je daar van buitenaf niet meer binnenkomt. En als je binnen komt, dat je met argumenten en feiten de discussie niet meer wint. Erg zorgwekkend als je het mij vraagt.
Heel Heel Heel zorgwekkend.
@ The student, verontschuldigd zijn tekst al met "ik ben geen complotdenker". Ik merk dat ik dat ook doe in gesprekken.

Ik merk aan mezelf dat is ik een "tegen" geluid heb ik me meteen verontschuldig om niet in die hoek te worden gezet.

Het komt teveel mensen te goed uit. Daar mogen we toch wel kritisch op zijn. En ik begin me ook zorgen te maken komen we nog wel van de mondkapjes af in de winter???

Hoe is straks de opinie als mensen zich niet jaarlijks laten inenten??
Ik begin het ook steeds zorgwekkender te vinden.

Nu weer een bericht dat vooral de rijke landen vaccins hebben, dat is toch heel erg. Of de andere landen moet de extra aantallen juist voor die landen hebben aangeschaft..... maar dat vraag ik me af.......

Het blijft iets wat in getallen best wel meevalt. Ik had nooit verwacht dat we hier zo panisch over zouden doen als samenleving, ergens ook naïef want bij een aanslag met een paar doden zijn we ook allemaal van slag.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 dec 2020 12:49

wasbeer2006 schreef: 21 dec 2020 12:28
Nu weer een bericht dat vooral de rijke landen vaccins hebben, dat is toch heel erg. Of de andere landen moet de extra aantallen juist voor die landen hebben aangeschaft..... maar dat vraag ik me af.......
Omdenken: als de rijke landen niet zo zouden hebben geleden onder corona en als het puur rond de evenaar een groot probleem zou zijn geweest had het nog veeeeeel langer geduurd voordat er een vaccin zou zijn....
Eigenlijk hebben de armere landen dus "geluk" dat de rijke landen er zoveel last van hebben.
Misschien geen populaire mening, maar is denk dat dit best wel eens de realiteit kan zijn.


Die mondkapjes in de winter maak ik mij ook wel zorgen over, maar aan de andere kant gaat de bevolking dat niet accepteren. De eerste, enigzins serieuze partij die bij een verkiezing roept dat ze die kapjes gaan schrappen zal dan onherroepelijk winnen.
Less is bore

Gesloten