Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 12 dec 2020 01:05

mranmo schreef: 12 dec 2020 00:28 Waarom moet ik me straks laten vaccineren als ik door het virus zelf al eigen antistoffen heb ontwikkeld?
Ik ben er vrij zeker van dat ik in maart al corona heb gehad. In mijn omgeving veel mensen die ziek waren en één stap verder mensen die zelfs op de ic gelegen hebben.
Ik heb al maanden zoiets van, tja corona, lekker boeiend,.
Daardoor kreeg ik het idee voor rode, oranje en groene hesjes waarmee mensen een signaal af kunnen geven. Rood voor blijf uit mijn buurt, groen voor, ik ben veilig want ik heb het al gehad.


Anyways, een RTL bericht van enkele dagen geleden.

Drie zorgmedewerkers over misschien/wel/niet vaccineren tegen corona
Een quote van een verpleegkundige uit dit artikel.
Maar ik vertrouw op mijn immuunsysteem. Ik ben jong en gezond. Ik heb het virus gehad, en overleefd. En al was ik er erg ziek van, het heeft me ook gesterkt: mijn lijf heeft het overwonnen. Bovendien kom ik nog steeds veel in aanraking met corona, maar word ik niet ziek. Dus daarom zie ik niet waarom ik me zou laten vaccineren. Ik ga nu al met een gerust hart naar een coronapatiënt toe."

Nee, volgens mij snappen ook mensen in Den Haag en binnen het OMT niet wat je immuunsysteem precies doet.
En het dan vreemd vinden dat mensen het hebben over een complot achter de vaccinaties.

Mijn inschatting is dat er veel meer dan 2 miljoen Nederlanders immuun zijn voor corona.
Als we dat zouden weten zou dat ook weer aardig wat vaccins schelen die elders in de wereld gebruikt kunnen worden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 dec 2020 07:16

Nee, volgens mij snappen ook mensen in binnen het OMT niet wat je immuunsysteem precies doet.
Dit is sarcastisch bedoeld neem ik aan? Deze mensen hebben bij elkaar duizenden wetenschappelijke publicaties op hun naam over dit onderwerp.

Iets anders, een interessant interview met Gommers waarin hij kritisch op de regering en het OMT, waar hij nota bene zelf in zit.

https://www.ad.nl/binnenland/gommers-kr ... ~aea672da/

(als je achter een paywall terecht komt, open 'm even in de incognitomodus)

Over de sterftecijfers

Mogelijk zorgt de coronapandemie voor een hoger dodental dan andere jaren. Er is elf weken op rij sprake van oversterfte. Sinds het uitbreken van de tweede golf eind september overleden opgeteld 4.700 meer mensen dan in voorgaande jaren, blijkt uit de cijfers. In de eerste golf lag de oversterfte naar schatting op 9.000.
Dat is dus niet veel op een bevolking van 17 miljoen.

Overigens komt dit bericht uit de MSM (NRC). Je weet wel, die lui die dit soort informatie altijd doodzwijgen ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 dec 2020 07:56

havana schreef: 12 dec 2020 07:16
Nee, volgens mij snappen ook mensen in binnen het OMT niet wat je immuunsysteem precies doet.
Dit is sarcastisch bedoeld neem ik aan? Deze mensen hebben bij elkaar duizenden wetenschappelijke publicaties op hun naam over dit onderwerp.

Iets anders, een interessant interview met Gommers waarin hij kritisch op de regering en het OMT, waar hij nota bene zelf in zit.

https://www.ad.nl/binnenland/gommers-kr ... ~aea672da/

(als je achter een paywall terecht komt, open 'm even in de incognitomodus)

Over de sterftecijfers

Mogelijk zorgt de coronapandemie voor een hoger dodental dan andere jaren. Er is elf weken op rij sprake van oversterfte. Sinds het uitbreken van de tweede golf eind september overleden opgeteld 4.700 meer mensen dan in voorgaande jaren, blijkt uit de cijfers. In de eerste golf lag de oversterfte naar schatting op 9.000.
Dat is dus niet veel op een bevolking van 17 miljoen.

Overigens komt dit bericht uit de MSM (NRC). Je weet wel, die lui die dit soort informatie altijd doodzwijgen ;)
Leuk interview met DG inderdaad.
Less is bore

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 dec 2020 08:12

mranmo schreef: 12 dec 2020 00:28 Waarom moet ik me straks laten vaccineren als ik door het virus zelf al eigen antistoffen heb ontwikkeld? Ik ben totaal niet tegen vaccineren maar als het zoals in mijn geval onzin is dan is het ergens toch een beetje raar. Of niet?
Eigenlijk heel simpel. Je bent volgens het systeem een corona patiënt (geweest) daardoor behoor je per definitie tot de groep van de kwetsbaren. Elk jaar bij voorkeur 2 prikjes halen...

Je kunt het niet doen natuurlijk, dat is een ander punt. Maar Hugo ziet je heel graag komen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 dec 2020 09:25

Europa laat wel weer zien dat de kritieken over traagheid soms best terecht zijn; Pfizer vaccin in meerdere landen (UK, VS, Bahrein, Canada, Mexico) goedgekeurd en Europa hoopt op 29-12 uitsluitsel te geven.....
Ongeacht of je voor of tegen vaccinatie bent, het blinkt niet uit in slagvaardigheid imho.
Less is bore

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 12 dec 2020 09:26

Toch ligt het iets ingewikkelder. Voor covid weten we het gewoon nog niet goed, maar bijvoorbeeld bij het pneumokokkenvaccin (meestvoorkomende veroorzaker bacteriële longontsteking) zie je dat dat een betere immuniteit opwekt dan een doorgemaakte infectie.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 12 dec 2020 09:36

En om nog even in te haken op de opmerking: "de gemiddelde leeftijd van de coviddoden = gemiddelde levensverwachting". Ik denk dat daar toch niet 'nuff over is gesaid'.
ik heb de stelling niet gecontroleerd, maar neem aan dat die klopt. Maar die overledenen zouden zonder covid in ieder geval langer hebben geleefd, en week, maand, of jaren, dat weet ik ook niet, maar ik vermoed in ieder geval meer dan weken (eigen observatie).
Maar hoe kan dat dan? Deze mensen zouden normaal gesproken de sterfte op jongere leeftijd door bijvoorbeeld autoongelukken, zelfmoord e.d. compenseren. Die compensatie valt nu weg.

Edit: een woord

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 12 dec 2020 09:46

Vicenza schreef: 12 dec 2020 09:36 En om nog even in te haken op de opmerking: "de gemiddelde leeftijd van de coviddoden = gemiddelde levensverwachting". Ik denk dat daar toch niet 'nuff over is gesaid'.
ik heb de stelling niet gecontroleerd, maar neem aan dat die klopt. Maar die overledenen zouden zonder covid in ieder geval langer hebben geleefd, en week, maand, of jaren, dat weet ik ook niet, maar ik vermoed in ieder geval meer dan weken (eigen observatie).
Maar hoe kan dat dan? Deze mensen zouden normaal gesproken de sterfte op jongere leeftijd door bijvoorbeeld autoongelukken, zelfmoord e.d. compenseren. Die compensatie valt nu weg.

Edit: een woord
Inderdaad, komt door verschil tussen levensverwachting bij geboorte en conditionele levensverwachting. De eerste is bijv. 78 jaar in NL, maar iemand die reeds 78 jaar is, heeft nog wel degelijk een aantal jaren levensverwachting voor de boeg. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 12 dec 2020 10:14

De levensverwachting (bij geboorte) voor mannen is 80,5 en voor vrouwen 83,6.
Maar een 80 jarige man heeft nog een resterende levensverwachting van 8,5 jaar en een 83 jarige vrouw heeft nog een resterende levensverwachting van 7,5 jaar.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... erwachting

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 12 dec 2020 10:29

:like:
Precies wat ik al eens eerder in deze draad gezegd heb, en wat ik tijdens het afwassen bedacht dat ik net nog had moeten aanvullen bij het laatste bericht

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 dec 2020 10:46

Vicenza schreef: 12 dec 2020 09:36 En om nog even in te haken op de opmerking: "de gemiddelde leeftijd van de coviddoden = gemiddelde levensverwachting". Ik denk dat daar toch niet 'nuff over is gesaid'.
ik heb de stelling niet gecontroleerd, maar neem aan dat die klopt. Maar die overledenen zouden zonder covid in ieder geval langer hebben geleefd, en week, maand, of jaren, dat weet ik ook niet, maar ik vermoed in ieder geval meer dan weken (eigen observatie).
Maar hoe kan dat dan? Deze mensen zouden normaal gesproken de sterfte op jongere leeftijd door bijvoorbeeld autoongelukken, zelfmoord e.d. compenseren. Die compensatie valt nu weg.

Edit: een woord
Tja mijn moeder heeft korter geleefd.. niet door corona maar omdat haar behandelingen (immunotherapie) werden gestaakt in de eerste golf.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 12 dec 2020 11:20

mranmo schreef: 12 dec 2020 00:28 Waarom moet ik me straks laten vaccineren als ik door het virus zelf al eigen antistoffen heb ontwikkeld? Ik ben totaal niet tegen vaccineren maar als het zoals in mijn geval onzin is dan is het ergens toch een beetje raar. Of niet?
Dan ga je er gemakshalve vanuit dan je dan evenveel bescherming hebt.
Hoeveel bescherming je hebt is afhankelijk van de ernst van de infectie en je immuunrespons.
Een vaccin roept een andere immuunrespons op dan een virus. Een virus wil zichzelf zo vaak als mogelijk repliceren maken, een vaccin een zo groot mogelijke immuunrespons oproepen en je zo min mogelijk ziek maken.
Het gaat daarbij niet alleen om antistoffen (die verdwijnen weer na enige tijd), maar ook om immunologisch geheugen (B- en T-cellen).
Afbeelding

Gesloten