Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 10 dec 2020 15:58

MarkVeenstra schreef: 10 dec 2020 15:33
hopjes schreef: 10 dec 2020 15:22 Ik ben graag van deze ellende af maar ik ben een beetje klaar met mensen die beter worden van een crisis ten koste een ander.
Maar als er geen crisis is, mag je wél gewoon geld verdienen toch?

Als je vanavond lekker aardappels eet, wordt je daar beter van. Die heb je dan gekocht van een supermarkt, die daar ook beter van werd. Die dat van de groothandel/tussenhandel gekocht heeft, die daar ook beter van werd. Allemaal ten kostte van de boer die uiteindelijk vrijwel niets over houdt aan zijn werk.

Maar wat nou, als je het beter worden niet ten kostte van iemand anders gaat? Vaccin helpt juist anderen. De kosten komen van de overheid, wat niet iemand persoonlijk raakt (indirect raakt het dan alle mensen persoonlijk voor een klein beetje, akkoord). Zolang de vraagprijs versus kostprijs enigszins in balans zijn. En de winst dus binnen fatsoenlijke normen blijft. Is er met vaccinatie maken, en verkopen, tijdens deze crisis toch niet zoveel mis dat daar ook een stukje winst gemaakt wordt?

Heb je dan liever dat die vaccinaties er niet zijn? Dat niemand iets doet wat raakt aan het onderwerp van de pandemie? Geen commerciele teststraten, geen vaccinatieprogramma, geen online communicatie ontwikkelingen die ineens in sneltrein vaart gegaan zijn, geen torenhoge verkopen van legpuzzels, tafelvoetbaltafels, sexspeeltjes en fietstrainers? Want ja, die profiteren ook allemaal nogal goed van de lockdowns en dus de crisis .., allemaal ten kostte van de horeca en reisbranches, waar we anders het geld hadden achtergelaten :ugeek:
Uiteraard mag er geld verdiend worden. Sterker nog, ik ben zelf ook niet slechter geworden van deze corona crisis. Beleggingen op de beurs en crypto valuta doen het goed, groter huis enz. Echter niet direct van de vaccinaties, corona testen. Het gaat nu ook niet om iemand met een slimme online-werken tool of ultra gezonde aardappel. Het gaat hier om een direct virus gerelateerd dingetje... Gezien de huidige problematiek rondom vaccineren en het angst aanjagen door media en de structureel niet correcte weergave van de cijfers vind ik het fout dat we commerciële vaccinatie straten moeten hebben. Dat er dus mensen financieel veel beter worden door de angst-zaaierij, diezelfde mensen die de problemen zien met de beperkte capaciteit en daarop inspringen maar wel de overheid verwijten dat ze zo laks zijn en niet opschieten. De overheid is laks/traag omdat ze aan weet ik hoeveel regels moeten voldoen, verplicht moeten samenwerken met allerlei partijen. Daarnaast continue en achteraf aan jan en allemaal verantwoording moeten afleggen wat ook terecht is overigens. En daardoor niet de toegang krijgen tot alle vaccinaties...

Ieder z'n mening, keuzes en principes. Als mensen niet bang gemaakt werden voor het virus en niet de hele tijd word geroepen om vaccins dan zou de behoefte er al een stuk minder zijn om te vaccineren en misschien is havana wel een slimme zakenman.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 dec 2020 16:10

RVV schreef: 10 dec 2020 14:36 Ah dat verklaart ook je felle reacties over big Pharma.

Zo zie je maar weer ieder die een graantje wil meepikken in de Pharma hoek grijpt zijn kansen. Zo’n commerciële straat heeft natuurlijk ook geen belang bij het laten verdwijnen van het virus. #verdienmodel
Ondernemen heet dat. Kansen zien en ervan profiteren. In het calvinistische Nederland word je dan weggezet als een dief. In Amerika ben je dan juist slim en krijg je alle credits. Alle bouwmarkten in NL hebben ook recordomzetten gedraaid, dat mag dan ineens wel? Ook zij hebben er belang bij dat het virus zo lang mogelijk onder ons blijft. Een teststraat draagt er tenminste nog aan bij dat het virus verdwijnt.

Het was overigens maar een wild plannetje dat niet uitgevoerd gaat worden, omdat het niet haalbaar is. De door jou zo bekritiseerde big pharma wil er niet aan meewerken, dus in die zin kunnen we elkaar de hand schudden.

Ik denk trouwens dat het heel veel ondernemers enorm zou helpen. Stel je hebt een slachthuis waar tientallen mensen dicht op elkaar werken. Voordat die ingeënt zijn door de overheid ben je zo een half jaar verder. Als je dat dan eerder kunt doen via een commerciële teststraat ben je een dief van je eigen portemonnee als je dat niet doet.

A propos, hoe gaat het met jouw beddenzaak?
Laatst gewijzigd door havana op 10 dec 2020 16:23, 4 keer totaal gewijzigd.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 dec 2020 16:20

MarkVeenstra schreef: 10 dec 2020 15:33
hopjes schreef: 10 dec 2020 15:22 Ik ben graag van deze ellende af maar ik ben een beetje klaar met mensen die beter worden van een crisis ten koste een ander.
Maar als er geen crisis is, mag je wél gewoon geld verdienen toch?

Als je vanavond lekker aardappels eet, wordt je daar beter van. Die heb je dan gekocht van een supermarkt, die daar ook beter van werd. Die dat van de groothandel/tussenhandel gekocht heeft, die daar ook beter van werd. Allemaal ten kostte van de boer die uiteindelijk vrijwel niets over houdt aan zijn werk.

Maar wat nou, als je het beter worden niet ten kostte van iemand anders gaat? Vaccin helpt juist anderen. De kosten komen van de overheid, wat niet iemand persoonlijk raakt (indirect raakt het dan alle mensen persoonlijk voor een klein beetje, akkoord). Zolang de vraagprijs versus kostprijs enigszins in balans zijn. En de winst dus binnen fatsoenlijke normen blijft. Is er met vaccinatie maken, en verkopen, tijdens deze crisis toch niet zoveel mis dat daar ook een stukje winst gemaakt wordt?

Heb je dan liever dat die vaccinaties er niet zijn? Dat niemand iets doet wat raakt aan het onderwerp van de pandemie? Geen commerciele teststraten, geen vaccinatieprogramma, geen online communicatie ontwikkelingen die ineens in sneltrein vaart gegaan zijn, geen torenhoge verkopen van legpuzzels, tafelvoetbaltafels, sexspeeltjes en fietstrainers? Want ja, die profiteren ook allemaal nogal goed van de lockdowns en dus de crisis .., allemaal ten kostte van de horeca en reisbranches, waar we anders het geld hadden achtergelaten :ugeek:
Ik bedoel te zeggen dat er mensen exorbitante winsten maken. Iedereen mag geld verdienen van mij, dat doe ik ook. En als mensen in deze periode meer verkopen is dat prima, dan verdien je ook meer.

Ik denk dat je met de zin "Zolang de vraagprijs versus kostprijs enigszins in balans zijn" zegt wat ik een beetje bedoel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 dec 2020 16:23

havana schreef: 10 dec 2020 16:10
RVV schreef: 10 dec 2020 14:36 Ah dat verklaart ook je felle reacties over big Pharma.

Zo zie je maar weer ieder die een graantje wil meepikken in de Pharma hoek grijpt zijn kansen. Zo’n commerciële straat heeft natuurlijk ook geen belang bij het laten verdwijnen van het virus. #verdienmodel
Ondernemen heet dat. Kansen zien en ervan profiteren. In het calvinistische Nederland word je dan weggezet als een dief. In Amerika ben je dan juist slim en krijg je alle credits.

Het was overigens maar een wild plannetje dat niet uitgevoerd gaat worden, omdat het niet haalbaar is. De door jou zo bekritiseerde big pharma wil er niet aan meewerken, dus in die zin kunnen we elkaar de hand schudden.

Ik denk dat het heel veel ondernemers enorm zou helpen. Stel je hebt een slachthuis waar tientallen mensen dicht op elkaar werken. Voordat die ingeënt zijn door de overheid ben je zo een half jaar verder. Als je dat dan eerder kunt doen via een commerciële teststraat ben je een dief van je eigen portemonnee als je dat niet doet.

A propos, hoe gaat het met jouw beddenzaak?
Dat zou kunnen betekenen dat mensen die maar betalen gevaccineerd worden en mensen die op zich eerder een vaccin nodig hebben het niet krijgen. De beperkende factor hier is beschikbaarheid van vaccins.... Commercieel gezien snap ik de gedachte maar maatschappelijk vind ik het niet zo erg dat dit soort dingen niet van de grond komen.
Laatst gewijzigd door rikkert op 10 dec 2020 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 dec 2020 16:26

RVV schreef: 10 dec 2020 15:21
rikkert schreef: 10 dec 2020 14:49
RVV schreef: 10 dec 2020 14:28 Hopjes je hebt groot gelijk :winkthumb:

Al die angsthazen ook hier en elders...

Trappen met ogen open in de grootste scam van de laatste 50 jaar.

Heb trouwens een bordje op de deur.

Waarop staat dat klanten een mondkapje mogen dragen maar niet hoeven te dragen. Werkt prima.

80 procent van de klanten zet hem af.

Owwwhh wat zijn we gevaarlijk bezig.. kom er maar in fatsoensrakkers en schoolmeesters :mrgreen:
Op het risico tot fatsoensrakker of schoolmeester gebombardeerd te worden: ik draag wel een mondkapje. Eigen keuze, omdat ik denk dat alle beetjes helpen (en dit is een heel klein beetje). En omdat ik vind dat je soms gewoon iets moet doen, en niet alleen maar moet discussieren. Met alleen maar zwammen los je geen probleem op, daar moet je voor handelen. En ik stel het op prijs als andere mensen in een winkel dat ook doen. En als ik een bordje op jouw deur zie staan dat jij geen mondkapje draagt en andere klanten dat ook niet hoeven, vind ik dat helemaal prima. Alleen loop ik door naar een andere winkel. Ook eigen keuze.

Ook helemaal prima op zulke klanten zit ik namelijk ook niet te wachten :winkthumb:
Was jij nou degene die klaagde dat er geen mensen in je winkel kwamen? Als dat zo was zou ik denken: elke klant is er een. Maar blijkbaar is de nood toch niet zo hoog. En gelukkig dat je klanten zoals ik niet wilt, anders zouden we zomaar veroordeeld tot elkaar zijn...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 dec 2020 16:26

@ rikkert

Dit was uiteindelijk de belangrijkste reden het het niet te doen. Onze belangrijkste voorwaarde was dat het vaccin ruimschoots beschikbaar zou zijn. Enerzijds omdat we anders toch niet aan materiaal zouden kunnen komen, anderzijds omdat we geen vaccins wilden "wegkapen" bedoeld voor het reguliere vaccinatieprogramma. En dat bleek niet mogelijk, dus doen we het niet.

Ik ben overigens nog steeds van mening dat de overheid de vaccinatie beter kan uitbesteden, want de overheid kennende gaat het weer jaren duren en gaat alles mis wat er mis kan gaan....

Weinig realistisch voorstel, vind je ook niet? Waar had je het personeel gezocht: Roemenië of Polen?
Tijdens de 1e golf had de beroepsvereniging van verpleging al duizenden oud-verplegers bereid gevonden her in te treden. Verder zou je alle 3e en 4e jaars verpleegkundestudenten vrijwillig hun studie stil kunnen laten zetten (tegen betaling). Je kunt het leger inzetten en werkloze artsen zijn er genoeg. Waar een wil is, is een weg. We hebben in Amsterdam zelfs een leegstaand ziekenhuis. In China is het ook gebeurd, waarom zou het hier dan niet kunnen...
Laatst gewijzigd door havana op 10 dec 2020 16:32, 3 keer totaal gewijzigd.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 dec 2020 16:28

havana schreef: 10 dec 2020 16:26 @ rikkert

Dit was uiteindelijk de belangrijkste reden het het niet te doen. Onze belangrijkste voorwaarde was dat het vaccin ruimschoots beschikbaar zou zijn. Enerzijds omdat we anders toch niet aan materiaal zouden kunnen komen, anderzijds omdat we geen vaccins wilden "wegkapen" bedoeld voor het reguliere vaccinatieprogramma. En dat bleek niet mogelijk, dus doen we het niet.
Dat klinkt als een zinnige afweging. Hulde! :like:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 10 dec 2020 16:45

53x11 schreef: 10 dec 2020 15:39 Het alternatief, gewoon het hele land dicht flikkeren, is ook niet zo realistisch (vind je ook niet?). Is toch gedaan.
Of je het nu wil of niet maar dat is de realiteit en enige optie. Duitsland bv gaat in harde lockdown na kerstmis en dit kan hier ook zomaar gebeuren als de cijfers blijven stijgen.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 10 dec 2020 16:50

havana schreef: 10 dec 2020 16:10 Ondernemen heet dat. Kansen zien en ervan profiteren. In het calvinistische Nederland word je dan weggezet als een dief. In Amerika ben je dan juist slim en krijg je alle credits.

knip
Klopt! Ik heb respect voor ondernemers en werk er mee samen. Ik zie hun kansen, uitdagingen, investeringen, winsten en problemen.

In dit geval gaat het over winst behalen ten koste van de zorg en die gebaat is bij de onjuiste informatie, angstzaaierij en selectieve keuzes vanuit de overheid en dat vind ik fout.

mbt amerika en ondernemers... je hebt gelijk. In amerika is het buitenste laagje heel erg belangrijk, misschien wel te belangrijk. Ik denk dat amerika al lang niet meer als het beloofde land gezien word, sterker nog het is al jaren enorm aan het wegglijden. Ik ben er geweest, heb me verbaasd en heb er niet veel mee.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 dec 2020 16:54

Ten koste van de zorg, dat moet je uitleggen. Je ontlast de zorg er alleen maar mee... Als je vaccins gaat wegkapen voor de neus van de zorg heb je gelijk, maar dat was nooit de bedoeling (zie boven).

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 dec 2020 17:09

gene schreef: 10 dec 2020 16:45
53x11 schreef: 10 dec 2020 15:39 Het alternatief, gewoon het hele land dicht flikkeren, is ook niet zo realistisch (vind je ook niet?). Is toch gedaan.
Of je het nu wil of niet maar dat is de realiteit en enige optie. Duitsland bv gaat in harde lockdown na kerstmis en dit kan hier ook zomaar gebeuren als de cijfers blijven stijgen.
Natuurlijk is dat niet de enige optie. Misschien de enige optie die jij ziet, maar da's wat anders.
Het is maar te hopen dat dat vaccin een beetje aanslaat en dat er geen tekorten ontstaan, want helaas zijn de meeste bestuurders het met jou eens (wat opties betreft) en wurgen ze zo langzaam de maatschappij.
(De latente anarchist in mij hoopt ergens nog op een massale volksopstand, maar het lijkt erop dat we het allemaal, ik ook, gewoon laten gebeuren)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 10 dec 2020 17:33

havana schreef: 10 dec 2020 16:54 Ten koste van de zorg, dat moet je uitleggen. Je ontlast de zorg er alleen maar mee... Als je vaccins gaat wegkapen voor de neus van de zorg heb je gelijk, maar dat was nooit de bedoeling (zie boven).
Doordat commerciële partijen de vaccins gaan gebruiken word het vaccin bv duurder, extra controle en administratieve acties zijn ook noodzakelijk wat het totale vaccinatie-process weer verder achter doet lopen. Het is een complex gedoe, de scheidslijn tussen wat goed, minder goed en fout is mij te dun om de discussie aan te gaan. En ik geef ook niet aan dat jij fout zat met jouw commerciële vaccinatie straat. Ik vind het niet nobel en jouw mening mbt testen en vaccineren niet meer objectief gezien je belangen.

Tegelijk heb ik ook gezien dat de commerciële testen een uitkomst waren voor de bedrijven die hun snotterige werknemer zsm wilden laten testen zodat ze snel weer aan het werk kunnen. 150 euro voor een test is beter dan een werknemer 2 dagen thuis in afwachting van testuitslag.

Al deze commerciële partijen hebben direct belang bij de pretentieuze, selectieve informatie en angstzaaiers.

Gesloten