Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 nov 2020 08:52

Ernie C. schreef: 25 nov 2020 08:18
rikkert schreef: 25 nov 2020 06:51 Na de herfstvakantie ging het opeens beter. Ik denk dat daar de gedachte in zit. Alleen in de herfstvakantie zoeken mensen elkaar minder op. Dus gokken op een verbetering met lange kerstvakantie is inderdaad gokken.
Het enige dat niet gokken is, is een complete lockdown. Als alternatief voor dat, vind ik dit soort gokjes, die slechts voor enig ongemak zorgen, best te doen.

Het punt is dat mensen nog teveel samenkomen. Het is niet eenvoudig om dat tegen te gaan zonder het gevoel van vrijheid teveel aan te tasten.

Ik weet ook niet of ze de basisscholen ook dicht willen doen. Enerzijds maakt dat voor de directe besmettingen niet veel uit maar het dwingt ouders wel tot thuiswerken. Dat gaat nu ook lang niet altijd goed. Het blijft toch een statusdingetje: "ik kan niet thuis werken want ik kan niet gemist worden".
Klopt, ik zou ook zeggen: middelbare heeft meer effect dan ook basisscholen. Ik krijg nog steeds regelmatig mail van corona gevallen op de middelbare school van mijn kinderen. Basisscholen lijkt allemaal mee te vallen. Maar ik denk wel dat effect van kerstvakantie lager gaat zijn dat de herfstvakantie, eenvoudigweg omdat er feestdagen in zitten waarop mensen nou toch weer gaan samenkomen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 nov 2020 09:04

Ik vermoed dat deze verlenging van de vakantie het niet gaat halen. De politiek heeft altijd gezegd: de scholen gaan alleen dicht als de cijfers dramatisch zijn. Nu zijn ze niet goed, maar ook weer niet dramatisch. Het strookt ook niet met de eerder gebruikte routekaart. Maar goed, wellicht zit ik ernaast, we zullen zien.

Het kabinet heeft eerder adviezen van het OMT naast zich neergelegd. Zo wilde het OMT de restaurants open houden.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 25 nov 2020 09:43

Als ze dan toch van de routekaart willen afwijken om de cijfers naar beneden te krijgen, laat ze dan alle niet-essentiële winkels dichtgooien. Ik denk dat de kans op besmetting daar de komende tijden stukken hoger ligt. Een boel mensen gaan nu de winkels afstruinen voor de Black Sinterkerst inkopen.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 nov 2020 09:45

Ik denk dat Black Sinterklaas vooral met de pakketdienst komt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2020 09:50

alien schreef: 25 nov 2020 07:55
daniel1975 schreef: 24 nov 2020 22:13 […] hebben ze nagedacht dat de week voor de kerst (want daar hebben ze het over) traditioneel bij veel bedrijven heel druk is? Eindjaarsgesprekken, dingen afronden: hoe dan met kinderen thuis???
Sorry; de school is niet jouw kinderopvang.
Klopt, maar wellicht heb je er nog niet over nagedacht dat mensen wel hun leven hebben ingericht obv bepaalde vaste patronen. En laten schooluren nu tot de zeer vaste patronen horen....
Dus een probleem voor honderduizenden mensen (wellicht in de miljoen) even afdoen met zo'n dooddoener getuigt ook van weinig empathisch vermogen.

@havana: in elk geval is deze week qua communicatie weer een gevalletje hoe het niet moet. OMT roept iets zonder concreet te zijn, De Jonge spreekt met de pers ipv eerst met de oppositie, binnen een ruime week zijn de proefballonnetjes over verruiming met kerst weer omgezet naar zelf mogelijk verstrenging. En dan verwachten ze ook zeker nog dat we vertrouwen hebben in het beleid....?
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 nov 2020 10:22

Volgens de routekaart zitten we in het grootste deel van het land nog in de meest strenge categorie (als ik de kleuren moet geloven), en zijn de maatregelen veelal van de 1 na zwaarste categorie.
Die categoriën of niveaus zijn niet. openbaar gedefinieerd. Maar mooi omschreven als een combinatie van aantallen besmettingen, aantal besmette personen, druk op de ziekenhuizen en nog een aantal. Laat heel veel ruimte om langer bepaalde categorie aan te houden en biedt geen perspectief naar wanneer we "klaar zijn".
Voorbeeld, de lichtste categorie is waakzaam, en daarin zijn de mondkapjes nog altijd verplicht. Wat zit er onder "waakzaam"? Corona klaar, niet meer voorkomend? Of is er nog een bepaalde acceptatiegraad?

En die mondkapjesplicht schijnt bijvoorbeeld ook in de sportschool (tot aan het apparaat) te gelden. Volgens de lokale sportschoolhouder. Dan denk ik, dat is toch niet openbaar. Je werkt met leden, die daar 30 tot 70 euro per maand voor betalen. Het is dus een gesloten club. Wat dat betreft exact in lijn van het huidige argument waarom gebedshuizen en kerken buiten de mondkapjesplicht vallen.
En het is ook niet een maatregel van de sportschool., ze doen het omdat bij een controle van een BOA er boetes kunnen volgen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 25 nov 2020 11:13

daniel1975 schreef: 25 nov 2020 09:50[…] wellicht heb je er nog niet over nagedacht dat mensen wel hun leven hebben ingericht obv bepaalde vaste patronen.
Ja, ik denk dat inderdaad niemand behalve jij daar tegenaangelopen is, de laastse driekwart jaar.
Vorsprung durch Pedantik

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 25 nov 2020 11:26

De week na de kerstvakantie online les zou prima kunnen. De meeste scholen en kinderen zijn daar nu voldoende op ingericht, je geeft de leerlingen niet de gelegenheid om een week alleen maar met vrienden te hangen en je voorkomt een week lang de enorme samenscholing die een (middelbare) school nu eenmaal is en daarmee (voor een belangrijk deel) de verspreiding van Corona die wellicht tijdens allerlei feestelijkheden is opgelopen. Lijkt me op zich een mooie semi-quarantaine periode voor na de kerst...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2020 11:28

alien schreef: 25 nov 2020 11:13
daniel1975 schreef: 25 nov 2020 09:50[…] wellicht heb je er nog niet over nagedacht dat mensen wel hun leven hebben ingericht obv bepaalde vaste patronen.
Ja, ik denk dat inderdaad niemand behalve jij daar tegenaangelopen is, de laastse driekwart jaar.
Grappige is dus dat wij het nog redelijk goed kunnen regelen doordat we beiden een flexibele job hebben.... En zelfs dan is het soms al een fikse uitdaging.
Die genoemde andere aantallen zullen er helaas vaak een grote probleem mee hebben. Wat als je allebei een baan hebt met verplichtte aanwezigheid op bepaalde tijdstippen? Productiewerk, winkelmedewerkers, logistiek, etc. Dan is de impact echt giga.
Less is bore

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 nov 2020 11:35

Niet essentiële winkels dichtgooien in de belangrijkste verkoopmaand na een waardeloos corona jaar voor de detailhandel...

Echt niet wijs...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 nov 2020 11:38

Bovendien wordt het dan alleen maar drukker in de essentiële winkels :lol:
en hoe bepaal je of een winkel essentieel is? In iedere winkel vindt je wel iets dat je als essentieel kunt beschouwen.

Die kinderen zijn in de lente gewoon opgevangen op school en de kinderopvang. Ik neem aan dat dan er weer eenzelfde regeling zal komen. Het risico is natuurlijk wel dat werkgevers en werknemers daar wat creatiever mee om zullen gaan naarmate het draagvlak voor de maatregelen krimpt.

En als het ook de basisscholen betreft, dan zal dat ook met de insteek zijn zoveel mogelijk ouders thuis te krijgen. Middelbare scholieren kunnen over het algemeen wel alleen thuis zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 nov 2020 13:19

alien schreef: 25 nov 2020 07:55
daniel1975 schreef: 24 nov 2020 22:13 […] hebben ze nagedacht dat de week voor de kerst (want daar hebben ze het over) traditioneel bij veel bedrijven heel druk is? Eindjaarsgesprekken, dingen afronden: hoe dan met kinderen thuis???
Sorry; de school is niet jouw kinderopvang.
U is onbekend met de leerplichtwet.?

Gesloten