Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 okt 2020 11:41

Wel goed om te zien dat het kabinet ook oog heeft voor het gigantische aantal depressies, burn-outs en meldingen van huiselijk geweld.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 28 okt 2020 11:53

daniel1975 schreef: 27 okt 2020 22:06 Dit verhaal legt de idioterie van het moment perfect vast: https://www.nos.nl/l/m/2354116
Nederlands dames hockey team moet voor een interland OP DE TRIBUNE omkleden. Heren ook trouwens.
Eindelijk een reden om eens een hockeywedstrijd te bekijken.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 28 okt 2020 12:23

Helaas, Helaas;

Geen publiek ;) :lol:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8944
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 okt 2020 12:46

havana schreef: 28 okt 2020 11:41 Wel goed om te zien dat het kabinet ook oog heeft voor het gigantische aantal depressies, burn-outs en meldingen van huiselijk geweld.
Sarcastisch, of heb ik ergens een nieuwsbericht gemist?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8944
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 okt 2020 13:21

klaastuin schreef: 28 okt 2020 11:03
53x11 schreef: 28 okt 2020 10:16 Dat de IC's niet vol liggen is een vaststaand feit (er wordt vrij transparant, daar wel, gecommuniceerd hoeveel bedden er zijn, hoeveel er bezet zijn, en hoeveel van die bezettingen Corona gerelateerd zijn). Dat Corona om allerlei redenen een buitenproportionele druk op de zorg geeft is ook geen punt van discussie.
Dat laatste betwijfel ik. In een eerdere versie van de brief stond letterlijk de volgende zin: "Het beeld wat de kranten schetsen klopt echter niet. De zorg wordt niet overspoeld met Covid19 patiënten. De IC’s liggen niet vol." Inmiddels lijkt die zin (begrijpelijkerwijs) verwijderd te zijn, maar de teneur is nog duidelijk in het stuk te lezen. De suggestie die daarmee gewekt wordt is dat er een keuze is. Dat er een set aan maatregelen is die minder ingrijpend is. Nou kun je van alles aanmerken op het beleid, maar telkens suggereren dat het ook minder ingrijpend kan, zonder met daadwerkelijke oplossingen te komen, ondermijnt het draagvlak voor de maatregelen.

Ik kan me de frustratie die achter de brief zit goed voorstellen, maar het ontkennen van een deel van het probleem brengt ons niet dichter bij een oplossing.
Die door jou gewraakte zin staat er gewoon nog steeds. En is ook gewoon feitelijk juist, zoals ik eerder al beargumenteerde. Het is tekenend dat dergelijke opmerkingen blijkbaar niet gemaakt mogen worden. Tenminste, niet als je niet als "virusontkenner" aangemerkt moet worden. Het bagatelliseren van alle overige problematiek, als gevolg van alle draconische maatregelen, is dan weer wel helemaal bon ton volgens de publieke opinie.

En, natuurlijk is er een keuze, er is altijd een keuze. Vanuit het gehele spectrum (van voorstanders van gecontroleerde besmettingen tot die van totale lockdown) worden, door serieuze partijen, suggesties aangedragen.

Maar onze bestuurders zitten, in de woorden van de briefschrijver, vast in de verankering van het pad van repressie.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 28 okt 2020 14:00

53x11 schreef: 28 okt 2020 13:21 Dat de IC's niet vol liggen is een vaststaand feit (er wordt vrij transparant, daar wel, gecommuniceerd hoeveel bedden er zijn, hoeveel er bezet zijn, en hoeveel van die bezettingen Corona gerelateerd zijn).
Ik ken de situatie in Nederland niet, maar in België is dat zeker geen vaststaand feit. In België gaat men ervan uit dat bij de huidige opnamesnelheid de IC's begin volgende week vol liggen. Op IC liggen mensen die die intensieve zorg nodig hebben, of het nu om COVID-19- of niet-COVID-19-patiënten gaat. Volgende week moeten waarschijnlijk keuzes gemaakt worden wie men opneemt en wie niet.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2020 14:07

Triage lijkt in NL nog niet aan de orde. Maar dat alle niet-corona zorg op een zeer laag pitje komt te staan is wel duidelijk.
Eigenlijk had ik al wel meer publieke en politiek heisa verwacht dat dit het gevolg is van het uitkleden van de zorg.
Ben heel benieuwd of het RIVM gelijk heeft dat de R nu rond de 0,88 ligt. Ze durven in elk geval wel een concreet getal te noemen, dat siert ze dan wel weer vind ik.
Less is bore

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 28 okt 2020 14:10

RKN schreef: 28 okt 2020 12:23 Helaas, Helaas;

Geen publiek ;) :lol:
Maar dan kunnen ze toch gewoon live uitzenden (bij gebrek aan schaatsen)?

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 28 okt 2020 14:11

53x11 schreef: 28 okt 2020 13:21 Die door jou gewraakte zin staat er gewoon nog steeds. En is ook gewoon feitelijk juist, zoals ik eerder al beargumenteerde. Het is tekenend dat dergelijke opmerkingen blijkbaar niet gemaakt mogen worden. Tenminste, niet als je niet als "virusontkenner" aangemerkt moet worden. Het bagatelliseren van alle overige problematiek, als gevolg van alle draconische maatregelen, is dan weer wel helemaal bon ton volgens de publieke opinie.
Je maakt er een fijne stroman van. Volgens mij onderkennen de meeste mensen de gevolgen van de maatregelen zoals deze huisarts ze benoemd. En niemand noemt je hier een virusontkenner als je dat aankaart, Je argumentatie die de betreffende zin zou ondersteunen raakt alleen de stelling dat de IC's vol liggen. Nee, als je dat heel letterlijk neemt liggen ze niet vol. Maar ze lopen wel degelijk weer vol. En over de verpleegafdelingen hoor ik je niet. Ook die stromen dusdanig vol dat de reguliere zorg afgeschaald wordt. Dat de kranten daarover alleen onwaarheden berichten betwijfel ik. We kunnen live de briefings van de 2e kamer kijken en daar hoor ik een Kuipers toch ook echt verontrustende dingen vertellen.
En, natuurlijk is er een keuze, er is altijd een keuze. Vanuit het gehele spectrum (van voorstanders van gecontroleerde besmettingen tot die van totale lockdown) worden, door serieuze partijen, suggesties aangedragen.
Ik heb serieuze partijen weinig concrete voorstellen zien doen die enerzijds de impact van de maatregelen beperken en anderzijds de toestroom in de ziekenhuizen voldoende beperken. Wel heb ik oproepen gezien van artsen en academici om meer openheid en een bredere visie (net als deze briefschrijver). Dat kan ik alleen maar onderschrijven.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8944
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 okt 2020 14:58

Blijkbaar doe ik hetzelfde als dat ik jou impliciet verwijt, namelijk een bepaalde interpretatie (/lading/betekenis) aan tekst geven die wellicht onwaar is. Gezien je laatste 2 zinnen zijn we het misschien toch wel meer eens dan dat ik aanvankelijk dacht.
Concrete voorstellen zijn er wel degelijk (Great Barrington Declaration aan de ene kant van het spectrum; Red Team's full lockdown aan de andere kant, om maar 2 voorbeelden te noemen), maar als je stelt dat die onvoldoende uitgewerkt zijn, dan ben ik dat met je eens. De vraag is of dat de taak is van de initiatiefnemers, of dat het de taak is van de overheid om alle opties af te wegen (dat is iets anders dan ter kennisgeving aannemen), en daarover transparant te zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2020 15:20

En weer storing bij het RIVM tav de dagelijkse lotto-cijfers.
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 okt 2020 15:31

titanic.jpg

Gesloten