Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 okt 2020 07:37

Een wat meer genuanceerde (maar overeenkomende) versie van oa mijn laatste opmerking uit mijn vorige post stond gister in het NRC (wel achter een betaalmuur vrees ik)

Aan de lockdown voorstanders: wanneer zou je deze weer kunnen opheffen volgens jullie?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3525
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 okt 2020 07:41

RVV schreef: 12 okt 2020 23:42 Van die zogenaamde 2e golf is gewoon geen sprake... daar zou nu sprake van zijn als er weer meer dan 1000 mensen op de ic zouden liggen.
Defineer 2e golf: steeds meer mensen besmet, dan is wel degelijk een tweede golf. Als de definitie is mensen op de ic van valt de tweede golf tot nu toe mee.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 13 okt 2020 07:53

Ik had begrepen dat de bottleneck nu vooral ligt bij de gewone ziekenhuisbedden en niet bij de IC.
Ik vind dat de regering het helemaal niet zo slecht doet.
Wat ik niet begrijp dat als er continu gewaarschuwd wordt dat de besmettingen weer stijgen dat dan week na week de besmettingen blijven toenemen.
Dan dwing je een regering tot maatregelen die ze helemaal niet willen nemen.
En in ons overbevolkte kikkerlandje wonen we met veel mensen dicht op elkaar. Dat helpt ook niet echt.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 okt 2020 08:03

@pierre: jij begrijpt niet dat het virus niet naar Rutte wilt luisteren?
@rikkert: is het feit dat er helemaal geen richtlijnen zijn geformuleerd om beleid op te baseren niet juist één van de problemen? "Besmettingen" is misleidend, het gaat om positieve testresultaten (in absolute zin blijkbaar, de relatieve getallen zijn moeilijk te achterhalen of worden niet gepubliceerd)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 okt 2020 08:20

53x11 schreef: 13 okt 2020 07:37 Een wat meer genuanceerde (maar overeenkomende) versie van oa mijn laatste opmerking uit mijn vorige post stond gister in het NRC (wel achter een betaalmuur vrees ik)

Aan de lockdown voorstanders: wanneer zou je deze weer kunnen opheffen volgens jullie?
https://drive.google.com/file/d/1ApYR2N ... r1nDm/view
Je bent niet de enige met kritiek.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3525
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 okt 2020 08:55

53x11 schreef: 13 okt 2020 08:03 @pierre: jij begrijpt niet dat het virus niet naar Rutte wilt luisteren?
@rikkert: is het feit dat er helemaal geen richtlijnen zijn geformuleerd om beleid op te baseren niet juist één van de problemen? "Besmettingen" is misleidend, het gaat om positieve testresultaten (in absolute zin blijkbaar, de relatieve getallen zijn moeilijk te achterhalen of worden niet gepubliceerd)
Ja, dat is een probleem. Alhoewel je wel kunt stellen dat positieve testresultaten in geval gelijk zijn aan de besmettingen en het het aantal besmettingen naar alle waarschijnlijkheid hoger is. Of de betrouwbaarheid van testresultaten is zo laag (maar dan komen in het veld van de complotgekkies terecht). Het formuleren van richtlijnen is op zich een goed plan (als de cijfers zo en zo zijn doen we dit). Volgens mij doen ze dat nu in Ierland, dat schijnt redelijk duidelijk te zijn en effectief.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

i-mac

i-mac 13 okt 2020 08:59

RVV schreef: 12 okt 2020 23:42 Van die zogenaamde 2e golf is gewoon geen sprake... daar zou nu sprake van zijn als er weer meer dan 1000 mensen op de ic zouden liggen.
Ik zou die uitspraak graag iets nuanceren. Er worden meer en meer mensen positief getest, maar bij de 1ste golf werd je in dat geval bijna automatisch naar het ziekenhuis gestuurd én opgenomen. Nu is dat niet meer het geval. Maar feit is wel dat patiënten die zich nu aanbieden, er slecht aan toe zijn. Maar niet in die mate dat je op een IC afdeling komt te liggen. Bepaalde zorgen kunnen ze nu evengoed op een "gewone" afdeling doen. Gewoon omdat men veel lessen heeft getrokken uit die 1ste golf.
Helaas is de curve bij ons ook aan het stijgen.

Wat de maatregelen betreft, het is een moeilijke evenwichtsoefening. Als je algemene beslissingen neemt, straf je mensen die hun uiterste best doen om zich aan alle regels aan te passen. helaas is er altijd een groep mensen die lak heeft aan alles. En daar moet de rest voor boeten.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 13 okt 2020 09:06

53x11 schreef: 13 okt 2020 08:03 @rikkert: is het feit dat er helemaal geen richtlijnen zijn geformuleerd om beleid op te baseren niet juist één van de problemen? "Besmettingen" is misleidend, het gaat om positieve testresultaten (in absolute zin blijkbaar, de relatieve getallen zijn moeilijk te achterhalen of worden niet gepubliceerd)
Welke relatieve cijfers bedoel je? Het aantal positieve uitslagen vs het totaal aantal afgenomen testen? Afgelopen weekend werd gemeld dat we richting de 14% gaan. Behoorlijke stijging t.a.v. de 9% van niet al te lang geleden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 okt 2020 09:25

Dat komt omdat er in die besmettingen per dag niet van die dag zijn. In de dagcijfers zitten de gemelde gevallen. En die zijn vaak 4-7 dagen oud. Volgens maurice de hond 4500 van de 6800 positives... Dus we kijken naar de trend van vorige week en daarvoor. Nog voordat de huidige maatregelen effect konden hebben.
Laatst gewijzigd door thestudent op 13 okt 2020 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 13 okt 2020 09:30

i-mac schreef: 13 okt 2020 08:59
RVV schreef: 12 okt 2020 23:42 Van die zogenaamde 2e golf is gewoon geen sprake... daar zou nu sprake van zijn als er weer meer dan 1000 mensen op de ic zouden liggen.
Ik zou die uitspraak graag iets nuanceren. Er worden meer en meer mensen positief getest, maar bij de 1ste golf werd je in dat geval bijna automatisch naar het ziekenhuis gestuurd én opgenomen. Nu is dat niet meer het geval. Maar feit is wel dat patiënten die zich nu aanbieden, er slecht aan toe zijn. Maar niet in die mate dat je op een IC afdeling komt te liggen. Bepaalde zorgen kunnen ze nu evengoed op een "gewone" afdeling doen. Gewoon omdat men veel lessen heeft getrokken uit die 1ste golf.
Helaas is de curve bij ons ook aan het stijgen.

Wat de maatregelen betreft, het is een moeilijke evenwichtsoefening. Als je algemene beslissingen neemt, straf je mensen die hun uiterste best doen om zich aan alle regels aan te passen. helaas is er altijd een groep mensen die lak heeft aan alles. En daar moet de rest voor boeten.
Die 2de golf zit er aan te komen en ik denk zelfs erger dan de eerste keer wat de ziekenhuizen betreft. We zijn nog steeds bezig met een inhaalbeweging van de reguliere zorg. Tijdens de winterperiode zijn er al altijd meer zieken, vooral griep en ernstige luchtwegeninfecties. Zowel verpleegkundigen als artsen zitten nu al op hun tandvlees. Er zijn momenteel ziekenhuizen die de Covid patiënten doorsturen naar andere ziekenhuizen omdat ze aan de limiet zitten.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 13 okt 2020 09:33

thestudent schreef: 13 okt 2020 09:25 Dat komt omdat er in die besmettingen per dag niet van die dag zijn. In de dagcijfers zitten de gemelde gevallen. En die zijn vaak 4-7 dagen oud. Volgens maurice de hond 4500 van de 6800 positives... Dus we kijken naar de trend van vorige week en daarvoor. Nog voordat de huidige maatregelen effect konden hebben.
Reden om het beleid niet enkel op die dagcijfers te baseren, maar ook andere trends mee te nemen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 okt 2020 09:49

Ik was nooit zo een fan van Maurice. Maar bij de opmerkingen in dit artikel is er niet zo heel veel tussen te krijgen. Veel kritiek is volkomen terecht. En het is echt niet dat hij een coronagekkie is met complottheorieën. Alleen de manier waarop we nu "op zicht" varen betekent niet dat we koers kiezen, maar hooguit het roer omgooien als er iemand 'Ijsberg' roept.

https://maurice.nl/2020/10/10/hoe-overw ... en-vragen/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gesloten