Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 sep 2020 13:08

Ik verbaas me erover dat iedereen zo goed weet wat werkt en wat niet. Volgens mij is het probleem juist dat er nauwelijks zicht is op oorzaak en gevolg (o.a. door waardeloos testbeleid in Nederland), en dat men dus maar alles een beetje doet. Op basis van drijfzand worden verregaande maatregelen getroffen.
Ik kan me eerlijk gezegd bij het nut van mondkapjes veel meer voorstellen dan van het nut van met maximaal 40 mensen buiten te mogen afspreken.
Ik vind beiden niet fijn, maar heb toch liever het eerste, aangezien dit veel minder een aanslag is op mijn vrijheid.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 30 sep 2020 13:35

53x11 schreef: 30 sep 2020 13:08 Ik verbaas me erover dat iedereen zo goed weet wat werkt en wat niet. Volgens mij is het probleem juist dat er nauwelijks zicht is op oorzaak en gevolg (o.a. door waardeloos testbeleid in Nederland), en dat men dus maar alles een beetje doet. Op basis van drijfzand worden verregaande maatregelen getroffen.
Ik kan me eerlijk gezegd bij het nut van mondkapjes veel meer voorstellen dan van het nut van met maximaal 40 mensen buiten te mogen afspreken.
Ik vind beiden niet fijn, maar heb toch liever het eerste, aangezien dit veel minder een aanslag is op mijn vrijheid.
Het is inderdaad verbazingwekkend dat er bij een wereldwijde pandemie zo slecht zicht is op de verspreiding van het virus. Maar goed, daardoor ontkom je er dus niet aan om vrij verregaande maatregelen te nemen als je het in toom wilt houden.
Ik vind `aanslag op mijn vrijheid` wel grote woorden voor het niet meer kunnen vieren van je verjaardag met de hele familie, vrienden, collega`s, vage kennissen en hun kleinkinderen (om aan de 40 te komen ;) ) trouwens. Er zijn een aantal dingen die ik nu niet meer kan/die niet meer doorgaan, maar zo dramatisch zou ik het niet willen stellen. Overigens ben ik mij bewust van het feit dat dat voor anderen grotere impact heeft, dat is dan ook weer zo.
Thuiswerken zou ik bijvoorbeeld enorm kut vinden, daar zit ik echt niet op te wachten. Blij dat ik dat niet hoef. Ook het feit dat ik mij geen zorgen hoef te maken over mijn inkomen is natuurlijk luxe. Maar op deze manier hou ik het nog wel een jaartje (maximaal hopelijk?) uit tot er een vaccin is.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 30 sep 2020 13:50

53x11 schreef: 30 sep 2020 13:08 Ik verbaas me erover dat iedereen zo goed weet wat werkt en wat niet. Volgens mij is het probleem juist dat er nauwelijks zicht is op oorzaak en gevolg (o.a. door waardeloos testbeleid in Nederland), en dat men dus maar alles een beetje doet. Op basis van drijfzand worden verregaande maatregelen getroffen.
Ik kan me eerlijk gezegd bij het nut van mondkapjes veel meer voorstellen dan van het nut van met maximaal 40 mensen buiten te mogen afspreken.
Ik vind beiden niet fijn, maar heb toch liever het eerste, aangezien dit veel minder een aanslag is op mijn vrijheid.
+1
Maatregelen zijn echt totale willekeur ( en dan heb ik niet eens over de grillen van enkele burgemeesters)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 sep 2020 14:21

@el_loco: ik probeer mijn eigen situatie eigenlijk zoveel mogelijk buiten de discussie te houden (hoewel dat gezien de topic titel feitelijk off-topic is ;-) ), de vergelijking die je maakt vind ik daarom een beetje flauw.
Ik maak me zorgen over de groot-maatschappelijke gevolgen van het beleid (op allerlei gebieden en niveaus) en erger me ontzettend aan de manier van besluitvorming. Wat dat betreft is het fijn dat hier te kunnen ventileren en af en toe instemming of juist tegengas te krijgen.

(de laatste tijd vind ik dat er best heel prima gediscussieerd wordt hier trouwens)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 sep 2020 15:29

mao schreef: 30 sep 2020 13:50 CUT
+1
Maatregelen zijn echt totale willekeur ( en dan heb ik niet eens over de grillen van enkele burgemeesters)
Je suggereert hiermee dat ji WEL een idee hebt waar de knelpunten liggen (net als pakweg 15 miljoen landgenoten) , dus je weet wat je te doen staat.
Niet kankeren en roepen,. maar je "kennis" sturen naar de beleidsmakers, wel onderbouwd uiteraard.
Oh, je weet het ook niet?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 30 sep 2020 15:32

53x11 schreef: 30 sep 2020 14:21 @el_loco: ik probeer mijn eigen situatie eigenlijk zoveel mogelijk buiten de discussie te houden (hoewel dat gezien de topic titel feitelijk off-topic is ;-) ), de vergelijking die je maakt vind ik daarom een beetje flauw.
Ik maak me zorgen over de groot-maatschappelijke gevolgen van het beleid (op allerlei gebieden en niveaus) en erger me ontzettend aan de manier van besluitvorming. Wat dat betreft is het fijn dat hier te kunnen ventileren en af en toe instemming of juist tegengas te krijgen.

(de laatste tijd vind ik dat er best heel prima gediscussieerd wordt hier trouwens)
Ik bedoel het ook met een knipoog, ik begrijp je punt wel. Feit blijft dat ik die `inbreuk op de vrijheid` nogal relatief vindt.
Maar ik ben met je eens dat het beleid en de besluitvorming vaak ondoorzichtig is met grote gevolgen voor bepaalde groepen mensen. Wat de discussie vervelend maakt is dat iedereen andere belangen vooropstelt. Een horeca-ondernemer heeft nu eenmaal een andere insteek dan een man van 75 met een nieuwe hartklep. Waar bij de een z`n zaak op het spel staat en bij de ander z`n leven. Beiden hebben legitieme belangen en argumenten om op een bepaalde manier met deze crisis om te gaan.
Om daar beleid op te maken is ook niet makkelijk, dus in die zin kan de regering het niet voor iedereen goed doen. Al vind ik sommige dingen (zoals een falend contactonderzoek en ontoereikende testcapaciteit) wel iets dat ze zwaar aangerekend zou moeten worden. En de inconsequentie in het beleid (wel 1000 mensen in een middelbare school, geen 40 op een verjaardag bijvoorbeeld) is mij ook een doorn in het oog.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 30 sep 2020 16:02

Falend contactonderzoek zit ook gekoppeld aan gedrag. Als je niet een eigen, beperkte, bubbel hebt, zijn de aantallen al gauw niet te overzien. Overigens ook niet zo´n punt om zelf te bellen. Alleen het doorgeven van de bijbehorende instructies zal wat minder nauwkeurig gebeuren.

Die inconsequentie is meestal ook te verklaren: een verloren schooljaar tegenover een keer een verjaardag overslaan.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 30 sep 2020 16:21

Ik was vanmorgen in het ziekenhuis omdat ik een operatie moet ondergaan, ze hebben mij op de wachtlijst gezet en gezegd als het verder zo volloopt met coronapatienten dan kan het nog heel lang duren voordat ik aan de beurt ben. De normale zorg word namelijk opgeschort van we corona. Leuk is anders.☹
Ghost Nivolet 6LC

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 30 sep 2020 16:21

@el_loco, maar hoezo kun je een falend contactonderzoek onze regering heel zwaar aanrekenen dan? Dat ligt toch ook aan de mensen zelf die hun contacten en daden niet goed willen/kunnen delen. In Nederland willen we vrij zijn en ligt privacy gevoelig, zeer zeker in vergelijk met bv china enz... De ontbrekende test capaciteit, tja, dat is inderdaad niet goed. Maar ook daar zijn verklaringen voor...

Wat je ziet is dat onze regering zoekende is en uiteraard worden er fouten gemaakt. Maar in welk land gaat het nu echt aantoonbaar beter in alle opzichten. Straks krijgen we weer de discussie over die mondkapjesplicht en of dat misschien niet eerder had gemoeten. Feit is dat ze het er nu wel in mee gaan... En ik ben nog steeds blij dat die er tot nu toe niet is, net zoals nog veel meer nederlanders. De 'uitglijder' van rutte m.b.t. groepsimmuniteit vind ik ook wel meevallen achteraf bezien. Ik heb liever wel mijn kinderen op school dan 10 man op een verjaardag op dit moment. Er worden afwegingen gemaakt...

Ik zie de maatregelen van afgelopen maandag/dinsdag ook meer als een wake-up-call/waarschuwing. Als regering in een dermate vrij en divers land als nederland kun je het in dit geval nooit goed doen en dus zwalken we, dat klopt. Net als de meeste mensen en part-time virologen, doemdenkers, positievelingen enz...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 sep 2020 16:27

el_loco schreef: 30 sep 2020 15:32 Ik bedoel het ook met een knipoog, ik begrijp je punt wel. Feit blijft dat ik die `inbreuk op de vrijheid` nogal relatief vindt.
Maar ik ben met je eens dat het beleid en de besluitvorming vaak ondoorzichtig is met grote gevolgen voor bepaalde groepen mensen. Wat de discussie vervelend maakt is dat iedereen andere belangen vooropstelt. Een horeca-ondernemer heeft nu eenmaal een andere insteek dan een man van 75 met een nieuwe hartklep. Waar bij de een z`n zaak op het spel staat en bij de ander z`n leven. Beiden hebben legitieme belangen en argumenten om op een bepaalde manier met deze crisis om te gaan.
Om daar beleid op te maken is ook niet makkelijk, dus in die zin kan de regering het niet voor iedereen goed doen. Al vind ik sommige dingen (zoals een falend contactonderzoek en ontoereikende testcapaciteit) wel iets dat ze zwaar aangerekend zou moeten worden. En de inconsequentie in het beleid (wel 1000 mensen in een middelbare school, geen 40 op een verjaardag bijvoorbeeld) is mij ook een doorn in het oog.
Ik was niet beledigd. ;) :winkthumb:
Spijker op de kop wat mij betreft! Wat mij stoort is dat het standaard uitgangspunt in veel gevallen (media uitingen, regeringsbesluiten, en daarmee automatisch een groot deel van de publieke opinie) dat van die man van 75 is
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 30 sep 2020 16:36

el_loco schreef: 30 sep 2020 15:32Feit blijft dat ik die `inbreuk op de vrijheid` nogal relatief vindt.
Relatief ten opzichte van wat? Iets is een inbreuk op de vrijheid, of het is dat niet. Of bedoel je de bekende dooddoener, “er zijn ergere dingen”?
Vorsprung durch Pedantik

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 30 sep 2020 17:16

Nog een corona dingetje, onbegrijpelijk in de buurlanden wordt er volop gekoerst!

De Amstel Gold Race en Amstel Gold Race Ladies Edition worden op 10 oktober niet verreden.
De drie betrokken gemeenten en de Veiligheidsregio Zuid-Limburg hebben geconcludeerd dat dit niet haalbaar is binnen de kaders van de nieuw aangekondigde landelijke maatregelen, waarbij geldt dat er géén publiek aanwezig mag zijn bij sportwedstrijden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gesloten