Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.
havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 sep 2020 10:04

Maurice heeft inmiddels gepubliceerd in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift en kan zeker niet meer als gekkie weggezet worden. De meeste dingen die hij zegt zijn sterk onderbouwd, vaak wetenschappelijk.

Orlok
Forum-lid

Gebruikersavatar Orlok 24 sep 2020 10:10

Enzzo schreef:
24 sep 2020 09:33
Wat mij vooral opvalt is:

“ Maar ik heb een schatting gemaakt van de waardes in de maand maart, ... Dus we kunnen schatten dat op het hoogtepunt de rioleringscijfers een score zouden gegeven hebben van 6* 1386 is ongeveer 8300.”

En vervolgens als conclusie:

“ Kortom van die cijfers van het RIVM over het aantal besmettelijken klopt geen bal!”

Dan kan ik dat verhaal dus al niet meer serieus nemen.
Ja, en dan het onderzoek afsluiten met:

Mocht u ons werk ook met een kleine donatie financieel willen ondersteunen klik dan hier . :lol:
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

Orlok
Forum-lid

Gebruikersavatar Orlok 24 sep 2020 10:28

havana schreef:
24 sep 2020 10:04
Maurice heeft inmiddels gepubliceerd in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift en kan zeker niet meer als gekkie weggezet worden. De meeste dingen die hij zegt zijn sterk onderbouwd, vaak wetenschappelijk.
Dan moet je m.i. ook de rest vwb de publicatie vertellen:

Eerste auteur van het artikel is longarts en onderzoeker Hans in ’t Veen van het Rotterdamse Franciscus Gasthuis & Vlietland. Hij is de eerste Nederlandse medicus die publiekelijk de invloed van aerosolen aan de orde stelde bij de verspreiding van het coronavirus. Opiniepeiler en sociaal geograaf Maurice de Hond, die uitgroeide tot het boegbeeld van de mensen die af willen van de 1,5 meterregels, is de tweede auteur. Ook ventilatie-expert Atze Boerstra schreef mee.
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 sep 2020 10:33

SiO2 schreef:
24 sep 2020 09:58
Enzzo schreef:
23 sep 2020 20:11
Net geprobeerd om een testafspraak te maken voor mijn vrouw. Die zit eveneens met zware hooikoortsklachten nu. (...)
Je bedoelt het goed, maar dit is wel één van de oorzaken van de te grote vraag naar testcapaciteit. Wellicht ook veroorzaakt door onduidelijke communicatie vanuit de overheid, maar als je vrijwel zeker weet dat je klachten door hooikoorts worden veroorzaakt dan zou je je volgens mij niet moeten laten testen.
Niet alleen de oorzaak van de overbelaste testcapaciteit, maar ook van onacceptabel hoge aantallen vals positieven. Maar dat kan je Enzzo niet kwalijk nemen, immers, pas met een negatieve test kun je weer normaal aan de maatschappij deelnemen, tot die tijd ben je corona paria..

Afbeelding
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 sep 2020 10:44

Enzzo schreef:
24 sep 2020 09:33
Wat mij vooral opvalt is:

“ Maar ik heb een schatting gemaakt van de waardes in de maand maart, ... Dus we kunnen schatten dat op het hoogtepunt de rioleringscijfers een score zouden gegeven hebben van 6* 1386 is ongeveer 8300.”

En vervolgens als conclusie:

“ Kortom van die cijfers van het RIVM over het aantal besmettelijken klopt geen bal!”

Dan kan ik dat verhaal dus al niet meer serieus nemen.
Dat is wel heel erg selectief lezen. Het RIVM vergelijkt appels met peren (positieve testresultatie toen met positieve testresultaten nu, terwijl zowel het aantal testen als de testpopulatie radicaal anders is). De Hond vergelijkt appels met appels (namelijk rioleringscijfers toen met rioleringscijfers nu). De enige aanname die hij vervolgens maakt is dat de correlatie tussen rioleringscijfers en besmettingen toen en nu gelijk is gebleven. Dat lijkt mij een aanname die prima te verdedigen is eigenlijk.

Ik deel de mening van De Hond dat het lijkt dat het RIVM de ballen verstand heeft (/wil hebben??) van statistiek.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 24 sep 2020 12:02

Discussie hoeven we wat mij betreft niet op de persoon Maurice de Hond te richten dat is alleen maar ruis op de lijn.

Het gaat mij louter om de statistieken die hij publiceert. Ziekenhuis (IC) opnames vs geregistreerde besmettingen toen en nu. Daar lijkt me niet veel op af te dingen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 24 sep 2020 12:16

Vanochtend op de radio, bij teststraten zien ze regelmatig mensen die 2 tot 3 keer per week langs komen.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 24 sep 2020 12:26

havana schreef:
24 sep 2020 10:04
Was het maar zo makkelijk dat je geen gekkie zou zijn als je in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd hebt... Ik ken er genoeg!

Bovendien vind ik die kwalificatie voor het Nederlands tijdschrift voor geneeskunde wel ruimhartig. :mrgreen:
Overigens moet ik eerlijk bekennen dat ik dit betreffende stuk nog niet gelezen heb.

Dat de grafieken op elkaar lijken zegt natuurlijk niet veel. Allereerst is correlatie geen causatie. Bovendien wordt de schaal van de y as nogal bepaald door de piek in april, waardoor je de huidige toename in virusdeeltjes in riool water slechter ziet. Het is nu bijvoorbeeld 18x zo hoog dan in juli.
Eerder trok De Hond zelf de betrouwbaarheid van de rioolwatermetingen in twijfel. Dus wat hij nou echt vindt weet ik ook niet.
Verder lopen de rioolwatercijfers zelf ook weer een week achter op de werkelijkheid.

Bij de overdrachten op mijn afdeling zie ik toch een duidelijke trend in (bewezen) covid opnames.

Probleem is natuurlijk ook dat er geen vaststaande definitie van "tweede golf" is. Dus iedere piek kan daartoe uitgeroepen worden, maar het kan vooralsnog ook nog slechts een rimpeling zijn. Ik ben wel van mening dat we alles moeten doen om een evidente tweede golf te voorkomen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

Gebruikersavatar wasbeer2006 24 sep 2020 12:52

Wat maurice is de hond veel doet is vooral "Big data" vergelijken. En dat klopt natuurlijk altijd, al bieden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst.

Daarnaast moet je die data dan nog wel juist verwerken wat niet makkelijk is.

Ik blijf me enorm storen (aan wat mijn huidarts deze week in op1 riep) Waar blijft de normale discussie.
We hebben de Ab alles op slot Oosterhaus club of lap alles maar aan je laars idioten.

Artsen hebben vragen waar ze geen antwoorden op krijgen dat vind ik zorgwekkend en ik denk veel mensen.
Het kabinet begon aardig begin van de crisis, maar ik vind het nu echt slecht. Blaffen maar niet bijten. Blaf dan niet of bijt na 1x blaffen.

En wat ik heel eng vind is dat er verkiezingen aankomen. Je zou nu moeten zeggen blijf nog 5 jaar! Er gaan nu besluiten worden genomen om kiezers te winnen en dat zijn meestal niet de beste. De oppositie gaat ook harder worden en minder in het totale belang denken.

afrit13
Forum-lid

Gebruikersavatar afrit13 24 sep 2020 14:03

#friedepiepel
Pensa con i sensi, senti con la mente

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 sep 2020 18:21

Aboutaleb weer eens verstandig zoals we hem kennen (na een mindere periode): we hebben geen coronacrisis maar een gedragscrisis.
Helemaal spijker op de kop wat mij betreft!
Vakantie begint boven de boomgrens!

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 24 sep 2020 19:03

Toch wel eerder beide zou ik denken.

Plaats reactie