Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 sep 2020 20:29

Jans schreef: 14 sep 2020 20:27 Misschien dat je baas het even wat minder vindt? Maar jij hebt misschien een baan waar het niet uitmaakt of je er wel of niet bent?
Dat snap ik wel. Maar wie kiest er voor om als ouders beide een (full time) baas te hebben? Als je dan die keuze maakt draag je toch ook de consequenties? Er is niemand die je verplicht om kinderen te krijgen en beide fulltime te gaan werken.

Everyone is master of his own destiny.
Laatst gewijzigd door Joseba op 14 sep 2020 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 sep 2020 20:33

Ook al heb je geen fulltime baan, dan nog komen de problemen vanzelf. Ik ben van de generatie dat het nog niet zo vreemd was als je thuis bleef "voor de kinderen", maar dat zal tegenwoordig echt niet meer meevallen. Wie van de twee moeten dan maar een "carrière" vergeten? Eerst studeer je laten we zeggen 5 jaar en dan na drie jaar ga je drie dagen werken? Gegarandeerd dat je promotiekansen nagenoeg bekeken zijn.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 sep 2020 20:35

Jans schreef: 14 sep 2020 20:33 Ook al heb je geen fulltime baan, dan nog komen de problemen vanzelf. Ik ben van de generatie dat het nog niet zo vreemd was als je thuis bleef "voor de kinderen", maar dat zal tegenwoordig echt niet meer meevallen. Wie van de twee moeten dan maar een "carrière" vergeten? Eerst studeer je laten we zeggen 5 jaar en dan na drie jaar ga je drie dagen werken? Gegarandeerd dat je promotiekansen nagenoeg bekeken zijn.
Misschien moet je dan kiezen tussen een kind of een carrière? Of als je wel heel graag beide wil dan kies een nanny/au pair. Ik word zo moe van dat "alles moet maar kunnen" gedrag maar zonder de consequenties te willen dragen. Als het eens tegenzit dan is het plots een externe factor die daar verantwoordelijk voor lijkt te zijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 sep 2020 20:39

Ach, misschien denk je er wel anders over als je oud en belegen bent en er geen "jeugd" meer is om je billen te wassen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 sep 2020 20:41

Ik kan me helemaal vinden in het argument van JOSEBA.

Maar dit is natuurlijk wel een situatie die niemand voorzien had hè. Tuurlijk kun je binnen de gevestigde orde van kinderopvang en tweeverdieners blij zijn met de “extra time” die je met je kindereen kunt doorbrengen!
Maar in de huidige economie is dat niet helemaal voorzien en ik kan me dus helemaal voorstellen dat je daar als gezin niet op ingesteld bent.
Het is gewoon een klote situatie voor iedereen die erdoor geraakt wordt en zeker niet de keuze en ingesteldheid van vele gezinnen!
Of in dat perspectief van heel de bevolking.....
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 sep 2020 20:44

Juist omdat niemand dit voorzien heeft vind ik dat je niet zo snel met je vinger naar een ander moet wijzen maar gewoon moet kijken waar je zelf verantwoordelijkheid kan nemen.

Ik vind het een bijzonder positief effect van deze (of eender welke) crisis dat mensen het gevolg van eigen keuzes iets meer ervaren. Of dat nou om het ouderschap of zzp-ende "ondernemers" gaat.
Laatst gewijzigd door Joseba op 14 sep 2020 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 sep 2020 20:49

Jans schreef: 14 sep 2020 20:39 Ach, misschien denk je er wel anders over als je oud en belegen bent en er geen "jeugd" meer is om je billen te wassen.
Gezien de groei van de wereldbevolking zou ik me om jouw argument heel graag zorgen maken. Maar ik denk niet dat ik zo oud en belegen word dat ik dat nog meemaak.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2020 21:27

Als je er al geen begrip voor kunt opbrengen dat de mens (of iedere andere diersoort) zich voortplant en in zijn/haar eigen levensonderhoud wil voorzien, kun je beter naar een andere planeet verhuizen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 sep 2020 21:31

Ernie C. schreef: 14 sep 2020 21:27 Als je er al geen begrip voor kunt opbrengen dat de mens (of iedere andere diersoort) zich voortplant en in zijn/haar eigen levensonderhoud wil voorzien, kun je beter naar een andere planeet verhuizen.
Helemaal mee eens. Misschien is het me even ontgaan dat voortplanten en in je levensonderhoud voorzien tegenwoordig niet meer kan zonder dubbele carrière en leunen op anderen om voor je kinderen te zorgen. Excuus daarvoor.

P.S. Venus lijkt een goede optie,

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 sep 2020 21:47

Joseba schreef: 14 sep 2020 20:08
Enzzo schreef: 14 sep 2020 18:23 @Daniēl; het is inderdaad van de zotte dat je als ouder deze misère moet opvangen.
Inderdaad heel vreemd dat je als ouder eindverantwoordelijk bent voor je eigen kroost :shock:
Iedereen plant (op wat gekke vogels na) toch z'n leven met kennis uit het verleden? Ik had een jaar geleden althans niet kunnen voorspellen dat de kinderopvang 2 maanden dicht zou zitten.
Kijk als je zonder binnenband op pad gaat weet je dat het riskant wordt, maar als je met 2 bandjes op pad gaat en je rijdt 3x lek, dan baal je. De één kan nu eenmaal beter met de veranderde omstandigheden omgaan dan de ander, waarbij de omgeving ook een grote rol speelt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 sep 2020 21:57

Iedereen mag van mij z'n leven plannen zoals hij/zij wil. En balen mag van mij ook. Klagen en verwijten heb ik wat minder sympathie voor. Geldt voor mensen die onvoldoende biba's meenemen maar ook voor mensen die zichzelf klem zetten als het gaat om flexibele kinderopvang.

Pre Corona was een telefoontje van school: "Juultje heeft een snotneus" wel een valide argument voor ouders om halverwege kantoordag weg te sjezen.

The times, they are a changin'.....
Laatst gewijzigd door Joseba op 14 sep 2020 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 14 sep 2020 21:59

Da's een goeie. +1. Als je er over nadenkt. (doordenkertje) (Jans)
Laatst gewijzigd door ottorongo op 14 sep 2020 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten