Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 sep 2020 20:39

Hier begint het gedonder op school; 3 leerkrachten met verkoudheidsklachten. Voor 1 klas (die van onze dochter) is er maandag vervanging, de andere klassen zijn thuis.
Als de juf (fit, jong, nuchter typ) dinsdag nog geen uitslag heeft, is ook onze dochter thuis.
Lange wachttijd voordat je kunt testen en dan ook weer tot 48 uur voordat de uitslag er is. Oftewel met een beetje pech 4 dagen geen school vanwege een snotneus :-(
School kan er niks aan doen en communiceert goed, maar ik voorzie een hele lange sacherijnige winter.
Weer je werkgever bellen dat je niet komt, afspraken afzeggen, kind wat het snapt......*zucht*
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 sep 2020 10:46

53x11 schreef: 13 sep 2020 19:49 Ik bedoel wel degelijk specificiteit, maar leg het slecht uit
Een kleine toevoeging op mijn eerdere posts over testgevoeligheid: Omdat COVID-19 onder de testpopulatie relatief weinig voorkomt EN omdat de specificiteit van de test niet 100% is, is het aantal vals positieven veel hoger dan dat je intuïtief zou denken. Voorbeeldje:
Bij een specificiteit van 95% en een testpopulatie waar 5% ook echt COVID -19 heeft, is de kans dat je ook daadwerkelijk besmet bent als je positief test geen 95%, maar slechts 50%! In dit voorbeeld wordt dus aan de helft van de positief geteste mensen onterecht verregaande beperkingen opgelegd.
Hertesten bij een positieve test brengt het aantal vals positieven drastisch terug (in dit voorbeeld met een factor 10!), maar daar is juist geen capaciteit voor....

Ik heb de getallen in dit voorbeeld niet nagezocht, maar slechts een "educated guess" gemaakt. Zelf spelen met (meer accurate) getallen kan m.b.v. deze spreadsheet. (Sheet is beschermd, maar zonder wachtwoord)
Bijlagen
sensVSspec.png
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2020 15:19

En ja hoor, daar kwam de mededeling: klas morgen thuis. Juf in afwachting van de test en geen vervanging kunnen vinden. Vorige week was 2.8% van de getestte mensen positief, oftewel 97.2% zit voor jan-met-de-korte-achternaam thuis. Enorm grote kans dat een kleuterjuf bij die 97.2% zit.
Dus morgen maar weer iets trachten te regelen of werkgever afbellen :-(
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 sep 2020 15:59

Wel de spreadsheet goed gebruiken hè Daniel? ;-) *
Bij 2.8% ziek en een specificiteit van 0.95 zit "slechts" ca. 2 op de 3 positief geteste mensen onterecht thuis...

*EDIT: niet goed gelezen: Juf is nog niet getest en zit uit voorzorg thuis...


Merk op dat, door de hoge aantallen vals positieven, het percentage werkelijk besmette mensen nog eens een heel stuk lager ligt dan die 2.8%!
De media (en de overheid??) zouden zich eens goed moeten verdiepen in deze statistiek; de conclusies die je trekt zijn best schokkend (en staan vrij haaks op wat dagelijks gecommuniceerd wordt). Ik ben zelf verbaasd (zo erg, dat ik vrij grondig heb zitten checken of er ergens een rekenfout zit. Ik kan 'em niet vinden, maar controleer zelf!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 14 sep 2020 18:10

daniel1975 schreef: 14 sep 2020 15:19 En ja hoor, daar kwam de mededeling: klas morgen thuis. Juf in afwachting van de test en geen vervanging kunnen vinden. Vorige week was 2.8% van de getestte mensen positief, oftewel 97.2% zit voor jan-met-de-korte-achternaam thuis. Enorm grote kans dat een kleuterjuf bij die 97.2% zit.
Dus morgen maar weer iets trachten te regelen of werkgever afbellen :-(
Als ouders en/of werkgevers allemaal 10 euro lappen, kan juf direct bij een commerciële partij terecht. Is een beetje van de zotte om zo de financiële schade te beperken. Is ook goedkoper dan een invaller, als die al te vinden is.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 sep 2020 18:23

@Daniēl; het is inderdaad van de zotte dat je als ouder deze misère moet opvangen. Mijn visie is dat hierbij het testbeleid van de regering ook veel steken laat vallen maarja; het is ook niet een situatie die makkelijk te handelen is dus ban ik mild in mijn veroordeling van het beleid.

Wat absoluut relevant en actueel is, is dat mensen zoals jij en al de ouders van klasgenoten van je dochter hier nu de puin mogen ruimen. En dat leidt tot steeds meer onbegrip in de maatschappij, helaas!!!

Anderzijds zie ik ook weer economische mogelijkheden voor werkeloze onderwijzers die vanwege de idiote flexibele schil nu 6 maanden thuis zitten omdat ze drie contracten hebben uitgezeten. Zij kunnen wellicht als freelancers fatsoenlijk thuisonderwijs komen geven...
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 sep 2020 18:26

Ps. Ik zou het graag komen doen maar helaas ben ik hogeschooldocent dus die kleine monsters is net iets boven mijn niveau ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2020 18:28

Ik zag al een extra verdienmodel voor de BSO’s; dagopvang voor gecancelde lesdagen.
Gegarandeerde business voor de komende 6 maanden ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 sep 2020 18:45

“Never waste a good crisis” ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 sep 2020 19:06

daniel1975 schreef: 14 sep 2020 18:28 Ik zag al een extra verdienmodel voor de BSO’s; dagopvang voor gecancelde lesdagen.
Gegarandeerde business voor de komende 6 maanden ;-)
Ha, wij ontvingen een tijdje terug van de BSO een mail met de titel ‘opvang bij uitval docent door Corona’. Ik ging eens goed zitten voor dit stukje oplossingsgerichtheid. Koude kermis..... Kinderen mogen bij uitval leerkracht gewoon hun normale uren doorbrengen op de BSO. Nou, nou, das fijn 😎
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 sep 2020 20:08

Enzzo schreef: 14 sep 2020 18:23 @Daniēl; het is inderdaad van de zotte dat je als ouder deze misère moet opvangen.
Inderdaad heel vreemd dat je als ouder eindverantwoordelijk bent voor je eigen kroost :shock:

Mij bevreemd het af en toe dat school, sport en andere activiteiten wordt gezien als gesubsidieerde kinderoppas waar ouders dan ook nog rechten aan willen ontlenen. Zal wel weer een knuppel in een hoenderhok zijn maar goed, dat is dan maar zo.

Een reden om een dag niet te werken maar met je dochter door te brengen, is dat tegenwoordig erg?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 sep 2020 20:27

Misschien dat je baas het even wat minder vindt? Maar jij hebt misschien een baan waar het niet uitmaakt of je er wel of niet bent?

Gesloten