Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 10 sep 2020 13:17

53x11 schreef: 10 sep 2020 09:31 Je moet de analogie wel goed doorvoeren: Alcohol in het verkeer kan dodelijk zijn. In cafe's wordt alcohol geschonken. Iedereen die de afgelopen 24 uur in de buurt van een cafe is geweest (laten we dat checken met een app...) die mag geen auto besturen.
En voor de zekerheid mogen de gezinsleden van deze persoon dat ook niet.

Alles draait om proportie.
Bij "Corona" zijn de maatregelen t.o.v. het risico buitenproportioneel.

Vind ik dus
;-)
Het is niet mijn doel een perfecte analogie tot stand te brengen. Het punt dat ik duidelijk wil maken is dat we op allerlei vlakken regels en afspraken maken omdat dit niet overgelaten kan worden aan het gezond verstand van de bevolking. Dus ik vind het niet vreemd dat we dit ook proberen bij het beheersen van het virus.

Of de maatregelen buitenproportioneel zijn kan je een discussie over voeren. Ik vind snelheidsboetes ook niet proportioneel. Maar laten we in ieder geval concluderen dat "laat ze maar de corona krijgen, ik bepaal het zelf wel" dus niet de houding is waar we enig positief resultaat van mogen verwachten. En dan ben ik terug bij het punt wat ik een paar pagina's geleden al maakte in reactie op Daniel.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 sep 2020 13:35

Joseba schreef: 10 sep 2020 13:17 (...) Of de maatregelen buitenproportioneel zijn kan je een discussie over voeren.
Exact! Dat is precies wat we hier doen toch? ;-)
Joseba schreef: 10 sep 2020 13:17 (...)Maar laten we in ieder geval concluderen dat "laat ze maar de corona krijgen, ik bepaal het zelf wel" dus niet de houding is waar we enig positief resultaat van mogen verwachten. (...)
Ook dat zou je ter discussie kunnen stellen, en ik ben er zeker van dat ook tegen deze stelling best een aantal rationele argumenten tegenin te brengen zijn. Alleen is daar m.i. de tijd nog niet rijp voor en heb ik geen zin om er nu mijn vingers aan te gaan branden.

(Ik heb er trouwens, anders dan dat je wellicht zou verwachten, geen enkele moeite mee om me af en toe om pragmatische redenen aan te passen aan geldende regels of normen. Ook al vind ik ze vervelend en ontgaat me het nut. In de Franse supermarkt ging bij mij dus "gewoon" het muilkorfje op, om maar een voorbeeld te noemen.)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 10 sep 2020 13:58

Muilkorfje, kulkapjes, deugmensen.... beetje kinderachtige retoriek die een laatdunkende indruk achterlaat. Helpt aan mijn kant niet om een volwassen inhoudelijke discussie te voeren.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 sep 2020 14:25

Precies. Het is de retoriek die bijv ook door Wilders graag gebruikt wordt. Alles in het belachelijke trekken, alles kleineren bagataliseren en ridiculiseren. Daarmee wordt het onmogelijk om een intelligente en volwassen discussie te voeren aangezien een partij in het debat, in mijn voorbeeld Wilders, totaal niet toelaat om ook maar één enkel argument serieus te nemen.
Zo zie ik dus ook al die retoriek aangaande mondkapjes.
En wat nog met meest verbazingwekkende is: in Nederland heeft bijna niemand hiermee te maken m.u.v mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.

Het argument: “in Frankrijk draag ik braaf mijn mondkapje” is al helemaal idioot. Hoezo draag ik braaf? Je komt de supermarkt gewoon niet in als je het niet doet. Je hebt dus gewoon geen keuze. Jezelf op de borst kloppen omdat je “braaf meedoet” is totaal niet aan de orde!
Als je er echt zoveel moeite mee hebt moet je uberhaupt niet naar een land gaan waar die plicht geld.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 10 sep 2020 14:35

Joseba schreef: 10 sep 2020 13:17
53x11 schreef: 10 sep 2020 09:31 Je moet de analogie wel goed doorvoeren: Alcohol in het verkeer kan dodelijk zijn. In cafe's wordt alcohol geschonken. Iedereen die de afgelopen 24 uur in de buurt van een cafe is geweest (laten we dat checken met een app...) die mag geen auto besturen.
En voor de zekerheid mogen de gezinsleden van deze persoon dat ook niet.

Alles draait om proportie.
Bij "Corona" zijn de maatregelen t.o.v. het risico buitenproportioneel.

Vind ik dus
;-)
Het is niet mijn doel een perfecte analogie tot stand te brengen. Het punt dat ik duidelijk wil maken is dat we op allerlei vlakken regels en afspraken maken omdat dit niet overgelaten kan worden aan het gezond verstand van de bevolking. Dus ik vind het niet vreemd dat we dit ook proberen bij het beheersen van het virus.

Of de maatregelen buitenproportioneel zijn kan je een discussie over voeren. Ik vind snelheidsboetes ook niet proportioneel. Maar laten we in ieder geval concluderen dat "laat ze maar de corona krijgen, ik bepaal het zelf wel" dus niet de houding is waar we enig positief resultaat van mogen verwachten. En dan ben ik terug bij het punt wat ik een paar pagina's geleden al maakte in reactie op Daniel.
Helemaal mee eens.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 10 sep 2020 14:36

Joseba schreef: 10 sep 2020 13:17
53x11 schreef: 10 sep 2020 09:31 Je moet de analogie wel goed doorvoeren: Alcohol in het verkeer kan dodelijk zijn. In cafe's wordt alcohol geschonken. Iedereen die de afgelopen 24 uur in de buurt van een cafe is geweest (laten we dat checken met een app...) die mag geen auto besturen.
En voor de zekerheid mogen de gezinsleden van deze persoon dat ook niet.

Alles draait om proportie.
Bij "Corona" zijn de maatregelen t.o.v. het risico buitenproportioneel.

Vind ik dus
;-)
Het is niet mijn doel een perfecte analogie tot stand te brengen. Het punt dat ik duidelijk wil maken is dat we op allerlei vlakken regels en afspraken maken omdat dit niet overgelaten kan worden aan het gezond verstand van de bevolking. Dus ik vind het niet vreemd dat we dit ook proberen bij het beheersen van het virus.

Of de maatregelen buitenproportioneel zijn kan je een discussie over voeren. Ik vind snelheidsboetes ook niet proportioneel. Maar laten we in ieder geval concluderen dat "laat ze maar de corona krijgen, ik bepaal het zelf wel" dus niet de houding is waar we enig positief resultaat van mogen verwachten. En dan ben ik terug bij het punt wat ik een paar pagina's geleden al maakte in reactie op Daniel.
Helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5882
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 sep 2020 14:46

53x11 schreef: 10 sep 2020 13:13
Orlok schreef: 10 sep 2020 12:05 Volgens mij heb jij last van grootheidswaanzin als je 24% bijna twee-derde meerderheid vindt. :roll:
Ik had je qua leesvaardigheid iets hoger ingeschat eigenlijk.
(Zie reactie mackers)
Toch is het precies zoals ik zei:
- jouw kritiek op het corona beleid is o.a. dat de beheersmaatregelen t.o.v. het risico buiten proportioneel zijn;
- daarmee classificeer je jezelf binnen de 24% van de ondervraagden van die enquette die de maatregelen te streng vinden;
- je vindt jezelf binnen de bijna twee-derde meerderheid van de bevolking behorende, die volgens jouw lossere of in ieder geval geen strengere regels willen want het is maar zoals je het brengt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 sep 2020 14:55

@Orlok: het punt dat ik wil maken (maar dat jou meermaals ontgaat blijkbaar), is dat nieuws op meerdere manieren gebracht kan worden, op basis van precies dezelfde brondata. Lees nog even goed terug wat ik precies schreef, dan kom je - hopelijk - tot dezelfde conclusie.

@Joseba: ik vind een mondkapje erg onaangenaam, zowel bij mezelf in het gebruik als bij mijn medemens in de omgang, vandaar de kwalificatie "muilkorfje". Ik vind het op mijn beurt nogal kinderachtig van je om juist over dat ene woordje te vallen terwijl ik m.i. gewoon inhoudelijk op jouw bericht reageer.

@Enzzo: Een intelligente en volwassen discussie met jou voeren is inderdaad lastig. Dat idee heb ik al wat langer, maar met jouw laatste bericht heb je dat zojuist volledig bevestigd . :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 sep 2020 14:59

:twisted: Inderdaad, daarvoor heb je het niveau niet
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 sep 2020 16:19

Mijn dochter van 16 gaat nu elke dag met de bus naar Groningen. Gemiddeld zit ze 2 uur per dag in de bus. Ze klaagt dat ze heel erg suf word van het dragen van een mondkapje. Ook wel logisch want je ademt je eigen “afval” stoffen weer in. Eigelijk verontrust mij dit wel.

Verder gaat het hele systeem vast lopen nu je nergens meer kan testen op corona. De ggd’s kunnen het niet meer aan. En het snotter seizoen moet nog beginnen. Straks massaal leerkrachten weer naar huis. Bedrijven die vastlopen omdat werknemers niet mogen werken.. dit gaat een chaos worden in de maatschappij.

En ook ook totaal onhoudbaar. Snotneuzen en verkoudheid gaat sowieso nooit weg.

Echt heel vreemd allemaal.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 10 sep 2020 16:28

53x11 schreef: 10 sep 2020 14:55 @Joseba: ik vind een mondkapje erg onaangenaam, zowel bij mezelf in het gebruik als bij mijn medemens in de omgang, vandaar de kwalificatie "muilkorfje". Ik vind het op mijn beurt nogal kinderachtig van je om juist over dat ene woordje te vallen terwijl ik m.i. gewoon inhoudelijk op jouw bericht reageer.
Dat doe je inderdaad waarvoor dank. Juist omdat ik niet kan ruiken waarom jij de term bezigt geef ik je aan hoe het op mij overkomt. Het was overigens niet enkel tot jou gericht, ik heb ook andere voorbeelden gegeven.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 sep 2020 16:45

@Joseba: Ik snap je punt. Op het onderwerp Corona staan onze meningen regelmatig orthogonaal tegenover elkaar, maar de discussie is de laatste tijd best redelijk "volwassen en inhoudelijk". En bij tijd en wijle best fel, maar dat mag best.
Vind ik dan.
;-)

@RVV: dat baart me ook zorgen. Volgende week nog een week mooi weer, en dan is het (vast) herfst. En "iedereen" (dus) verkouden. Testen lukt nu al niet meer, dus binnenkort om die reden voor veel mensen een soort noodgedwongen lockdown 2.0??
Waarmee ik weer bij mijn stokpaardje ben: de maatregelen zijn buitenproportioneel en veel te veel door angst ingegeven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gesloten