Los van de gordijnen..,
Als er 100% meer positieve gevallen zijn en maar 18% meer tests gedaan zijn.., is de stijging in besmettingen maar voor een fractie toe te schrijven aan de toename van het testen

.
Dat de besmette mensen niet direct op de IC liggen is ook logisch, ze zijn pas afgelopen week geïdentificeerd. Blijkt ook nog grotendeels groep jongen (20-40 jarige) mensen te zijn die wellicht de IC niet eens nodig gaan hebben, maar uiteraard wel aan verspreiding kunnen bijdragen.
De Belgen op Nederlandse terrassen kan je net zo makkelijk de Nederlandse jongeren in Knokke benoemen

COVID houdt zich niet echt aan landsgrenzen, net als mensen. En dat is eigenlijk wel prettig. Want het idee dat "in Nederland blijven" het meest verstandige is, gaat er bij mij niet in. Je kan net zo goed verstandig doen in Groningen, als dat je verstandig kan doen in de Vogezen, de Alpen etc. Sterker nog, meestal is het buitenland minder dicht bemenst dan Nederland zelf

.
En de mondkapjes ben ik zeker niet voor. Buiten is het lariekoek. Binnen, mits goed gebruikt, zal het schelen. Maar met het risico op een vals gevoel van veiligheid. Terwijl ik nog steeds iemand met een mondkapje tracht te mijden (onwillekeurig), merk ik dat mensen met mondkapjes op vrijwel geen rem meer hebben om dicht op je, langs je heen te bewegen in bijvoorbeeld een supermarkt.
Ik vermoed trouwens dat Abutaleb vooral een extreme maatregel op tafel gooit om mensen wakker te schudden die 1.5m goed aan te houden. Soort van dreigement. (onder het mom van handhaving). De soep zal niet zo heet gegeten worden dan wanneer die wordt opgediend.