Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jul 2020 09:36

@Enzzo, zolang stijgingen in besmetting niet leiden naar ziekenhuisopnamen dan is er niets aan de hand.
Als jij een masque op doet in de winkel, dat is je eigen keuze, maar het heeft helemaal niets van doen met de vergelijking die je maakt met het verplegend personeel. Dat was/is echt van een andere orde.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jul 2020 10:21

Ernie C. schreef: 13 jul 2020 07:07 Omdat anderen het moeten, is het nog geen reden om zelf klakkeloos in te stemmen met een onzinnige maatregel.

Als de stijging in Nederland doorzet, is dat eenvoudig te herleiden naar de versoepelingen van 1 juli en/of de verslapping van de aandacht door de burger. Dat eerste los je niet op met mondkapjes. Over dat tweede moet je juist wel een brede maatschappelijke discussie voeren. Wil je strengere (sociale) controle op anderhalve meter of een mondkapjesplicht?
De spijker wederom op zijn kop.
Die verslapping wordt ook voor een deel gecreerd door de tegenstrijdigheden in het beleid en door de feiten. Wel met z'n allen in 1 auto en niet met dat zelfde groepje dan aan 1 tafel buiten mogen zitten op het terras, de dubieuze uitspraken over het vliegverkeer, het uitblijven na besmettingen naar de grote demonstaties en de forse daling in de tijd zonder mondkapjes.
Helft van de besmettingen vind in besloten kring plaats en een groot deel in NL is terug te leiden naar slechte woon & werk omstandigheden.
Wat zou dan nu een goed steekhoudend argument zijn om WEL zo'n ding te gebruiken?
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jul 2020 10:28

Is het mondkapje voor je zelf.., of voor anderen?
Wat moet het dan doen.., de meuk binnen houden in plaats van verspreiden.

Dan moet je wél een maskertje hebben die dat ook verzorgd. En die regelmatig vervangen. Anders werkt het toch niet? In het Nederlandse OV is het verboden om een medisch mondkapje te gebruiken! met andere woorden, alles is goed behalve de maskers die écht goed werken. Nou schiet mij maar lek.

Voor mijn eigen veiligheid houd ik wel wat afstand en kies ik handige tijden voor de supermarkt/bouwmarkt/etc
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jul 2020 10:32

MarkVeenstra schreef: 13 jul 2020 10:28 Voor mijn eigen veiligheid houd ik wel wat afstand en kies ik handige tijden voor de supermarkt/bouwmarkt/etc
Same here, al moet ik zeggen dat het op die lokaties nu wel meevalt.
Door het houden van de (zeer tegennatuurlijk voeldende) afstand en strategisch handen te wassen denk ik meer te bereiken dan door een schijnveilig kapje.

En belangrijkste imho: niet fit = thuis blijven
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 jul 2020 11:10

Typerend dat iedereen vooral aan zijn eigen veiligheid denkt.
Voor mij zijn die mondkapjes alleen maar bedoeld om verdere verspreiding tegen te gaan. Jezelf bescherm je er niet mee, althens nauwelijks.
Maar anderen wel dus als iedereen zo’n ding draagt zal er minder verspreiding zijn, minder zieken, minder doden. Dus een klein offer voor jou persoonlijk maar wellicht een groot gebaar voor anderen

Ik haat die dingen en het zet je telkens met je neus op de feiten. Boodschappen doen is onfijn, etc. Maar als het enigszins helpt tegen deze ellende dan ben ik voor.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jul 2020 11:11

Zeker het thuisblijven lost volgens mij minimaal drie kwart van het probleem op.

Opvallend ook dat het aantal besmettingen bij de risicogroepen qua Leeftijd heel erg klein is. Ook al letten we wat minder goed op, met onze ouderen blijven we voorzichtig.

Al met al zou een mondkapjesplicht echt het verschil niet gaan maken, al zou het om medische mondkapjes gaan. Alleen de mensen met de utopische gedachte dat dit virus compleet uit de roeien is, zouden nog voor een mondkapje kunnen pleiten.
Ik denk dat het een beetje een Jacinda Adern complex is bij sommige (vrouwelijke?) politici, eeuwige roem willen vergaren door te komen met de maatregel waarmee de teller op 0 komt te staan. De mannen hoeven alleen maar beter te doen dan Trump en Bolsonaro om er een beetje goed op te komen staan :mrgreen: ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jul 2020 11:48

Enzzo schreef: 13 jul 2020 11:10 Typerend dat iedereen vooral aan zijn eigen veiligheid denkt.
Voor mij zijn die mondkapjes alleen maar bedoeld om verdere verspreiding tegen te gaan. Jezelf bescherm je er niet mee, althens nauwelijks.
Maar anderen wel dus als iedereen zo’n ding draagt zal er minder verspreiding zijn, minder zieken, minder doden. Dus een klein offer voor jou persoonlijk maar wellicht een groot gebaar voor anderen
Dus antwoord op mijn vraag is, het mondkapje is ter bescherming van anderen door verdere verspreiding tegen te gaan.

Maar dat werkt toch net zo hard de andere kant op?
Situatie 1: Ik ben besmettelijk voor anderen (zonder dat ik het weet). Ik draag een mondkapje om zo de verspreiding tegen te gaan. Dat zal dan vooral gaan om mensen die toch wel erg dicht bij mij in de buurt komen. --> check
Situatie 2: Ik kom mensen tegen (op straat of in gebouwen), die misschien wél, misschien niet, besmettelijk zijn. En ik weet niet altijd afstand te bewaren. Dan draag je een mondkapje om te voorkomen dat zij jou besmetten, en jij vervolgens anderen weer --> check.

Situaties 1 en 2 komen toch op hetzelfde neer? Of je het nou voor jezelf doet, of voor anderen. Het idee achter het mondkapje is om verspreiding tegen te gaan of dat naar jezelf toe gebeurd of vanuit jezelf naar anderen toe.

Maar in beide gevallen gaat het er dan wel om dat het kapje effectief moet zijn. Dus virusdeeltjes buiten je bakkes houden die van anderen naar jou toe komen. En virusdeeltjes binnen je eigen bakkes houden die jou anders de wereld in ademt of niest.

Als je dan een lapje stof voor je mond doet wat die virusdeeltjes effectief niet tegen houdt. Of wat al verzadigd is. Dan slaat het toch nergens op om zo'n mondkapje op te doen? Dan bereik je toch alleen dat je aardig gevonden wordt omdat je zo'n "groot gebaar" voor anderen maakt. Maakt dat mensen makkelijker dichterbij je komen. En effectief ben je helemaal niet veiliger erop geworden!

Waar het verplicht wordt, prima, respecteer ik... maar ik geloof niet in de effectiviteit van alle random mondkapjes.
Daarbuiten (maar dat sluit een maatregel op zichzelf niet uit), zijn er nog een een heleboel andere risico's. besmetting via contactoppervlak bijv. --> winkelwagens, producten etc.
Als je dan maatregelen vooral voor andere neemt. Dus het risico dat jij onbewust besmettelijk bent en met een mondkapje de verspreiding van virusdeeltje tracht te voorkomen. dan moet je ook handschoentjes gaan aandoen! en regelmatig wisselen. En ook daar is enorm veel op aan te merken (handschoentjes langs je gezicht voor wat jeuk en hup weer het volgende contactpunt aanraken...).

Dat alles zou ik eerder pleiten om vooral eerst aan jezelf te denken. Want als je zelf onbesmet weet te houden, kan je ook anderen niet besmetten.
Niet aan je gezicht zitten. Handen wassen nadat je in winkels bent geweest, afstand houden waar het kan. En áls dat lastig is, pak je verse handschoentjes voor je een winkel in gaat.
Klinkt egoistisch om van je eigen veiligheid uit te gaan. Maar als je jezelf gezond weet te houden, is dat ook goed voor de rest van de mensen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 13 jul 2020 12:31

wasbeer2006 schreef: 12 jul 2020 16:06 Erg interessant stuk

https://www.volkskrant.nl/cs-b282de75
The story continues: https://www.nu.nl/coronavirus/6064093/r ... edden.html

Rutte gaat Gommers onder druk zetten om terug te komen op deze uitspraken.

En zo wordt (m.i.) duidelijk hoe ver de politiek van de werkelijk af staat.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 13 jul 2020 13:09

barbaar schreef: 13 jul 2020 12:31
wasbeer2006 schreef: 12 jul 2020 16:06 Erg interessant stuk

https://www.volkskrant.nl/cs-b282de75
The story continues: https://www.nu.nl/coronavirus/6064093/r ... edden.html

Rutte gaat Gommers onder druk zetten om terug te komen op deze uitspraken.

En zo wordt (m.i.) duidelijk hoe ver de politiek van de werkelijk af staat.
Het was de oppositie die aan het drammen was en van de werkelijkheid afstaat. Die vroegen garanties die niet te geven zijn.
Dat ze het afschoven op Gommers was echter niet netjes

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jul 2020 16:00

Precies @empeha, het was de oppositie die als een klein kind aan het drammen waren.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 13 jul 2020 23:47

Ik heb niet alles gelezen in dit topic, maar ben zelf in meer situaties toch blij met de mondkapjes.

Mij gaat het er puur om dat anderen hun speeksel niet deponeren op dingen die ik daarna op eet, althans, dat vindt ik de belangrijkste.
Een lopend buffet in een hotel als mooiste voorbeeld.

Iets minder belangrijk, maar bv op drukke plekken waar afstand bewaren lastig is, en je niet vrijwillig heen gaat. (Tankstation)

Mensen zijn achterlijk, dus zelf na denken gaat niet werken.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 jul 2020 01:07

Dat oppositie aan “het drammen was” is een mooi voorbeeld van hoe een parlementaire democratie werkt! En dat is precies de taak van de oppositie.
Dus al dat geklaag over hoe Frankrijk het aangepakt heeft met haar ministeriële systeem is feitelijk gezeik in de marge.

Bovendien is de rol van Gommers a-politiek. Zijn rol was om te signaleren dat de capaciteit van de ic in Nederland niet volstond om deze enorme vraag op t vangen en dat heeft hij gelukkig heel goed gedaan! Zijn rol was niet om speelbal te worden van politieke spelletjes. En dat is ook wat hij heel discreet aangeeft in dat interview.
Dat de regeringsleiders daar nu verbolgen over zijn heeft totaal niets te maken met wat hij in al zijn integriteit naar buiten brengt. Een nadenkende burger zou dus juist kritisch moeten zijn ten aanzien van de regeringspartijen en niet moeten afgeven op de oppositie!!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gesloten