Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 jul 2020 18:09

Keezx schreef: 02 jul 2020 10:48
MarkVeenstra schreef: 02 jul 2020 10:31 Mag haring eigenlijk nog wel?

Haring staat toch wel aan de basis van ons slavernijverleden namelijk.
Toen de hollanders rond de 13e eeuw een methode ontdekten om de haring te conserveren (zout), konden we ineens veel langer op zee blijven. Samen met wat goede cartografen in de eeuwen daarna, en nog wat puike lensenslijpers voor de navigatie heeft de VOC op den duur toch aardig een deel van de wereld veroverd. incl de huidige slavernij discussie...

Zonder de haring, waren we gewoon een klein zielig achtergesteld landje aan de noordzee gebleven. Dus de haring erkennen als typisch Hollandse gekkigheid van voedsel is in feite verering van onze VOC mentaliteit en slavernij verhandelingen :twisted:
Het gaat natuurlijk maar in beperkte mate om de haring, maar het is zonder veel discussie een feit dat de huidige materiele welvaart is gebouwd op eeuwenlang jatwerk (specerijen en andere landbouwprodukten) en slavenarbeid.....
De door sommigen geroemde VOC (mentaliteit) was met de huidige maatstaven gemeten een criminele organisatie.
Helemaal mee eens dat de het gemeten met de huidige maatstaven geen beste organisaties waren.
Maar wat me wel altijd een beetje tegen het been stoot is dat iedereen in Nederland (en eigenlijk heel Europa) daar nu van profiteert. Iedereen. Ongeacht huidskleur.
De afstammelingen van slavenhandelaren profiteren net zo goed als de afstammelingen van de slaven.
Toch moet de eerste groep zich er schuldig over voelen ten opzichte van de tweede groep.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 jul 2020 18:26

Bijzondere conclusie.
Zou je daar wat duiding aan kunnen geven? Dus waarom de (achter)kleinkinderen van “tot slaaf gemaakte” (en dus niet slaven!) voorouders nu profiteren van de misdaden welke hun voorouders zijn aangedaan?
En waar ze dat dan doen?
Do or don’t, there is no try

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 jul 2020 19:38

Enzzo schreef: 02 jul 2020 18:26 Bijzondere conclusie.
Zou je daar wat duiding aan kunnen geven? Dus waarom de (achter)kleinkinderen van “tot slaaf gemaakte” (en dus niet slaven!) voorouders nu profiteren van de misdaden welke hun voorouders zijn aangedaan?
En waar ze dat dan doen?
Tuurlijk (met het semantische verschil tussen "slaaf" en "tot slaaf gemaakte" was ik nog niet bekend, maar uiteraard wil ik met alle respect spreken over de mensen in kwestie en het kwaad wat hen is aangedaan).

Het valt vrij makkelijk met een voorbeeld te duiden: Het paleis op de dam is gebouwd in de tijd dat het geld over de plinten klotste door de inkomsten van de VOC. Dat gebouw is nu een toeristische trekpleister, die een hoop belangstinginkomsten oplevert voor de staatskas en omzet genereert voor ondernemers in Amsterdam.

Daarnaast is het centrum van Amsterdam bijna helemaal in die tijd gebouwd, net als een hoop infrastructuur, het droogleggen van polders etc. Indirect plukken we daar allemaal de vruchten van omdat al de investeringen uit die tijd de basis zijn voor latere welvaart.

Let wel, we plukken daar allemaal de vruchten van, niet specifiek de afstammelingen van tot slaaf gemaakten, en ook niet specifiek de afstammelingen van de VOC'ers.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 02 jul 2020 21:27

Het is me eigenlijk niet geheel duidelijk wat het verband tussen corona en slavenhandel is. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 jul 2020 22:23

senior schreef: 02 jul 2020 21:27 Het is me eigenlijk niet geheel duidelijk wat het verband tussen corona en slavenhandel is. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Misschien moet je die vraag aan Daniel stellen. Zijn mantra is namelijk dat de recente antiracisme demonstraties bewijzen dat corona geen vat heeft op grote groepsbijeenkomsten in de buitenlucht. En in het verlengde daarvan wordt daarom maar verder gediscussieerd over het nut van die demonstraties (ondanks dat ze kennelijk niet bijdragen tot verspreiden van corona)

@VERMEULEN;
Dank voor de duiding. Maar ik ben het niet helemaal eens met die visie. Zo zou je de snelweg infrastructuur in Duitsland ook een verdienste van het naziregime kunnen noemen. Of de bedrijven Agfa en Bayer kunnen loven om hun verdiensten in het na-oorlogse Europa. Maar het moederbedrijf IG Farben is wel gebouwd op de landerijen rond Auschwitz’ en maakte gebruik van Joodse dwangarbeiders
Is het profijt van die multinational voor een ruimere groep mensen nog steeds goed te praten door economisch gewin over de ruggen en levens van een specifieke bevolkingsgroep?

De kleding van Hugo Boss is in sommige groepen erg populair. Elke -dat merk voerende- kledingwinkel eigenaar, grootwarenhuis of franchise nemer profiteert daarvan. Maar Hugo Boss was ook de ontwerper van de ss uniformen. Is die symboolWerking niet enigszins discutabel? En mag je daar als bijvoorbeeld Jood zijnde niet iets van vinden?

En wat te denken van de hypothetische vraag wat al die mensen uit het slavernijverleden niet hadden kunnen betekenen in hun eigen omgeving? En wat zouden hun nakomelingen daar nu kunnen zijn? Die kansen zijn hen structureel ontnomen dus profiteren van de verdiensten die over de ruggen en lijken van hun voorvaderen zijn gemaakt is niet aan de orde. Er is namelijk niets om mee te vergelijken.
Do or don’t, there is no try

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 jul 2020 07:33

Enzzo schreef: 02 jul 2020 22:23
@VERMEULEN;
Dank voor de duiding. Maar ik ben het niet helemaal eens met die visie. Zo zou je de snelweg infrastructuur in Duitsland ook een verdienste van het naziregime kunnen noemen. Of de bedrijven Agfa en Bayer kunnen loven om hun verdiensten in het na-oorlogse Europa. Maar het moederbedrijf IG Farben is wel gebouwd op de landerijen rond Auschwitz’ en maakte gebruik van Joodse dwangarbeiders
Is het profijt van die multinational voor een ruimere groep mensen nog steeds goed te praten door economisch gewin over de ruggen en levens van een specifieke bevolkingsgroep?

De kleding van Hugo Boss is in sommige groepen erg populair. Elke -dat merk voerende- kledingwinkel eigenaar, grootwarenhuis of franchise nemer profiteert daarvan. Maar Hugo Boss was ook de ontwerper van de ss uniformen. Is die symboolWerking niet enigszins discutabel? En mag je daar als bijvoorbeeld Jood zijnde niet iets van vinden?

En wat te denken van de hypothetische vraag wat al die mensen uit het slavernijverleden niet hadden kunnen betekenen in hun eigen omgeving? En wat zouden hun nakomelingen daar nu kunnen zijn? Die kansen zijn hen structureel ontnomen dus profiteren van de verdiensten die over de ruggen en lijken van hun voorvaderen zijn gemaakt is niet aan de orde. Er is namelijk niets om mee te vergelijken.
Helemaal mee eens dat veel infrastructuur door de Duitse bezetting is aangelegd. Die geschiedenis, en het feit dat we daar nu van profiteren, kun je in mijn ogen ook niet ontkennen.

Wat je volgens mij niet helemaal uit mijn betoog hebt begrepen is dat ik vind dat helemaal niemand zich schuldig zou moeten voelen over dingen die in de geschiedenis zijn gebeurd (en waar je dus zelf niets aan hebt kunnen doen).
Net als dat wij 75 jaar later de huidige generatie Duitsers niet de holocaust aanrekenen, vind ik dat je 400 jaar later niet mensen op basis van huidskleur kunt onderverdelen in "afstammelingen van" en dan schuldigen en slachtoffers kunt gaan aanwijzen.

Wat ik probeer te zeggen is dat als wij nu al ergens schuldig aan zouden zijn, dan zou het hoogstens zijn dat we gebruik maken van een land wat in die tijd een grote boost heeft gehad waardoor we nu welvarend zijn. Maar dat doet iedereen die hier woont, ongeacht huidskleur.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 03 jul 2020 08:05

Het argument is echter, dat lang niet iedereen daarvan in dezelfde mate profiteert.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jul 2020 08:11

Volgens mij is dat niet huidskleur gerelateerd.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 03 jul 2020 08:17

Wil je daadwerkelijk beweren dat er in Nederland geen enkele correlatie bestaat tussen etnische achtergrond en economische welvarendheid?
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jul 2020 09:03

vermeulen schreef: 03 jul 2020 07:33 -KNIP-

....
Wat je volgens mij niet helemaal uit mijn betoog hebt begrepen is dat ik vind dat helemaal niemand zich schuldig zou moeten voelen over dingen die in de geschiedenis zijn gebeurd (en waar je dus zelf niets aan hebt kunnen doen).
Net als dat wij 75 jaar later de huidige generatie Duitsers niet de holocaust aanrekenen, vind ik dat je 400 jaar later niet mensen op basis van huidskleur kunt onderverdelen in "afstammelingen van" en dan schuldigen en slachtoffers kunt gaan aanwijzen.
../..
Daar ben ik het in elk geval helemaal mee eens! We moeten echt stoppen met die zuivering van de geschiedenis op basis van emoties. Datzelfde geldt m.i. voor standbeelden, straatnamen etc.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jul 2020 09:07

Jans schreef: 03 jul 2020 08:11 Volgens mij is dat niet huidskleur gerelateerd.
Nederland heeft een systemisch probleem met racisme dat soms zo diep geworteld is dat je kunt spreken over institutioneel racisme.
Do or don’t, there is no try

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 jul 2020 09:10

alien schreef: 03 jul 2020 08:17 Wil je daadwerkelijk beweren dat er in Nederland geen enkele correlatie bestaat tussen etnische achtergrond en economische welvarendheid?
Ik denk niet dat Jans dat beweert. Kansen op economische welvaart in Nederland worden ook bepaald door opleidingsniveau ouders, en wijken en scholen waar kinderen opgroeien en naar toe gaan. Etniciteit speelt een rol, maar ook andere factoren.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gesloten