Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7982
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 jun 2020 19:38

By far is roken het allerslechtste voor je immuunsysteem
Roken is zo’n beetje overal slecht voor maar vreemd genoeg heeft het bij bepaalde immuun aandoeningen juist een positief effect. Het alleen nog niet duidelijk of dat met het roken zelf of alleen met de nicotine inname verband houdt.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 jun 2020 20:30

Enzzo schreef: 20 jun 2020 19:38
By far is roken het allerslechtste voor je immuunsysteem
Roken is zo’n beetje overal slecht voor maar vreemd genoeg heeft het bij bepaalde immuun aandoeningen juist een positief effect. Het alleen nog niet duidelijk of dat met het roken zelf of alleen met de nicotine inname verband houdt.
Wat jij zegt klopt als er sprake is van immuuntherapie bij kankerpatiënten. Het de stoffen in de rook die je lichaam opneemt “triggert” je immuunsysteem waardoor deze als het ware een extra zetje krijgt om de kankercellen aan te vallen. Hoe paradoxaal het ook klinkt kreeg mijn moeder van de longarts ook het advies om nog even te blijven doorroken bij haar (experimentele) immuuntherapie. Dat zou het effect versterken. Helaas ging deze therapie niet door toen de Corona crisis begon en werd alles afgeblazen. De laatste strohalm weg voor mijn moeder :-( daardoor is de titel van dit topic wel weer heel toepasselijk. Denk niet dat mijn moeder nog meer lang heeft.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 jun 2020 20:33

Maar het blijft overeind dat roken juist heel slecht is voor je immuunsysteem. Je bloedvaten vernauwen.

Nicotine vernauwt de bloedvaten, waardoor met name in de extremiteiten de bloedtoevoer vermindert. Tegelijkertijd bevat tabaksrook koolmonoxide, een gas dat veel sneller bindt aan hemoglobine dan zuurstof en zo de zuurstof in het bloed verdringt. Roken vermindert de conditie en verzwakt het immuunsysteem.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7982
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 jun 2020 21:33

Roken is inderdaad gewoon altijd slecht.
Sterkte met je moeder!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 jun 2020 23:58

Dank je

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 jun 2020 13:31

daniel1975 schreef: 20 jun 2020 18:07
el_loco schreef: 20 jun 2020 10:28
Die gedachte is overigens puur gebaseerd op het feit dat elke zichzelf respecterende pandemie in de afgelopen 500 jaar wel een jaar of 3-5 actief was en dat vaak de 2e golf heftiger was dan de eerste... Maar wie weet valt het allemaal mee, dat zou fijn zijn.
In de basis heb je gelijk denk ik, maar er is nog nooit een pandemie geweest waarbij de wereld er zo bovenop zat.
Die 2e golf kan haast niet heftiger zijn, want iedereen is nu voorbereid en kan niet ongezien verspreiden zoals nu de afgelopen winter.
Als het virus niet gaat muteren is dat denk ik wel zo ja, we weten nu precies wat we moeten doen om besmettingen tegen te gaan.
Bij de spaanse griep was de tweede golf heftiger, maar daarbij speelde een mutatie van het virus ook een rol.

De huidige aanpak tegen corona geeft selectiedruk op een virusstreng die langere tijd asymptomatisch blijft, omdat iedereen met klachten als het goed is binnen blijft en dus niemand anders besmet. Ik kan me goed voorstellen dat zo een soort fenomeen voor een grote tweede golf kan zorgen.
Daar tegenover staat dat dit soort mutaties ook het ziektebeeld kunnen veranderen, en mogelijk ook ten gunste van de patienten.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 21 jun 2020 16:18

Een 2de golf komt er niet noodzakelijk maar wat we wel weten is dat alle respiratoire virussen terugkomen eind september. De herfstperiode wordt dus een cruciaal moment.
Men verwacht een 2de coronagolf snel onder controle te krijgen, dit zijn volgens virologen extreem hoge verwachtingen want dit is eerder nooit gelukt met een respiratoire epidemie.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 21 jun 2020 17:40

vermeulen schreef: 21 jun 2020 13:31
daniel1975 schreef: 20 jun 2020 18:07
el_loco schreef: 20 jun 2020 10:28
Die gedachte is overigens puur gebaseerd op het feit dat elke zichzelf respecterende pandemie in de afgelopen 500 jaar wel een jaar of 3-5 actief was en dat vaak de 2e golf heftiger was dan de eerste... Maar wie weet valt het allemaal mee, dat zou fijn zijn.
In de basis heb je gelijk denk ik, maar er is nog nooit een pandemie geweest waarbij de wereld er zo bovenop zat.
Die 2e golf kan haast niet heftiger zijn, want iedereen is nu voorbereid en kan niet ongezien verspreiden zoals nu de afgelopen winter.
Als het virus niet gaat muteren is dat denk ik wel zo ja, we weten nu precies wat we moeten doen om besmettingen tegen te gaan.
Bij de spaanse griep was de tweede golf heftiger, maar daarbij speelde een mutatie van het virus ook een rol.

De huidige aanpak tegen corona geeft selectiedruk op een virusstreng die langere tijd asymptomatisch blijft, omdat iedereen met klachten als het goed is binnen blijft en dus niemand anders besmet. Ik kan me goed voorstellen dat zo een soort fenomeen voor een grote tweede golf kan zorgen.
Daar tegenover staat dat dit soort mutaties ook het ziektebeeld kunnen veranderen, en mogelijk ook ten gunste van de patienten.
Het feit dat de wereld er bovenop zit zou inderdaad een positief effect kunnen hebben. Al ben ik het niet met je eens dat we precies weten wat we moeten doen om besmettingen tegen te gaan. De maatregelen waren een schot hagel, we hebben iets goed gedaan maar je kunt wetenschappelijk niet aantonen welke maatregel het meest effect had en wat dus belangrijk is omdat je alles tegelijk deed. Al zegt de versoepeling van nu en het feit dat het aantal besmettingen niet lijkt toe te nemen wel iets natuurlijk.

Ik ben vooral sceptisch over het gedrag van mensen in het algemeen. Het internet zorgt er voor dat vooral onzin, domheid en complottheorieën zich snel verspreiden. (kijk maar naar Amerika) en daarmee wellicht ook het virus. Als er dan commerciële belangen gaan meespelen (de luchtvaartsector heeft iets beter betaalde lobbymensen dan de cultuursector zullen we maar zeggen) zijn we zo weer terug bij af.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 21 jun 2020 18:02

el_loco schreef: 21 jun 2020 17:40 Ik ben vooral sceptisch over het gedrag van mensen in het algemeen.
Ik zag bij de protesten vandaag in Den Haag weinig tot geen mondkapjes en ook weinig tot geen poging om anderhalve meter afstand te houden.
Veel mensen zijn het (helaas) zat.
In het menselijk gedrag zitten denk ik ook de grootste risico's.
https://www.youtube.com/watch?v=ORSap09z7MA
https://www.youtube.com/watch?v=fiILNWcVfUA

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jun 2020 18:32

Men is het inderdaad zat, maar de ogenschijnlijke willekeur van de overheid helpt ook niet.
In Leiden stonden ze vorige week keurig op 1.5m, maar bij de leegloop liepen ze gewoon in ouderwetse hordes het veld af en over straat. Gewoon met politie begeleiding. En over die vliegtuigen zullen we het maar niet hebben.
Dan is er gewoon een groep mensen die de middelvinger op steekt.
Ik doe dat buiten ook, maar binnen en bij onbekenden hou ik toch wel mijn afstand.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jun 2020 19:08

Vandaag het verhaal gehoord van de buurvrouw van een fietsvriend van mij.
Haar moeder woont in Frankrijk, door een tekort aan capaciteit moest haar moeder na de eerste behandeling overgebracht worden naar een kliniek in Zwitserland.
De Zwitsers wilden haar enkel opnemen onder voorwaarde dat ze haar 14 dagen in coma gingen houden en dan de situatie evalueren, als er geen beterschap was ging de stekker eruit.
De buurvrouw haar moeder is helemaal alleen gestorven in een Zwitsers ziekenhuis.

Dat hakt er natuurlijk wel in.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 21 jun 2020 21:50

Het is toch overduidelijk dat de mensen(ouderen) in de zorgcentra aan hun lot werden overgelaten, want economisch niet meer belangrijk. Daar is in de media,vooral de eerste maanden weinig of geen aandacht aan besteed.Ze brengen niets meer op en kosten alleen maar geld. Ook het personeel, velen aan een mager loon, heeft men ook in dezelfde gaarpot gestoken. Voor mij een echte schande vanwege de beleidsmensen en de media.Terwijl elke gewone mens kon voorspellen dat daar juist het grootste risico aanwezig was (is). En zoals een politieker past tracht men nu die situatie, met de nodige blabla,goed te praten. Het stinkt.

Gesloten