Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16206
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jun 2020 11:12

Ja, ook gekleurde mensen discrimineren wel eens. Het zit in de mens op elkaar in hokjes te moeten plaatsen en uiterlijk en afkomst zijn dan heel makkelijk. Maar het probleem in de westerse wereld is dat we aan de ene kant gelijkheid prediken maar aan de andere kant de uitvoerende machten van de overheden (politie, onderwijs e.d.) en veel werkgevers nog steeds discrimineren. Dat veroorzaakt een enorme ongelijkheid en dat is het probleem dat aan de kaak gesteld wordt.
Keezx schreef: 03 jun 2020 09:51 Ja, dat vind ik ook ik heb sowieso al een hekel aan de term "black", werkt op zich al stigmatiserend, hoewel de gebruikers van "black"dat vaak niet wensen of bedoelen.
Sinds je geen "neger" meer mag zeggen moet je in Nederland blijkbaar ook "zwarte" zeggen. Op zich heel raar want in mijn jeugd was "unne/diene zwarte" voornamelijk beledigend bedoeld.
Die hele discussie vind ik een beetje jammer en leidt alleen maar af van het daadwerkelijke probleem. Maar aan de andere kant: als "mensen met een licht getinte tot donkere huidskleur" Dezelfde kansen in het leven zouden hebben als blanke mensen, zouden ze waarschijnlijk ook niet meer zo snel vallen over een woordje.

Hetzelfde riedeltje hebben we gehad met gehandicapten. Dat mocht op den duur niet meer en het werd "invaliden", toen moesten het "minder validen" worden en daarna "mensen met een beperking". Nu kan eigenlijk alles volgens mij weer. Ik hoop dat ik nog mag meemaken dat het met het benoemen van rassen hetzelfde gaat.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12636
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jun 2020 11:39

Racisme, daar kunnen we wel een discussie van maken en die gaat nooit weg...…….
Wat ik altijd heel bijzonder blijf vinden met corona, racisme is dat ik het persoonlijk vaak heel hypocriet vind worden.

Er worden elke dag honderden zwarten vermoord in Afrika, midden oosten, dat maakt kennelijk niets uit. Wordt er dan in op straat door iemand agent vermoord gaan we ineens demonstreren, ook de politiek doet hieraan keihard mee. Wat we niet zien is er niet...……

En veelal is ook niet te zien of het wel discriminatie is, zie onze vriend Memphis met zijn maybach door Rotterdam rijden en dan roepen dat ze hem moeten hebben. Of de belastingdienst die op kenteken controleert en die voortuigen van de snelweg haalt zit er 80% zwart in, dan is er 's avonds weer een praatprogramma dat de belastingdienst discrimineert. Je moet dan wel de inhoud heel goed weten of het discriminatie is of niet.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 jun 2020 12:18

Ik merk dat ik over dit onderwerp mijn mening niet durf te geven, omdat je nogal snel voor racist wordt uitgemaakt als je hier en daar je bedenkingen bij hebt.

Maar goed, waar ik me steeds meer aan erger is dat men doet alsof Nederland een staat is binnen de verenigde staten. Onze overheid/politie/rechtssysteem kan er niets aan doen wat daar allemaal mis gaat. En dat vind ik respectloos tegenover bijvoorbeeld onze politie, die veel beter werk doet dan de Amerikaanse politie.

Uiteindelijk hebben wij een goed werkend democratisch systeem, waarbij het prima mogelijk is om een one-issue partij op te richten die deze problemen aan de kaak stelt door concrete wetsvoorstellen aan te leveren om het te veranderen.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 03 jun 2020 12:24

Ernie C. schreef: 03 jun 2020 11:12
Keezx schreef: 03 jun 2020 09:51 Ja, dat vind ik ook ik heb sowieso al een hekel aan de term "black", werkt op zich al stigmatiserend, hoewel de gebruikers van "black"dat vaak niet wensen of bedoelen.
Sinds je geen "neger" meer mag zeggen moet je in Nederland blijkbaar ook "zwarte" zeggen. Op zich heel raar want in mijn jeugd was "unne/diene zwarte" voornamelijk beledigend bedoeld.
Die hele discussie vind ik een beetje jammer en leidt alleen maar af van het daadwerkelijke probleem. Maar aan de andere kant: als "mensen met een licht getinte tot donkere huidskleur" Dezelfde kansen in het leven zouden hebben als blanke mensen, zouden ze waarschijnlijk ook niet meer zo snel vallen over een woordje.

Hetzelfde riedeltje hebben we gehad met gehandicapten. Dat mocht op den duur niet meer en het werd "invaliden", toen moesten het "minder validen" worden en daarna "mensen met een beperking". Nu kan eigenlijk alles volgens mij weer. Ik hoop dat ik nog mag meemaken dat het met het benoemen van rassen hetzelfde gaat.
Het telkens nieuwe naampjes verzinnen, in de hoop dat de achterliggende betekenis ook verandert, is inderdaad een vrij kansloze exercitie, (negatieve) betekenis verhuist altijd mee.

Neem het voorbeeld van de verandering van "allochtoon" (dat ook al bedoelt was als neutrale term) naar "iemand met een migratie achtergrond". Letterlijk 10 seconden nadat die term voorgesteld was, had iemand er al heel sarcastisch "migratieachtergrondiër" van gemaakt.

Het enige wat meestal wel werkt is het aannemen van een zogenaamde geuzen naam en daar dan trots op zijn, en dan geleidelijk de betekenis (positief) veranderen.. Maar die geuzennaam moet je dan ook echt volledig omarmen (en dan niet zoals Donkere Amerikanen het onderling wel gebruiken, maar vervolgens uit hun pan gaan als een niet ingewijde het doet).

En over gelijke kansen gesproken! Ik ga zeker niet beweren dat ieders kansen gelijk zijn. Alleen het vervelende van discriminatie/racisme is wel dat als je eenmaal het gevoel hebt dat je gediscrimineerd wordt je het echt altijd en overal kan gaan zien. En daarom zie ik het heel somber in dat dit probleem ooit opgelost gaat worden.

Om even te verduidelijken wat ik bedoel:

Op een vacature reageren 100 mensen (90 autochtone Nederlanders, en 10 allochtonen). 90% dat een Nederlander de baan krijgt. Wanneer de 89 Nederlanders de afwijzing binnenkomt zullen die balen en wellicht kritisch kijken naar hun brief of CV. De 10 allochtonen, zullen dat ook doen, maar bij hen zal altijd dat stemmetje in hun achterhoofd klinken van " het zal toch niet".

MAAR, stel nu dat de baan naar één van de allochtonen was gegaan!!! Dan nog zal dat stemmetje in het achterhoofd van de overige 9 allochtonen klinken.


Nogmaals....hiermee wil ik het probleem niet bagatelliseren, maar wil ik alleen maar laten zien dat je het gevoel gediscrimineerd te worden niet of nauwelijks meer weg krijgt als het er eenmaal is.
Laatst gewijzigd door Sulla op 03 jun 2020 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jun 2020 12:26

bakboord1 schreef: 03 jun 2020 11:04
On topic: is België (Achelse kluis) al weer open als ik daar doorheen wil fietsen?
De Achelse kluis is nog steeds afgesloten, afgelopen Zondag tenminste, maar via de mtb paden kun je gewoon België in...

Wel veel belgen in Valkenswaard op de terrassen en in winkels gespot tijdens weekend, maar voor nederlanders die naar België willen, alleen met speciale reden.
En dan de kluis nog steeds afgesloten.... :(
Schiet mij maar lek!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37650
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jun 2020 13:27

raven14 schreef: 03 jun 2020 10:45
daniel1975 schreef: 03 jun 2020 09:48 Buiten de letterlijke discussie om: all lives matter klinkt toch een stuk beter?
Ik vind dat dat voorbijgaat aan de essentie van de boodschap.
Nope, want een zwart-bruin-wit-christelijk-islamitisch-spaghettimonster-atheistisch leven is allemaal net zoveel waard.
Less is bore

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 03 jun 2020 13:47

daniel1975 schreef: 03 jun 2020 13:27
raven14 schreef: 03 jun 2020 10:45
daniel1975 schreef: 03 jun 2020 09:48 Buiten de letterlijke discussie om: all lives matter klinkt toch een stuk beter?
Ik vind dat dat voorbijgaat aan de essentie van de boodschap.
Nope, want een zwart-bruin-wit-christelijk-islamitisch-spaghettimonster-atheistisch leven is allemaal net zoveel waard.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jun 2020 13:56

De voor- en tegenargument op een rij

De aangehaalde vergelijking hierboven van SULLA vind ik geweldig!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 jun 2020 14:32

Je wilt het blijkbaar (weer) niet begrijpen, het gaat er om dat Bob vindt dat hij geen eten krijgt omdat hij anders ( Zwart Geel groen blauw of wat anders) is...
Daar ligt het probleem, jezelf al bijvoorbaat al in een andere hokje stoppen en dan gaan lopen klagen....

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 03 jun 2020 14:51

mao schreef: 03 jun 2020 14:32 Je wilt het blijkbaar (weer) niet begrijpen, het gaat er om dat Bob vindt dat hij geen eten krijgt omdat hij anders ( Zwart Geel groen blauw of wat anders) is...
Daar ligt het probleem, jezelf al bijvoorbaat al in een andere hokje stoppen en dan gaan lopen klagen....
Volgens deze beredenering had George Floyd niet moeten zeggen "I can't breathe" maar "Everyone deserves oxygen."

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16206
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jun 2020 14:58

:like:

Sowieso krijgt "Bob" 2 1/2 keer vaker geen eten dan zijn tafelgenoten. Dan mag je toch wel concluderen dat ze hem niet zo graag zien in dat restaurant.
Campagnolo Ultra Dork

el_loco
Forum-lid
Berichten: 968
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 03 jun 2020 15:35

mao schreef: 03 jun 2020 14:32 Je wilt het blijkbaar (weer) niet begrijpen, het gaat er om dat Bob vindt dat hij geen eten krijgt omdat hij anders ( Zwart Geel groen blauw of wat anders) is...
Daar ligt het probleem, jezelf al bij voorbaat al in een andere hokje stoppen en dan gaan lopen klagen....
Ik denk niet dat je als blanke Nederlander kunt beoordelen of gekleurde Nederlanders last hebben van racisme en/of discriminatie. Dat je daar zelf niet aan meedoet betekent nog niet dat het er niet is.
Zoveel verhalen van Surinaamse/Iranese/Antiliaanse collega`s en vrienden gehoord waar je bek van openvalt... Het probleem is er ook in Nederland. Minder extreem dan in de VS, maar het is er echt.

Gesloten