Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 25 mei 2020 10:52

Enzzo schreef: 25 mei 2020 10:07 Over het belang van regels respecteren:

https://nos.nl/l/2334980

Zullen ongetwijfeld alleen maar hele oude ongezonde mensen zijn geweest....
Is in principe geen probleem (dat ben ik wel met mao eens) als deze mensen gewoon thuis kunnen uitzieken zonder het zorgstelsel te belasten. Ik denk echter dat als dit meer voor gaat komen we toch zullen zien dat jonge en gezonde mensen een bedje nodig hebben.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 mei 2020 11:45

RVV schreef: 25 mei 2020 10:50
Enzzo schreef: 25 mei 2020 10:07 Over het belang van regels respecteren:

https://nos.nl/l/2334980

Zullen ongetwijfeld alleen maar hele oude ongezonde mensen zijn geweest....
Allemaal aanvaardbaar risico volgens sommigen hiero.. fietsen is minstens zo gevaarlijk.. (drinkt het glas maar eens half leeg)
Als jij naar een feest gaat in een afgesloten ruimte, dan loop je het risico besmet te worden ja. Als je dat risico niet wenst te aanvaarden, dan moet je niet naar dat feest gaan
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 25 mei 2020 11:55

Bij een pandemie gaat het volgens mij niet om de gezondheidsrisico’s van individuele personen maar om risico’s van overdracht van het virus op populatieniveau.
De vraag is dan ook in hoeverre de besmette personen buiten het besloten feest zich ook niet aan de regels hebben gehouden en het covid virus zo verder verspreid kunnen hebben.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 25 mei 2020 11:59

Een feestje mijden, wil nog wel lukken. Die feestgangers in een andere setting ontlopen, wordt al weer wat lastiger. Misschien zit daar jouw verwarmingsmonteur tussen. Ik noem maar een voorbeeld.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mei 2020 13:27

RVV schreef: 25 mei 2020 10:50
Enzzo schreef: 25 mei 2020 10:07 Over het belang van regels respecteren:

https://nos.nl/l/2334980

Zullen ongetwijfeld alleen maar hele oude ongezonde mensen zijn geweest....
Allemaal aanvaardbaar risico volgens sommigen hiero.. fietsen is minstens zo gevaarlijk.. (drinkt het glas maar eens half leeg)
Volgens mij trek je het enigzins uit het verband. Mensen hebben zoals het er nu naar uit ziet de basisregels niet eens gerespecteerd. En volgens mij twijfelen er hier op het forum niet zo heel veel mensen aan die initiele regels zoals geen fysiek contact.
En dat binnen een risico is ontkennen er ook niet veel.

Dit voorbeeld staat los van bijvoorbeeld fietsen en een groep in de buitenlucht of die zogenaamd overvolle stranden vorige week.
Een van mijn collega's die ik direct aanstuur gaat binnenkort met pensioen en die wil nog steeds op 4 juli een feestje geven met 90 m/v. Weet echt niet of ik daar wel heen ga als het niet buiten op het terras van de betreffende lokatie kan. Met 90 m/v in een gesloten ruimte een feestje vieren is ook voor mij een stap te ver nu.

EDIT: overigens mogen geloofsbijeenkomsten van mij ook tot nader order verboden blijven. Als de geloofsbelijdenis afhankelijk is van die bijeenkomst moet je sowiso eerst maar eens bij jezelf te rade gaan waarom je ook alweer gelooft en wat het voor jou waard is.
Less is bore

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 25 mei 2020 13:38

daniel1975 schreef: 25 mei 2020 13:27 Dit voorbeeld staat los van bijvoorbeeld fietsen en een groep in de buitenlucht of die zogenaamd overvolle stranden vorige week.
Want daar gelden de basisregels niet meer?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 mei 2020 13:56

Het punt is wat ik wil maken, is dat het nog steeds een uiterst besmettelijk virus is. Wat niet zomaar even over zal waaien. Ongeacht de opgelegde regeltjes. Een virus trekt zich namelijk niet zoveel van regeltjes aan.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mei 2020 14:29

Joseba schreef: 25 mei 2020 13:38
daniel1975 schreef: 25 mei 2020 13:27 Dit voorbeeld staat los van bijvoorbeeld fietsen en een groep in de buitenlucht of die zogenaamd overvolle stranden vorige week.
Want daar gelden de basisregels niet meer?
Jawel, alleen zijn er toch inmiddels wel heel veel wetenschappers van overtuigd dat de besmetting buiten minimaal is en de risico's binnen zitten.
En op het strand kun je toch gewoon dezelfde regels hanteren? Of geef jij alle strandgangers altijd een hand en 3 zoenen ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 25 mei 2020 15:04

daniel1975 schreef: 25 mei 2020 14:29
Joseba schreef: 25 mei 2020 13:38
daniel1975 schreef: 25 mei 2020 13:27 Dit voorbeeld staat los van bijvoorbeeld fietsen en een groep in de buitenlucht of die zogenaamd overvolle stranden vorige week.
Want daar gelden de basisregels niet meer?
Jawel, alleen zijn er toch inmiddels wel heel veel wetenschappers van overtuigd dat de besmetting buiten minimaal is en de risico's binnen zitten.
En op het strand kun je toch gewoon dezelfde regels hanteren? Of geef jij alle strandgangers altijd een hand en 3 zoenen ;-)
Ben niet zo'n strandganger en dan nog zal het afhangen van wat ik tegen het lijf loop.

Neem aan dat je bewust niet de wielrenners als voorbeeld neemt hoewel we op een Fiets forum zitten? De basisregels zijn heel duidelijk maar lijken alleen van toepassing als het uitkomt. Sporten mag weer met meerdere personen, de NTFU hanteert vier personen als richtlijn. Dat is wat we (willen) horen.

Dat er dan ook anderhalve meter afstand aangehouden moet worden, geniest en gesnotterd moet worden in elleboog of zakdoek wuift iedereen makkelijk weg. Dan is het plots het buitenlucht argument dat wordt aangevoerd. In mijn ogen blijft het bijzonder krom en willekeurig argumenteren enkel om eigen gedrag te rechtvaardigen.

Als sociale kringen weer verbreed worden en basisregels niet worden nageleefd (binnen of buiten) zal de besmettingsgraad weer toenemen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mei 2020 15:23

Joseba schreef: 25 mei 2020 15:04 Neem aan dat je bewust niet de wielrenners als voorbeeld neemt hoewel we op een Fiets forum zitten? De basisregels zijn heel duidelijk maar lijken alleen van toepassing als het uitkomt. Sporten mag weer met meerdere personen, de NTFU hanteert vier personen als richtlijn. Dat is wat we (willen) horen.

Dat er dan ook anderhalve meter afstand aangehouden moet worden, geniest en gesnotterd moet worden in elleboog of zakdoek wuift iedereen makkelijk weg. Dan is het plots het buitenlucht argument dat wordt aangevoerd. In mijn ogen blijft het bijzonder krom en willekeurig argumenteren enkel om eigen gedrag te rechtvaardigen.
Nee, niet bewust genegeerd.
Anderhalve meter tijdens het sporten in de buitenlucht schijnt volgens steeds meer deskundigen onnodig te zijn. De contacten zijn te vluchtig en de verdunning van eventuele virusdeeltjes hoog. Nu niet niezen, snotteren, etc als je met meerdere mensen fietst lijkt mij nu NOG logischer dan normaal, kwestie van fatsoen.
Overigens zou ik liever met z'n 2-en dicht naast elkaar fietsen ipv 1.5m achter elkaar maar dat is een andere discussie.
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 mei 2020 15:29


Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 mei 2020 15:32

Buiten of binnen?

De meeste besmettingen met het coronavirus gebeuren binnen: tussen mensen thuis, in zorginstellingen en in drukke afgesloten ruimtes zoals kantoren, in het openbaar vervoer. Ook in Zumbaklassen, après-ski-bars, en bij koorrepetities en andere samenscholingen waar mensen schreeuwen of zingen, verspreidt het virus zich soms snel. Buiten vinden minder besmettingen plaats. Betekent dit dat we buiten veilig zijn, en op terrassen en in parken ons oude leven kunnen oppakken? Vier vragen aan Andreas Voss, hoogleraar infectiepreventie aan het Radboudumc over het coronavirus in de buitenlucht.
  1. Veel onderzoeken laten zien dat de meeste besmettingen binnenshuis plaatsvinden. Zijn we buiten veilig voor het virus?
    „Buiten is de overdracht van virussen minder, dat is met alle luchtwegvirussen zo. Daardoor zijn er in de zomer ook minder luchtweginfecties. De ventilatie buiten is per definitie beter, de temperatuur, de zon en de luchtvochtigheid zijn van gunstige invloed, plus het feit dat mensen minder vaak dicht op elkaar zitten.

    „Maar we zijn buiten níet veilig als we niet op de juiste afstand zitten. We gaan er nog steeds van uit dat mensen besmet raken die een grote hoeveelheid hoest-, nies- of schreeuwdruppels van een coronadrager binnenkrijgen. Die grote druppels bevatten het meeste virus. Ze vallen snel op de grond, maar waar die vallen is afhankelijk van meerdere factoren. Binnen, waar geen wind is, gaat die wolk vooral naar voren. Buiten zal die afstand mogelijk verschuiven. Als er een flinke wind waait, dan is iemand die op 1 meter afstand van een coronadrager tegen de wind in staat, veiliger dan degene die op 1,5 meter met de wind mee staat.”
  2. Kan het virus ons ook besmetten via fijne, zwevende aerosoldruppeltjes?
    „Daar is discussie over onder virologen. In die fijne druppeltjes kan het genetische materiaal van het virus zitten, dat ontkent niemand. Maar er zijn drie belangrijke aanwijzingen dat het geen airborne ziekte is. Om te beginnen zijn er nog geen onderzoeken die in die fijne aerosoldruppeltjes op grote afstand levend, infectieus virus aangetoond hebben. Ten tweede weten we dat alle maatregelen die we nemen, werken. Die zijn gericht op het vermijden van druppelcontact. Ze zouden niet werken als het airborne was.

    „En ten derde past het niet bij het R-getal dat we kennen voor dit virus. Dat getal drukt het aantal mensen uit dat één coronadrager op zijn beurt infecteert. Bij echte airborne ziektes, zoals mazelen of tuberculose, ligt de R tussen 12 en 18. Daar komt SARS-CoV-2 echt niet bij in de buurt. De R van dit coronavirus ligt tussen de 2 en 2,7 wanneer je geen afstandsmaatregelen neemt. Als er een gedeeltelijke overdracht via aerosolen zou zijn, bijvoorbeeld de helft van de overdracht, en de andere helft via contactdruppels, dan zou je een R van 6 of 7 verwachten.”
  3. Kunnen we in de buitenlucht de anderhalvemeterregel loslaten?
    „Die anderhalve meter is geen hard cijfer. De WHO adviseert 1 meter. Dat advies berust op een studie uit 1981 met het respiratoir syncytieel virus (RSV), ook een luchtwegvirus. Daar zit een onzekerheid in, veel landen kiezen daarom voor iets meer afstand. In Amerika kozen ze 1,83 meter, in het Verenigd Koninkrijk nemen ze 2 meter, wij 1,5 meter.

    „Mogelijk kan het buiten met wat minder dan 1,5 meter. Het zou best kunnen dat een 1 meter-maatschappij daar ook functioneert. Maar de vraag is of je op dit moment dat natuurlijke experiment zou willen doen. Willen we dat uitvinden door zieken en doden in Nederland te riskeren?
    „ Bedenk ook dat hoe drukker het wordt, hoe hoger het risico wordt. Als het bij het langs elkaar lopen een keer naar 1,4 of 1,3 meter gaat, is dat waarschijnlijk geen probleem. Maar op het moment dat we zeggen dat we buiten 1 meter kunnen aanhouden, staan mensen zeker weer schouder aan schouder. Als je echt dichtbij tegen elkaar staat te praten, dan kun je het overdragen, ook buiten, daar bestaat geen enkele twijfel over.”
  4. Kunnen restaurants met een goed ventilatiesysteem de situatie in de buitenlucht nabootsen?
    „Daarvoor moeten we kijken naar het ventilatievoud. Dat is een maat voor hoe vaak de lucht in een ruimte ververst wordt per uur. In een goede ziekenhuiskamer, die we ook gebruiken om patiënten te isoleren, is dat 6 keer per uur. Op een operatiekamer, waar je veel schone lucht wilt hebben, is dat 20 keer per uur. Als je thuis een raam en de deur tegen elkaar openzet, kan dat wel 30 keer per uur of meer zijn. In de tropen hebben de beste tuberculoseziekenhuizen bijvoorbeeld geen ramen, die zijn gewoon open.

    „Dat kun je binnenshuis met geen enkel airconditioning systeem of ventilatiesysteem nabootsen. Sterker nog, niemand zou dat willen, want niemand wil in een ruimte zitten waar het permanent waait alsof er een windmachine aanstaat. Een goed geventileerde binnenruimte is toch iets anders dan buiten.”
(Bron: NRC Wetenschap)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gesloten