Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

daclimber
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 apr 2010 00:19

daclimber 02 mei 2020 23:31

Gisteren was het hoofd IC van het UMC Groningen bij Jinek. Hij vertelde dat het overgrote percentage van de IC patiënten met Corona aldaar te kampen heeft met (ernstig) overgewicht.
Daarnaast is het bekend dat de meeste mensen die overlijden onderliggend lijden hebben.
Als ik dan naar de grafiek van het RIVM kijk ten aanzien van de leeftijd waarop de patiënten overlijden (waarbij niet aangegeven is of er sprake is van onderliggend lijden dan wel overgewicht) is grof gezegd 6% jonger dan 65:

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Een groot deel van de overledenen onder de 65 zal ook last hebben gehad van onderliggend lijden dan wel overgewicht.
Op basis daarvan is de conclusie toch eenvoudig: iedereen die ouder is dan 65 en kampt met overgewicht en / of onderliggend lijden gaat in quarantaine en de rest gaat verder met gewoon leven?

Het klinkt misschien hard of dom, maar morgen kan ik onder een bus komen of Meningokokken oplopen en overlijden, ik schat het risico op overlijden aan Corona als gezonde veertiger even hoog of laag in.
Ik ben er van overtuigd dat als je gezond bent er niks aan de hand is. Dat hebben de cijfers de afgelopen weken wel bewezen. In feite wordt de gehele samenleving gegijzeld door een paar gezonde jonge mensen die overleden zijn aan Corona. Dat haalt het nieuws, niet de 80-plussers.
Ik weet het: de jonge vent van 40 die overlijdt zal je man of broer of zoon maar zijn. Ik schrijf het nu keihard op, maar ik vind dat er te weinig begrip en ruimte is voor kritische dan wel realistische geluiden.

Het is uiteraard niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen!
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 mei 2020 23:40

. Volgens mij is virusbestrijding vrij "basic"

Het is maar wat je basic noemt, horeca dicht, toerisme 0, sporten not, reguliere zorg op hold, om maar te noemen.
Er wordt gewoon even beslist dat je de zaak maar “even” moet sluiten, en dat is dan nog op macro nivo.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mei 2020 07:28

Eens met daclimber.

En ten aanzien van dat overgewicht; zouden die mensen* er nu iets aan gaan doen? Of gewoon lekker ongezond door blijven leven...

*in geval van niet-medische oorzaak
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mei 2020 07:49

mao schreef: 02 mei 2020 23:40 . Volgens mij is virusbestrijding vrij "basic"

Het is maar wat je basic noemt, horeca dicht, toerisme 0, sporten not, reguliere zorg op hold, om maar te noemen.
Er wordt gewoon even beslist dat je de zaak maar “even” moet sluiten, en dat is dan nog op macro nivo.
Dat is inderdaad basic. Men neme hetzelfde gerecht als alle omliggende landen, doe er een eigen sausje overheen, verzonnen door een OMT met enkel medici. Noem het een intelligente lockdown en je veranderd van klootviool in groot staatsman. Herverkiezing verzekerd.
Campagnolo Ultra Dork

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 03 mei 2020 08:14

daclimber schreef: 02 mei 2020 23:31
Op basis daarvan is de conclusie toch eenvoudig: iedereen die ouder is dan 65 en kampt met overgewicht en / of onderliggend lijden gaat in quarantaine en de rest gaat verder met gewoon leven?
Erg kort door de bocht dit op basis van de verklaring van 1 man, Mijn nicht werkt in het ziekenhuis en komt toch echt met andere verhalen, Ook een gezonde mensen van tussen de 20 en 45 jaar zijn daar al overleden.

Volgens mij was juist de lockdown om de groep die je noemt te beschermen, deze groep dan maar deporteren en in quarantaine-kampen in Polen brengen?

Stel dat een volgend virus het alleen de groep tussen 15 en 25 jaar treft reageer je dan hetzelfde?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mei 2020 08:24

Stel een volgend virus treft alleen mannen van Noord-Afrikaanse afkomst van boven de 80 die meer dan 100kg wegen, gooien we dan ook heel het land plat?
Volgens de huidige normen zou dat dan wel moeten. Maar aangezien het draagvlak zich dan beperkt tot een paar "linkse gekkies" gaat dat uiteraard niet gebeuren.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2020 08:27

@colnagofreak: Met die Godwin disqualificeer je jezelf feitelijk voor alle verdere discussie. Maar vooruit: Als ik in een risicogroep zou vallen, dan zou ik graag zelf de verantwoordelijkheid willen nemen in hoeverre ik risico zou willen vermijden, ipv dat de toekomst van zo ongeveer iedereen om mij heen op het spel gezet wordt dankzij het geleidelijk slopen van het hele sociaal-economische systeem.

Om dan toch een wo2 referentie te maken: mijn vrouw (huisarts) heeft oude patiënten (risicogroep dus) die aangeven dat ze na de oorlog gehoopt hadden "nooit meer zoiets mee te hoeven maken". Voor de helderheid: Ze hebben het dan over de beperking van hun vrijheden (partner niet kunnen opzoeken in het verzorgingshuis bijvoorbeeld).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 03 mei 2020 09:01

Ik reageer misschien wat te heftig, maar ik heb een vader van 89 jaar, met suiker en hij heeft ooit 2 keer een hartinfarct gehad, maar voor de rest nog volop in het leven, niet te dik en gezond voor zijn leeftijd. Daarom irriteer ik mij dat sommige hier alleen aan zichzelf denken, tenminste zo komt het over!

Normaal zou ik nu ook Landen-Trois Pont-Landen, Waaalse Pijl en andere BAD-tochten rijden, ok jammer kan even niet. Mij hoor je daar niet over zeuren. Als ik dan reacties in dit topic lees hoe beinvloedt dit mijn leven, dat een bepaalde tocht niet doorgaat, dan denk ik Kom aan zeg!!!
Laatst gewijzigd door colnagofreak op 03 mei 2020 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 03 mei 2020 09:06

Mooie anekdote 53x11, maar niet meer dan dat, er zijn veel meer ouderen die dit beleid ondersteunen (onder andere de oma (102) van mijn vriendin). Natuurlijk is het ontzettend schrijnend als je nu je partner niet op kan zoeken, en ik zou ook willen dat het anders kon.
Een quarantaine werkt beter om het toe te passen op de grote groep, dan op een kleine groep. Er zal altijd toch ergens contact bestaan tussen de grote en de kleine groep (of althans individuen die daartoe behoren). Denk dan aan verpleegkundigen, mantelzorgers, bezorgers, etc. Als de ziekte-druk in de grote groep (in casu: <65, slank, gezond) toeneemt, wordt ook het risico voor de kleine groep (>65, obees of onderliggend lijden) weer groter, en is dus die quarantaine minder effectief. De grote groep instructies geven geen contact te zoeken bij klachten werkt ook niet omdat je ook presymptomatische/asymptomatische overdracht kan hebben. Dus alleen als je voldoende middelen (persoonlijke beschermingsmiddelen) beschikbaar stelt zodat dit risico ook effectief ingedamd kan worden, zou het kunnen, maar laten we daar nu juist een tekort aan hebben.

Het is echt heel vervelend dat we minder kunnen en mogen, maar toch erg klein leed vergeleken met het verliezen van een dierbare. En die economie, die wordt echt niet alleen door binnenlandse bestedingen bepaald, integendeel.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 mei 2020 09:17

https://innovationorigins.com/nl/221017-2/
Voor de geïnteresseerden..

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mei 2020 09:54

colnagofreak schreef: 03 mei 2020 09:01 Ik reageer misschien wat te heftig, maar ik heb een vader van 89 jaar, met suiker en hij heeft ooit 2 keer een hartinfarct gehad, maar voor de rest nog volop in het leven, niet te dik en gezond voor zijn leeftijd. Daarom irriteer ik mij dat sommige hier alleen aan zichzelf denken, tenminste zo komt het over!
Ik ben bang dat je vader toch onder de noemer “onderliggend lijden” valt, hoe fit hij nu ook mag zijn.

Bij mij is de frustratie slechts voor een deel egoisme. Ik zit veel meer op het spoor van de ondernemers die hun zaak in zien storten, de idioterie van sommige regels en het gebrek aan visie.
En tuurlijk baal ik dat vakanties mogelijk niet door gaan, dat ik niet ff lekker op een terras neer kan vallen, etc.
Maar ik kan prima relativeren hoor: achtertuin, baan&inkomen zekerheid, iedereen om ons heen gezond. Heel veel die minder geluk hebben.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 mei 2020 09:58

@Vicenza, zo zijn er ook vele oude ouderen die zeggen, laat mij maar genieten van de laatste tijd met mijn naasten, laat mijn laatste periode geen hel zijn tussen vier muren. Ik zou hopen dat er voor deze mensen ook aandacht is en niet een stel loze woorden.

Gesloten